60 זה הצבע החדש: הילדים עזבו את הבית, אז נעבור לדירה בורגנית בבז'?

תשכחו מזה! הם רכשו דירה ענקית במגדל, פוצצו אותה בצבע והזמינו ציור קיר עצום בסלון. ''אני מת על שירותי האורחים'', אומר בעל הדירה. ''משתין ומבסוט בו זמנית''

מלי זיידמן

|

28.08.20 | 08:07

הסלון. ''רציתי להוכיח שגם דירה תל אביבית יכולה להיראות בינלאומית'', אומר המעצב גילי אונגר. ''שאנחנו לא חייבים לעשות קופי-פייסט לעיצוב של צפון אירופה וארצות הברית וללכת על הלבן-שחור-עץ, אלא להעז ולצבוע בצבעים שמשקפים את הזהות שלנו כישראלים'' (צילום: שירן כרמל)
הסלון. ''רציתי להוכיח שגם דירה תל אביבית יכולה להיראות בינלאומית'', אומר המעצב גילי אונגר. ''שאנחנו לא חייבים לעשות קופי-פייסט לעיצוב של צפון אירופה וארצות הברית וללכת על הלבן-שחור-עץ, אלא להעז ולצבוע בצבעים שמשקפים את הזהות שלנו כישראלים'' (צילום: שירן כרמל)
בני הזוג עברו לתל אביב אחרי שהילדים גדלו ועזבו את הבית בגבעת שמואל. המרפסת פונה אל קרליבך ואל נוף המגדלים הסמוכים. שטח הדירה 220 מ''ר: ''לעוזרת לוקח 10 שעות לנקות, ובסופו של דבר שנינו מבלים את רוב הזמן במרפסת'' (צילום: שירן כרמל)
בני הזוג עברו לתל אביב אחרי שהילדים גדלו ועזבו את הבית בגבעת שמואל. המרפסת פונה אל קרליבך ואל נוף המגדלים הסמוכים. שטח הדירה 220 מ''ר: ''לעוזרת לוקח 10 שעות לנקות, ובסופו של דבר שנינו מבלים את רוב הזמן במרפסת'' (צילום: שירן כרמל)
מבט מאזור המבואה. ''החלק הקשה בעבודת המעצב הוא שלושת החודשים הראשונים, שזה הזמן שלוקח לבעלי הדירה לסמוך עליך'' (צילום: שירן כרמל)
מבט מאזור המבואה. ''החלק הקשה בעבודת המעצב הוא שלושת החודשים הראשונים, שזה הזמן שלוקח לבעלי הדירה לסמוך עליך'' (צילום: שירן כרמל)
דווקא עם הצבעים העזים היה קל לשכנע את בני הזוג. "כשבחרנו כחול לארונות המטבח, הם אלה שהלכו על הכחול הנועז ביותר", אומר המעצב. ''הילדים היו בשוק", מספרים בני הזוג. ''מתברר שהם יותר סולידיים מאיתנו''. על הקיר ציור מקורי של מאיר פיצ'חדזה (צילום: שירן כרמל)
דווקא עם הצבעים העזים היה קל לשכנע את בני הזוג. "כשבחרנו כחול לארונות המטבח, הם אלה שהלכו על הכחול הנועז ביותר", אומר המעצב. ''הילדים היו בשוק", מספרים בני הזוג. ''מתברר שהם יותר סולידיים מאיתנו''. על הקיר ציור מקורי של מאיר פיצ'חדזה (צילום: שירן כרמל)
וילונות רומאיים בשחור-לבן משתלבים בציור הקיר, שעליו שקדה אלין מור במשך חודש וחצי, יום-יום. הם מסתירים שני חלונות כעורים (צילום: שירן כרמל)
וילונות רומאיים בשחור-לבן משתלבים בציור הקיר, שעליו שקדה אלין מור במשך חודש וחצי, יום-יום. הם מסתירים שני חלונות כעורים (צילום: שירן כרמל)
פינת האוכל בעיצוב רפאל נבות (רוש בובואה), הכורסאות בעיצוב יוסי גולדברג (אלמנטו) והנברשת הכתומה מספרד (צילום: שירן כרמל)
פינת האוכל בעיצוב רפאל נבות (רוש בובואה), הכורסאות בעיצוב יוסי גולדברג (אלמנטו) והנברשת הכתומה מספרד (צילום: שירן כרמל)
בחירת הצבעים הנועזת לא פסחה על הפרטים הקטנים, או על שירותי האורחים (בתמונה משמאל). ''אני עדיין נכנס לשירותי האורחים הוורודים, שזה חדר שאני מת עליו. משתין ומבסוט בו זמנית'', מעיד בעל הדירה (צילום: שירן כרמל)
בחירת הצבעים הנועזת לא פסחה על הפרטים הקטנים, או על שירותי האורחים (בתמונה משמאל). ''אני עדיין נכנס לשירותי האורחים הוורודים, שזה חדר שאני מת עליו. משתין ומבסוט בו זמנית'', מעיד בעל הדירה (צילום: שירן כרמל)
מסדרון מוביל מהאזור הציבורי לחלק הפרטי. החדר הראשון מיועד למשחקי הנכדים, ולכן אין לו דלת - אלא קירות משרבייה מבטון, שנצבעו בצהוב בעזרת אקדח ריסוס (צילום: שירן כרמל)
מסדרון מוביל מהאזור הציבורי לחלק הפרטי. החדר הראשון מיועד למשחקי הנכדים, ולכן אין לו דלת - אלא קירות משרבייה מבטון, שנצבעו בצהוב בעזרת אקדח ריסוס (צילום: שירן כרמל)
כחול עמוק בחדר השינה של בני הזוג. על הקיר ציורים של לאה בוגנים; שידות הצד וכיסוי המיטה, שעליו רקמה בוכרית, נקנו בשוק הפשפשים (צילום: שירן כרמל)
כחול עמוק בחדר השינה של בני הזוג. על הקיר ציורים של לאה בוגנים; שידות הצד וכיסוי המיטה, שעליו רקמה בוכרית, נקנו בשוק הפשפשים (צילום: שירן כרמל)
העלות הסתכמה ב-1.6 מיליון שקלים, ''ואני מרגיש שיצאתי בזול'', אומר הבעלים. ''חסכנו בפלצנות'', משלים המעצב. עם אריחי היוקרה של ''מוטינה''  שולבו בחדר הרחצה הזוגי כלים סניטריים פשוטים, והפסלים שהובאו ליום הצילום הוחלפו בפסלים שהוזמנו באלי-אקספרס (צילום: שירן כרמל)
העלות הסתכמה ב-1.6 מיליון שקלים, ''ואני מרגיש שיצאתי בזול'', אומר הבעלים. ''חסכנו בפלצנות'', משלים המעצב. עם אריחי היוקרה של ''מוטינה'' שולבו בחדר הרחצה הזוגי כלים סניטריים פשוטים, והפסלים שהובאו ליום הצילום הוחלפו בפסלים שהוזמנו באלי-אקספרס (צילום: שירן כרמל)

כשדלת הכניסה נפתחת, קשה להחזיק את הלסת במקומה. סלון רחב ידיים, על רהיטיו הוורודים וספתו הירוקה, מסתיים בציור קיר ברוחב שבעה מטרים. מימין נגלה לעין חדר טלוויזיה, צבעוני לא פחות, שנסגר בקיר משרבייה בצהוב בוהק. מאחור מגיח המטבח, ארונותיו כחולים וקירותיו אדומים.

 

הרבה אומץ היה לבני הזוג האלה, בשנות ה-60 לחייהם, המתחזקים עסק משפחתי משותף, שהחליטו לגוון את חייהם בצבעים כה עזים ולעבור לדירה במתחם "גינדי TLV", מול רחוב קרליבך בתל אביב.

 

היא נקנתה כמעטפת – קירות בטון ורצפת חול – והפכה בידי המעצב גילי אונגר ליצירה צבעונית. "זה הכל בגלל הטראומה של הדירה הקודמת", מספרת ד', בעלת הבית. "שם לקחנו מעצב שמכיר רק את הצבעים לבן ולבן-בז'. גרנו שם חמש שנים ושיעמם לנו בה. עם הזמן התחלנו לקנות פריטים צבעוניים הביתה: מנורה גדולה אדומה לחדר אוכל, ארון צהוב לחדר השינה. זה חידד את ההבנה שזה מה שאנחנו אוהבים".

 

לתל אביב הם הגיעו אחרי שנים ארוכות בגבעת שמואל, שם גידלו את ילדיהם. כשאלה בגרו ועזבו את הבית, החליטו לעבור לעיר הגדולה, למתחם מגדלים אחר, ממש אל מעבר לכביש - שרונה."זה מושב זקנים מרושעים לעומת פה", מתערב בשיחה ל', בעל הבית. "בגינדי גרים צעירים, שם גרים מבוגרים שפשוט הרגו את כל הדברים הטובים שקרו בשרונה, עם ההתנגדויות שלהם".

 

"הייתה לנו שם דירת 100 מ"ר והרגשנו חנוקים", מספרת ד'. "דירת 100 מ"ר בתל אביב היא לא באמת מאה מטר, ולא יכולנו לעבור בדירה בלי להתנגש אחד בשני. רצינו דירה גדולה יותר. כשהגענו לכאן התכוונו לקנות את הדירה ממול, שהיא 170 מ"ר, אבל השכן תפס אותה יום לפנינו. אז קנינו את המפלצת הזו" – 220 מ"ר שטחה.

 

כך נקנתה הדירה: מעטפת של קירות בטון ורצפת חול (צילום: גילי אונגר)
    כך נקנתה הדירה: מעטפת של קירות בטון ורצפת חול(צילום: גילי אונגר)

     

    המחשבה על מתחם גינדי לא עוררה באונגר התלהבות רבה מדי. "חשבתי שהפרויקט לא מספיק סקסי לי. אבל החלל הגדול והחופש, שהבנתי שמאפשרים לי, קנו אותי. בגלל שאני לא אדריכל, חברתי לדני רוזן, שהוא בוגר טכניון, 'יקה', שהבתים שהוא מעצב שונים לגמרי משלי. הוא עשה את החלוקה כשאני נותן את האינפוטים שלי, ואז החלה העבודה. החלק הקשה בפרויקט של מעצב הוא שלושת החודשים הראשונים, שזה הזמן שלוקח לבעלי הדירה לסמוך עליך. במקרה שלי, כשאני בא עם שבירת גבולות כזו, זה עוד יותר קשה".

     

    אחרי בחירת קבלן ומפקח, יצא הפרויקט לדרך, עם מינימום התערבות של הלקוחות. "כשהקבלן הגיע להצעת מחיר", מספר בעל הבית, "הוא סיפר שהוא תרם כליה לאדם שהוא לא מכיר. אמרתי לעצמי, 'בן אדם כזה לא ידפוק אותי', וצדקתי".

     

    "הוקרתי אותם על החופש שהם נתנו לי", מספר אונגר. "היה לי קארט בלאנש לעשות מה שאני רוצה, ולא רציתי לאכזב. רציתי להוכיח שגם דירה תל אביבית יכולה להיראות בינלאומית, שאנחנו לא חייבים לעשות קופי-פייסט לעיצוב של צפון אירופה וארצות הברית וללכת על הלבן-שחור-עץ, אלא להעז ולצבוע בצבעים שמשקפים את הזהות שלנו כישראלים, את הקיבוץ גלויות הזה".

     

    דווקא עם הצבעים העזים היה קל לשכנע את בני הזוג. "כשבחרנו כחול לארונות המטבח, הם אלה שהלכו על הכחול הנועז ביותר. בחלק מהבית עבדנו עם צבעי קיר של בנג'מין מור, שזו חברה אמריקאית שהצבעים שלה יקרים מאוד, אבל הכיסוי שלהם הוא מושלם".

     

    לציור הקיר בעל הדירה עדיין מתרגל (צילום: שירן כרמל)
      לציור הקיר בעל הדירה עדיין מתרגל(צילום: שירן כרמל)

       

      "כשהילדים שלנו ראו את התוכניות הם היו בשוק", מספרים הבעלים, "חשבו שאנחנו מטומטמים. מתברר שהם יותר סולידיים מאיתנו".

       

      איפה בכל זאת התגלעו מחלוקות ביניכם?

       

      "ציור הקיר בסלון". מספר גילי. "זה קיר לבן גדול מאוד עם שני חלונות מכוערים, וישר חשבתי איך להפוך את המגבלה לגאונות. הזמנתי את אלין מור, בוגרת המחלקה לתקשורת חזותית בבצלאל, שעשתה כמה סקיצות ויצרה את הציור בהשראת אלה קמבודית. היא עבדה עליו כאן יום-יום, כחודש וחצי, והוא יצא נפלא. בני הזוג לא כל כך רצו אותו אבל נלחמתי עליו. ל' פחות אהב, ורצה להחליף בציור של רמי מאירי. לקח לו זמן להתרגל". 

       

      "גילי הוא המוטי ארואסטי של המעצבים", מחמיא בעל הבית באנלוגיה לכדורסלן המיתולוגי של מכבי תל אביב. "כמו שארואסטי היה מתאבד על כל כדור, ככה גילי התאבד לנו על הדירה. הוא היה רודף אחריהם על כל דבר קטן, הוא שחקן נשמה".

       

      עיצוב השידה הועתק מחיימה חיון ובוצע אצל נגר מקומי. מונחים עליה פסלונים (מקוריים) של חיון (צילום: שירן כרמל)
        עיצוב השידה הועתק מחיימה חיון ובוצע אצל נגר מקומי. מונחים עליה פסלונים (מקוריים) של חיון(צילום: שירן כרמל)

         

        סט כלים עוצב לדירה הזו בשיתוף פעולה עם המעצבת הקרמית נועה ראזר. כל אגרטל מורכב מ-3 יחידות שהרכבן ופירוקן יוצרים שלל וריאציות (צילום: שירן כרמל)
          סט כלים עוצב לדירה הזו בשיתוף פעולה עם המעצבת הקרמית נועה ראזר. כל אגרטל מורכב מ-3 יחידות שהרכבן ופירוקן יוצרים שלל וריאציות(צילום: שירן כרמל)

           

          כש-220 מ''ר מתחלקים לשלושה חדרי שינה, חדר משחקים ושתי מרפסות, בני הזוג מתחילים לתהות אם הדירה אינה גדולה עליהם: "כרגע הנכדים שלנו פה בסביבה, אז זה נחמד מאוד, אבל בקורונה מצאנו את עצמנו פה שנינו לבד, וזה בית גדול בשביל שניים. לעוזרת לוקח 10 שעות לנקות אותו, ובסופו של דבר שנינו מבלים את רוב הזמן במרפסת. בקורונה העסק שלנו היה סגור, ושתינו פה קוקטיילים במרפסת מהבוקר עד הערב".

           

          מה היה התקציב?

           

          "כשאתה קונה מעטפת אתה לא מקבל כלום", משיב אונגר, "אז עיקר התקציב הלך על הבנייה: חימום תת-רצפתי, מיזוג, ריצוף, דלתות – כל תשתיות הבית. אני חייתי באילוז', אמרתי להם סכום שבסופו של דבר התנפח בהרבה מהמצופה".

           

          "היות שאני לא עולה חדש וחי כבר שבועיים", צוחק ל', "לא קניתי את זה. הערכתי את העלות בשני מיליון שקלים, בסוף גמרנו ב-1.6 מיליון, ואני מרגיש שיצאתי בזול".

           

          "חסכנו בפלצנות", ממהר אונגר להשלים. "אין פה חשמל של בית חכם, למשל, כי רק לקוחות נובורישים צריכים את זה, או כאלה שבאמת יש להם תקרות גבוהות שמצדיקות את זה. יחד עם האריחים הצבעוניים של 'מוטינה' בחדר הרחצה משולבים גם כלים סניטריים שנקנו בזול, והם גם החליפו את הפסלים שאני הבאתי לצילומים בפסלים שהם הזמינו באלי-אקספרס".

           

          את הטפט מעל המרבץ בחדר המשחקים עיצבה רבקה סביניר (צילום: שירן כרמל)
            את הטפט מעל המרבץ בחדר המשחקים עיצבה רבקה סביניר(צילום: שירן כרמל)

             

            המסדרון מסתיים בפינת עבודה, שמאחוריה מציץ חדר השינה (צילום: שירן כרמל)
              המסדרון מסתיים בפינת עבודה, שמאחוריה מציץ חדר השינה(צילום: שירן כרמל)

               

              כיסוי בד עם רקמה בוכרית על מיטה מרופדת בוורוד עתיק (צילום: שירן כרמל)
                כיסוי בד עם רקמה בוכרית על מיטה מרופדת בוורוד עתיק(צילום: שירן כרמל)

                 

                חדר רחצה נוסף. ''אנשים פה צריכים להתנער מטרנדים'' (צילום: שירן כרמל)
                  חדר רחצה נוסף. ''אנשים פה צריכים להתנער מטרנדים''(צילום: שירן כרמל)

                   

                  פינת האיפור היא שילוב בין שולחן עבודה עתיק וכיסא וינטג', שניהם משוק הפשפשים. אל הקיר נשען צילום של אסף הינדן (צילום: שירן כרמל)
                    פינת האיפור היא שילוב בין שולחן עבודה עתיק וכיסא וינטג', שניהם משוק הפשפשים. אל הקיר נשען צילום של אסף הינדן(צילום: שירן כרמל)

                      

                    איזו דרך, לדעתך, צריך לעבור הקהל הישראלי בכל הנוגע לעיצוב הבית?

                     

                    "בעולם העיצוב יכול לקרות מה שקרה בסצנת הבישול, עם השפים סלבז ותוכניות הריאליטי. הבעיה היא שעד עכשיו כל תוכניות העיצוב הן תוכן שיווקי גרידא, ולכן זה לא זז במילימטר. אם אני הייתי צריך להנחות עכשיו תוכנית עיצוב כמו של מושיק גלאמין, שבה אני יכול לבחור רק פריטים מחנויות מסוימות, הייתי יורה לעצמי ברגל.

                     

                    "ויש עוד עניין. אנשים פה צריכים להתנער מטרנדים. אני סולד מהם. אני מתייחס לבית כאל כאל קנבס ריק, מקום למתוח בו גבולות ולתת ביטוי לרגש. אני משתמש בכלים של אמנות כדי לעצב, ולא בכלים של עיצוב, ולכן כנראה שתמיד הבתים שלי יהיו צבעוניים".

                     

                    רגע של רוגע יכול להתקיים בבית כזה?

                     

                    "לחלוטין", משוכנע ל', "וכנראה אין לזה קשר לקירות. ארבעה חודשים אחרי הכניסה לדירה, אנחנו מאוד מרוצים מהתוצאה, מהוואו של האנשים כשנפתחת דלת הכניסה, מהצבעים. אני עדיין נכנס לשירותי האורחים הוורודים, שזה חדר שאני מת עליו. משתין ומבסוט בו זמנית".

                     

                    תוכנית הדירה. שני אגפים, שתי מרפסות גדולות (תוכנית: אדריכל דני רוזן)
                      תוכנית הדירה. שני אגפים, שתי מרפסות גדולות(תוכנית: אדריכל דני רוזן)

                       

                      ----------------------------------------------

                      ולמה בתים לבנים פופולריים כל כך? לחצו על התמונה:

                       

                      האם לבן הוא הרקע המושלם? לחצו לכתבה (צילום: איתי בנית)
                      האם לבן הוא הרקע המושלם? לחצו לכתבה (צילום: איתי בנית)

                       

                      • אדריכלות: דני רוזן
                      • עיצוב פנים: גילי אונגר
                      • קבלן: דימה
                      • נגרות: איציק אלאלוף
                      • מטבח: אביבי מטבחים
                      • צבעי קיר: בנג'מין מור, נירלט
                      • טפט: רבקה סביניר
                      • וילונות: שלמה וילונות
                      • רהיטים: רוש בובואה (פיטרו הכט), לופט, סיאם, אלמנטו, וילה מרוק, ארטיג'אני, טולמנ'ס דוט, ד''ר ענתיקה, יעקב ושלמה (שוק הפשפשים), יונייטד סיטס
                      • שטיחים: ג'וזפון
                      • משרבייה: רוחמה שרון
                      • אריחים בחדרי רחצה: מוטינה (מודי)
                      • אביזרים: גולדשטיין, דומיסיל
                      • חימום רצפתי: תרמותק
                      • דלתות: שערי ברכה
                      • שיש: מומו
                      • דק: א.ח פרקטים
                      • תאורה: קמחי תאורה, יאיר דורם, לייט אין
                      • אמנות: לאה בוגנים, אסף הינדן, אלין מור
                      • גינון: סוד ירוק
                      • פרחים: לימור תמיר
                      • בדים וכריות נוי: רנבי, שכטר, יעקב ושלמה (שוק הפשפשים), וילה מרוק

                       

                       
                      הצג:
                      אזהרה:
                      פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד