החגים מאחורינו ותקופה לא ברורה של למידה מרחוק לפנינו. איך נוכל לעזור לילדים שלנו לשפר ולמקסם את המצב? הנה 11 המלצות:
1. צרו מרחב למידה קבוע
במשפחות שבהן יש כמה ילדים הלומדים מרחוק חשוב להגדיר מרחב למידה קבוע לכל ילד או לכולם באותו מקום (בהנחה שהילדים אינם לומדים באותם ימים). אזור הלמידה צריך להיות שקט, והשולחן נקי ומסודר, ללא פריטים שאינם נחוצים ללמידה. הפחתת העומס בטווח הראייה תסייע לילדים להתרכז.
2. קבעו כלל ברזל: לימודים בזום לא ייעשו מהמיטה!
מחקרים הראו כי למידה בישיבה מול שולחן תורמת לציונים הגבוהים ב־15 נקודות, לעומת למידה שנעשית בתנוחות אחרות (שכיבה, ישיבה על הארץ). בנוסף חשוב שהלמידה תיעשה במצלמה פתוחה
(כך הילדים ירגישו מחויבים יותר), כשהשיעור עצמו על מסך מלא.
3. בקשו מהילדים להרחיק את הסמארטפון מטווח הראייה
במחקר אמריקאי שפורסם בכתב העת Journal of the Association for Consumer Research ב־2017, הראו החוקרים כיצד נוכחותו של הסמארטפון בסביבה פוגעת ביכולות הקוגניטיביות שלנו גם בלי שנשתמש בו. 800 התלמידים שהשתתפו במחקר קיבלו הנחיה להעביר את הנייד למצב שקט, ולאחר מכן חולקו לשלוש קבוצות: באחת הנייד היה מונח לידם, על השולחן, בשנייה הוא היה בכיס או בתיק, ובשלישית הוא היה בחדר אחר. כל אחת מהקבוצות התבקשה לבצע פעילויות לימודיות שונות.
נמצא כי כשהנייד היה בחדר אחר, התלמידים השיגו ציונים טובים יותר במבחנים לעומת ילדי שתי הקבוצות האחרות. לדברי החוקרים, הצניחה בציונים וביכולות הקוגניטיביות אפיינה גם תלמידים שהצליחו לשמור כביכול על ריכוז ולהתעלם מהפיתוי לבדוק את הנייד שנמצא עליהם או לידם.
4. הגדירו איתם מטרות לימודיות
שאלו אותם באילו מקצועות ירצו לשפר ציון, באילו ירצו להצטיין, ואיך הם מתכוונים להשיג את היעדים? הציעו להם לכתוב זאת כתוכנית מסודרת ותחומה בזמן. למשל, לשיפור הציון במתמטיקה אני אתרגל מדי יום במשך 15 דקות מהשעה 14:00 עד 14:15 תרגילים בנושא הנלמד.
5. קבעו לוח זמנים לביצוע פעילויות לימודיות וחברתיות
קבעו יחד עם הילדים לוח זמנים מפורט ליום הלמידה מרחוק, שיתרום הן ללמידה אפקטיבית והן לסדר יום. כמו כן בקשו מהם לנסות לזהות את הזמן שבו רמת הריכוז שלהם בשיאה ובהתאם לכך לקבוע את זמן הלמידה והתרגול. הגדירו יחד איתם גם זמני ארוחות, הפסקות, זמן למפגש עם חברים ולצפייה בטלוויזיה.
6. המליצו להם לנסות את שיטת פומדורו
פומדורו היא שיטה שמקורה באיטליה שלפיה מומלץ לבצע הפסקות קצרות (כ־5 דקות) בכל פרק זמן של 25 דקות למידה. כך גם מרעננים את המוח וגם שומרים על רמה גבוהה יותר של אפקטיביות בלמידה. לאחר ארבעה מחזורי למידה מומלץ לקחת הפסקה ארוכה יותר הנמשכת כ־15 דקות.
7. עודדו אותם לעשות הפסקות פעילות בין השיעורים
יעדו פינה קטנה בבית להפסקות אקטיביות (אבזרו אותה בכדור ספוג, חבל קפיצה, מדרגה), והמליצו לילדים שבתום כל שיעור יבצעו כמה תרגילים להגברת זרימת הדם בגוף, להתרעננות ולהגברת הריכוז להמשך הלימודים.
8. הכינו להם פלטת פירות וירקות חתוכים
במקביל הרחיקו מהבית את כל החטיפים המזיקים. ילדים שירצו הפוגה מהלימודים ייטו לפנות לאכילת חטיפים, ולכן כדאי לספק להם אלטרנטיבה בריאה. אם אתם יוצאים מהבית לעבודה, הכינו להם מראש פלטת פירות או ירקות או חטיפים בריאים כדוגמת אגוזים ופירות יבשים שיהיו זמינים עבורם.
9. למדו את הילדים לנצל תכונות המובנות במחשב להקלה על הלמידה
עשו זאת בהתאם לצורכיהם ולאתגרים הניצבים בפניהם. למשל, ילד שאינו רואה טוב, הראו לו כיצד מגדילים את המסך. ילד המתקשה בקריאה יוכל להפעיל בלחיצת כפתור קריאת טקסטים, שימוש במחשבון דיגיטלי, הוספת כתוביות לסרטונים וכו'.
10. קחו על עצמכם את תפקיד הקואוצ'ר ולא השוטר
הניחו לילדים ללמוד. אל תטרידו אותם ואל תבדקו אותם כל חמש דקות אם ביצעו מטלה זו או אחרת. מחקרים מראים שככל שאתם מראים לילדים שאתם סומכים עליהם שיבצעו את המשימה, כך יקרה. מומלץ לאפשר להם לבצע את השיעורים המקוונים תוך מתן תחושה שאתם סומכים עליהם ועומדים לרשותם אם הם זקוקים לעזרה. בסוף היום אתם יכולים להתעניין בלימודים שלהם, לבקש מהם לראות את המטלות, ובהתאם לכך לספק המלצות לשיפור ולעודד אותם על הלמידה העצמאית.
11. התעקשו על שעות השינה שלהם
מלבד הורמון הגדילה המופרש בלילה, השינה מאפשרת למוח לבצע ריסטרט, להפנים את החומר שנלמד יום קודם ולפנות מקום ללמידה מחודשת. רצוי שילדים בכיתות היסודי ייכנסו למיטה עד השעה 22:00. בוגרים יותר יכולים להיכנס למיטה עד חצות. הסמארטפון יחכה להם מחוץ לחדר, בלי אור כחול והתראות מרעישות שפוגעים באיכות השינה.
ייעוץ מקצועי: ענת זפרני, מורה ומרצה לפסיכולוגיה, מנחת קבוצות הורים מוסמכת מטעם אוניברסיטת בר אילן
קשה? האימון המנטלי שיעזור לילדים להתמודד עם המצב: