הורים, תסתכלו למסכים בעיניים: אחריות הורית, הגרסה המקוונת

אין ספק שהרשת מציבה בפנינו אתגרים חדשים כהורים. מתי זה יותר מדי, איך מזהירים מפני הסכנות מבלי לפגוע בתמימות ומה עושים במקרה שהילדים חווים בריונות ברשת?

כרמל קרמן בשיתוף חברת פייסבוק ישראל

|

04.01.21 | 09:06

בקשו מהילדים לספר לכם מעת לעת באיזה אתרים הם גולשים, במה הם משחקים, אחרי מי הם עוקבים ברשתות החברתיות וכיצד הם משתמשים ברשתות בהן הם חברים (צילום: Shutterstock)
בקשו מהילדים לספר לכם מעת לעת באיזה אתרים הם גולשים, במה הם משחקים, אחרי מי הם עוקבים ברשתות החברתיות וכיצד הם משתמשים ברשתות בהן הם חברים (צילום: Shutterstock)

"אני מאמינה כי התרומה של הרשת לחיינו היא עצומה. כאשר אני נפגשת עם הורים ואני שואלת: 'מי היה מוכן לחזור 30 שנה לאחור לפני עידן האינטרנט', אולי אמצא אדם או שניים שיצביעו", אומרת ד"ר שגית זילברברג, מרצה וחוקרת מדיה דיגיטלית, מנכ"לית עמותת אשנ"ב (אנשים למען שימוש נבון ברשת) ושותפה מייסדת במיזם askSOFI, פלטפורמה אינטרנטית להדרכת הורים. "האינטרנט הפך את חיינו להרבה יותר נוחים. ולראייה, בשנה האחרונה, שנת הקורונה גילינו עד כמה הרשת חיונית לחיינו. אלמלא הרשת לא יכולנו לתקשר עם האנשים החשובים לנו, לעבוד וללמוד מרחוק, לעשות קניות ברשת ועוד ועוד".

 

אין ספק כי כמו בכל דבר, גם ברשת קיימים היבטים פחות חיוביים. אבל הסיכונים אינם באמת חדשים. הרי גם המכונית עלולה להפוך לנשק קטלני אם לא נשתמש בה בתבונה, אך אף אחד לא היה מעוניין לחזור לאחור לזמן בו לא היו מכוניות.

 

הנטייה האנושית שלנו היא לייחס מאפיינים מפלצתיים לכל דבר חדש שפורץ לחיינו. כך, הטכנולוגיה מאיימת עלינו בני האדם. אך בפועל, הטכנולוגיה היא ניטרלית והשאלה היא מה אנחנו, בני האדם, עושים אתה כדי להפוך את החיים שלנו לטובים יותר בעזרתה. "על ההורים להבין כי הקניית כלים לילדיהם להתנהלות בטוחה ברשת אינה דורשת מהם ידע טכנולוגי כזה או אחר כי אם הקניית כישורי חיים", מציינת ד"ר זילברברג . במלים פשוטות: "התפקיד שלנו כהורים ברשת כמו בכל זירה אחרת, הוא להיות מעורבים, לסמן גבולות וללמד את הילדים להיזהר ולהתנהל בחוכמה גם בזירות האלו".

 

"הקניית כלים לילדיהם להתנהלות בטוחה ברשת אינה דורשת מההורים ידע טכנולוגי כזה או אחר כי אם הקניית כישורי חיים". ד"ר זילברברג (צילום: עצמי)
    "הקניית כלים לילדיהם להתנהלות בטוחה ברשת אינה דורשת מההורים ידע טכנולוגי כזה או אחר כי אם הקניית כישורי חיים". ד"ר זילברברג(צילום: עצמי)

     

    אז איך מדברים, מה עושים ואיפה מתחילים לדאוג לביטחונם של ילדינו ברשת? ליקטנו מד"ר זילברברג וחברת פייסבוק ישראל כמה עצות מועילות:

     

    לא לחשוש, לדבר

    ממש כשם שאתם מדברים עם הילדים על אחריות בתחומים אחרים בחיים ומזהירים אותם מפני סכנות שונות, כמו התנהגות לא זהירה בכביש או שיחה עם זרים, כך חשוב שתדברו אתם על הסכנות הקיימות ברשת האינטרנט, ועל הדרכים לגלישה בטוחה ושימוש נבון באינטרנט וברשתות החברתיות.

     

    התחילו היום

    אל תחכו שהילדים יהיו גדולים כדי לדבר אתם. חשוב להסביר להם איך להתנהל בצורה נכונה ובטוחה ברשת מהרגע בו הם מתחילים לגלוש באינטרנט, ועוד לפני שהם מתחילים להשתמש ברשתות החברתיות.

     

    שימו לב למגבלת גיל השימוש ברשתות החברתיות

    על פי תנאי השימוש בפייסבוק ואינסטגרם, הרשתות מיועדות לילדים מגיל 13 ומעלה.

     

    נצלו נקודות ציון

    קונים לילדים את הסמארטפון הראשון שלהם? דברו אתם על הגלישה באינטרנט ועל שימושים חיוביים ברשת. מרשים להם להירשם לרשת חברתית? דברו אתם על אינטראקציות חיוביות, קבוצות שימושיות ולמדו אותם על סכנות כמו בריונות ברשת או פריצה לחשבון, ואיך להימנע מהם.

     

    אם אתם רוצים שהילדים יהיו פחות במסכים ויבלו פחות זמן ברשת, הגבילו גם אתם את זמן השימוש שלכם ברשת (צילום: Shutterstock)
      אם אתם רוצים שהילדים יהיו פחות במסכים ויבלו פחות זמן ברשת, הגבילו גם אתם את זמן השימוש שלכם ברשת(צילום: Shutterstock)

       

      היו עם יד על הדופק

      בקשו מהילדים לספר לכם מעת לעת באיזה אתרים הם גולשים, במה הם משחקים, אחרי מי הם עוקבים ברשתות החברתיות וכיצד הם משתמשים ברשתות בהן הם חברים.

       

      קבעו כלל: החוקים שלפיהם פועלים בחיים "האמיתיים" תקפים גם באינטרנט: לא מדברים עם זרים, מספרים להורים על כל אירוע חריג וכן הלאה.

       

      שמשו דוגמה אישית

      בסוף, הילדים שלכם מסתכלים עליכם ורואים בכם מודל לחיקוי. אם אתם רוצים שהילדים יהיו פחות במסכים ויבלו פחות זמן ברשת, הגבילו גם אתם את זמן השימוש שלכם ברשת. אם אתם רוצים שלא יגלשו בסמארטפון בזמן שאתם מבלים יחד כמשפחה, הימנעו מזה גם אתם.

       

      שתפו בחוויות שלכם

      שתפו את הילדים בשימוש שאתם עושים ברשת, ספרו להם באיזה אתרים אתם נוהגים לבקר, וכיצד אתם נוהגים להשתמש ברשתות החברתיות.

       

      בקשו מהילדים שלכם ללמד אתכם

      אם אתם בעצמכם לא משתמשים ברשתות חברתיות או בשירותים אחרים באינטרנט, זו הזדמנות מצוינת להעצים את הילדים שלכם ולבקש מהם להיות אלה שמלמדים אתכם. כך תוכלו גם לנצל את השיחה כדי לשוחח על נושאים כמו בטיחות ברשת ופרטיות.

       

       

      לא משתפים ברשתות החברתיות מה שלא היינו אומרים או מראים למישהו פנים אל פנים (צילום: Shutterstock)
        לא משתפים ברשתות החברתיות מה שלא היינו אומרים או מראים למישהו פנים אל פנים(צילום: Shutterstock)

         

        עודדו אותם להקדיש מחשבה

        עודדו את הילדים לחשוב על מה שהם משתפים ברשת. הסבירו להם את ההבדל בין מידע פרטי שאנחנו לא מפרסמים לבין תוכן שכדאי לשתף עם חברים, הסבירו להם ששיתוף ברשת יכול להיות מתועד לנצח ולכן כדאי לחשוב היטב לפני שמפרסמים דברים.

         

        כלל אצבע שעושה סדר: לא משתפים ברשתות החברתיות מה שלא היינו אומרים או מראים למישהו פנים אל פנים.

         

        היו נגישים, שדרו להם מרחב בטוח

        עודדו את הילדים להתייעץ אתכם לגבי כל דבר מדאיג או מטריד ברשת. השתדלו להקשיב להם ולהגיב באופן שמשדר בטחון ועוגן עבורם. "חשוב שהילדים ידעו שהם יכולים לפנות להוריהם כאשר הם חווים דברים לא נעימים ברשת מבלי שיחששו כי ישפטו אותם או יכעסו עליהם", אומרת ד"ר זילברברג.

         

        בדקו את הכלים וההגדרות שהרשתות מציעות להגנה על הילדים שלכם ולמדו אותם להשתמש בהם

        הפעילו ביחד את הכלים שהרשתות נותנות לשימוש מוגן בהן. כך למשל, בפייסבוק ובאינסטגרם ניתן להגדיר התראות על משך זמן השימוש, לחסום תגובות ומשתמשים לא רצויים, לדווח על התנהגות בריונית, לנהל רשימות חברים שונות ולשנות את הגדרות הפרטיות כך שיתאימו בכל רגע נתון לרמת השיתוף הרצויה.

         

        יש חיים מחוץ לאינטרנט

        עודדו את הילדים לעשות פעילות גופנית. סכמו מראש על סוגי פעילות שאינם כוללים שימוש במסכים והגדירו מראש זמנים שמוקדשים לפעילות ללא מסכים.

         

        הילד נפל קורבן לבריונות ברשת?

        ד"ר זילברברג מייעצת: "קודם כל להקשיב. להיות איתו. לחבק. להגיד שוב ושוב שאתם יחד בזה ושזה יעבור. להזכיר גם לעצמכם וגם לו, שתמיד יש מה לעשות. הייתי חושבת איתו מה נכון לו ומכוונת לפתרון שנכון בעיני – לערב את הצוות החינוכי למשל שמכיר את הדינמיקה הקבוצתית בכיתה (אם מדובר בילד מהכיתה), לפנות למוקד 105 (המטה הלאומי להגנה על ילדים ברשת) שמתמחה בטיפול רגיש ומקצועי במקרים כאלה, להזמין את החברים הטובים לעודד אותו ובעיקר להיות שם לצידו. זה הדבר שהם הכי זקוקים לו כשהם נפגעים והדבר שאנחנו כמעט תמיד שוכחים לעשות מרוב שאנחנו רצים לפתרונות מיידיים".

         

          "צריך להזכיר לילדים שמאחורי המסך יש פנים, רגשות וחיים שלמים"

           

          מנהלי קהילות הורים משתפים: כיצד לדבר עם הילדים על בטיחות ברשת ואיך להוות דוגמה? לחצו לכתבה (צילומים: עומר הכהן, עצמי)
          מנהלי קהילות הורים משתפים: כיצד לדבר עם הילדים על בטיחות ברשת ואיך להוות דוגמה? לחצו לכתבה (צילומים: עומר הכהן, עצמי)

            

           

           
          הצג:
          אזהרה:
          פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד