מודל היופי הנשי השתנה לאורך השנים במקביל לאירועים חברתיים ותרבותיים שחלו בעולם, מלחמות ומהפכות. כל התפתחות משמעותית בהיסטוריה זכתה לתרגום משלה בעולם האומנות, עיצוב, אופנה ויופי. מלבד סגנונות הלבוש, השיער והאיפור השונים שהתחלפו בעשורים האחרונים, גם אידיאל הגוף הנשי השתנה – פעם זה פיגורה בשרנית ועסיסית, פעם זה חזה גדול ומותן צרה, ופעם רזון וחיוורון שזכה לכינוי הרואין שיק.

אירוע הביוטי סיטי, שמוקדש השנה להוליווד, יעוצב בהשראת השינויים שהתרחשו במאה השנים האחרונות במתחמים שיעוצבו בהתאם לרוח התקופה ולכוכבות ההוליוודיות הגדולות שלה.

בואי להרגיש כוכבת ליום אחד בביוטי סיטי הוליווד: אירוע היופי השנתי של סופר-פארם חוזר ב-30.6-3.7 לגני התערוכה בתל-אביב עם חנות פופ-אפ ענקית של כל מותגי האיפור והשיער המובילים, תצוגות אופנה, הרצאות לייף סטייל והדגמות איפור על הבמה

שנות העשרים: גרטה גרבו

שנות העשרים של המאה הקודמת היו סוערות ומרגשות. אלה היו ימי השיקום ממלחמת העולם הראשונה, שנים של פריחה תרבותית ואומנותית- הג'אז, הצ'רלסטון, הארט דקו, הראינוע והרדיו כמחוללי תרבות ההמונים. השנים היו דרמטיות גם עבור מעמד האישה, ואידיאל היופי הנשי עבר מהפך בהתאם: המראה הוויקטוריאני המיושן פינה מקומו לאופנות נועזות יותר שעודדו נשים לבטא את עצמן ולהיות קצת פחות "נשיות". המותניים היטשטשו, החזה הושטח, השיער התקצר, וגם השמלות.

הקולנוע הפך לפופולארי והחל לייצר את כוכביו הראשונים. אחת השחקניות האייקוניות של התקופה הייתה גרטה גרבו השבדית, שהצליחה מאוד בהוליווד ושרדה בהצלחה את המעבר לסרט המדבר, למרות זרותה ומבטאה הכבד. גרבו מעולם לא נישאה ואף הייתה ביסקסואלית, דבר חריג באותה תקופה, ודמותה האנדרוגינית והמסתורית הייתה אבן דרך לביטוי העצמי הנשי. היא פרשה מהמשחק בשנות הארבעים ומאז שמרה בקנאות על פרטיותה.

שנות השלושים: מרלן דיטריך

שנות השלושים, הנחשבות כתחילת תור הזהב של הוליווד, הביאו עמן שינוי נוסף ביופי הנשי: פחות אלמנטים גבריים וחזרתה של הנשיות השופעת עם המותניים הצרים. האיפור פחות כהה ודרמטי, הגבות עדיין דקות ועגולות, אך השפתיים כבר קצת יותר בולטות.

בהוליווד מככבת שחקנית גרמניה בשם מרלן דיטריך. מאחורי היופי והאטיטיוד האירופאים של פאם פטאל קרירה הסתתרה אישיות סוערת: דיטריך הייתה נשואה לבמאי רודולף סייבר, אך אלה היו נישואים פתוחים ובמהלכם היא ניהלה רומנים רבים, בין היתר עם גרי קופר, ג'יימס סטיוארט ויול ברינר, וגם עם נשים- אחת מהן הסופרת הלסבית מרסדס דה אקוסטה, שהייתה גם המאהבת של גרטה גרבו.

במהלך מלחמת העולם השנייה נסעה דיטריך ברחבי העולם והקדישה את כל זמנה לבידור החיילים. לטענתה, היא איבדה את אמונתה באלוהים עקב מראות המלחמה. מתחילת שנות החמישים היא עברה מעולם הקולנוע לעולם הבמה והתמקדה במופעי קברט.

שנות הארבעים: אווה גרדנר

שנות הארבעים היו השנים שבהן זרעה מלחמת העולם השנייה הרס רב בעולם, ואז הותירה אותו להתאושש בצל המלחמה הקרה. בעידן של קרבות בין כוחות האור והחושך, מושג היופי דווקא המשיך להתרכך: הגבות התעבו והתרחקו זו מזו, וטכניקת האיפור שלהן כללה הוספת מייק אפ בזווית הפנימית ו"מחיקה" של הקצוות. האיפור היה מלאכי עם שפתיים מלאות יותר וצבעים עדינים ובהירים בעיניים. האלמנט הדומיננטי ביותר היה תחילתן של הצללות הפנים והעיניים, בהשראת עבודתו של הצלם הלמוט ניוטון, ודגש על הריסים- הרבה מסקרה, והרבה הדבקות של ריסים מלאכותיים.

האייקונית של עשור זה היא אווה גרדנר, בת למשפחת חוואים מצפון קרוליינה שניחנה ביופי המלאכי הזה. בגיל 20 היא החליטה לנסוע להוליווד להפוך לכוכבת, והצליח לה. כיאה לכוכבת, גרדנר הייתה פרועה, אהבה גברים ואלכוהול. היא הייתה נשואה שלוש פעמים: לשחקן מיקי רוני, למוזיקאי ארטי שו ולשחקן והזמר פרנק סינטרה. כל נישואיה היו קצרי טווח והיא ניהלה מערכות יחסים מתוקשרות גם עם המיליארדר האוורד יוז ועם הסופר ארנסט המינגווי. בשנות הששים היא מאסה בהוליווד והשתקעה באירופה, שם המשיכה בחייה ההוללים.

שנות החמישים: מרלין מונרו

הפיפטיז היו שנים של יופי עסיסי. הבנות פיזזו לצלילי הרוק'נרול החדש בחצאיות מידי, שהדגישו מותן קטנה ונשית וחזה גדול. הגבות התעבו והתמלאו, העיניים נשארו רכות וטבעיות בצבעים בהירים פסטלים, והשפתיים מלאות מאוד עם אובר דרו באודמים חזקים אדומים, וורודים וכתומים.

אחת הכוכבות הגדולות של התקופה היא מרלין מונרו, שנחשבת עד היום לאייקון של סמל מין ונשיות מתפרצת. את חייה האישיים היא ניהלה בהתאם: ניהלה רומנים סוערים- הידועים שבהם עם האחים למשפחת קנדי, ונישאה כמה פעמים, בין היתר לספורטאי ג'ו דימאג'יו ולמחזאי ארתור מילר (שלמענו התגיירה). גם אשפוזים והתמוטטויות היו חלק מהמורשת של מרלין היפה, ומותה הטראגי בגיל 36 ממנת יתר של כדורים ואלכוהול נחשב להתאבדות. מונרו לקחה את איפור העיניים עוד צעד קדימה והטביעה את השימוש באיילינר העבה המאורך ועם ה- "wing" הסקסי בקצה החיצוני, שמאריך את צורת העין לאפקט חתולי.

שנות השישים: אודרי הפבורן

הסיקסטיז היו עשור של שינוי מטורף מכל הבחינות: חברתית, תרבותית, אופנתית, מינית. זמנם של ילדי הפרחים וחלוצות הפמיניזם הרדיקלי, עידן של מתירנות ואנטי ממסדיות. ההתנגדות לסמכות השמרנית יצרה מראה איפור חדש לגמרי, שעמד בניגוד גמור למראה הרך והסקסי של העשור הקודם: זוויות העיניים הופנו כלפי מטה בהבעה ליצנית עצובה, כמעט כאילו המרד היה גם כנגד כל מה שמחמיא לפנים. השפתיים מחוקות וחיוורות, וריבוי אלמנטים גרפיים כמו אייליינר עבה, ריסים ענקיים ומצוירים ומשחקים קיצוניים של שחור לעומת לבן. ילדי הפרחים יצרו אופנה משל עצמם, צבעונית ופסיכדלית.

אודרי הפבורן הדקיקה והענוגה נחשבה לאחד מסמלי היופי של העשור. דמותה המלאכית של הולי גולייטלי ב"ארוחת בוקר בטיפאני", אישה-ילדה מבולבלת וחסרת ביטחון ביחסיה עם גברים, לא הייתה רחוקה מאופייה האמיתי. אישיותה של הפבורן התעצבה כילדה בלגית-הולנדית במלחמת העולם השנייה. לימודי הבלט שלה נקטעו והיא עברה את שנות המלחמה בבריחות, רעב ומיני זוועות, ואף שימשה כשליחה של המחתרת ההולנדית. בתום המלחמה היא עברה ללונדון והחלה לדגמן ומשם הדרך למשחק הייתה קצרה, ומוצלחת- הסרט הראשון שלה "חופשה ברומא", לצדו של גרגורי פק, זיכה אותה באוסקר. אודרי הייתה נשואה פעמיים ונולדו לה שני בנים. את שנות חייה האחרונות הקדישה לילדים במסגרת עבודתה ביוניצף.

שנות השבעים: ג'יין סימור

הסבנטיז היו חופשיות, מגוונות וססגוניות עם פסקול משובח של רוק, פאנק ודיסקו. העשור הזה נחלק לשני מראות עיקריים: ההיפי הוודסטוקי והמנומש עם הרבה סומק, שפתיים מוכתמות בעדינות, לעומת מראה הבוהו-שיק שהחזיר את הגבות המצוירות, הצלליות הפסטליות והסומק הבובתי של שנות השלושים. גם אופנת הדיסקו נתנה אותותיה עם גלוסים, הברקות מוגזמות ושפתיים דקות.

הרבה לפני שהפכה לרופאה שמרנית במערב, ג'יין סימור כבשה את הקהל כנערת ג'יימס בונד יפהפיה בסרט "חיה ותן למות" (צילום: gettyimages)
הרבה לפני שהפכה לרופאה שמרנית במערב, ג'יין סימור כבשה את הקהל כנערת ג'יימס בונד יפהפיה בסרט "חיה ותן למות" (צילום: gettyimages)

נערות בונד הראשונות היו שילוב של כל אלה ונחשבו לקונצנזוס גלובאלי לאידיאל היופי של העשור. הרבה לפני שהפכה ל"ד"ר קווין, רופאה במערב" השתתפה ג'יין סימור בסרט השמיני בסדרת בונד, "חיה ותן למות", והלהיבה את הקהל בשיערה הארוך הגולש, הגוף האתלטי ומעט נערי שנראה מעולה בביקיני, החיוך ענק והמראה הטבעי והחיוני, כיאה לתקופה. סימור הייתה נשואה ארבע פעמים והקדישה מזמנה לעזרה לילדים כשגרירה של רצון טוב.

שנות השמונים: מישל פייפר

ההתנהלות בשנות השמונים אופיינה בשמרנות, למרות סיומה של המלחמה הקרה ונפילת חומת ברלין. כאנטיתזה לזה כבשה תרבות הפופ הצבעונית והקלילה כל חלקה טובה, ויצרה לוק שקשה להתעלם ממנו: עור מבריק וצלליות משוכות לצדדים שמגיעות עד הגבות בכל צבעי הקשת, בשילוב שפתונים צבעוניים, בגדים ססגוניים, נצנצים, שימר, גליטר וגבות עבות וסבוכות. בשנות השמונים פרח גם הפאנק, שהוסיף אלמנטים של עיני חתול ואייליינר שחור עבה.

אייקונית מובילה לתקופה היא מישל פייפר, בלונדינית בעלת מראה חתולי ועצמות הלחיים היפות ביותר בהיסטוריה. לצד קריירה קולנועית מפוארת, הופיעה פייפר ברשימת האנשים היפים בעולם של מגזין "פיפל" במשך שנים רבות. היא דווקא נמנעה מאיפור כבד, ושמרה על מראה פנים נקי והרבה בלונד. פייפר התחתנה פעמיים- עם שחקן הטלוויזיה פיטר הורטון, ממנו התגרשה בשיא תהילתה, ועם המפיק דיוויד אי קלי. בין לבין נקשר שמה במערכות יחסים עם השחקנים ואל קילמר, ג'ון מלקוביץ ומייקל קיטון.

שנות התשעים: ג'וליה רוברטס

אחרי הגלאם והגליטר של האייטיז הגיע תורן של הניינטיז הרגועות. בעולם הביוטי הכל הפך בבת אחת למאט: המייק אפ, הצלליות, אפילו הצבעים היו רדומים משהו עם צלליות בגוונים אפורים וליפסטיקים קרירים בגווני ורוד עתיק, סגול ישן וניוד אפרפר. הדבקת הריסים (שנעלמה באייטיז) חזרה ולמעט שנה אחת שבה מרטו כולן את הגבות דק-דק בעקבות טנרד הגרנג', הגבות נשארו מלאות ועבות. בסוף העשור חזר ה"הרואין שיק" הדקיק לאופנה, בצירוף איפור טראשי שחור ומרוח, עור חיוור אך מבריק ושמנוני בצירוף שפתיים מחוקות דרקולה סטייל, בלי סומק או הצללות, ולעתים גם גלוס על עיניים מעושנות, איפור שרואים היום בעיקר על המסלולים.

אשה יפה. כל כך יפה. ג'וליה גרמה לעולם להתלהב מהלוק הנקי, הטבעי והנינוח שלה, וכמובן מהחיוך הזה (צילום: gettyimages)
אשה יפה. כל כך יפה. ג'וליה גרמה לעולם להתלהב מהלוק הנקי, הטבעי והנינוח שלה, וכמובן מהחיוך הזה (צילום: gettyimages)

בקולנוע, זוהי פריחתן של הקומדיות הרומנטיות. ג'וליה רוברטס הופכת לאייקון בעקבות הופעתה ב"אשה יפה" ומאוחר יותר "נוטינג היל". הלוק שלה נחשב לנקי, טבעי ונינוח, והחיוך הכובש שלה מוכר בכל העולם. מבחינה מקצועית, ההצלחה הגדולה שלה הייתה דווקא בסרט "ארין ברוקוביץ'", שעל תפקידה בו זכתה סופסוף באוסקר הנכסף. רוברטס נשואה לצלם דני מודר ויש להם 3 ילדים.

שנות האלפיים: פנלופה קרוז

שנות האלפיים מתחילות את עידן האינטרנט בחיינו, שאת המשכו אנחנו יכולים רק לנחש. מראות האיפור העכשוויים מגוונים ומבטאים היטב את עקרונות התקופה: הכל מותר, והדגש הוא על אינדיווידואליות ועל סגנון אישי וצורת פנים. אפשר מעושן, צבעוני עז, או שימר והברקות. האיפור הטבעי הרענן חזר, בשילוב אלמנטים וטקסטורות מכל העשורים גם יחד. המייק אפ התפתח מאוד מבחינה טכנולוגית והפך דק יותר וטבעי, הסומק מנסה לחקות הסמקה טבעית יותר והמודעות האישית לאיפור ולטכניקה עלתה פלאים.

כוכבת בולטת לתקופה היא הרקדנית והשחקנית הספרדייה פנלופה קרוז, שהתגלתה לראשונה בהוליווד בסרט "ונילה סקיי" עם תום קרוז ופרצה בגדול בסרטו של אלמודובר "הכל אודות אמא". קרוז נחשבת גם היום לאחת הנשים הסקסיות בעולם, למרות שהיא כבר אמא לשניים. קרוז הייתה במערכת יחסים קצרה ומתוקשרת עם תום קרוז ולאחר מכן עם מתיו מקונוהי, ולבסוף התחתנה עם השחקן הספרדי חוויאר ברדם, שגילם את בן זוגה האובססיבי בסרטו של וודי אלן "ויקי כריסטינה ברצלונה".

ייעוץ לכתבה: נטאשה דנונה, מאפרת ובעלת בית ספר לאיפור

איזו כוכבת הוליוודית את? עני על השאלון ותקבלי כרטיס כניסה לביוטי סיטי הוליווד