''הנייר סופג הכל, אבל צריך ליישם'': ביקור אצל שושלת נגרים ישראלית

אליאס כנעני לימד נגרות באיראן, וכשעלה לישראל הקים בקרית גת נגרייה. בנו דוד מתמחה בפרויקטים מאתגרים במיוחד, והנכד עומר כבר מתכנן את השלב הבא

ענת ציגלמן וסיגל מגריסו

|

04.11.20 | 07:46

לחצו play לביקור בנגרייה המשפחתית. צילום: ירון שרון. בימוי: סיגל מגריסו

המייל שהגיע למערכת העיצוב של Xnet היה קצר. כמה צילומים של שרפרף, מלווים בכמה משפטי הסבר: ''את ה-Origami Stool יצרתי במהלך קורס 'עיצוב בסיסי' בסמסטר האחרון'', כתב לנו עומר כנעני, סטודנט לאדריכלות באוניברסיטת תל אביב. ''בהליך העבודה עשיתי שימוש רחב בידע שצברתי בעבודה מגיל צעיר בנגרייה של אבא שלי. כתוצאה מכך בניתי שרפרף שבו העץ מנסה להתחפש לנייר''.

 

השרפרף בנוי מלוחות ליבנה (בירץ') בצורת ארבעה משולשים – מושב ושלוש רגליים. כדי להקנות לעץ דקיקות שמזכירה נייר, חתך כנעני את קצות המשולשים בשיפוע. הרגליים נטויות, כך שמזוויות מסוימות נדמה שהמושב מרחף על שתיים.

 

שרפרף שמתחפש לנייר, בעיצוב עומר כנעני
    שרפרף שמתחפש לנייר, בעיצוב עומר כנעני

     

    רגליות מתכת מגנות על נקודת המפגש עם הרצפה, ומיישרות קו עם העץ באמצעות כרסום במכונת CNC
      רגליות מתכת מגנות על נקודת המפגש עם הרצפה, ומיישרות קו עם העץ באמצעות כרסום במכונת CNC

       

      לא חשבנו שזה מספיק לכתבה, עד שהתברר שמדובר בנגריית ''עץ כנעני'' מקרית גת, החתומה על פרויקטים מהשורה הראשונה, כמו האולם המשופץ של היכל התרבות בתל אביב וגוף הספינה של מוזיאון הטבע.

       

      דוד כנעני, אביו של עומר, הוא דור שני לנגרים. כשראינו את צילומיו של סבא אליאס מלמד נגרות באיראן, לפני שעלה לארץ, החלטנו לבקר בנגרייה המשפחתית. הרי לא בכל יום פוגשים כאן בשושלת כזו של נגרים.

       

      סבא אליאס בבית הספר לנגרות, שבו לימד באיראן (צילום: באדיבות עומר כנעני)
        סבא אליאס בבית הספר לנגרות, שבו לימד באיראן(צילום: באדיבות עומר כנעני)

         

        עם פארה דיבה, אשת השאה, בשנות ה-60 (צילום: באדיבות עומר כנעני)
          עם פארה דיבה, אשת השאה, בשנות ה-60(צילום: באדיבות עומר כנעני)

           

          היכל התרבות בתל אביב, שכל עבודת הנגרות בו בוצעה ב''עץ כנעני''. לחצו לכתבה המלאה על שיפוץ האולם (צילום: אביעד בר נס)
          היכל התרבות בתל אביב, שכל עבודת הנגרות בו בוצעה ב''עץ כנעני''. לחצו לכתבה המלאה על שיפוץ האולם (צילום: אביעד בר נס)

           

          ''בכל פעם שאני נכנס להיכל, לעבור ליד אחד מחיפויי הקירות, לגעת, למשש ולהבין שאבא שלי עשה את זה – זה מטורף בעיני'', אומר עומר כנעני (צילום: דוד כנעני)
            ''בכל פעם שאני נכנס להיכל, לעבור ליד אחד מחיפויי הקירות, לגעת, למשש ולהבין שאבא שלי עשה את זה – זה מטורף בעיני'', אומר עומר כנעני(צילום: דוד כנעני)
             

            שילובי חומרים במשרדי ''איירון סורס''. לחצו לכתבה המלאה (צילום: גדעון לוין)
            שילובי חומרים במשרדי ''איירון סורס''. לחצו לכתבה המלאה (צילום: גדעון לוין)

             

            מוזיאון הטבע ברמת אביב. ''אין פרויקט מיוחד שאני לא מת לעשות אותו'', אומר דוד כנעני. לחצו לכתבה המלאה (צילום: עוז ריטנר)
            מוזיאון הטבע ברמת אביב. ''אין פרויקט מיוחד שאני לא מת לעשות אותו'', אומר דוד כנעני. לחצו לכתבה המלאה (צילום: עוז ריטנר)

              

            ''הנייר סופג הכל", אמר לנו בראיון דוד. ''אני נפגש עם המון אדריכלים, והם מתכננים כל מיני דברים. מעצבים מוצר מסוים, מפנטזים עליו על הנייר, אבל צריך ליישם אותו. הפער בין המציאות לדמיון הוא גדול, ושם אני עוזר. יש לי את הידע הטכני''. נגרות סטנדרטית יותר, כמו מטבחים לבתים פרטיים, הוא כבר לא עושה, ומפנה את העבודה לנגרייה שיסד אביו אליאס ועדיין פועלת.

             

            ''כמעט אין אצלנו ארוחת שישי, שלא נכנס בסוף העניין של העבודה'', אומר עומר. ''כמובן שנדבקתי באהבה של זה. כשאני לוקח חתיכת עץ, פורס אותה ורואה שם את הטבעות שמסמלות בעיני את הדורות (...) לחשוב שלפני 50-60 שנה סבא שלי עשה הכל בידיים ואני היום ממדל משהו במחשב, מעביר את זה למכונה ותוך שעה-שעתיים זה מוכן – זה מטורף בעיני. לא רק הקלות והטכנולוגיה שיש לנו, אלא שלמרות כל הטכנולוגיה וכל ההתקדמות – עדיין העבודה בידיים היא זאת שמספקת אותנו''. 

             

            הדירה השכורה של עומר בתל אביב, שאת רהיטיה ייצר בעצמו
              הדירה השכורה של עומר בתל אביב, שאת רהיטיה ייצר בעצמו

               

               
              הצג:
              אזהרה:
              פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד