''זו דירה קטנה וממזרה שמבלבלת את האויב, מבחינת הגודל'', אומרת מעצבת הפנים דנה גוטמן, שהיא חצי מ''סטודיו 37'', יחד עם בן זוגה, רותם סולרצ'יק.
דירת הקרקע נמצאת בעורפו של בניין ישן, באחד הרחובות המרכזיים של גבעתיים. שביל בן עשרות שנים מוביל אל מבואה נטולת דלת כניסה, עם תיבות דואר קטנות שעליהן מדבקות לרוב, מרוב דיירים שהתחלפו כאן.
עולים כמה מדרגות, והדלת נפתחת למראה מתעתע, בגלל קוביית מראה שמשקפת ומכפילה כל מה שסביבה. המראות הותקנו בגב המטבח וסביב הארון הגבוה שמכיל את המקרר, ומשקפות שלל אלמנטים שיוצרים קולאז' של גוונים וחומרים – אריחי קיר בגוון טרקוטה, רהיט כיור מברזל, רצפה דמוית טראצו, פרקט לבן, פס צבע ירקרק-אפרפר שמטפס על הקיר, הדפסים גרפיים ממוסגרים ומנורת קיר אליפטית בצהוב חלמון.
''אנחנו לא מפחדים מעושר ומריבוי, גם בדירות קטנות'', מסבירים המעצבים את הגודש. בניגוד לנטייה המקובלת כשהמטראז' מצומצם – לפתוח כמה שיותר את החדרים וללכת על צבעים בהירים שמתמזגים ברוגע – הם מחזיקים בגישה שונה: ''ככל שיש יותר מוקדי עניין ורבדים, בתחושה שלנו החלל יותר גדול''.
דירה שונה בנוף השכירות
את הלקוחות הכירו משכונת מגוריהם ברמת אביב. גוטמן וסולרצ'יק שיפצו את דירתם, וביוני האחרון, כשנפגשו במקרה במכולת, סיפר להם הלקוח על דירה משפחתית קטנה בגבעתיים – שני חדרים, 65 מ''ר – ''שהיתה מושכרת שנים, במצב גמורה, והתפנתה''. הלקוחות החליטו שהגיע הזמן לשפץ, ולא סתם – אלא שיפוץ שכולל גם את רוב הרהיטים והאביזרים הנחוצים למגורים. כמו דירת איירבנב מושקעת, רק לטווח ארוך.
''באנו לראות ושאלנו – מה אתם צריכים אותנו? נתכנן את השיפוץ, אבל למה אתם צריכים את ה'אקס פקטור' שלנו בדירה להשכרה?'' מספרים השניים. ''הם התעקשו שהם רוצים שניצוק לכאן את המגע שלנו, שהדירה תהיה שונה בנוף השכירות, שיראו שהיתה כאן מחשבה ותשומת לב לפרטים''.
זו לא השקעה קטנה: כמה מאות אלפי שקלים. אך במציאות שבה דירות AirBnb ללא ביקוש מוסבות לדירות להשכרה רגילה (או כמעט), יש בה היגיון. ואכן, אחרי שהושלמה העבודה, הלקוחות פרסמו את הדירה בפייסבוק, ותוך חצי שעה הוצפו בפניות והורידו את הפוסט. הדירה הושכרה מיד, לשנה, במחיר שאינו גבוה מהמקובל לדירות דומות בגבעתיים – פחות מ-5,000 שקלים לחודש, ''מתוך אג'נדה ברורה של הבעלים'', מדגישה גוטמן.
בלי נגרות חונקת
חלוקת הדירה לא השתנתה מהותית, כי החלק המרכזי שבו עוברת צנרת הבניין הגביל את מנעד השינויים. סביבו יצרו המעצבים מובלעת רטובה, ואת הדגש שמו על השינוי החומרי בדירה, ועל גמישות בשימושים.
במרפסת הסלון הסגורה, למשל, אין מנורה תלויה שתכתיב פינת אוכל: ''יכול להיות שירצו להרחיב את הסלון, או את פינת העבודה. נתנו אפשרות לפינת אוכל, אבל לא רצינו שהתאורה תקבע את זה''. בדירה יש שתי פינות עבודה, בחללים נפרדים, למקרה של בני זוג שעובדים שניהם מהבית, ומאותה סיבה תוכנן ארון כיור והתארגנות מחוץ לשירותי האורחים, בנוסף לזה שבחדר הרחצה.
אתגר אחר הציב המחסור באור טבעי. הדירה חשוכה, ולכן על חלונות הוויטרינה הותקנו תריסים פנימיים, כך שאין חלק שסגור באופן קבוע. בנוסף יצרו גוטמן וסולרצ'יק בחלל המרכזי ''המון סיטואציות של תאורה, כדי לענות על כל צרכי האווירה''. שלושה פסי תאורה – במטבח, בסלון ובמרפסת הסגורה – מנורת עבודה שיוצאת מהקיר, שתי מנורות קיר ושני ספוטים מעל הבר.
החדרונים הפנימיים – שירותי האורחים ופינת העבודה שבין המבואה לחדר השינה – נטולי חלונות, ולכן הותקנו בהם פתחים לחדרים אחרים, מוארים. שירותי האורחים חולקים מפתחים עליונים עם חדר הרחצה, וחדרון העבודה מופרד מהמבואה בקיר זכוכית וברזל, ומחדר השינה בדלת עם חלון זכוכית אטומה.
מלבד ארון הקיר שעוטף את החלון בחדר השינה, אין בדירה בלוקים של ארונות, אלא רהיטים דקי קווים. ''לא נגרויות חונקות'', מסבירה גוטמן, ''אלא רבדים מאווררים, שכבה על שכבה''.
מתוך אותו עיקרון נבחר מטבח נירוסטה, במראה תעשייתי. ''הוא לא תופס נפח כמו מטבח שחור, משקף אור וגוונים, כך שהוא נטמע במרחב'', הם מסבירים. המטבח נקנה במכירת חיסול באיקאה – 11 אלף שקלים לפס של ארונות תחתונים, אי עם מגירות ובר, יחידה גבוהה למקרר וארון עליון בודד (משטח העבודה ושני מדפים עליונים הוזמנו מנירוסטה בנפרד).
החיסרון של איקאה הוא המודולים, המידות הקבועות, מסבירים המעצבים. למרווח שנשאר בין פס הארונות והקיר הזמינו מנגר יחידה צרה לאחסון בקבוקים. גם לארון משקאות זול מאיקאה, עם דלתות שעם ומדבקות מראה בפנים, הצמידו יחידה של מדפי ספרים, וכך הפכו אותו למשהו אחר.
''המטבח הוא 'מכונה''', מאזכרת גוטמן את ''מכונת מגורים'', המושג שטבע לפני 100 שנים לה קורבוזיה. ''החומרים שלו אינם טריוויאליים ל'בית חם', אבל כן לחלל קטן, שרוצה להיות בהיר ומאוורר''.
בחדר השינה כמה פריטים ייחודיים: מראת עץ בסגנון מחוספס (שעיצבו אנשי 'מולט'), ספסל למרגלות המיטה (''בוצ'ר''), שידת צד שמתגלגלת מתוך הארון, ובצדה השני של המיטה גדם עץ שסולרצ'יק מצא ברחוב, צבע בלבן והציב על גלגלים.
.
על הקיר מתלה-כפתור מהחנות התל אביבית ''גלוריה מונדי'', שנסגרה השנה. ''יש לנו המון כאלה. כשיש מכירה של משהו מדליק אנחנו קונים כמות ומאפסנים. מתלים, מסגרות ישנות של תמונות, ידיות''.
לצד המתלה הדפסים שמבוססים על צילומי שחור-לבן של זיקוקים, שצילם לפני שנים אביה של הלקוחה. מלבד שני הדפסים שנקנו באתר הדני ''פוסטר קלאב'', כל ההדפסים בדירה מבוססים על צילומים ישנים מהאלבומים המשפחתיים של הורי הלקוחות, שגוטמן וסולרצ'יק עשו עליהם מניפולציות גרפיות במחשב, ומיסגרו.
חדר הרחצה מרווח ומואר, וכולל פינת שירות וכביסה. המרצפות מטפסות על הקירות והאמבטיה, באותו קו גובה. האסלה יוצאת דופן – אין ניאגרה והמזרם גלוי, כמו במוסדות, פועל בעזרת משאבה. זה חוסך במים ובמקום, מסבירה גוטמן, ודורש אסלה מותאמת, שנקנתה ב''חרסה'' (''גם זו אג'נדה של הלקוחות – כמה שיותר ספקים ישראלים'').
חדר שיודע להיות משרד פוטוגני
גמישות השימושים שנדרשה בדירה, כמו שתי פינות העבודה, הן תוצר מובהק של תקופת הקורונה, שהביאה דגשים חדשים לעיצוב הבית. ''בדירה שעיצבנו עכשיו החלפנו את חדר הארונות בארונות קיר גדולים, והפכנו אותו לחדר ייעודי לזום, כהגדרה'', אומרים גוטמן וסולרצ'יק.
''כל ההסתכלות על פינת העבודה השתנתה. שולחן עבודה פרוביזורי בסלון או במטבח זה פאסה. חייבים משהו סגור, עם מעט יותר פרטיות. המיקום והפריים שנראה מהמחשב הם עוד פרמטר. חשוב שהמסך לא יפנה לדלת או למיטה. אם את בעלת חברה, את רוצה רקע ממותג, מתאים. היום כל בית צריך חדר שיודע להיות משרד פוטוגני''.
מה עוד נדרש היום?
''יש צורך בפינה לכל אחד, במרחב אישי. כבר לא רוצים שיהיה פתוח – כשכולם בבית צריך קירות''.
יותר מכל, הם מנסחים, יש פחות ביקוש לאפקט ה-wow ויותר דגש על wellness; פחות דגש על אירוח ויותר על מגורים נוחים. ''הבית צריך לענג. לא בקטע של פינוק אלא בקטע של נוחות והרחבת הנפש. בית מנחם, לא קופסה אנמית. כמו אוכל מנחם''.
''וחדר רחצה גדול'', מוסיפה גוטמן. ''ואין מצב לפחות משתי אסלות. בית צריך לאפשר מחיה במשך יום שלם, לפעול עבורנו, גם אם הוא קטן. וכמובן – אחסון, אחסון, אחסון, כולל, אפילו, מקום ייעודי לאריזות טייק אוויי שנערמות, בדרך לאשפה''.
- תכנון ועיצוב פנים: סטודיו 37
- קבלן: מאיר לוי א.ש.ל הנדסה, בניה וגמר
- עבודות ברזל ופרופילים בלגיים: גיל שגיב מסגר ויוצר
- נגרות: אלי אמויאל
- פרקט: יוריסטה סנטר
- חיפויים וכלים סניטריים: סטון השרון
- מנורות: קרן אור
- עבודות נירוסטה: נירוסול
- מראות וזכוכיות: אלדד, אספקלריא
- רהיטים: טולמנ'ס דוט, איקאה, פיקאפ, אובג'קט
- שטיחים: טולמנ'ס דוט
- ספסל בחדר שינה: בוצ'רס
- מראת עץ: מולט