אחרי שייצגה כאן חברה אמריקאית, הקימה עסק שמייצא מוצרים לארה"ב

שרונה רומנו-לזר הייתה שכירה בסניף של תאגיד קוסמטיקה עולמי, ואז הקימה חברה משלה, שכבר פועלת באחד השווקים הקשים בעולם. קפיצה למים עסקיים עמוקים

ענת לב אדלר

|

20.08.20 | 08:51

שרונה רומנו-לזר. "אומץ זה משהו שמובנה אצלי, בילט-אין, וקפיצה למים עמוקים היא דבר שהוא מובן מאליו בעיניי" (צילום: יונתן בלום)
שרונה רומנו-לזר. "אומץ זה משהו שמובנה אצלי, בילט-אין, וקפיצה למים עמוקים היא דבר שהוא מובן מאליו בעיניי" (צילום: יונתן בלום)
 

לפני 18 שנה עזבה שרונה רומנו-לזר ג'וב חלומי – מנהלת השיווק בארץ של מותג הקוסמטיקה האמריקאי קליניק, המשווק על ידי קבוצת אסתי לאודר. מי עוזבת כיסא כל כך מנצנץ ונוח? מי שיודעת בעומק הלב, גם אם באופן לא מודע, שבבוא היום היא תקים עסק דומה משלה. היום רומנו-לזר (52), נשואה ואם לשלוש, תושבת מושב חניאל שבעמק חפר, היא הבעלים של מוצר הטיפוח הישראלי-הבינלאומי אקו לאב ומשווקת את המוצרים שלה גם בארצות הברית.

 

"זה באמת היה ג'וב חלומי", היא אומרת. "התנאים היו מצוינים, המשכורת גבוהה, קיבלתי בונוסים – אבל בער בי לזוז. הרגשתי שמיציתי. זו הייתה עבודה אינטנסיבית בטירוף, והרגשתי שאני צריכה פאוזה. הייתי בת 34; בתי האמצעית, מעיין, שעומדת להתגייס בקרוב, בדיוק נולדה, ולקחתי פסק זמן כדי להיות איתה בבית. אחר כך קצת למדתי, עשיתי תעודת הוראה וחשבתי שאכנס למערכת החינוך. רציתי להביא לחינוך משהו יישומי שבא מההתנהלות בתחום העסקי, אבל ככל שהעמקתי, הבנתי שעם התלמידים אני יכולה להסתדר, אבל לא עם האווירה בחדר המורים. לא הרגשתי שהווייב שם דוחף לפתוח את הראש ולחשוב על הדברים אחרת. הגעתי לגיל 35, ומכאן במשך ארבע שנים הסתובבתי סביב עצמי, בעיקר בתחום של שיווק וקמעונאות, עד שבגיל 39 קפצתי למים העסקיים העצמאיים בפעם הראשונה. הבנתי שאני רוצה עסק משלי והחלטתי שזהו, אני מקימה עסק".

 

"זה היה ג'וב חלומי. התנאים היו מצוינים, המשכורת גבוהה, קיבלתי בונוסים, אבל בער בי לזוז. הרגשתי שמיציתי. הבנתי שאני רוצה עסק משלי"

וידעת שזה יהיה עסק בתחום הקוסמטיקה?

"לא. קיוויתי שזה יהיה בתחום המזון. בפברואר 2008 נסעתי לתערוכה של מוצרים אורגניים בגרמניה, כי החלטתי שזה יהיה הכיוון – ירוק, אקולוגי, אורגני. אבל הייתי בהיריון שלישי, עם יסמין, שכבר סימנה לי את הדרך בלי שידעתי מזה, והבחילות לא עזבו אותי, אז יצא שבמקום להיות באזור של האוכל, ברחתי לאולם שהציג מוצרי קוסמטיקה וטואלטיקה. החלטתי שאתמקד במוצרי היגיינה נשית אורגניים שראיתי בתערוכה. זו קטגוריה שכמעט לא הייתה קיימת באותן שנים, לא בארץ ולא בחו"ל".

  

שבעה חודשים לאחר מכן, ממש במקביל להתפתחות ההיריון, נוצר גם העסק שלה, אקו לאב. בשלב הראשון היא החלה לייבא לארץ במסגרתו מוצרי היגיינה נשיים ואורגניים של חברת אורגניק זון. "המשלוח הראשון הגיע ב-15 באוגוסט, ויסמין נולדה ב-14 בספטמבר", היא נזכרת. "עד הלידה הסתובבתי עם בטן ענקית בחנויות, הסברתי, הצעתי שייקנו, שינסו, והבטן גדלה יחד איתי. עד היום יסמין והעסק גדלים ביחד. החודש היא חוגגת בת מצווה, אבל לא עושים לה אירוע, בגלל הקורונה. היא קצת הפסידה". 

 

גם העסק שלה קצת הפסיד בגלל הקורונה, שכן אלמלא המגפה, המוצרים החדשים לטיפוח עור הפנים שהיא מייצרת תחת המותג אקו לאב, כבר היו נוחתים בפארמים מובילים בארצות הברית. מי שלפני 18 שנים הייתה מנהלת מותג בישראל של חברת קוסמטיקה אמריקאית, משווקת כבר כמה שנים מוצרי טיפוח שנמכרים בשוק האמריקאי, והם ישראליים לגמרי. אז נכון, זה עדיין לא "קליניק, מאחורייך", אבל אין ספק שיש כאן קפיצת ראש למים עמוקים מאוד. "אחרי כמה שנים כעצמאית הגעתי לשוק האמריקאי עם כל הניסיון שרכשתי בקליניק, שהיה בית ספר מעולה", אומרת רומנו-לזר. "בקליניק למדתי איך צריך להתנהל מותג בינלאומי: איך בונים השקות, מה כותבים בתוכנית עבודה, איך עובדת הקמעונאות, איך מחדירים מוצרים לשוק. אין ספק שבתוך כל מה שאני עושה היום יש הרבה מאוד דנ"א שספגתי בקליניק".

 

לדבריה, הכניסה שלה לשוק האמריקאי התרחשה בעקבות פגישה עם מנהל מכירות מארצות הברית, שהגיע כדי למכור לה מוצרים אמריקאיים לשיווק בארץ. "אחרי שהכרתי את הרקע שלו", היא מספרת, "עשיתי איתו הסכם. עברו שנתיים של עבודה מאחורי הקלעים עד שהצלחנו לארגן מכירות ראשונות. היינו צריכים להקים תשתיות, ליצור קשרים, לקבל אישורים למוצרים. כל זה לקח שנתיים. ארצות הברית היא שוק ענק, היסטרי, שונה לחלוטין מהישראלי, וצריך ללמוד אותו. גם עולה המון כסף לחדור אליו, כי יש תחרות משמעותית עם מותגים גדולים שפועלים שם".

 

"לעשות עסקים זה גם לעשות טעויות, וזה האומץ שדיברתי עליו – האומץ לטעות – אבל אני אשמח לחכות קצת כדי לא לעשות טעויות יותר מדי גדולות"

אז מהיכן האומץ לקפוץ למים העמוקים של אמריקה?

"אומץ זה משהו שמובנה אצלי, בילט-אין, וקפיצה למים עמוקים היא דבר שהוא מובן מאליו בעיניי. זה מה שצריך לעשות, וזה מה שעושים".

 

הרבה השראה, אומרת רומנו-לזר, מגיעה אליה משלוש בנותיה וכן מהצעירים שהיא מקפידה להעסיק בחברה. "אני עובדת המון עם צעירים, והם עוזרים לי להסתכל קדימה, לראות מה הולך, לצמוח נכון", היא אומרת.

 

אז מתי מוצרי הפנים האורגניים שלך יגיעו לארצות הברית?

"כבר התחלנו לעבוד על זה, והקורונה עשתה פאוזה. עכשיו צריך לחכות כדי לראות מה קורה שם. כל דבר שנעשה מול השוק האמריקאי דורש השקעות כספיות וניהוליות גדולות. אין לי בעיה לטעות, כי אני יודעת שלעשות עסקים זה גם לעשות טעויות, וזה האומץ שדיברתי עליו קודם – האומץ לטעות – אבל אני אשמח לחכות קצת כדי לא לעשות טעויות יותר מדי גדולות. בסוף זה יקרה. מסכת הפנים האורגנית שלנו, שעשויה מבוץ של ים המלח, תימכר בחנויות האורגניות בארצות הברית ובמחלקות הירוקות של הפארמים שם, וזה יתפוס ביג טיים. זו התרגשות ישראלית ציונית בעיניי, לתת פייט כזה לקורונה. רק צריך לדעת מתי לעשות את זה הכי נכון".

 

 

    גם יעל אפטר עזבה מקום עבודה וקפצה למים. הקליקו על התמונה:

     

    "תמיד הרגשתי שזה לא נורא ליפול, כי בסוף אני אקום על הרגליים". הקליקו על התמונה (צילום: יריב כץ)
    "תמיד הרגשתי שזה לא נורא ליפול, כי בסוף אני אקום על הרגליים". הקליקו על התמונה (צילום: יריב כץ)

     

     
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד