חג יפה כל כך: שלוש חנוכיות ושני סביבונים בעיצוב ישראלי מקורי

הם מודולריים, משחקיים, ובעצם - למה לא ליהנות מהם בכל ימות השנה? הסביבונים הודפסו בתלת-ממד, וחנוכיות הבטון, הפורצלן והזכוכית יכולות לשמש גם כפמוטים

סיגל נמיר

|

06.12.20 | 07:39

הקישוטיות של החנוכיות בעיצובה של מעין בן-יונה שואבת מתרבויות מגוונות: מהססגוניות האפריקאית העשירה ועד תרבות הפורצלן היפנית העדינה (צילום: איה ווינד)
הקישוטיות של החנוכיות בעיצובה של מעין בן-יונה שואבת מתרבויות מגוונות: מהססגוניות האפריקאית העשירה ועד תרבות הפורצלן היפנית העדינה (צילום: איה ווינד)
אריק וייס נתן לארבע האותיות השטוחות שעל הסביבון נפח, והפך אותן לגוף הסביבון, שמודפס בתלת ממד (צילום: אריק וייס)
אריק וייס נתן לארבע האותיות השטוחות שעל הסביבון נפח, והפך אותן לגוף הסביבון, שמודפס בתלת ממד (צילום: אריק וייס)
שלושה חלקי בטון מושחלים על מסילת עץ, בהשראת משחק ילדים. חנוכייה בעיצוב Studio Clos (צילום: ניב עמנואל כהן)
שלושה חלקי בטון מושחלים על מסילת עץ, בהשראת משחק ילדים. חנוכייה בעיצוב Studio Clos (צילום: ניב עמנואל כהן)
סביבונים בהשראת סוכריות, בעיצוב יערה נוסבוים. מודפסים בתלת ממד מפלסטיק מתכלה ומכוונים להמתיק את החג (צילום ועיצוב: יערה נוסבוים)
סביבונים בהשראת סוכריות, בעיצוב יערה נוסבוים. מודפסים בתלת ממד מפלסטיק מתכלה ומכוונים להמתיק את החג (צילום ועיצוב: יערה נוסבוים)
 

הוא לא המצאה יהודית, ובכל זאת, הסביבון המוכר לנו מחנוכה – אותה קובייה שפאותיה נושאות את האותיות נ ג ה פ ומתכנסות לחוד צר בתחתיתן – הוא זה שקיבל מעמד איקוני בעולם, כסמל לאחד מחגי ישראל.

 

אריק וייס הוא מעצב גרפי בהכשרתו, שעבד במשרדי פרסום מובילים. הוא שומר מצוות שתמיד שלח ידו גם באמנות, ובשנים האחרונות אמנותו היא מרכז עשייתו, עם עבודות שהוצגו בגלריות ובמוזיאונים בארץ ובחו"ל. וייס עוסק בחיבור בין רוח לחומר, במתח בין קודש לחול, מרחיב את המשמעויות וההקשרים המסורתיים ונוטע אותם בשיח העכשווי.

 

במיוחד הוא נמשך לטקסטים היהודיים, לשפה, למילים, לאותיות ולצורתן. בסביבון הטיפוגרפי שעיצב ארבע האותיות השטוחות קיבלו נפח והפכו להיות גוף הסביבון. הוא מיוצר בשני חלקים בהדפסה תלת ממדית, מגיע במארז בד ובו חלקים בארבעה צבעים לבחירה, והוראות הרכבה.

 

יודאיקה עכשווית (צילום: אריק וייס)
    יודאיקה עכשווית(צילום: אריק וייס)

     

    בסביבון בהרכבה עצמית (צילום: אריק וייס)
      בסביבון בהרכבה עצמית(צילום: אריק וייס)

       

      הבחירה בייצור הסביבון בהדפסת תלת ממד מחומר פלסטי, אומר וייס, לא רק מאפשרת גמישות בעיצוב אלא גם מציבה את היודאיקה במקום רלוונטי ועכשווי. להשיג כאן.

       

      אחרי שהסתיימו הלימודים זכה "עלמה", פרויקט הגמר של יערה נוסבוים, בוגרת המחלקה לעיצוב תעשייתי בשנקר 2019, במקום הראשון בשתי תחרויות בינלאומיות שונות. הצעצועים הטיפוליים שעיצבה – בובות מעץ וסיליקון גמיש, שנועדו לעודד ילדים עם קשיים רגשיים לספר על חוויותיהם וצפונות לבם – כבשו את לבבותיהם של שופטי התחרויות, ולא רק אותם. כמאה כתבות הסוקרות את הפרויקט התפרסמו ברחבי העולם, מאיראן ועד דרום אמריקה, היא מספרת. "החשיפה הייתה מאוד גדולה, והיה משמח ומרגש להיווכח שהבובות נוגעות בהרבה אנשים".

       

       

      היום נמצאת נוסבוים בעיצומו של תהליך פיתוח הבובות למוצר, וחברות מחו''ל מתעניינות בייצורן. במקביל הזמינה אותה עמותת אלווין, התומכת באנשים עם מוגבלויות, לעצב משחק נגיש, מהנה ואוניברסלי למבוגרים. את המשחק היא מפתחת ביחד עם חניכי העמותה, והכוונה היא שהחניכים הם גם אלו שייצרו את המשחק במרכז היום.

       

      כמו שקית ממתקים (צילום ועיצוב: יערה נוסבוים)
        כמו שקית ממתקים(צילום ועיצוב: יערה נוסבוים)

         

        לכבוד החנוכה החליטה נוסבוים לעצב סביבונים, "חפץ מאוד כיפי שאני אוהבת. גם הסביבון מגיע מעולם הילדים והמשחקים, אבל מתאים לכולם, כולל המבוגרים". הסביבונים עוצבו בהשראת סוכריות, והם מיוצרים במדפסת תלת-ממד ביתית. "רציתי לעשות משהו נחמד במיוחד בתקופה הזאת, והצבעוניות העליזה והשמחה מאוד התאימה. הסביבונים מודפסים מפלסטיק מתכלה שמיוצר מחומרי גלם מתחדשים כמו עמילן תירס, והם ארוזים בשקית חמודה, ממש כמו שקית ממתקים".

         

        את הסביבונים אפשר לקנות בסאגה, באסופה ובחנות מוזיאון ת''א, ודרך האתר או האינסטגרם של נוסבוים.

         

        Studio Clos (צירוף המילים Create, Love, Story) – המתמחה בעיצוב תכשיטים ומוצרים ביתיים – הוא יצירה משותפת של נוי בירי וניב עמנואל כהן, שני מעצבים בוגרי בצלאל 2016, היא בצורפות והוא בעיצוב התעשייתי. הם הכירו במכינה עוד לפני הלימודים, נפגשו שוב במקרה בתחנת האוטובוס במעבר בין פרו לבוליביה, ושנה אחרי הלימודים החליטו לחבר כוחות מקצועיים.

         

        הסטודיו נמצא בהרצליה, והם עובדים על פריטים לקהל רחב (שנמכרים, בין היתר, בטולמ'נס דוט, חנות שאתה הם עובדים על פיתוח מוצרים עתידיים נוספים), לצד פריטים בהזמנה אישית.

         

        שתי החנוכיות החדשות של הסטודיו - Han Menorah ו- Nukkha - הן מודולריות ומשחקיות, עשויות בטון ויכולות לשמש כפמוטים בכל השנה. מנורת האן מורכבת משלושה חלקים המושחלים על מסילת עץ, ונוקיה משלושה חלקים המונחים על כפיס עץ. אפשר להשיג בטולמנ'ס, וגם דרך האינסטגרם של הסטודיו.

         

        מודולריות מבטון ועץ. ''האן'', בעיצוב studio clos  (צילום: ניב עמנואל כהן)
          מודולריות מבטון ועץ. ''האן'', בעיצוב studio clos (צילום: ניב עמנואל כהן)

           

          ו''נוקיה''. יכולות לשמש כפמוטים בשאר ימות השנה (צילום: ניב עמנואל כהן)
            ו''נוקיה''. יכולות לשמש כפמוטים בשאר ימות השנה(צילום: ניב עמנואל כהן)

             

            מעין בן-יונה גדלה ביישוב הקהילתי משגב שבגליל. כשהייתה בת 14 חזר אביה בתשובה, "ושני ההורים שלי חיים עד היום באהבה ובאושר", היא מספרת בחיוך. "זה היה בית שהוא גם דתי, וכנערה הייתה לי קצת רתיעה מהעולם הזה". דווקא אחרי שיצאה מהבית, הריחוק הקל עליה לקבל את שני העולמות של משפחתה. בשנים האחרונות אפילו מצאה את עצמה עוסקת במסורת ובחפצי יודאיקה, מנקודת המבט שלה.

             

            עבודות הקרמיקה של בן-יונה מזוהות בזכות השפה הצורנית הייחודית שפיתחה: צורות פשוטות, קווי מתאר ברורים ונקיים, ועיטורים שמקבלים את המקום הבולט. עולם הדימויים שלה צמח מתוך עניין במגוון תרבויות – מהאורנמנטיקה השבטית באפריקה ובדרום אמריקה ועד תרבות הפורצלן היפנית, העדינה והמינימליסטית. המפגש בין מזרח ומערב, צפון ודרום, הוליד מארג דימויים חדש ושונה מזה של תרבויות המקור.

             

            הגרסה המונוכרומטית. חנוכייה בעיצוב מעין בן יונה (צילום: איה ווינד)
              הגרסה המונוכרומטית. חנוכייה בעיצוב מעין בן יונה(צילום: איה ווינד)

               

              כמו יתר עיצוביה של בן-יונה, כך גם החנוכייה מזמינה את בעליה לבחור את הדוגמאות והצבעוניות, ולשחק ביניהן מפעם לפעם. ניתן לרכוש אותן באתר של בן-יונה, באסופה ובסאגה, במשכית ובחנות של מוז''א.

               

              מתוך התערוכה שמוצגת עכשיו בגלריה ''פריסקופ'' ופתוחה לקהל (צילום: איה ווינד)
                מתוך התערוכה שמוצגת עכשיו בגלריה ''פריסקופ'' ופתוחה לקהל(צילום: איה ווינד)

                 

                • בסוף השבוע נפתחה בגלריה ''פריסקופ'' בתל אביב תערוכת יחיד של מעין בן-יונה. לפרטים לחצו כאן, ובסרטון תוכלו להתרשם מתהליך עבודתה:

                 

                 

                אורית אבני ובן זוגה הם בין הישראלים הרבים שנפגעו כלכלית מהקורונה. היא מפיקת אירועים והוא בעליהן של כמה מסעדות ובארים תל-אביביים, ובאין אירועים יצרה את Blend Succulenti – קולקציה של כלי זכוכית בשילוב סוקולנטים. תמיד אהבה סדר ואסתטיקה, ו"רעיון שהוביל לרעיון שהוביל לרעיון", הניב עשייה חדשה.

                 

                גם עציץ, גם קישוט לשולחן חגיגי, גם חנוכייה. ''בלנד סוקולנטי'' (צילום: רן בירן)
                  גם עציץ, גם קישוט לשולחן חגיגי, גם חנוכייה. ''בלנד סוקולנטי''(צילום: רן בירן)

                   

                  עכשיו מצאה אבני דרך לשלב את הרעיון עם חג האורים, וכך נולדה חנוכיית הסוקולנטים המודולרית: על החלק העליון של כלי הזכוכית הלבישה בית דקורטיבי לנר, שניתן להלביש ולהסיר בקלות ומתאים למגוון גדלים של נרות. כך יכולים אקווריומי הצמח לשמש כחנוכייה, כפמוטים, או פשוט כנרות אווירה לשולחן חגיגי. כשהנר כבה מסירים את בסיסו ומאפשרים לצמח לנשום אוויר טרי. באינסטגרם של ''בלנד סוקולנטי'' מוצגים שלל שילובים אפשריים, ודרכו גם ניתן לרכוש את החנוכייה.

                   

                   

                   
                  הצג:
                  אזהרה:
                  פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד