לא רק סיפורי בדים: בוגרי המחלקה לעיצוב טקסטיל שנקר 2012

גופי תאורה ממזלגות פלסטיק ואבני סברובסקי, בגדי ים מודפסים שצבעיהם יוצאים לאור כשהם נרטבים, סריג שנכרך סביב הגוף כמו תחבושת גדולה ותיקים שמדמים הבעות אנושיות - תערוכת הבוגרים של המחלקה לטקסטיל בשנקר נפתחת בסוף השבוע לקהל

ענת ציגלמן

|

13.06.12 02:09

שנקר טקסטיל דקלה בן ארי
שנקר טקסטיל דקלה בן ארי (''כחול לבן'' - הפרויקט של דקלה בן ארי, בחלל התצוגה בנמל יפו. שלוש יריעות בד לבנות שעליהן הדפסים עדינים וכובשים בכחול. משמאל יריעת נייר שעליה רשמה בעט איורים אסוציאטיביים. ''יש לה יכולת רישום ויצירה של עולמות'', אומר ראש המחלקה אורי צייג. ''שפה משלה, מיזוג בין אמנות לעיצוב. זה בעיני הפרקטיס הכי רלוונטי בעיצוב''. בן ארי מקווה לעצב תפאורות לתיאטרון)
שנקר טקסטיל אלדד תרקה
שנקר טקסטיל אלדד תרקה (פרויקט הגמר של אלדד תרקה: הדפסים של מוטיבים אפריקאיים ומאורים, בצבעוניות אתיופית, על יריעות ויניל שעובדו עד שהפכו לבדי "הוט קוטור". משמאל שלושה מהבדים שמוצגים בתערוכה. מימין מבט מקרוב. לצייג אין ספק שתרקה ישתלב בעולם האופנה, "אלה בדים שמיועדים ללבישה")
שנקר טקסטיל רוני פרנקל
שנקר טקסטיל רוני פרנקל (הפרויקט של רוני פרנקל (משמאל מבט מקרוב) - גופי תאורה שעשויים כולם מסכו"ם חד פעמי: מזלגות, כפיות (כאן בתמונות) וסכיני פלסטיק. זהו פרויקט של מיחזור, והתוצאה - שהושגה באמצעות חיתוך, צביעה ושיבוץ אבני סברובסקי - מפתיעה ומקורית מאוד: כלי הפלסטיק הופכים תחת ידיה לגוף שנראה כמעט אורגני ומזכיר בתנועתו חבצלות מים)
שנקר טקסטיל ארז סולו רימון
שנקר טקסטיל ארז סולו רימון (מימין: הפרויקט של ארז סולו-רימון. אובייקטים סרוגים ביד מחוטי מוהר ומשי שחורים, ששולחן אור תחתיהם חושף, כמו רנטגן, את הגזרות החבויות בתוכם. משמאל: הפרויקט של מור לוי. דימוי גוף ארוג ביד ובתלת ממד, שיורד מנול האריגה כיחידה אחת, ללא תפרים. אמירה קונספטואלית על גוף ועל טקסטיל)
 שנקר טקסטיל יסמין אידלמן
שנקר טקסטיל יסמין אידלמן (הפרויקט של יסמין אידלמן: הדפסים עדינים, מצוירים ביד ומפורטים להפליא, שצבעוניותם נגלית לעין רק אחרי שהם נרטבים במים. ''זו דוגמה למחשבה כוללת'', מסביר צייג. ''יש כאן עיצוב אופנה, דפוס, חידוש טכנולוגי וקונספט'')
שנקר טקסטיל סגל נופר
שנקר טקסטיל סגל נופר (הפרויקט של נופר סגל: חיפוי קיר שעשוי מעור צמחי, שעליו הדפסים, הבלטות והטבעות. דוגמה אחת מכמה פיתוחים טכנולוגיים שאפשר לראות בתערוכה)
שנקר טקסטיל יעל סקידלסקי
שנקר טקסטיל יעל סקידלסקי (יעל סקידלסקי יצרה מכלים שהם ''בבואה של התיקים המוכרים'', כאלה שיש להם מימיקה - עיוות צורני שמדמה הבעת גוף אנושית. המכלים נקלעו ונארגו מגומי, פשתן, משי ונייר. גם אותם מגדיר צייג כמשהו שבין אמנות לעיצוב, ''בין עבודת יד גסה למשהו מאוד מסוגנן''. ספרי הסקיצות שלה - שגם אותם יצרה בעצמה והם מוצגים בתערוכה - זכו בתחרות)
 

בתערוכת הבוגרים הטריים של המחלקה לטקסטיל בשנקר - שתיפתח מחר (יום חמישי) בערב בחלל הנפלא של האנגר 1 בנמל יפו - לא כל העבודות עשויות טקסטיל. יש כאלה שמצוירות על נייר, יש כאלה שעשויות מגומי, יש אפילו כזו (והיא אחת המקוריות והמרתקות שבהן), שעשויה מסכו"ם פלסטיק חד פעמי.

 

את מי שמכיר את הכיוון של המחלקה בשנים האחרונות זה לא מפתיע. בראשה עומד אורי צייג, אמן וידאו ארט, שאת לימודיו עשה בכלל בבית הספר לתיאטרון חזותי בירושלים, והוא מכוון את הסטודנטים אל מעבר לעולם הטקסטיל הקלאסי. בעולם העיצוב עולה ופורח ה"דיזיין-ארט", וגם צייג מדבר בהתלהבות על "טקסטיל-ארט" ועל "surface design" (עיצוב משטחים).

 

54 בוגרים מציגים השנה את עבודותיהם, מהם שלושה גברים בלבד (אגב, ניסיון לזהותם רק באמצעות התבוננות בעבודות מתגלה כמשימה לא קלה בכלל. ''עיצוב טקסטיל הוא עולם עדין מטבעו'', מסבירה אחת הסטודנטיות). כמובן שבין הפרויקטים המוצגים יש עבודות טקסטיל קלאסיות, מוכוונות תעשייה (אופנה או הום סטיילינג). אך לצידן אפשר לראות יצירות "ארטס אנד קראפטס" (עבודות יד ששואבות ממסורות שונות, כמה מהן וירטואוזיות ממש), עבודות שמרשימות בפיתוח טכנולוגי מקורי או עושות שימוש בטכנולוגיות עכשוויות, וכאלה שהן יצירות אמנות יותר מכל דבר אחר.

 

רגע לפני שהסטודנטים יוצאים אל עולם העבודה המעשי, זו ההזדמנות לביטוי אישי שאינו מתחשב בשיקולים מסחריים. אבל מה בנוגע לסיכויי הפרנסה אחרי הלימודים? לצייג יש תשובה מהירה. הוא מספר בגאווה על ליטל גולד, שאך סיימה את לימודיה בשנה שעברה וכבר נבחרה מבין 1,800 מועמדים להיות ארט-דיירקטורית במותג האמריקאי "אורבן אאוטפיטרס". הנה כמה טעימות מהעבודות שאותן אפשר לראות בסוף השבוע בתערוכה:

 

טקסטיל קלאסי

 

כזו היא, למשל, עבודתו של אלדד תרקה המוצגת בתמונה השנייה למעלה, שהדפיס דוגמאות עשירות בצבעוניות אפריקאית-אתיופית על יריעות ויניל שעיבד עד שהפכו לבדי "הוט קוטור". לצייג אין ספק שתרקה ישתלב בעולם האופנה, "אלה בדים שמיועדים ללבישה". 

 

איריס ארד סרגה בווירטואוזיות, במכונה ביתית, מלך ומלכה: ה"גוף-בגד" עשוי קולאז' סרוג מפוליאסטר, ניילון, אצטט, צמר כותנה וגומי. בספר הסקיצות שלה, שמוצג בתערוכה לצד ספרי הסקיצות של יתר העבודות, אפשר לראות צילומים של יצורים תת מימיים צבעוניים, שמהם שאבה השראה.   

צילום: סשה פליט
שנקר טקסטיל איריס ארד (צילום: סשה פליט)

 

נטלי ווקר מכוונת גם היא לעולם האופנה והאקססוריז, ויצרה פריטים שמתייחסים לגוף מאריג כותנה שנטבל בצבע וצופה בדבק פולימרי, כך שהוא נראה כמו עור. "אני מאוד אוהבת עור, אבל יש לי קושי לעבור לעבוד עם חומר כל כך טעון", היא מסבירה את החיפוש אחר חומר עם נראות דומה.

 

צילום: סשה פליט
שנקר טקסטיל נטלי וולקר (צילום: סשה פליט)

 

פיתוחים טכנולוגיים ושימוש בטכנולוגיות עכשוויות

 

בתמונה החמישית למעלה ניתן לראות את בגדי הים שעיצבה יסמין אידלמן: הם לבנים עד שהם באים במגע עם מים, ואז מתגלים ההדפסים העדינים והיפהפיים שציירה עליהם.

 

מיתר קרני פיתחה טכנולוגיית וולקרו בסריג, שעשויה להתברר כשימושית מאוד: בד רך ונעים, שנכרך סביב הגוף, עוטף אותו ונתפס בעצמו, כמו תחבושת גדולה. השראה יפנית מורגשת באסתטיקה ובתפיסת המעטפת של הבד.

 

צילום: יגאל פרדו
שנקר טקסטיל מיתר קרני (צילום: יגאל פרדו)

  

שרה גולדרייך השתמשה בתכונות של הסריג ויצרה מעין ''גרביים'' שמתלבשות ונמתחות על שלד פלדה ויוצרות כיסאות סרוגים. הטקסטיל במקרה הזה אינו הכיסוי אלא המושב עצמו.

 

צילום: תמי דהן
שנקר טקסטיל שרה גולדרייך (צילום: תמי דהן)

 

קתרינה הלטה השתמשה בטכנולוגיה הדיגיטלית כדי לייצר דימויים חדשים. את הבדים המודפסים שלה היא מייעדת לתחום עיצוב הבית, ובתערוכה אפשר לראות ספה שזה הכיסוי שלה.

 

צילום: תמי דהן
שנקר טקסטיל קתרינה הלטה (צילום: תמי דהן)

 

 

surface design

 

בתמונה השלישית למעלה אפשר לראות את עבודתה של רוני פרנקל - גופי תאורה שעשויים כולם מסכו"ם חד פעמי: אחד הגופים עשוי מזלגות, השני כפיות ואחר סכיני פלסטיק. זהו פרויקט של מיחזור, אבל התוצאה מפתיעה ומקורית מאוד: כלי הפלסטיק הופכים תחת ידיה לגוף שנראה כמעט אורגני ומזכיר בתנועתו חבצלות מים.

 

עדן קורן ציירה בצבעי מים על נייר כותנה, וחקרה את עולם הדפוס וחותמות עתיקות יומין. מה''פאטרנים'' העדינים והמדויקים שיצרה אפשר לעשות טקסטיל, אומר צייג, ואפשר גם דברים אחרים.

 

באדיבות שנקר
שנקר טקסטיל עדן קורן (באדיבות שנקר)

 

מיצב אמנותי

 

צילום: תמי דהן
שנקר טקסטיל מעיין גוטפלד (צילום: תמי דהן)

 

אחת הסטודנטיות שעבודתה מזכירה יותר מכל דבר אחר מיצב אמנותי היא מעיין גוטפלד, שהדפיסה על בד רך טקסטורות של נוף ילדותה – הנוף הנשקף מסלון הוריה בבית ספר שדה הר גילה. ליד הבד הזה, שמקופל שוב ושוב, משתבלל ושוב נפתח, פרוס כיסוי מיטה שעליו תפרה מעין כיסים, כל אחד מהם מורכב מבד לבן (ציפית, וילון ואחרים) שקשור בעברה. כאשר מנערים את כיסוי המיטה, הכיסים מתמלאים אוויר ומתנפחים. סרט שבו אותו נוף נעלם וחוזר שוב ושוב, ומבוסס על צילומים שעליהם ציירה, משלים את המיצב. "הנושא הוא אם לעזוב את בית ההורים", היא מסבירה. "מבחינתי זו קודם כל יצירת אמנות, רק שהשפה היא שפה של טקסטיל", מסכם צייג.  

 

מתי: הפתיחה מחר, 14 ביוני, ב-18:00. מיום שישי עד שבת ה-23 ביוני תהיה התערוכה פתוחה לקהל מדי יום בשעות 10:00-20:00.

איפה: בקומה השנייה של האנגר 1, נמל יפו.

פרטים נוספים: באתר של שנקר.

 

>> ומה אפשר היה לראות בתערוכת הגמר בשנה שעברה?

 

צילום: דניאל שריף
טל לבנדיגר שנקר טקסטיל (צילום: דניאל שריף )

 

 

אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד