האופנה והטקסטיל בעקבות ההייטק: החדשנות עוזרת לשרוד את הקורונה

סדרת כתבות חדשה המצדיעה לענף שהמשיך לפעול בהצלחה אפילו כשהחנויות נסגרו, וגם השמיים. יו"ר איגוד תעשיות הטקסטיל: "אנחנו לא גדולים, אבל משמעותיים"

בשיתוף התאחדות התעשיינים

|

15.11.20 | 00:05

אופנת אלמביקה. "אספנו את הסחורה מהחנויות בישראל ושלחנו אותה ללקוחות בחו"ל"
אופנת אלמביקה. "אספנו את הסחורה מהחנויות בישראל ושלחנו אותה ללקוחות בחו"ל"
מוצרים לבית של דומוס. "חווינו לא מעט משברים במדינה, ואני מלא תקווה שגם את זה נעבור"
מוצרים לבית של דומוס. "חווינו לא מעט משברים במדינה, ואני מלא תקווה שגם את זה נעבור"
תופרים מדים לחיל האוויר במפעל מקט טקסטיל בבית ג'אן. "כל העובדים נכנסו מתחת לאלונקת הייצור"
תופרים מדים לחיל האוויר במפעל מקט טקסטיל בבית ג'אן. "כל העובדים נכנסו מתחת לאלונקת הייצור"
מוצרים של פריד. "הענקנו לעובדים הלוואות גישור ומשכורות מוקדמות כדי לשמש להם גב יציב ובטוח"
מוצרים של פריד. "הענקנו לעובדים הלוואות גישור ומשכורות מוקדמות כדי לשמש להם גב יציב ובטוח"
בגדי ילדים של NUNUNU בייבי. "כל יום חולמים על הדבר הבא" (צילום: יניב אדרי)
בגדי ילדים של NUNUNU בייבי. "כל יום חולמים על הדבר הבא" (צילום: יניב אדרי)
מערכת הצביעה הדיגיטלית של טווין פתרונות. "חיסכון בזמן ובעלויות ליצרנים ולמותגי האופנה"
מערכת הצביעה הדיגיטלית של טווין פתרונות. "חיסכון בזמן ובעלויות ליצרנים ולמותגי האופנה"

מאת גלי לויטה-ליבוביץ

 

ענף הטקסטיל והאופנה הישראלי, המגלגל מחזור ייצוא של 750 מיליון דולר בשנה ומעסיק כ-14 אלף עובדים, ממשיך להתחזק בשבועות האחרונים, וקרנו אפילו עלתה. בתקופה האחרונה מבינים יותר ויותר אנשים, גם במסדרונות השלטון, את חשיבותו של הייצור בעיתות חירום, כמו גם את תרומתה של תעשיית האופנה הישראלית, שמתהדרת במיטב המעצבים ובטכנולוגיות חדישות ומתקדמות. "אנחנו אמנם לא גדולים, ויש לנו ייצור נישתי, אבל אנחנו מאוד משמעותיים, בעיקר בתקופות קשות כמו הנוכחית", אומר רמזי גבאי, יו"ר איגוד תעשיות הטקסטיל והאופנה בהתאחדות התעשיינים בישראל. "בישראל קיימים קווי ייצור קריטיים לשעת חירום, ואחד מהם הוא הטקסטיל, שעוזר בשמירת עצמאותה של ישראל, במיוחד בעת הזאת, בשל הצורך הרב לפרטי מיגון שונים, כגון חלוקים, מסכות ותחבושות".

 

לדבריו, גם האופנה הישראלית פורצת דרך, בזכות המעצבים המקומיים אשר פועלים בשווקים בינלאומיים ומביאים ערך מוסף וייחודיות לקהל הרחב. "נשים מפורסמות בכל העולם לובשות את שמלות הכלה של המעצבים הישראלים", אומר גבאי, "ובכלל, בכל העולם גובר הביקוש לבגדים של מעצבים ישראלים".

 

וכל זה קורה, לא מיותר להזכיר, בתנאים לא שגרתיים: השמיים הפתוחים נסגרו, החנויות הפיזיות המקומיות נסגרו גם הן, ועדיין, היכולת להתגבר על כל הקשיים ולהמשיך לפעול, מציגה את תעשיית הטקסטיל והאופנה הישראלית באור חיובי. לתעשייה הזו מוקדשת סדרת הכתבות החדשה "תפור עליכם", שעולה בערוץ האופנה של Xnet בשיתוף התאחדות התעשיינים בישראל. בכל אחת מהכתבות יוצגו חברות ועסקים השייכים לענף שגם בתקופה קשה ומורכבת, כמו הנוכחית, ממשיך לעבוד ולהציג חדשנות ויצירתיות - ובהחלט יש לנו במה להתגאות.

 

וילונות ורהיטים של דומוס. "העובדים הם הלב"
    וילונות ורהיטים של דומוס. "העובדים הם הלב"

     

    וילונות דומוס מבית אביזר סנטר

    אמינות, יושר ושיתוף העובדים

     

    החברה הוקמה ב-1948, שנת הקמת המדינה, וכיום מנהלים אותה אבי דני, שאחראי על התפעול ועל המכירות, ורמי דרזיה, שאחראי על הפיתוח העסקי ועל שיתופי הפעולה. לאחרונה הצטרפו אליהם ילדיהם, שהם דור שלישי לניהול, ובכך שומרת ההנהלה על ראש צעיר ועל יכולת להתעדכן במיטב החידושים. שירותי החברה כוללים ייצור וילונות מרהיבים, פתרונות חשמליים מתקדמים ואביזרים נלווים לסביבת המגורים, למשרד ול"בית החכם". בשנים האחרונות היא לא שקטה על השמרים והקימה שתי חברות בת שנותנות פתרון עיצובי לבית: האחת, דומוס Nature - פרקטים ודלתות, והאחרת, דומוס קרמיקה.

     

    מאז שפרץ משבר הקורונה, העסק עובד באופן חלקי. את הזמן הפנוי השקיעו המנהלים בהקמת אתר אינטרנט חדש, בהתייעלות, ברכישת מכשור משוכלל, בהשקעה בטכנולוגיה חדישה ובניהול שיח שוטף עם העובדים שהוצאו לחל"ת. "המוטו של החברה היה מאז ומתמיד אמינות, יושר ושיתוף העובדים, שהם לב העסק", אומר דרזיה. "זה בא לידי ביטוי גם בתקופות הקורונה". זמן האספקה אמנם התארך פי שניים – "אבל אני רוצה להאמין שיש עתיד", מקפיד דרזיה לשדר אופטימיות. "חווינו לא מעט משברים במדינה, כולל פיגועים ומלחמות, ואני מלא תקווה שגם את זה נעבור. אין ספק שיש עסקים שנפגעו קשה. ליבי עם כל אדם שאיבד את עבודתו ואת מקור פרנסתו".

     

    הגר אלמביק. "חשוב לנו לייצר כחול לבן, במיוחד בתקופה זו"  (צילום: ענבל מרמרי)
      הגר אלמביק. "חשוב לנו לייצר כחול לבן, במיוחד בתקופה זו" (צילום: ענבל מרמרי)

       

      אלמביקה – בגדי מעצבים לנשים אונליין

      איכות, יצירתיות ופן אמנותי 

       

      בית האופנה אלמביקה מעצב, מייצר ומשווק בארץ ובחו"ל בגדים המיועדים לנשים מסוגננות בטווח גילאים רחב; נשים שוחרות אופנה שמאמינות באיכות וביצירתיות. החברה הוקמה ב-2005 על ידי ג'ודי פדלון, שהיא ד"ר לסוציולוגיה, והגר אלמביק, בוגרת שנקר ומעצבת מפורסמת מאוד ובעלת מוניטין, שכבר עשרות שנים נחשבת לאחת הבולטות בארץ. ייתכן שראיתם את בגדיה לא מעט, בעיקר על נשים ידועניות שונות, ופשוט לא ידעתם שהם שלה. עיצוביה של אלמביק, בתו של הפסל עמנואל הצופה, מאופיינים בטביעת אצבע ברורה, תוך הדגשת הייחודיות, היצירתיות והפן האמנותי. בהמשך הצטרף לחברה רואה החשבון גדי פדלון, בעלה של ג'ודי, ומאז הוא מנהל אותה. לחברה 17 חנויות ברחבי המדינה, כולן מתופעלות על ידה ישירות, והיא מייצאת את מוצריה ל-12 מדינות, בהן ארצות הברית, קנדה, גרמניה, צרפת, אנגליה, ספרד ואוסטרליה. הייצוא לא נעצר גם אחרי שפרצה מגפת הקורונה, כך שהעסק עובד במלוא המרץ.

       

      אלמביק מדגישה כי העיצוב והייצור נעשים אך ורק בישראל, במתפרות מקומיות. "חשוב לנו מאוד לייצר כחול לבן, במיוחד בתקופה זו", היא אומרת. "הקורונה פגעה קשות בפעילות השוטפת, הן בשוק המקומי והן בשווקים הבינלאומיים. בשום מקום בעולם לא נסגרו החנויות לתקופות כל כך ארוכות, כמו בארץ. בתקופה הזו אספנו את הסחורה מהחנויות בישראל ושלחנו אותה ללקוחות בחו"ל".

       

      ערן שייביץ. "המדינה מתנהלת בחוסר שקיפות"
        ערן שייביץ. "המדינה מתנהלת בחוסר שקיפות"

         

        פריד – לשינה טובה

        עלייה משמעותית במכירות אונליין

         

        חברת פריד, מחברות הטקסטיל הוותיקות והמצליחות בישראל, נוסדה ב-1953 ומפעילה כיום כ-20 סניפים. היא התחילה כמפעל לעיבוד נוצות ופוך, ועם הזמן החלה לייצר מוצרים מוגמרים בתחום כלי המיטה והתפתחה גם בתחום הטקסטיל לבית. כיום העסק מנוהל על ידי הבנים והנכדים של האחים פריד המייסדים, ולצידם שותפים נוספים. החברה פועלת גם מול רשתות בתי המלון הגדולות בישראל ורשתות השיווק, והיא שמה לה למטרה להציע מוצרים לשינה איכותית, הנגישים לכל קשת הלקוחות וברמות תקציב שונות.

         

        ערן שייביץ, מנהל התפעול והפיתוח העסקי של פריד, מספר שתקופת הקורונה הכניסה את החברה לאתגרים מעניינים. זה לא היה קל, אבל למנהלים היה חשוב להמשיך לעבוד וגם לעזור לעובדים ככל שניתן. "מצד אחד, המכירות אונליין דרך האתר החדש שלנו ובהזמנות טלפוניות עלו באופן משמעותי ביותר, בעשרות אחוזים", אומר שייביץ. "עם זאת, זה לא כיסה על אובדן המכירות בחנויות שנסגרו בעקבות הסגרים". לדבריו, ההנהלה שמרה על קשר עם העובדים הרבים שהוצאו לחל"ת. "פתחנו קבוצות ווטסאפ מול כל צוותי המכירה בחנויות, ואנחנו ממשיכים לעבוד איתם בשקיפות וברגישות", הוא אומר. "גם הענקנו הלוואות גישור ומשכורות מוקדמות כדי לשמש גב יציב ובטוח לעובדים ולעובדות בתקופה שבה המדינה מתנהלת בחוסר שקיפות ובאופן מבולבל והיסטרי".

         

        מקט טקסטיל בתחילת הדרך. "המשבר חידד לכולנו את חשיבות התעשייה המקומית"
          מקט טקסטיל בתחילת הדרך. "המשבר חידד לכולנו את חשיבות התעשייה המקומית"

           

          מקט טקסטיל 

          מענה מיידי לצוותים רפואיים ולאזרחים 

           

          המפעל של בני הזוג רונדה ומאגד קבלאן נפתח ב-1981 ביישוב הדרוזי בית ג'אן שבגליל וייצר מעילי עור בקבלנות משנה. הפעילות התבצעה במתפרה מתחת לביתם של בני הזוג, שנעשתה מקור פרנסה מרכזי לנשים המקומיות. בשנות ה-90 החלו לייצר שם גם מעילי דובון עבור צה"ל, וכיום מיוצר במפעל תמהיל רחב של מוצרים, בעיקר עבור מוסדות ביטחוניים ורפואיים ומפעלי תעשייה: מעילים, מדים, אפודים, חלוקים. מקט טקסטיל מעסיק כיום 200 נשים, והמנהל הוא קנג' קבלאן – דור שני למייסדים. קבלאן מספר שהמפעל שם לו למטרה לייצר מקומות עבודה עבור נשות בית ג'אן, וכדי לעודד אותן להשתלב בשוק, הקים בשטחו מעון יום לתינוקות.

           

          מאז פרוץ משבר הקורונה, מוסיף קבלאן, הרים המפעל תרומה משמעותית למאבק הלאומי בנגיף והשתתף בייצור של מסכות פנים וחלוקי קורונה עבור משרדי הבריאות והביטחון. "המשבר חידד לכולנו את חשיבות התעשייה המקומית", הוא אומר. "כשלא ניתן היה לייבא סחורה מחו"ל, המפעל שלנו נתן מענה מיידי לצוותים הרפואיים ולאזרחים. כל העובדים נכנסו מתחת לאלונקת הייצור תוך הקפדה על כל ההנחיות".

           

          לדבריו, הקשר ההדוק עם העובדים הוא חלק בלתי נפרד מהאג'נדה של החברה. "אנחנו מאוד מאמינים בעובדים שלנו, שחלקם מלווים את המפעל ממש מהשנים הראשונות, ויש להם חלק גדולה בהצלחה", אומר קבלאן. "חשוב לנו גם להתפתח ולהתחדש כל הזמן. גם בתקופות הכי קשות הבנו שחייבים לנוע קדימה ולהאמין בתעשייה המקומית, תוך שמירה על הערכים הייחודיים שלנו".

           

          בגדים של NUNUNU בייבי. "האצנו תוכניות עתידיות לפיתוח פעילות האונליין" (צילום: קובי מהגר)
            בגדים של NUNUNU בייבי. "האצנו תוכניות עתידיות לפיתוח פעילות האונליין"(צילום: קובי מהגר)

             

            NUNUNU בייבי

            בגדי ילדים נטולי מגדר

             

            החברה, שעוסקת בעיצוב, בייצור ובשיווק של בגדי ילדים, הוקמה ב- 2008 על ידי איריס אדלר וטלי מילכברג, שהגיעו מתחומי האופנה והפרסום. לדבריהן, זהו מותג הילדים הראשון בעולם שייצר אופנה נטולת מגדר (יוניסקס), ועל כך הוא זכה בפרסים יוקרתיים. כיום מנוהל העסק על ידי שתי המייסדות ולצידן מנכ"ל החברה, ארז ברוך, שהצטרף לפני שמונה שנים, ושלי זיו, מנהלת המותג והפיתוח העסקי. ברוך אומר שהחברה מאמינה בייצור כחול לבן, ולכן הפיתוח והייצור נערכים בעיקר בישראל, ובעיקר במתפרת קראון שבמועצה המקומית ג'וליס, שאיתה גדל המותג והתפתח. מוצרי החברה נמכרים כיום בכ-30 מדינות, בהן ארצות הברית, סין, קוריאה, טייוואן ובקרוב גם יפן – וכמובן, בחנויות הדגל של NUNUNU בייבי בישראל. "האג'נדה שלנו דוגלת בטשטוש גבולות מגדריים", אומר ברוך, "וכן באיכות וברמת שירות בלתי מתפשרות, שמירה על הזהות שלנו וריצה למרחקים ארוכים עם השותפים לדרך, כולל השותפים בחו"ל". 

             

            ברוך אומר שבתקופת הקורונה הפסיד העולם את הקמעונאות המסורתית, שגם קודם לכן הייתה בדעיכה. "אנחנו נמצאים כל הזמן בפיתוח של מודלים היברידיים, שמשלבים את המגע עם הלקוח לפלטפורמות הדיגיטל", הוא מוסיף. "במשבר הקורונה המשכנו עם הגמישות המחשבתית וערכי המותג והאצנו תוכניות עתידיות לפיתוח ולחיזוק של פעילות האונליין של החברה. כך גם לגבי פיתוח יוזמות חדשות. לאחרונה עשינו אדפטציה של מוצרים מכווני תקופת קורונה, כדוגמת  חולצת הנינג'ה המיוחדת שלנו, כמו גם שיתופי פעולה אקסקלוסיביים. אין יום שאנחנו לא חולמים וחושבים על הדבר הבא". 

             

            עבודה של טווין פתרונות. "המשכנו לספק מערכות לחו"ל"
              עבודה של טווין פתרונות. "המשכנו לספק מערכות לחו"ל"

               

              טווין פתרונות

              צביעה דיגיטלית של חוטי תפירה, סריגה ורקמה

               

              חברת טווין פתרונות הוקמה ב-2015 על ידי התאומים אלון (מנכ"ל) וארז (שותף מייסד) משה, שהגיעו עם רקע בתחום הדפוס הדיגיטלי וביקשו לשלב בינו לבין תעשיית הטקסטיל. המערכת TS-1800 שפיתחו מאפשרת צביעה דיגיטלית של חוטים המשמשים לתפירה, לסריגה ולרקמה. כבר בשנת הקמתה נתמכה המערכת על ידי המדען הראשי, שהכיר בחדשנות שלה ותמך בחברה במשך מספר שנים.

               

              עדי מנדל, מנהלת השיווק, מונה את יתרונותיה של המערכת: "חיסכון בזמן ובעלויות ליצרנים ולמותגי האופנה, ויכולת לייצר קולקציות במהדורות ייחודיות או מוצרים בהתאמה אישית המבוססים על מיליוני צבעים אפשריים. יתרון נוסף טמון באפשרות לשמור על הסביבה גם כשפועלים באחת התעשיות המזהמות בעולם: מערכת הצביעה של טווין צובעת חוטים ללא שימוש במים כלל, וכך חוסכת זיהום מים, והצביעה המדויקת מצמצמת משמעותית את פסולת החוטים".

               

              צפו בסרטון:

               

               

              ה-TS-1800 הושקה ביוני 2019 בתערוכת ITMA שהתקיימה בברצלונה. כיום היא נמכרת באמצעות מפיצים ברחבי אירופה, ובשנה הבאה תשווק גם בארצות הברית ובאסיה. עכשיו שוקדת טווין על פיתוחים נוספים, שיושקו בשנים הקרובות ושיביאו לעולם חידושים שונים ומעניינים. מנדל סבורה כי תקופת הקורונה מהווה זרז משמעותי למהפכה הדיגיטלית, וזה מתבטא בהעדפת ייצור מקומי במקום במזרח, קיצור זמני אספקה וביטול התלות באזורים מרוחקים. "ביטול התערוכות והאירועים הניע אותנו למצוא פתרונות יצירתיים כדי להגיע ללקוחות חדשים", היא מוסיפה. "למרות המשבר, המשיכה החברה לספק מערכות לחו"ל ולתמוך בהתקנות באופן מרוחק בזמן שצוותי המחקר והפיתוח ממשיכים להסתכל קדימה".

               

              הסדרה מתפרסמת בשיתוף התאחדות התעשיינים בישראל

               

               

               

               
              הצג:
              אזהרה:
              פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד