''ככל שיש יותר מוקדי עניין - בתחושה שלנו החלל יותר גדול''

מטבח, סלון, פינת אוכל, שתי פינות עבודה, שירותי אורחים, חדר שינה וחדר רחצה גדול - כל אלה בדירה בת 65 מ''ר, ששופצה בגבעתיים בעושר חומרי וריבוי מכוון של אלמנטים

ענת ציגלמן

|

16.12.20 | 20:45

מבט אל הכניסה. בניגוד לנטייה המקובלת כשהמטראז' מצומצם – לפתוח כמה שיותר את החדרים וללכת על צבעים בהירים שמתמזגים ברוגע – כאן ננקטה גישה שונה (צילום: אביעד בר נס)
מבט אל הכניסה. בניגוד לנטייה המקובלת כשהמטראז' מצומצם – לפתוח כמה שיותר את החדרים וללכת על צבעים בהירים שמתמזגים ברוגע – כאן ננקטה גישה שונה (צילום: אביעד בר נס)
מימין: הכניסה לפני השיפוץ. זו היתה דירה ישנה שהושכרה שנים, ובקיץ האחרון, בין סגר ראשון לשני, הוחלט לשפצה. משמאל: מרפסת הסלון הסגורה, לפני השיפוץ (צילום: סטודיו 37)
מימין: הכניסה לפני השיפוץ. זו היתה דירה ישנה שהושכרה שנים, ובקיץ האחרון, בין סגר ראשון לשני, הוחלט לשפצה. משמאל: מרפסת הסלון הסגורה, לפני השיפוץ (צילום: סטודיו 37)
ואחריו. משום שהדירה בקומת קרקע ובין בניינים, היא חשוכה. לכן נבחרו לה שלל אופציות של תאורה שעונות על צרכים שונים של אווירה, ועל הוויטרינות הותקנו תריסים פנימיים, כך שאין חלק שסגור באופן קבוע. בגב הספה, בין פינת הישיבה לפינת האוכל, הוצב שולחן עבודה (צילום: אביעד בר נס)
ואחריו. משום שהדירה בקומת קרקע ובין בניינים, היא חשוכה. לכן נבחרו לה שלל אופציות של תאורה שעונות על צרכים שונים של אווירה, ועל הוויטרינות הותקנו תריסים פנימיים, כך שאין חלק שסגור באופן קבוע. בגב הספה, בין פינת הישיבה לפינת האוכל, הוצב שולחן עבודה (צילום: אביעד בר נס)
המטבח נקנה במכירת חיסול - 11 אלף שקלים לפס של ארונות תחתונים, לאי עם מגירות ובר ולארון גבוה שעוטף את המקרר. שני מדפי הנירוסטה על הקיר והיחידה הא-סימטרית התלויה הוזמנו במיוחד כתוספת, לעוד אחסון, עומק ועניין (צילום: אביעד בר נס)
המטבח נקנה במכירת חיסול - 11 אלף שקלים לפס של ארונות תחתונים, לאי עם מגירות ובר ולארון גבוה שעוטף את המקרר. שני מדפי הנירוסטה על הקיר והיחידה הא-סימטרית התלויה הוזמנו במיוחד כתוספת, לעוד אחסון, עומק ועניין (צילום: אביעד בר נס)
המראה תעשייתי, ולנירוסטה יתרון של היטמעות במרחב, משום שהיא משקפת אור וגוונים. על הקיר, לצד דלת אנורקטית שיוצאת לחצר הקטנה הצמודה לדירה, יצרו זוג המעצבים - דנה גוטמן ורותם סולרצ'יק - פרצוף פיבני משתי צלחות, פס חרסינה ושאריות עץ (צילום: אביעד בר נס)
המראה תעשייתי, ולנירוסטה יתרון של היטמעות במרחב, משום שהיא משקפת אור וגוונים. על הקיר, לצד דלת אנורקטית שיוצאת לחצר הקטנה הצמודה לדירה, יצרו זוג המעצבים - דנה גוטמן ורותם סולרצ'יק - פרצוף פיבני משתי צלחות, פס חרסינה ושאריות עץ (צילום: אביעד בר נס)
לארון עם דלתות שעם של איקאה הוצמדה יחידת מדפים צרה, שהזמינו מנגר וממלאת את הנישה. במורד הקיר נצבע פס עבה, ירקרק-אפרפר, שמייצר עוד רובד, כמו קורות הבטון החשופות בסלון. ''אנחנו לא מפחדים מעושר ומריבוי, גם בדירות קטנות'', מסבירים המעצבים (צילום: אביעד בר נס)
לארון עם דלתות שעם של איקאה הוצמדה יחידת מדפים צרה, שהזמינו מנגר וממלאת את הנישה. במורד הקיר נצבע פס עבה, ירקרק-אפרפר, שמייצר עוד רובד, כמו קורות הבטון החשופות בסלון. ''אנחנו לא מפחדים מעושר ומריבוי, גם בדירות קטנות'', מסבירים המעצבים (צילום: אביעד בר נס)
המבט מהכניסה מתעתע. בגב המטבח וסביב הארון שמכיל את המקרר הודבקו מראות, המשקפות ומכפילות שלל אלמנטים: אריחי קיר בגוון טרקוטה, רהיט כיור מברזל, רצפה דמוית טראצו, פרקט לבן, פס צבע שמטפס על הקיר, הדפסים ממוסגרים ומנורת קיר אליפטית בצהוב חלמון (צילום: אביעד בר נס)
המבט מהכניסה מתעתע. בגב המטבח וסביב הארון שמכיל את המקרר הודבקו מראות, המשקפות ומכפילות שלל אלמנטים: אריחי קיר בגוון טרקוטה, רהיט כיור מברזל, רצפה דמוית טראצו, פרקט לבן, פס צבע שמטפס על הקיר, הדפסים ממוסגרים ומנורת קיר אליפטית בצהוב חלמון (צילום: אביעד בר נס)
לצד דלת הכניסה תוכנן ארון ייעודי לדואר, מפתחות, קסדות, נעליים, מעילים – ''אפילו מקום מיוחד למטריות. אין כאן פריבילגיה לבלגן''. סביבו קיר זכוכית וברזל בלגי לבן, שמוביל לחדרון עבודה נטול חלונות (בצילום משמאל), בפינה שבין המבואה לחדר השינה (צילום: אביעד בר נס)
לצד דלת הכניסה תוכנן ארון ייעודי לדואר, מפתחות, קסדות, נעליים, מעילים – ''אפילו מקום מיוחד למטריות. אין כאן פריבילגיה לבלגן''. סביבו קיר זכוכית וברזל בלגי לבן, שמוביל לחדרון עבודה נטול חלונות (בצילום משמאל), בפינה שבין המבואה לחדר השינה (צילום: אביעד בר נס)
מימין: מבט דרך דלת חדר השינה. חדרון העבודה בנוי מחומרים פשוטים, תעשייתיים, ונצבע בגוונים עזים, שמחפים על היעדר האור הטבעי (צילום: אביעד בר נס)
מימין: מבט דרך דלת חדר השינה. חדרון העבודה בנוי מחומרים פשוטים, תעשייתיים, ונצבע בגוונים עזים, שמחפים על היעדר האור הטבעי (צילום: אביעד בר נס)
חדר השינה גדול, ובו נמצא ארון הקיר היחיד שתוכנן בדירה. החדר מואר בשני חלונות, ויש לו חדר רחצה צמוד, שתופס את מקומה של מרפסת השירות לשעבר (צילום: אביעד בר נס)
חדר השינה גדול, ובו נמצא ארון הקיר היחיד שתוכנן בדירה. החדר מואר בשני חלונות, ויש לו חדר רחצה צמוד, שתופס את מקומה של מרפסת השירות לשעבר (צילום: אביעד בר נס)
המרצפות מטפסות על הקירות והאמבטיה, באותו קו גובה. האסלה יוצאת דופן – אין ניאגרה והמזרם גלוי, כמו במוסדות, לחיסכון במים ובמקום (צילום: אביעד בר נס)
המרצפות מטפסות על הקירות והאמבטיה, באותו קו גובה. האסלה יוצאת דופן – אין ניאגרה והמזרם גלוי, כמו במוסדות, לחיסכון במים ובמקום (צילום: אביעד בר נס)
מימין: תוכנית הדירה לפני השיפוץ (הקירות שנהרסו בצהוב). משמאל: החלוקה החדשה. הפונקציות הרטובות נותרו במרכז, אך אין פינה לא מנוצלת (שרטוט: סטודיו 37)
מימין: תוכנית הדירה לפני השיפוץ (הקירות שנהרסו בצהוב). משמאל: החלוקה החדשה. הפונקציות הרטובות נותרו במרכז, אך אין פינה לא מנוצלת (שרטוט: סטודיו 37)
 

''זו דירה קטנה וממזרה שמבלבלת את האויב, מבחינת הגודל'', אומרת מעצבת הפנים דנה גוטמן, שהיא חצי מ''סטודיו 37'', יחד עם בן זוגה, רותם סולרצ'יק.

 

דירת הקרקע נמצאת בעורפו של בניין ישן, באחד הרחובות המרכזיים של גבעתיים. שביל בן עשרות שנים מוביל אל מבואה נטולת דלת כניסה, עם תיבות דואר קטנות שעליהן מדבקות לרוב, מרוב דיירים שהתחלפו כאן.

 

עולים כמה מדרגות, והדלת נפתחת למראה מתעתע, בגלל קוביית מראה שמשקפת ומכפילה כל מה שסביבה. המראות הותקנו בגב המטבח וסביב הארון הגבוה שמכיל את המקרר, ומשקפות שלל אלמנטים שיוצרים קולאז' של גוונים וחומרים – אריחי קיר בגוון טרקוטה, רהיט כיור מברזל, רצפה דמוית טראצו, פרקט לבן, פס צבע ירקרק-אפרפר שמטפס על הקיר, הדפסים גרפיים ממוסגרים ומנורת קיר אליפטית בצהוב חלמון.

 

''אנחנו לא מפחדים מעושר ומריבוי, גם בדירות קטנות'', מסבירים המעצבים את הגודש. בניגוד לנטייה המקובלת כשהמטראז' מצומצם – לפתוח כמה שיותר את החדרים וללכת על צבעים בהירים שמתמזגים ברוגע – הם מחזיקים בגישה שונה: ''ככל שיש יותר מוקדי עניין ורבדים, בתחושה שלנו החלל יותר גדול''.

 

מבט מהכניסה. פינת הרחצה שמחוץ לשירותי האורחים מוכפלת במראה, וההדפס על הקיר הוא עיבוד גרפי של צילום מאלבומים משפחתיים (צילום: אביעד בר נס)
    מבט מהכניסה. פינת הרחצה שמחוץ לשירותי האורחים מוכפלת במראה, וההדפס על הקיר הוא עיבוד גרפי של צילום מאלבומים משפחתיים(צילום: אביעד בר נס)

     

    דירה שונה בנוף השכירות

     

    את הלקוחות הכירו משכונת מגוריהם ברמת אביב. גוטמן וסולרצ'יק שיפצו את דירתם, וביוני האחרון, כשנפגשו במקרה במכולת, סיפר להם הלקוח על דירה משפחתית קטנה בגבעתיים – שני חדרים, 65 מ''ר – ''שהיתה מושכרת שנים, במצב גמורה, והתפנתה''. הלקוחות החליטו שהגיע הזמן לשפץ, ולא סתם – אלא שיפוץ שכולל גם את רוב הרהיטים והאביזרים הנחוצים למגורים. כמו דירת איירבנב מושקעת, רק לטווח ארוך.

     

    המטבח והסלון, לפני השיפוץ (צילום: סטודיו 37)
      המטבח והסלון, לפני השיפוץ(צילום: סטודיו 37)

       

      ''באנו לראות ושאלנו – מה אתם צריכים אותנו? נתכנן את השיפוץ, אבל למה אתם צריכים את ה'אקס פקטור' שלנו בדירה להשכרה?'' מספרים השניים. ''הם התעקשו שהם רוצים שניצוק לכאן את המגע שלנו, שהדירה תהיה שונה בנוף השכירות, שיראו שהיתה כאן מחשבה ותשומת לב לפרטים''.

       

      אחרי. ארון בקבוקים סוגר את המרווח שבין הארונות לקיר (צילום: אביעד בר נס)
        אחרי. ארון בקבוקים סוגר את המרווח שבין הארונות לקיר(צילום: אביעד בר נס)

         

        חצי שעת פרסום הספיקה למבול של פונים  (צילום: אביעד בר נס)
          חצי שעת פרסום הספיקה למבול של פונים (צילום: אביעד בר נס)

           

          זו לא השקעה קטנה: כמה מאות אלפי שקלים. אך במציאות שבה דירות AirBnb  ללא ביקוש מוסבות לדירות להשכרה רגילה (או כמעט), יש בה היגיון. ואכן, אחרי שהושלמה העבודה, הלקוחות פרסמו את הדירה בפייסבוק, ותוך חצי שעה הוצפו בפניות והורידו את הפוסט. הדירה הושכרה מיד, לשנה, במחיר שאינו גבוה מהמקובל לדירות דומות בגבעתיים – פחות מ-5,000 שקלים לחודש, ''מתוך אג'נדה ברורה של הבעלים'', מדגישה גוטמן.

           

          בלי נגרות חונקת

           

          חלוקת הדירה לא השתנתה מהותית, כי החלק המרכזי שבו עוברת צנרת הבניין הגביל את מנעד השינויים. סביבו יצרו המעצבים מובלעת רטובה, ואת הדגש שמו על השינוי החומרי בדירה, ועל גמישות בשימושים.

           

          במרפסת הסלון הסגורה, למשל, אין מנורה תלויה שתכתיב פינת אוכל: ''יכול להיות שירצו להרחיב את הסלון, או את פינת העבודה. נתנו אפשרות לפינת אוכל, אבל לא רצינו שהתאורה תקבע את זה''. בדירה יש שתי פינות עבודה, בחללים נפרדים, למקרה של בני זוג שעובדים שניהם מהבית, ומאותה סיבה תוכנן ארון כיור והתארגנות מחוץ לשירותי האורחים, בנוסף לזה שבחדר הרחצה.

           

          המראה משקפת את הדלת הגבוהה של השירותים. במעלה הקיר חלונות (צילום: אביעד בר נס)
            המראה משקפת את הדלת הגבוהה של השירותים. במעלה הקיר חלונות(צילום: אביעד בר נס)

             

            משותפים לחדר הרחצה בצד השני, השופע אור טבעי (צילום: אביעד בר נס)
              משותפים לחדר הרחצה בצד השני, השופע אור טבעי(צילום: אביעד בר נס)

               

              אתגר אחר הציב המחסור באור טבעי. הדירה חשוכה, ולכן על חלונות הוויטרינה הותקנו תריסים פנימיים, כך שאין חלק שסגור באופן קבוע. בנוסף יצרו גוטמן וסולרצ'יק בחלל המרכזי ''המון סיטואציות של תאורה, כדי לענות על כל צרכי האווירה''. שלושה פסי תאורה – במטבח, בסלון ובמרפסת הסגורה – מנורת עבודה שיוצאת מהקיר, שתי מנורות קיר ושני ספוטים מעל הבר.

               

              החדרונים הפנימיים – שירותי האורחים ופינת העבודה שבין המבואה לחדר השינה – נטולי חלונות, ולכן הותקנו בהם פתחים לחדרים אחרים, מוארים. שירותי האורחים חולקים מפתחים עליונים עם חדר הרחצה, וחדרון העבודה מופרד מהמבואה בקיר זכוכית וברזל, ומחדר השינה בדלת עם חלון זכוכית אטומה.

               

              במראה משתקף תצלום ירוק בחדרון העבודה נטול החלון (צילום: אביעד בר נס)
                במראה משתקף תצלום ירוק בחדרון העבודה נטול החלון(צילום: אביעד בר נס)

                 

                מבט מחדר השינה. מראה ממשטחי הובלה, בעיצוב MOLET (צילום: אביעד בר נס)
                  מבט מחדר השינה. מראה ממשטחי הובלה, בעיצוב MOLET(צילום: אביעד בר נס)

                   

                  מלבד ארון הקיר שעוטף את החלון בחדר השינה, אין בדירה בלוקים של ארונות, אלא רהיטים דקי קווים. ''לא נגרויות חונקות'', מסבירה גוטמן, ''אלא רבדים מאווררים, שכבה על שכבה''.

                   

                  מתוך אותו עיקרון נבחר מטבח נירוסטה, במראה תעשייתי. ''הוא לא תופס נפח כמו מטבח שחור, משקף אור וגוונים, כך שהוא נטמע במרחב'', הם מסבירים. המטבח נקנה במכירת חיסול באיקאה – 11 אלף שקלים לפס של ארונות תחתונים, אי עם מגירות ובר, יחידה גבוהה למקרר וארון עליון בודד (משטח העבודה ושני מדפים עליונים הוזמנו מנירוסטה בנפרד).

                   

                  החיסרון של איקאה הוא המודולים, המידות הקבועות, מסבירים המעצבים. למרווח שנשאר בין פס הארונות והקיר הזמינו מנגר יחידה צרה לאחסון בקבוקים. גם לארון משקאות זול מאיקאה, עם דלתות שעם ומדבקות מראה בפנים, הצמידו יחידה של מדפי ספרים, וכך הפכו אותו למשהו אחר.

                   

                  חומרים שאינם טריוויאליים ל''בית חם''  (צילום: אביעד בר נס)
                    חומרים שאינם טריוויאליים ל''בית חם'' (צילום: אביעד בר נס)

                     

                    ''המטבח הוא 'מכונה''', מאזכרת גוטמן את ''מכונת מגורים'', המושג שטבע לפני 100 שנים לה קורבוזיה. ''החומרים שלו אינם טריוויאליים ל'בית חם', אבל כן לחלל קטן, שרוצה להיות בהיר ומאוורר''.

                     

                    בחדר השינה כמה פריטים ייחודיים: מראת עץ בסגנון מחוספס (שעיצבו אנשי 'מולט'), ספסל למרגלות המיטה (''בוצ'ר''), שידת צד שמתגלגלת מתוך הארון, ובצדה השני של המיטה גדם עץ שסולרצ'יק מצא ברחוב, צבע בלבן והציב על גלגלים.

                    .

                    על הקיר מתלה-כפתור מהחנות התל אביבית ''גלוריה מונדי'', שנסגרה השנה. ''יש לנו המון כאלה. כשיש מכירה של משהו מדליק אנחנו קונים כמות ומאפסנים. מתלים, מסגרות ישנות של תמונות, ידיות''.

                     

                    לצד המתלה הדפסים שמבוססים על צילומי שחור-לבן של זיקוקים, שצילם לפני שנים אביה של הלקוחה. מלבד שני הדפסים שנקנו באתר הדני ''פוסטר קלאב'', כל ההדפסים בדירה מבוססים על צילומים ישנים מהאלבומים המשפחתיים של הורי הלקוחות, שגוטמן וסולרצ'יק עשו עליהם מניפולציות גרפיות במחשב, ומיסגרו.

                     

                    במטוס: סבה של הלקוחה, בצילום שנלקח מאלבום משפחתי ישן  (צילום: סטודיו 37)
                      במטוס: סבה של הלקוחה, בצילום שנלקח מאלבום משפחתי ישן (צילום: סטודיו 37)

                       

                      צילומי זיקוקים הוגדלו ומוסגרו  (צילום: אביעד בר נס)
                        צילומי זיקוקים הוגדלו ומוסגרו (צילום: אביעד בר נס)

                         

                        ארון הקיר שעוטף את החלון עשוי מפורמייקה לבנה ועץ ליבנה (צילום: אביעד בר נס)
                          ארון הקיר שעוטף את החלון עשוי מפורמייקה לבנה ועץ ליבנה(צילום: אביעד בר נס)

                           

                          אותה זווית כמעט, לפני השיפוץ  (צילום: סטודיו 37)
                            אותה זווית כמעט, לפני השיפוץ (צילום: סטודיו 37)

                             

                            חדר הרחצה מרווח ומואר, וכולל פינת שירות וכביסה. המרצפות מטפסות על הקירות והאמבטיה, באותו קו גובה. האסלה יוצאת דופן – אין ניאגרה והמזרם גלוי, כמו במוסדות, פועל בעזרת משאבה. זה חוסך במים ובמקום, מסבירה גוטמן, ודורש אסלה מותאמת, שנקנתה ב''חרסה'' (''גם זו אג'נדה של הלקוחות – כמה שיותר ספקים ישראלים'').

                             

                            חדר שיודע להיות משרד פוטוגני

                             

                            גמישות השימושים שנדרשה בדירה, כמו שתי פינות העבודה, הן תוצר מובהק של תקופת הקורונה, שהביאה דגשים חדשים לעיצוב הבית. ''בדירה שעיצבנו עכשיו החלפנו את חדר הארונות בארונות קיר גדולים, והפכנו אותו לחדר ייעודי לזום, כהגדרה'', אומרים גוטמן וסולרצ'יק.

                             

                            שולחן עבודה בין הספה לפינת האוכל  (צילום: אביעד בר נס)
                              שולחן עבודה בין הספה לפינת האוכל (צילום: אביעד בר נס)

                               

                              ''כל ההסתכלות על פינת העבודה השתנתה. שולחן עבודה פרוביזורי בסלון או במטבח זה פאסה. חייבים משהו סגור, עם מעט יותר פרטיות. המיקום והפריים שנראה מהמחשב הם עוד פרמטר. חשוב שהמסך לא יפנה לדלת או למיטה. אם את בעלת חברה, את רוצה רקע ממותג, מתאים. היום כל בית צריך חדר שיודע להיות משרד פוטוגני''.

                               

                              מה עוד נדרש היום?

                               

                              ''יש צורך בפינה לכל אחד, במרחב אישי. כבר לא רוצים שיהיה פתוח – כשכולם בבית צריך קירות''.

                               

                              יותר מכל, הם מנסחים, יש פחות ביקוש לאפקט ה-wow ויותר דגש על wellness; פחות דגש על אירוח ויותר על מגורים נוחים. ''הבית צריך לענג. לא בקטע של פינוק אלא בקטע של נוחות והרחבת הנפש. בית מנחם, לא קופסה אנמית. כמו אוכל מנחם''.

                               

                              ''וחדר רחצה גדול'', מוסיפה גוטמן. ''ואין מצב לפחות משתי אסלות. בית צריך לאפשר מחיה במשך יום שלם, לפעול עבורנו, גם אם הוא קטן. וכמובן – אחסון, אחסון, אחסון, כולל, אפילו, מקום ייעודי לאריזות טייק אוויי שנערמות, בדרך לאשפה''.

                               

                              דלת הכניסה הוזמנה ללא ציפוי. זו גם האופציה הכי זולה, אומרים המעצבים (צילום: אביעד בר נס)
                                דלת הכניסה הוזמנה ללא ציפוי. זו גם האופציה הכי זולה, אומרים המעצבים(צילום: אביעד בר נס)

                                 

                                • תכנון ועיצוב פנים: סטודיו 37
                                • קבלן: מאיר לוי א.ש.ל הנדסה, בניה וגמר
                                • עבודות ברזל ופרופילים בלגיים: גיל שגיב מסגר ויוצר
                                • נגרות: אלי אמויאל
                                • פרקט: יוריסטה סנטר
                                • חיפויים וכלים סניטריים: סטון השרון
                                • מנורות: קרן אור
                                • עבודות נירוסטה: נירוסול
                                • מראות וזכוכיות: אלדד, אספקלריא
                                • רהיטים: טולמנ'ס דוט, איקאה, פיקאפ, אובג'קט
                                • שטיחים: טולמנ'ס דוט
                                • ספסל בחדר שינה: בוצ'רס
                                • מראת עץ: מולט

                                 

                                 
                                הצג:
                                אזהרה:
                                פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד