תערוכת "ריהוטים" היא אחת הוותיקות בארץ: כבר 36 שנים ברציפות שהיא מתקיימת בחול המועד סוכות. היא גם אחת הגדולות: השנה הושקעו בה כ-30 מיליון שקלים ויותר מ-120 מציגים ישתתפו בה. מארגני התערוכה מדווחים על הצלחה גדולה, עם 130 אלף מבקרים שנספרו בשנה שעברה והיקף עסקות של כ-200 מיליון שקלים.

מה שלא הצליח עד היום הוא המיתוג שלה כתערוכת עיצוב איכותית, מהסיבה הפשוטה שהיא נראית כשוק המוני: מנעד החברות המציגות בה רחב ומסחרי במובהק – כל מי שמשלם נכנס, והדוכנים צפופים מאוד. מחיר ההשתתפות – 1,200-1,500 שקלים למ"ר, ליום – מהווה חסם בפני מעצבים, סטודיות או חברות עיצוב קטנות, ומותיר אותם מחוץ למשחק.

>> הירשמו לניוזלטר שלנו וקבלו עדכון אדריכלות ועיצוב שבועי

כך נראתה התערוכה בתחילת ימיה
כך נראתה התערוכה בתחילת ימיה

וכך היא נראתה לפני שנתיים (צילום: לירון אלמוג)
וכך היא נראתה לפני שנתיים (צילום: לירון אלמוג)

השנה מבקשים המארגנים להעלות את הפרופיל העיצובי שלה. המעצב אלון רזגור מונה לאוצר התערוכה, לאחר שנים ארוכות שבהן לא אויש התפקיד. בין השאר יזם את "ביתן 15" בתערוכה, שבו יציגו מעצבים עצמאיים, שעברו את שלב האב-טיפוס ויש להם יכולות ייצור. "מעצבים צעירים הם יצרני העתיד, ובהם אנחנו מבקשים להשקיע", אומר רזגור. בהתאם לכך נגבו מהמעצבים אלה רק כ-300 שקלים למ"ר.

אחת הקבוצות המעניינות שמציגה בביתן התאגדה לכבוד התערוכה תחת השם Rihu TEAM, והיא כוללת שישה מעצבים צעירים, שסיימו השנה את לימודיהם ב- HIT המכון הטכנולוגי חולון: אלכס חייקין, תום בנדקובסקי, שחר ניסים, אלי סער, תובל רוט ואסף עציון. הפריטים מיוצרים בייצור עצמי ובסדרות קטנות. המוצר הזול ביותר שמציגה הקבוצה הוא שרפרף שעיצב חייקין, שעשוי עץ לבנה ו"תפור" בחבל אדום, במחיר של 400 שקלים. המוצר היקר ביותר הוא ספרייה להרכבה עצמית מעץ מלא בטכנולוגית חיבור חדשנית, בעיצובו של אסף עציון, שמחירה 12,000 שקלים. עוד יציגו בביתן 15 מעצב הפנים ישראל מילר, אילת קיט מצורהלה, אביעד משעלי, אושקי סטודיו ואדם אפרת.

ספרייה מודולרית בעיצוב אסף עציון
ספרייה מודולרית בעיצוב אסף עציון

תמריצים ותחרויות

השנה גם ניתן דגש גדול יותר לאיכות הפרזנטציה, וכדי לעודד זאת הוכרזה תחרות על עיצוב הביתן. הזוכה יקבל 30 אלף שקלים ואת הזכות לבחור את מיקומו בשנה הבאה. רזגור גם יחלק תעודות לחברות שיציגו את הקולקציות החדשות שלהן לשנת 2014. "הצגת פריטים של סוף עונה שייכת למקום אחר, לא אלינו", הוא אומר.

חידוש נוסף הוא השקת מתחם שבו יציגו חברות היוקרה "קסטיאל" ו"פנטהאוז" את קווי הריהוט הזולים שלהם, "as is" ו"פנטהאוז בייסיק". "זו דרכנו לפנות לקהל גדול ורחב", אומר יהושע קסטיאל, שזוהי לו היציאה הראשונה מחוץ לכותלי אולם התצוגה הביתי.

מתוך הקו של ''פנטהאוז בייסיק''
מתוך הקו של ''פנטהאוז בייסיק''

ואחרון: רזגור הכריז על תחרות "עיצוב, התאמה וחדשנות", על שם איזיקה גאון ז"ל, האוצר המיתולוגי של התערוכה. הפרס בתחרות יוענק עבור עיצוב ייחודי של מוצר קיים (ולא עבור עיצוב קונספט, כפי שנעשה בעבר). אורחי הכבוד, המעצבת והאדריכלית האמריקאית ליסה רוברטס, והמעצב הפולני מאק סטופה, ישפטו בתחרות ויעבירו הרצאות בפאנלים.

במסיבת העיתונאים שנערכה לקראת התערוכה, השווה אלי גרניט, יו"ר איגוד תעשיות הריהוט בישראל, את מצבו של הריהוט הישראלי לזה של היין המקומי לפני עשור. "הריהוט הישראלי בדימוי חסר. יש בתעשייה זו עשייה שאין לה מספיק ביטוי. אנחנו רוצים שהתערוכה תהיה המכה של הריהוט בארץ, וזו השנה הראשונה למהפך".

קצת נתונים על עיצוב וישראלים:

(מתוך סקר שנעשה בתערוכה בשנה שעברה)

  • הישראלי לרוב מרוצה מעיצוב ביתו (כ-68%).
  • הוא לא נוהר אחרי מותגים (53%) ומייחס חשיבות רבה לפונקציונליות. בעיני 61% זו התכונה החשובה ביותר בעיצוב הבית, ורק אחר כך הנראות והאסתטיקה (39%).
  • פריט הריהוט האהוב ביותר בבית הוא הספה (22%) לעומת המיטה (19%) ושולחן האוכל (11%).
  • הספה הגדולה בסלון עשויה מבד (56%) בצבע חום (28.5%).
  • במרבית הבתים בישראל יש שולחן אוכל באורך שני מטרים (34.3%).
  • הישראלי מבלה את מרבית הזמן שלו בסלון (63%). 44% מהמשפחות מתכנסות בסלון מדי ערב, 15.3% ארבע-חמש פעמים בשבוע ו-22.6% פעמיים-שלוש בשבוע.
  • הישראלי מתייעץ בראש ובראשונה עם בן/בת הזוג בטרם יקנה פריט ריהוט (65%), לעומת 5% בלבד שמתייעצים עם מעצב פנים.
  • האשה בדרך כלל מחליטה היכן לרכוש רהיטים (46%) ואיזה (46.2%).
  • ההחלטה תיפול לאחר בדיקה במספר חנויות (90%) וההעדפה היא להשקיע כסף בסלון (33.6%) ובמטבח (30%).