מילאנו. המעבר לתאורת Led מכריח את חברת התאורה הגדולות להתאים את עצמן, בעיקר כשמדובר בקלאסיקות שממשיכות להיות מבוקשות בשוק - או שרוצים לחדש אותן כדי למכור מחדש. וכך, ביריד התאורה הדו-שנתי Euroluce שהתקיים במילאנו וננעל בשבוע שעבר, אפשר היה לראות מנורות מפורסמות בתצורת Led, בחברות מובילות כמו Foscarini, Flos, בתצוגה של אינגו מאורר ועוד. לצד פתרונות תאורה לחללים גמישים יותר, כמו פסי תאורה מודולריים ומנורות חוסכות אנרגיה שנטענות בדוושות אופניים, רוב התערוכה הוקדשה לעיצוב עצמו - לאו דווקא לטכנולוגיה פורצת דרך.

עוד דיווחים משבוע העיצוב מילאנו 2013:

10 המעצבים הגדולים באיטליה נחשפים מחדש

טום דיקסון בסדרת הישרדות של ''אדידס''

שם יוצא דופן בתערוכה היה האדריכל מסימיליאנו פוקסאס, מי שתיכנן את מרכז פרס לשלום ביפו, וגם את מרכז הירידים של מילאנו שבו התקיימה התערוכה. בני הזוג מסימיליאנו ודוריאנה פוקסאס עיצבו כמה מנורות לחברת Zonca, תחת הכותרת Candy (סוכרייה). אחת המנורות האלה לא האירה כלום, למען האמת, אלא דווקא הוארה מבחוץ:

פיליפ סטארק עם מנורה שמכוסה במגבעת קוקטית, ופול קוקסאדג' שמתמחה באשליות אופטיות והפעם הציג אהיל נאחז באוויר, הם שתי דוגמאות למעצבים שהציגו שוב את מה שמצפים מהם. מייקל אנאסטאסיאדס, קפריסאי-בריטי, הוא שם שכדאי לזכור בזכות שתי סדרות שונות: האחת היא כבל תלוי שממנו יוצאות נורות לד חצי שקופות חצי מטאליות, בקומפוזיציה שאפשר לשלוט בה לפי צורת החלל. משהו בפשטות הזו מדויק, שובה את הלב והעין - מה שאפשר היה להרגיש לפי ריכוז המבקרים שצילמו אותו בתערוכה.

הסדרה השנייה של אנאסטאסיאדס היא כדורי אור שמונחים על מעמדי מתכת מבריקים במה שמזכיר תכשיטים עדינים, ונראה כאילו הם משוטטים עליהם ועומדים ליפול - גם כאן אין זיעת יתר כדי להרשים, אלא כישרון לחומר ולחלל שהוא ממלא (תמונה בראש העמוד). גם אריק לוי בלט עם נברשת שאותה עיצב ל-Vibia, שהיא אנטי-תזה לנברשות הכבדות והצעקניות שמילאו את רחבי היריד. קווי המתאר מגדירים את הנברשת החללית הזו, שמטילה צל מעניין בנוסף לאור עצמו:

Wireflow בעיצוב אריק לוי, Vibia
Wireflow בעיצוב אריק לוי, Vibia

והנה שילוב של תאורה ועיצוב פנים, כאשר התאורה הופכת לאלמנט הדומיננטי באמת בחלל שבו היא מוטבעת. Flos הציגה את פסי האור האלה, של פרנק סינאווה, שמחורצים בקירות ובתקרה:

פס האור של Frank Sinnaeve
פס האור של Frank Sinnaeve

סטודיו צעיר שהציג בגלריה של רוזאנה אורלנדי, והבריק לדעתי, הוא Osandoos ההולנדי. הם בודקים מה אפשר לעשות עם תאורת לד, ומגיעים לאור מרוחק ועמום שאף פעם אינו בוהק, אלא בעיקר מתקרב לאפלולית. הם הציגו שעון ענקי ועגול, שלא מראה את השעה המדויקת ("אין טעם כשיש לכל אחד שעון בטלפון הסלולרי ובמחשב", הסביר אוסקר פייט, אחד מצמד המעצבים) אלא את רמת התאורה שמאפיינת את השעה הספציפית במהלך היממה. הוא גם מאפשר לבחור את מצב הרוח ולארגן את השעה הרלבנטית בשעון הקיר הזה לפיה: אם רוצים להרגיש לילה דווקא ב-12 בצהריים, השעון יאיר כמו ירח; אם רוצים להרגיש בוקר דווקא בערב, מכוונים לתאורת יום. המנורה SYZYGY שמוצגת למטה, מעידה שכאן מתעניינים מאוד באסטרונומיה. המנורה מנסה לחקות ליקוי חמה וירח. היא מונחת על סטנד בטון, ומאירה כך:

המנורה עוד לא יצאה לשוק, וכבר זכתה לככב במצעד עיצובי השנה הטובים ביותר של מגזין Wallpaper.

כשהאור מלא (צילום: Courtesy Armel Soyer gallery)
כשהאור מלא (צילום: Courtesy Armel Soyer gallery)

ועכשיו הליקוי. יוצרים אותו בנגיעה במעגל החיצוני (צילום: Courtesy Armel Soyer gallery)
ועכשיו הליקוי. יוצרים אותו בנגיעה במעגל החיצוני (צילום: Courtesy Armel Soyer gallery)

וגם:

טום דיקסון ממשיך להרחיב את קולקציית מנורות הנחושת שלו (צילום: אילן אל)
טום דיקסון ממשיך להרחיב את קולקציית מנורות הנחושת שלו (צילום: אילן אל)
דורדוני עיצב ל-Flos את מנורות הקריאה האלה, שהכיסוי שלהן נפרד ונשלף. אפשר להחליף צבעים, כמו כיסוי של סמארטפון
דורדוני עיצב ל-Flos את מנורות הקריאה האלה, שהכיסוי שלהן נפרד ונשלף. אפשר להחליף צבעים, כמו כיסוי של סמארטפון