מעולם לא יצאתי לחופשה על ספינת תענוגות, ושיט כזה לא בדיוק נמצא גבוה ברשימת היעדים שלי, אבל כאן - ברחבי אסיה – מדובר בסגנון חופשה שכובש בהדרגה את ליבו של המעמד הבינוני-גבוה. אחד הקולגות הפיליפינים שלי חזר לא מזמן משיט תענוגות כזה, וגילה לי שהספינה עגנה בנמל החדיש שנחנך לאחרונה בהונג-קונג.

נמל ספינות השייט המודרני בעולם. באדיבות פוסטר אנד פרטנרס

קוראים לו טרמינל "קאי טאק " (Kai Tak), והוא נחשב בעיני רבים לנמל ספינות השיט המודרני בעולם. הוא נבנה על מה שהיה אחד משדות התעופה המסוכנים בעולם : נמל התעופה קאי טאק, שהוקם ב-1925 והציע מסלול נחיתה עוצר נשימה - באופן מילולי ממש - בלב העיר הסואנת. בזמנו, נאלצו הטייסים לבצע תמרוני נחיתה מסוכנים עם סיבובים מפחידים בשנייה האחרונה, שהיו ידועים בתור "סיבוב הונג-קונג", כשמתחתם מגדלי מגורים, מאות אלפי אנשים, וים סוער.

סיבוב הונג-קונג: נחיתה בנמל התעופה הישן. באדיבות הבלוג לוקסואו

באמצע העיר: שדה התעופה הישן. באדיבות דריל צ'אפמן

כדי להבין במה מדובר, צפו בסרטון שמתעד קטעי נחיתות מפחידות בהונג קונג:

שדה התעופה המפורסם (עד היום אפשר למצוא בחנויות תיירים בהונג קונג פוסטרים של מטוסים שמנמיכים לנחיתה בו, בין גורדי השחקים) דורג במקום ה-6 ברשימת שדות התעופה המסוכנים בעולם, עד שנסגר ב-1998 ושיחרר אנחת רווחה אצל הרבה טייסים ונוסעים מודאגים.מבין תוכניות ההסבה שהוצעו לשטח המתרוקן, נבחרה תוכנית גרנדיוזית בהשקעה של 1.1 מיליארד דולר לבניית נמל ספינות מודרני, שיוכל להכיל את ספינות השיט הגדולות ביותר, עד משקל של 220,000 טונות. המטרה: להפוך את הונג קונג למוקד האסיאתי של ענף הקרוז והתענוגות. תהליך הבנייה נמשך כארבע שנים.

2009: תחילת העבודה על הנמל החדש. באדיבות וואי-וונג

אוגוסט 2012: הבנייה בשלבים מתקדמים. באדיבות אס-וונג

קאי טאק: שרטוטי הנמל. באדיבות פוסטר אנד פרטנרס

צפו בסרטון שמציג את הנמל החדש:

טרמינל הספינות בן שלוש הקומות, שאותו תיכנן משרדו של האדריכל הבריטי הנודע נורמן פוסטר , בהשראת העיצוב של נמל PTA הקטן בהרבה באמסטרדם (ראו תמונה בהמשך), יכול להכיל עד 8,400 מבקרים, ומיועד גם לדגמי ספינות הענק שעתידות להופיע בשנים הקרובות בשוק הימי. פנים הטרמינל, שאורכו כ-70 מטרים, יכול להפוך לאתר אירועים, קונצרטים וכנסים, כדי לנצל את הבניין לכל אורך השנה. במבנה יושמו טכנולוגיות לחיסכון באנרגיה ומיחזור, כמו שימוש במי גשמים לקירור מערכות.

בהשראתו: נמל הספינות באמסטרדם. באדיבות ארטינה

מיועד גם לאירועים. באדיבות איי-אי קום.

קונצרטים בנמל? באדיבות פוסטר אנד פרטנרס

פנים הנמל: עד 8,400 מבקרים. באדיבות פוסטר אנד פרטנרס

חברת הניהול המאושרת שזכתה במכרז לניהול מסוף הנוסעים היא Worldwide Cruise Terminals Consortium, שמחויבת לשלם לממשלה 1.6 מיליון דולר בשנה, בנוסף לאחוז מהתמלוגים - שיתחיל ב-7.3%, ויעלה בהדרגה עד ל-34%. נשמע כמו פרויקט שיכניס לא מעט כסף הן למשקיעיו והן לממשלה, אך יש קולות רבים בהונג קונג שקוטלים אותו, וטוענים כי הפרויקט יקרוס ולא יצליח להרוויח אגורה שחוקה.

הנמל נפתח לתנועת ספינות קרוז כבר ביוני השנה, והספינה הראשונה שעגנה בו הייתה אחת הגדולות בעולם, "Mariner of the Seas”, שאורכה 311 מטרים, מבית היוצר של "רויאל קאריביאן ". אבל רק לפני כשבועיים נפתח הנמל לתנועת מבקרים, שיכולים בעבור סכום ששווה5 שקלים להיכנס למבנה המפואר ולבקר בתערוכת מוצרי שיט קרוזיים, או לעלות לקומת הגג המתגאה בגנים ירוקים וליהנות מנוף פנורמי של נמל ויקטוריה ושל העיר כולה.

הספינה של רויאל קאריביאן עוגנת בנמל החדש. באדיבות הבלוג לוקסואו

תצפית פנורמית מגג הנמל. באדיבות אדוארד וונג