מי אני: בעלת תואר ראשון במשפטים ותואר שני בחינוך. אשת חינוך במשך 20 שנה במגוון תפקידי חינוך, ניהול ויזמות בחינוך הפורמלי והבלתי פורמלי, מייסדת ובעלים של קרן בארי - ליווי מורים להקמת עסק, ליווי אסטרטגי למנהלים בתחום החינוך והרצאות. נשואה לראם ואמא לשלושה: לוטם (15), מעיין (13) ושחף (8).
כבר בתחילת דרכה המקצועית בתחום החינוך הבינה קרן בארי שתחושת השליחות שלה נתונה לבני נוער, שהיא רוצה להיות המבוגר שינחה אותם וילווה אותם במעבר הלא פשוט מעולם הילדות לעולם הבגרות. "בחרתי להיות מבוגר משמעותי משנה חיים עבור בני הנוער", היא מספרת. "זו משימת חיי והשליחות הגדולה שלי - האהבה הגדולה לבני הנוער וההבנה שהם זקוקים לנו בגיל ההתבגרות. למרות שהם בועטים בנו ובמה שאנחנו מייצגים, לאורך כל הדרך הם בוחנים, מתבוננים ולומדים מהאופן שבו אנו פועלים. במשך שנים רבות עבדתי בחינוך הבלתי פורמלי והפורמלי בכפר הנוער עיינות. הקמתי בית ספר ערב ייחודי שנתן מענה לחיזוק לימודי בשעות אחה"צ והפך להיות המקום שכולם רוצים להיות בו כדי לממש את היכולות שלהם.
"בהמשך שימשתי כסגנית מנהלת תיכון ובתפקיד זה הובלתי את פיתוח וטיפוח צוותי החינוך להישגים טובים יותר ברמה הערכית, האישית והמקצועית. כאן זיהיתי את הצורך שיש לאנשי החינוך להקים עסק במקביל לעבודתם במערכת החינוך או מחוצה לה, והחלטתי להקים את 'קרן בארי' כדי לעזור להם. המורים הם ציבור עסוק מאוד, ומה שנדרש מהם על בסיס יומי לעתים כמעט בלתי אפשרי. מדובר באנשים רבים וטובים שיכולת ההשתכרות שלהם נמוכה רק מעצם בחירתם בתחום החינוך. רבים מהם מנסים למצוא פתרונות אלטרנטיביים להכנסה נוספת או שהם פשוט מוותרים על חלום העיסוק בחינוך. בעזרת הליווי שלי החששות שלהם מתפוגגים והם מצליחים לעשות זאת".
מה קורה בתהליך מולך? איך זה עובד?
"אני יודעת שזמן המורים יקר מאוד, ולכן העסק העתידי שלהם נשען על הידע, ההשכלה והניסיון שהם צברו במהלך הדרך. לדוגמה: הקמת בית ספר ערב, שבזמן קצר מאוד יניב להם מינימום של 10,000 שקל בחודש בנוסף למשכורת שהם מקבלים כמורים. פתיחת העסק מתקיימת תוך כדי הליווי והיא כוללת: הקמת עסק בהיבט הטכני, בחירת קהל היעד, תמחור וגבייה, שיווק, ליווי בתכנים בלתי פורמליים, בניית קורסים לקיץ ועוד. גם אם ישנם מורים שאינם יזמים בנשמתם, יש שיטה שתעזור להם להקים עסק ולנהל אותו ביד רמה. זה רק דורש ידע נוסף ובשביל זה אני כאן אך ורק עבורם. אני עוזרת להם להגדיל את הכנסתם החודשית כדי שיוכלו להתמקד בילדים ובנוער שלנו ויהיו פנויים לטיפולם והעצמתם".
איך היית מסכמת את מה שעבר על המורים בשנה החולפת?
"השנה האחרונה הייתה מטלטלת מאוד. המורים נדרשו לתעצומות נפש, ליצירתיות ולהסתגלות לשינויים בקצב מהיר ואני מעריכה אותם על כך. בנוסף לאתגרי הלמידה מרחוק הם מצאו את עצמם מתמודדים גם עם העומס הרגשי של תלמידיהם. יותר תלמידים מצאו את עצמם מתמודדים עם פחדים, חרדות ובעיות רגשיות, וחלק ניכר מהמורים הפכו להיות גורם תומך, מלווה ודואג. הקורונה הוכיחה לנו שהמסתגלים לשינוי - הם החזקים".
מה את מאחלת לעצמך לשנה הקרובה?
"השנה אקים ארגון ארצי של מבוגרים משני חיים עבור בני נוער. בתקופת הקורונה כלל הנוער בארץ הפך להיות נוער בסיכון בצורה כזו או אחרת. הארגון שלי יכשיר מתנדבים בחברות הייטק ובארגונים גדולים ברחבי הארץ, כדי שיוכלו להגיע לבני הנוער ולתרום לשינוי חייהם".
2021 בחינוך: המגמות הצפויות
מעבר לצורך בהענקת ידע טכנולוגי בקצב מואץ לאוכלוסיית המורים אני צופה שנראה בשנה הקרובה התחזקות של שתי מגמות השואבות זו מזו:
- יותר גמישות ואוטונומיה לבתי הספר. החינוך הציבורי חייב לעבור טרנספורמציה לחינוך מותאם אישית לכלל קהלי היעד - תלמידים, מורים ומנהלים - באמצעות הפיכתם לעמיתי למידה. ככל שתהיה לאדם משמעות בתהליך הלמידה, כך כולם יוכלו להביא את עצמם לידי ביטוי ולמקסם את יכולותיהם.
- מעבר ללמידה בין־תחומית מותאמת אישית ובעלת בסיס בלתי פורמלי. תהליך זה הופך את המורים למנחים ולמעודדי תהליכי למידה במקום לשמש כמקור ידע בעצמם.
קרן בארי
טל': 052-4895957
אתר: kerenbeeri.com
פייסבוק: Keren Beeri Biton
"אני עוזרת לאנשי חינוך להגדיל את הכנסתם החודשית כדי שיוכלו להתמקד בילדים ובנוער שלנו". קרן בארי
סטיילינג: לורה פלדמן | איפור: סופיה סטרוזר | שיער: לירז סולומון | שיווק מכירות: ענבר וקנין | ניהול אדמיניסטרציה: יוליה קושנר | ע.הפקה: יהל יוסף כהן | בגדים: בוטיק מיכל זכאי, studio 35- private collection