תכונות של מורה -
האם יש בכלל דבר כזה?

מה הופך מורה מסתם מישהו עם תעודת הוראה, למורה לחיים? לאיזה סט כישורים נדרשים המורים ואילו תכונות דורשות אימון ושכלול?

מוגש מטעם מכללת סמינר הקיבוצים

|

01.09.20 | 10:08

מורים נדרשים לסט רחב של כישורים, שאת חלקם אפשר לרכוש בלימודי תעודת הוראה, ואת חלקם אפשר לרכוש רק תוך עבודה אישית (צילום: UNSPLASH)
מורים נדרשים לסט רחב של כישורים, שאת חלקם אפשר לרכוש בלימודי תעודת הוראה, ואת חלקם אפשר לרכוש רק תוך עבודה אישית (צילום: UNSPLASH)

יש הרבה מורים בבתי הספר - אבל מורים טובים, כאלה שנחקקים בלב של התלמידים שלהם כדמויות משמעותיות, יש מעט. אפילו מעט מאוד. מדובר במורים שלא באים לבית הספר רק כדי להעביר את החומר, אלא מצליחים לראות את הכיתה והתלמידים ולתת להם את מה שהם הכי צריכים כדי לגדול, ללמוד ולהתפתח. אז מה הופך מורה מסתם מישהו עם תעודת הוראה, למורה לחיים?

 

רגישות ואמפתיה

מורים נדרשים לסט רחב של כישורים, שאת חלקם אפשר לרכוש בלימודי תעודת הוראה, ואת חלקם אפשר לרכוש רק תוך עבודה אישית. רגישות היא אחת מהתכונות האלה, שגם אם היא קיימת בנו באופן טבעי, היא דורשת אימון ושכלול מתמידים.

 

מורה חייב להיות רגיש לתלמידים שלו, לשים לב למה שעובר עליהם, ולדעת להתאים את עצמו לצרכים של הילדים - ברמה הפרטנית וגם ברמה הקבוצתית. (צילום: Shutterstock)
    מורה חייב להיות רגיש לתלמידים שלו, לשים לב למה שעובר עליהם, ולדעת להתאים את עצמו לצרכים של הילדים - ברמה הפרטנית וגם ברמה הקבוצתית.(צילום: Shutterstock)

     

    מורה חייב להיות רגיש לתלמידים שלו, לשים לב למה שעובר עליהם, ולדעת להתאים את עצמו לצרכים של הילדים - ברמה הפרטנית וגם ברמה הקבוצתית. גם בעיות משמעת נובעות לפעמים מקושי רגשי או מבעיות בבית, ומורה טוב ידע לזהות מתי ילד צריך חיבוק במקום נזיפה.

     

    חלקנו רגישים יותר מטבענו, ועבור חלקנו זו יכולת שדורשת אימון ועבודה. עצם הכוונה והרצון לראות את הילדים כפרטים ולעשות את מה שהכי טוב עבורם זו התחלה טובה, אך מדובר בעבודה שלא נגמרת.

     

    יכולת הצבת גבולות

    לצד אמפתיה והכלה, ילדים זקוקים גם לגבולות ברורים, ומורה טוב הוא אחד שיודע איך להציב אותם. גבולות הם חשובים לא רק כדי לשמור על הסדר ועל המשמעת בכיתה, אלא גם כדי ליצור עבור התלמידים מסגרת שיש בה חוקים ברורים - ובכך לספק להם תחושה של ביטחון ושל מוגנות.

     

    חשוב גם לדעת מתי להתגמש. האיזון בין סמכות לגמישות הוא עדין, ופיתוח היכולת לשמור עליו היא דבר שמתחיל בלימודי תעודת הוראה ונמשך אל תוך העבודה המקצועית

    לדעת להציב גבולות זה לא תמיד פשוט. זוהי יכולת שדורשת מידה מסוימת של סמכות והרבה מאוד עקביות. זה לא מספיק רק להציב את הגבול או לקבוע את הכלל. תלמידים בכל הגילאים נוטים לבחון גבולות בצורה זו או אחרת, ומורה טוב צריך להיות ער לניסיונות האלה, ולהגיב אליהם באופן מותאם כדי לשמר את המסגרת שנקבעה. עם זאת, חשוב גם לדעת מתי להתגמש. האיזון בין סמכות לגמישות הוא עדין, ופיתוח היכולת לשמור עליו היא דבר שמתחיל בלימודי תעודת הוראה ונמשך אל תוך העבודה המקצועית.

     

    סבלנות ונחישות

    מורים נדרשים לעבוד מול ילדים מכל הסוגים, ובכל כיתה יהיו את הילדים ה"קלים", שלא דורשים הרבה תשומת לב, לצד הילדים שנוטים להתחצף או לבחון גבולות בדרכים אחרות. לעתים הילדים המאתגרים יהיו אלו שיכתיבו את הטון בכיתה, והמורה תמצא את עצמה עומדת מול כיתה שלמה שלא מוכנה לשבת בשקט ולהפסיק להפריע. ברגעים כאלה, נדרשת מהמורים רמה מאוד גבוהה של סבלנות, שתאפשר להם להתמודד עם המצב מבלי לאבד את העשתונות.

     

    למרות שלפעמים זה מפתה לשבור את הכלים, הגישה הסבלנית משתלמת יותר גם לטווח הקצר וגם לטווח הארוך. בסופו של דבר, מורה שמתמודדת עם הפרעות בצורה נחושה אך סבלנית, תזכה לכבוד רב יותר מתלמידיה לעומת מורה שפותרת בעיות בצעקות.

     

    יכולות ניהול זמן וארגון

    מורים עובדים אמנם בשעות קבועות ודי נוחות, אך מקצוע ההוראה כולל גם לא מעט עבודה מהבית אחרי שעות הלימודים. בין אם מדובר בארגון של לוח הזמנים הכיתתי, בדיקת עבודות ומבחנים או שיחות עם הורים, למורים יש עומס רב של משימות שדורשות טיפול.

     

    ליכולת לארגן את הזמן בצורה טובה יש חשיבות כפולה. ראשית, היא מסייעת למורים לארגן את הלו"ז שלהם בצורה יעילה, כך שיספיקו לבצע את כל המוטל עליהם מבלי להיגרר לעבודה בשעות לא הגיוניות. הסיבה השנייה היא חשובה לא פחות - מצופה ממורים לשמש דוגמה אישית עבור תלמידיהם, ואם המורה לא מצליח לבדוק את המבחנים ולהחזיר ציונים בזמן, איך הוא יכול לדרוש דייקנות מתלמידיו? נקודה למחשבה, ובהצלחה בדרך להוראה משמעותית.

     

     

     

     
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד