הבוקר פתחה משפחת קסטיאל חנות חדשה בדרום תל אביב, as is שמה. החנות פונה במובהק לקהל צעיר יותר מזה של חנות האם הוותיקה, והמחירים בהתאם – נגישים הרבה יותר. אפשר לקרוא לבייבי החדש של המשפחה "האחות הקטנה", אפשר לקרוא לה "הקו הצעיר של רהיטי קסטיאל", מה שבטוח – משפחת קסטיאל, שמאז 1942 (אז פתח אפרים קסטיאל את הרפדייה הראשונה שלו בפלורנטין) ביססה לעצמה מוניטין יוקרתי ואיכותי בענף עיצוב הבית – החליטה להתחרות לא רק על ליבם וכיסם של עשירי הארץ, אלא גם על ליבם וכיסם של מי שיכולים להרשות לעצמם רק גרסאות זולות יותר של הרהיטים, ברחוב הרצל הסמוך, למשל.

החנות הגדולה – 900 מ"ר שטחה – נמצאת בקומה השנייה של מתחם קסטיאל, מעל החנות הוותיקה יותר. העיצוב שלה פרום ותעשייתי במכוון, גם הוא בניגוד לחנות היקרה יותר ובהתאם לקולקציה החדשה. קירות החלל, ששימש קודם כסטודיו של האמנים ציבי גבע ומשה גרשוני, הושארו חשופים, כולל סימני העבר, כמו מספרי טלפון שנכתבו עליהם בטוש, כתמי צבע וצינורות של תשתיות.

המעצבת דפנה קסטיאל, דור שלישי בעסק המשפחתי, חילקה את החלל למעין חדרים, שבתוכם העמידה קומפוזיציות והצעות לריהוט חדר שלם, בעיקר סלונים ופינות אוכל. ייצור חדרי השינה נעשה בימים האלה, והם יוצעו למכירה בחודשים הקרובים. הקולקציה שעיצבה קסטיאל מתאפיינת בקווים קלאסיים ובגוונים מונוכרומטיים – אפור, בז' ונגיעות של כחול. בולטות בה ספות מודולריות שניתנות לסידור בתבניות שונות בהתאם לגודל הסלון. בנוסף לרהיטים מוצעים למכירה פריטים משלימים ועבודות אמנות, במחירים התואמים את הקונספט של המקום.

טווח המחירים מפתיע: מחירה ההתחלתי של ספה ממוצעת עומד על כ-6,300 שקלים. הפריט הזול ביותר, כיסא לפינת אוכל, עולה 700 שקלים, ואילו היקר ביותר הוא ספה פינתית שנמכרת ב-17,000 שקלים (מחיר ספה בחנות האם מתחיל ב-25,000 שקלים ויכול להגיע גם למאה אלף שקלים).שידות עשויות ברזל תעשייתי עולות 3,510 שקלים ושולחנות אוכל 5,900 שקלים.

ספה ב-8,000 שקלים (צילום: איתי סיקולסקי)
ספה ב-8,000 שקלים (צילום: איתי סיקולסקי)
הספה עולה 17,600 שקלים, כורסת עור 4,675 שקלים (צילום: איתי סיקולסקי)
הספה עולה 17,600 שקלים, כורסת עור 4,675 שקלים (צילום: איתי סיקולסקי)

איך מתאפשר התמחור הזה? "בניגוד לפריטים שנמכרים בקסטיאל, בהם ניתנת ללקוח האפשרות לבחור את הגודל, את סוג הבד ואת רמת הגימור, הרי שב-as is מה שרואים זה מה שמקבלים", אומרת ענת קסטיאל (אשתו של יהושע ואמה של דפנה). "בחנות החדשה לא נשלב פרטים כמו עלי זהב בשולחן", היא מוסיפה, ואולי הכי חשוב: "הייצור הוא על פי עיצוב שלנו אבל בכמויות שמאפשרות להוזיל את המחיר" (מכל דגם יוצרו 30 יחידות).

כללי המשחק החדשים ברורים: בעוד שבחנות האם לא מצוין מחיר על אף פריט, כאן תוויות המחיר בולטות, וכוללות את המידות הקבועות. "as is " ממותגת בניגוד לקסטיאל: לא אקסקלוסיבית, לא "קסטם מייד", לא בוטיקית. היא פונה להמונים ומתחרה בחנויות כמו אלה שבמתחם דיזיין סנטר ורחוב הרצל, אך נהנית מהאפיל של החנות הוותיקה. השם שנבחר מבקש להעביר את חוסר הרשמיות של המותג.

דפנה ואפרים קסטיאל – הנכדים של מייסד החברה – העלו את הרעיון לפתיחת המותג החדש, והם גם ינהלו אותו. "הדור הצעיר רוצה לעשות דברים אחרים, משל עצמו", אומרת ענת קסטיאל. הייצור נעשה במפעל בקרית גת שהוקם לפני שנתיים, וגם במזרח הרחוק ובאירופה.

אין יותר שוק לפריטים יקרים?

"תמיד יהיה שוק של לקוחות שרוצים להזמין פריטים בהתאמה מקסימלית, אבל העולם משתנה", אומרת ענת קסטיאל. "הוא נע לכיוון של קווי עיצוב נגישים יותר, ואנחנו צריכים להשתנות אתו. רואים את זה בריהוט, באופנה ובאוכל. גם אנחנו מגיבים למגמה".

>> ואיך נראה מלון הבוטיק החדש "עלמה" בלב תל אביב, בעיצוב ארי שאלתיאל ונועה קסטיאל?

ריהוט מודולרי, שניתן לסידור בהתאם לחלל (צילום: איתי סיקולסקי)
ריהוט מודולרי, שניתן לסידור בהתאם לחלל (צילום: איתי סיקולסקי)