משתמע לשני פנים: ביקור בשתי דירות בבניין יפואי שחודש והורחב

בניין רחב ניצב ברחוב יהודה הימית: מלפנים הוא מתחקה אחר הסגנון המקורי, ומאחור קווים חדשים לגמרי. איך נראית דירה משפחתית, וממה נהנים תושבי החוץ בדירת הגג?

אביטל ברוידא

|

20.08.20 | 07:47

סלון דירתם של זוג האדריכלים איציק עיני ונועה שובל. הדירה משקיפה אל מקבץ פחונים ישנים, אך יש לשער שגם הם יתחלפו בפרויקט חדש (צילום: עודד סמדר)
סלון דירתם של זוג האדריכלים איציק עיני ונועה שובל. הדירה משקיפה אל מקבץ פחונים ישנים, אך יש לשער שגם הם יתחלפו בפרויקט חדש (צילום: עודד סמדר)
חזית הבניין. כאן עמדו קודם שני מבנים - אחד בן 3 קומות והשני חד-קומתי. הם הוגבהו בסגנון החזית המקורית ומעליהם נבנתה קומת גג משותפת. הקומה המסחרית המאפיינת את בנייני הרחוב נשמרה, והכניסה היא דרך הבניין הנראה מימין, שמעליה שופץ העיטור המקורי, בסגנון אר-דקו יפואי (צילום: עמית גרון)
חזית הבניין. כאן עמדו קודם שני מבנים - אחד בן 3 קומות והשני חד-קומתי. הם הוגבהו בסגנון החזית המקורית ומעליהם נבנתה קומת גג משותפת. הקומה המסחרית המאפיינת את בנייני הרחוב נשמרה, והכניסה היא דרך הבניין הנראה מימין, שמעליה שופץ העיטור המקורי, בסגנון אר-דקו יפואי (צילום: עמית גרון)
בניגוד לחזית, התוספת החדשה, הבולטת לאחור, עוצבה בסגנון אדריכלי עכשווי. תכנון: יניב פרדו אדריכלים (צילום: עמית גרון)
בניגוד לחזית, התוספת החדשה, הבולטת לאחור, עוצבה בסגנון אדריכלי עכשווי. תכנון: יניב פרדו אדריכלים (צילום: עמית גרון)
מתוך 33 הדירות בבניין, רק 4 מאוכלסות בדיירי קבע שהם גם הרוכשים. כל היתר נקנו בידי תושבי חוץ הבאים לביקורים, או מושכרות, כהשקעה (צילום: עמית גרון)
מתוך 33 הדירות בבניין, רק 4 מאוכלסות בדיירי קבע שהם גם הרוכשים. כל היתר נקנו בידי תושבי חוץ הבאים לביקורים, או מושכרות, כהשקעה (צילום: עמית גרון)
משפחת עיני-שובל גרה בדירה בת 90 מ''ר, שחולקה לשתי רצועות מקבילות וארוכות. באחת המטבח והסלון, עם קיר אחד ארוך שמשמש כרקע לעבודות אמנות ולשתי מנורות איטלקיות שהביאו איתם ממילאנו, ומולו קיר האחסון העיקרי של הדירה (צילום: עודד סמדר)
משפחת עיני-שובל גרה בדירה בת 90 מ''ר, שחולקה לשתי רצועות מקבילות וארוכות. באחת המטבח והסלון, עם קיר אחד ארוך שמשמש כרקע לעבודות אמנות ולשתי מנורות איטלקיות שהביאו איתם ממילאנו, ומולו קיר האחסון העיקרי של הדירה (צילום: עודד סמדר)
בני הזוג למדו ועבדו במילאנו במשך שנים, ושם התגבשה תפיסתם העיצובית: ''היה לנו חשוב שהעיצוב יעמוד במבחן הזמן'', הם מסבירים (צילום: עודד סמדר)
בני הזוג למדו ועבדו במילאנו במשך שנים, ושם התגבשה תפיסתם העיצובית: ''היה לנו חשוב שהעיצוב יעמוד במבחן הזמן'', הם מסבירים (צילום: עודד סמדר)
על הרצפה אריחי טראצו קטנים ובהירים, והקירות לבנים. במטבח בולטת נישה עטופה בשיש שחור, ואי גדול מעץ כהה ומשטח נירוסטה (צילום: עודד סמדר)
על הרצפה אריחי טראצו קטנים ובהירים, והקירות לבנים. במטבח בולטת נישה עטופה בשיש שחור, ואי גדול מעץ כהה ומשטח נירוסטה (צילום: עודד סמדר)
התכנון מעשי ונטול יומרות: ארונות הקיר הגדולים המשרתים את המטבח מתחלפים בסלון בספריית ברזל דקיקה ולבנה (צילום: עודד סמדר)
התכנון מעשי ונטול יומרות: ארונות הקיר הגדולים המשרתים את המטבח מתחלפים בסלון בספריית ברזל דקיקה ולבנה (צילום: עודד סמדר)
כל חדרי השינה קטנים, אך נהנים משפע של אור ואוויר בזכות מעטפת הזכוכית (צילום: עודד סמדר)
כל חדרי השינה קטנים, אך נהנים משפע של אור ואוויר בזכות מעטפת הזכוכית (צילום: עודד סמדר)
עולים לקומת הגג: כאן תכננו בני הזוג דירה קטנה לזוג תושבי חוץ, שאותם הכירו מקבוצת הרכישה. 60 מ''ר בסך הכל, שעוצבו בלבן (צילום: גדעון לוין)
עולים לקומת הגג: כאן תכננו בני הזוג דירה קטנה לזוג תושבי חוץ, שאותם הכירו מקבוצת הרכישה. 60 מ''ר בסך הכל, שעוצבו בלבן (צילום: גדעון לוין)
שטח המרפסת גדול משטח הדירה, ויש בה צמחייה שופעת, מטבח חוץ מאובזר, פינת אוכל גדולה וגם סלון חוץ בהיר. ''זה החלק הפעיל ביותר בבית, בימי שגרה בכלל ובימי קורונה בפרט'', מעידים הבעלים. הם ישראלים-אמריקאים, שבתם עברה לגור בארץ (צילום: גדעון לוין)
שטח המרפסת גדול משטח הדירה, ויש בה צמחייה שופעת, מטבח חוץ מאובזר, פינת אוכל גדולה וגם סלון חוץ בהיר. ''זה החלק הפעיל ביותר בבית, בימי שגרה בכלל ובימי קורונה בפרט'', מעידים הבעלים. הם ישראלים-אמריקאים, שבתם עברה לגור בארץ (צילום: גדעון לוין)

הבניין החדש והנאה ביהודה ימית 29-31 ביפו, בתכנון יניב פרדו, הוא חלק מרצף של בניינים ותיקים שעברו בשנים האחרונות שימור, הצטופפו וגבהו. ובכל זאת, צביונו של הרחוב היפואי הרחב נשמר, עם קומת קרקע מסחרית ומגורים מעליה. "יהודה הימית הוא רחוב איכותי", אומר האדריכל. "יש לו חזית מסחרית שפונה לשדרה רחבה עם עצים גדולים. הגדה הצפונית שלו אמנם קצת פחות מוצלחת, עם כמה שיכונים נוסח שנות ה-70, אבל הגדה הדרומית מתאפיינת בבניינים לשימור בקו אפס, והוא מהווה ציר מרכזי אך לא עמוס מדי, שמוביל משדרות ירושלים לים".

 

את צמד המגרשים קנתה ב-2013 קבוצת רכישה. חזיתותיהם של שני המבנים הישנים שעמדו בהם שומרו, ונבנו להם תוספות כלפי מעלה ולאחור. הם אוחדו לכדי בניין רחב בן חמש קומות ו-33 דירות, שהושלם ב-2017. כלפי הרחוב הוא מציג חזיתות לבנות עם מרפסות בטון מעוגלות, בולטות מקו החזית, ומקצב קבוע של חלונות עץ לבנים, מוגפים בתריסי עץ כהים. בצדו האחורי הסיפור שונה לגמרי.

 

בעלי הפחונים מחכים להזדמנות

 

שני המבנים המקורים נבנו, כל אחד בנפרד, ב-1946, בסגנון הבינלאומי ששלט אז ביפו. האחד נבנה עבור משפחות אלשאמי ובאוובב, עם קומת קרקע מסחרית ושתי קומות מגורים מעליה. המאפיין הבולט שלו הן מרפסות מעוגלות (במקום מרפסות סרט, שהיו מקובלות במרכז ת''א), ששוקעו מעט בחזית ויצרו הצללה עמוקה.

 

יהודה הימית 29, לפני השיפוץ. זה היה בית אלשאמי ובאוואב. אדריכל: ג'ואד אבול-חודא אל פארוקי (צילום: אדריכלית שימור אנה שיפמן)
    יהודה הימית 29, לפני השיפוץ. זה היה בית אלשאמי ובאוואב. אדריכל: ג'ואד אבול-חודא אל פארוקי(צילום: אדריכלית שימור אנה שיפמן)

     

    יהודה הימית 31. זה היה בית מסחר שתכנן עבור מחמוד אחמד ערפאת האדריכל י.ג. הגר (צילום: אדריכלית שימור אנה שיפמן)
      יהודה הימית 31. זה היה בית מסחר שתכנן עבור מחמוד אחמד ערפאת האדריכל י.ג. הגר(צילום: אדריכלית שימור אנה שיפמן)

       

      כך הם נראו לפני השיפוץ וההרחבה (צילום: אדריכלית שימור אנה שיפמן)
        כך הם נראו לפני השיפוץ וההרחבה(צילום: אדריכלית שימור אנה שיפמן)

         

        וכך אחרי: 2 בניינים שאוחדו והורחבו, בתכנון יניב פרדו אדריכלים (צילום: עמית גרון)
          וכך אחרי: 2 בניינים שאוחדו והורחבו, בתכנון יניב פרדו אדריכלים(צילום: עמית גרון)

           

          המבנה השכן היה חד קומתי, עם חזית שעוטרה בסגנון אר-דקו יפואי. הוא נבנה עבור מחמוד אחמד ערפאת ושימש למסחר. שני המבנים הולאמו ב-1948 והועברו לידי ''עמידר'', שמכרה אותם בתחילת שנות ה-2000.

           

          בפרויקט החדש הוגבהו הבניינים לארבע קומות, ומעליהן נוספה קומת גג משותפת. כלפי הרחוב הם מתחקים אחר סגנונה של החזית המקורית: מרפסות מעוגלות בבניין המזרחי ופרשנות חדשה שלהן במערבי. "ניסינו לאחד בין שני הבניינים, אבל גם לייחד כל בניין בעזרת המאפיינים שהיו לו", מסביר פרדו. בחלקם האחורי הם הורחבו ככל שהיה ניתן – תוספת שיותר מהכפילה את שטח הבניין – וכמו קומת הגג המשותפת, נבנו בשפה אדריכלית חדשה ומנוגדת למקור, עם קירות זכוכית ותריסי עץ שנעים על מסילות.

           

          הדירות הקדמיות פונות אל שדרה ירוקה ונאה, ודווקא האחוריות, שלהן מפתחים גדולים ושקופים, משקיפות על ה"חצר האחורית" של יפו, אל מבני פחונים שיושבים על קרקע יקרה, ובעליהם מחכים להזדמנות הנכונה.

           

          מזרח תיכון חדש

           

          את הכניסה, דרך המבנה החד קומתי לשעבר, מעטר תבליט האר-דקו, ששופץ. במבואה מתפצלים הבאים לשני גרעינים נפרדים של מעליות וחדרי מדרגות. פטיו שנוצר במרכז מייצר מקור אור נוסף לדירות מסביבו. כמו במקור, בקומת הקרקע תוכננו חנויות, שרובן עדיין מוצעות להשכרה. מאחוריהן, בחלקו האחורי של הבניין, יש שתי דירות גן, המייצגות מזרח תיכון חדש: באחת מתגוררת משפחתו של השחקן נורמן עיסא, ובשנייה זו של הרב אפרים עמדי, רבה של קהילת ''אהבה ואחוה – חזון נחום''. הגינות משיקות זו לזו, וניתן להשקיף עליהן מלמעלה.

           

          המצב בקומות העליונות משקף מציאות ישראלית אחרת: מתוך 31 דירות, רק שתיים מאוכלסות בדיירי קבע שהם גם הבעלים. היתר שייכות לתושבי חוץ שמגיעים לכאן לתקופות קצרות, או שהן נקנו כהשקעה ומושכרות.

           

          ממילאנו ליפו

           

          ביקרנו בשתי דירות שונות בבניין, שתכננו האדריכלים איציק עיני ונועה שובל. בני הזוג חזרו לארץ משהות ארוכה של לימודים ועבודה במילאנו, גרו בחולון, שמעו על קבוצת הרכישה שהתהוותה ב-2013 והצליחו לגייס את הסכום הנדרש כדי להיכנס אליה.

           

          "רצינו מאוד לגור ביפו, בעיקר בגלל הקרבה לים", הם מנמקים. ''אחרי הרבה שנים בעיר שרוב הזמן קר בה, כיף לדעת שבסוף יום עבודה אפשר לרדת לחוף ולמלא מצברים. התחברנו לאזור, אל תהליך ההתחדשות שהוא עובר ואל הגיוון התרבותי שיש כאן: כנסיות, מסגדים ובית הכנסת שבלב שוק הפשפשים. זה שונה מתל אביב, יותר אותנטי, והזכיר לנו את מילאנו".

           

          בני הזוג אהבו את הגיוון התרבותי ביפו (צילום: עמית גרון)
            בני הזוג אהבו את הגיוון התרבותי ביפו(צילום: עמית גרון)

             

            הדירה שלהם נמצאת בחלק האחורי והחדש של הבניין (צילום: עמית גרון)
              הדירה שלהם נמצאת בחלק האחורי והחדש של הבניין(צילום: עמית גרון)
               

               

              הם רכשו דירה בקומה השלישית בחלקו האחורי של הבניין, 90 מ"ר ועוד מרפסת של 9 מ"ר. היום הם כבר עובדים כאדריכלים עצמאים וגרים בה עם שני ילדיהם – בת השש, שלומדת בבית הספר הדמוקרטי ביפו, ובן השלוש, שהולך לגן דו-לשוני בשכונה. עכשיו הם מצפים ללידת בתם השלישית.

               

              שני פסים מקבילים

               

              הדירות בחלק האחורי של הפרויקט תוכננו כמלבנים. "התוכנית המאורכת של הדירה הכתיבה לנו את החלוקה שלה", מסבירים זוג האדריכלים. את המלבן הם חילקו בפשטות לשתי רצועות מקבילות; הגדולה יותר מתחילה במטבח ארוך עם אי גדול במרכז, בהמשכה סלון ובסופה מרפסת. הקטנה יותר כוללת ממ"ד המשמש כחדר עבודה, חדר רחצה, חדר ילדים זעיר ויחידת הורים קטנה, שהכניסה אליה היא דווקא מדלת נסתרת בסלון.

               

              תוכנית הדירה לפני שינויים (תוכנית: עיני שובל אדריכלים)
                תוכנית הדירה לפני שינויים(תוכנית: עיני שובל אדריכלים)

                 

                ואחרי. המטבח סודר מחדש, דלת חדר ההורים הוזזה (תוכנית: עיני שובל אדריכלים)
                  ואחרי. המטבח סודר מחדש, דלת חדר ההורים הוזזה(תוכנית: עיני שובל אדריכלים)

                   

                  "חדרי השינה מאוד קטנים", מודים בני הזוג, "אבל העדפנו לתת את מירב המקום לחלל הציבורי, כי בסופו של דבר שם אנחנו נמצאים רוב הזמן". לקראת בואה לעולם של התינוקת הם שכרו משרד בבית קסטיאל בדרום ת''א, והממ''ד יוסב לחדר ילדים נוסף. החלק הציבורי מרווח, ונהנה מהאור והאוויר שמכניסה פנימה המרפסת. כרגע היא משקיפה אל מקבץ פחונים, אך בעתיד, מותר לנחש, יוקם כאן עוד פרויקט יוקרה.

                   

                  את תפיסת העיצוב והאסתטיקה האיטלקית, שעליה התחנכו במילאנו, הם הביאו לדירתם היפואית. "היה לנו חשוב שהעיצוב יעמוד במבחן הזמן. זה משהו שגדלנו לאורו באיטליה", הם מסבירים, ומתכוונים לרהיטים ולחומרים שבהם השתמשו, חפים מכל טרנדיות ישראלית עכשווית.

                   

                  הדירה כולה, כולל חדרי הרחצה, רוצפה באריחים קטנים של טראצו אמיתי בהיר, וקירותיה נצבעו לבן נייטרלי. הקיר הארוך מהכניסה ועד המרפסת נותר בכוונה ריק, וכל תפקידו לשמש רקע לעבודות אמנות ולשני גופי תאורה איטלקיים. לעומתו עוצב הקיר המקביל כקיר האחסון הראשי בבית, וגם כאן התכנון מעודן, מעשי ונטול יומרות.

                   

                  בצד אחד קיר לבן, רקע לאמנות ולפריטים נבחרים, כמו מנורת parentesi הקלאסית, שעיצבו אקילה קסטיליוני ופיו מנצו ב-1971 (צילום: עודד סמדר)
                    בצד אחד קיר לבן, רקע לאמנות ולפריטים נבחרים, כמו מנורת parentesi הקלאסית, שעיצבו אקילה קסטיליוני ופיו מנצו ב-1971(צילום: עודד סמדר)

                     

                    ממול ספריית ברזל קלילה (ארטיג'אני) (צילום: עודד סמדר)
                      ממול ספריית ברזל קלילה (ארטיג'אני)(צילום: עודד סמדר)

                       

                      הריהוט הובא ברובו מאיטליה: ספת קטיפה חומה של B&B, שז-לונג מרופד עור של Flexform, כורסאות אפורות משוק הפשפשים במילאנו ושולחן קפה מעץ מלא ומושחר של Gennaro avallone. את שולחן האוכל העגול וכסאות הברזל סביבו כבר קנו בארץ.

                       

                      בחדר הילדים הקטן שתי מיטות עץ לבנות, שיוחלפו בקרוב במיטת קומתיים. הממ''ד יוסב לחדר ילדים נוסף (צילום: עודד סמדר)
                        בחדר הילדים הקטן שתי מיטות עץ לבנות, שיוחלפו בקרוב במיטת קומתיים. הממ''ד יוסב לחדר ילדים נוסף(צילום: עודד סמדר)

                         

                        חדר הרחצה המרכזי, בגוונים נייטרליים (צילום: עודד סמדר)
                          חדר הרחצה המרכזי, בגוונים נייטרליים(צילום: עודד סמדר)

                           

                          בחדר ההורים ארון קיר גבוה שמסתיר גם את מערכת המיזוג, ויוצר כניסה אינטימית יותר לחדר הרחצה הקטן (צילום: עודד סמדר)
                            בחדר ההורים ארון קיר גבוה שמסתיר גם את מערכת המיזוג, ויוצר כניסה אינטימית יותר לחדר הרחצה הקטן(צילום: עודד סמדר)

                             

                            ריבוי החלונות מעניק אווריריות לחדרים הקטנים (צילום: עודד סמדר)
                              ריבוי החלונות מעניק אווריריות לחדרים הקטנים(צילום: עודד סמדר)

                               

                              בזכות מעטפת הזכוכית נהנה האגף הפרטי בדירה מאור ואוויר בשפע, כך שלמרות קוטנם של החדרים, הם אווריריים. את הפתחים הגדולים ניתן למסך באמצעות תריסי העץ שנעים על מסילות, ומוסיפים חמימות לצבעוניות המעט קשוחה.

                               

                              חיים בעיקר בחוץ

                               

                              שתי קומות מעל, בקומת הגג, תכננו עיני ושובל דירת נופש לזוג ישראלי-אמריקאי, שמגיע לכאן לתקופות קצרות ארבע פעמים בשנה ושאותם הכירו מקבוצת הרכישה. "התחלנו לחפש דירה ב-2014, לאחר שהבת שלנו עברה לגור בארץ", מספרת בעלת הדירה. ''את מה שמצאנו בת''א לא יכולנו להרשות לעצמנו, ואז הגענו לקבוצת הרכישה. האמת שלא ממש הכרנו את יפו. רק אחר כך התאהבתי בה ובדיעבד אני שמחה שבחרנו כך".

                               

                              הדירה שרכשו היא בת 60 מ"ר בלבד, אך יש לה מרפסת בת 90 מ"ר, שמקיפה אותה ממזרח ומצפון. המטבח והסלון נפתחים כלפי המרפסת ונראים כתיבת זכוכית על רקע גן פורח. "הרעיון היה לייצר פנים מינימליסטי ולבן, כדי להגדיל את החלל הקטן", מסביר עיני.

                               

                              תוכנית דירת הגג (תוכנית: עיני שובל אדריכלים)
                                תוכנית דירת הגג(תוכנית: עיני שובל אדריכלים)

                                 

                                מטבח לבן בצורת האות ח' מחלק את החלל הציבורי לשניים. מאחוריו, בחלק הפנימי והסגור יותר של הדירה, נמצא חדר השינה המרווח של בני הזוג, הממ"ד שמשמש לאירוח וחדר הרחצה, שגם הוא על טהרת הלבן.

                                 

                                מכל פינה המבט נודד החוצה, לעבר המרפסת שופעת הצמחייה והנוף. "אין ספק שזה החלק הפעיל ביותר בבית, בימי שגרה בכלל ובימי קורונה בפרט", מעידים הבעלים. חוץ מבריזה המגיעה מהים יש כאן מטבח חוץ מאובזר, פינת אוכל גדולה מעץ כהה וסלון חוץ לבן. בעציצים גדולים נשתלו עצי אבוקדו, לימון וזית, לצד שיחי הרדוף ובוגונוויליה, שפורחים כעת במלוא הדרם. "בארצות הברית יש לנו בית גדול פי ארבע, אבל יותר כיף לנו פה", מסכמת בעלת הדירה.

                                 

                                דירת הגג. כמו תיבת זכוכית על רקע גן (צילום: גדעון לוין)
                                  דירת הגג. כמו תיבת זכוכית על רקע גן(צילום: גדעון לוין)

                                   

                                  מבט מבחוץ פנימה (צילום: גדעון לוין)
                                    מבט מבחוץ פנימה(צילום: גדעון לוין)

                                     

                                    גם בני הזוג עיני-שובל מרוצים מהבחירה שעשו: "מאז שעברנו לכאן אנחנו בקושי מזיזים את האוטו, זה יתרון גדול בשבילנו. הכל ברגל – השוק, הים, גן הילדים ובית הספר". ועיני מוסיף: " למרות כל הביקורת שיש עליה, אני חושב שיפו מתקדמת למקום הנכון, עם הרכבת הקלה, השיפוצים וההרחבות המסיביות שנעשות כאן בכל פינה".

                                     

                                    -------------------------------------------

                                    ואיך נראית דירת גן בפרויקט תמ''א, שבני הזוג עיצבו ברמת גן?

                                    לחצו על התמונה:

                                     

                                    מעל המטבח נבנתה קומת גלריה קטנה. לחצו לכתבה (צילום: נגה שחם פורת )
                                    מעל המטבח נבנתה קומת גלריה קטנה. לחצו לכתבה (צילום: נגה שחם פורת )

                                     

                                    • אדריכלות בניין: יניב פרדו אדריכלים
                                    • תכנון ועיצוב פנים: עיני שובל אדריכלים
                                    • סטיילינג: ורד מאיו ינקוביץ
                                    • קבלן: יוסי בוקי
                                    • מיזוג: אבי גזלה
                                    • תאורה: קרני תכלת
                                    • נירוסטה ואביזרי מטבח: יאיר תותחני
                                    • נגרות: א.אומנים
                                    • ברזל ופרזול : גלריית ארטיג'אני
                                    • שטיחים: RUGS&CO
                                    • אמנות : ג'נארו אבלונה
                                    • הדפסי צילומים במטבח: ישראל מאיו

                                     

                                     
                                    הצג:
                                    אזהרה:
                                    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד