עמודי הרשתות החברתיות של מעצב האופנה אלון ליבנה מתפוצצים השבוע מפניות, הודעות ותגובות. ביונסה בדיוק השיקה את אלבומה הוויזואלי החדש, "Black Is King" (בשירות הסטרימינג דיסני+), והיא לובשת בו שלוש שמלות שליבנה עיצב לה במיוחד עבור הפרויקט. כמו כל דבר שבו היא נוגעת, גם השמלות הגרנדיוזיות האלה זכו לסיקור בווליום גבוה, שכלל, בין היתר, כתבה מפורטת במגזין Vogue.
על עיצוב חמש השמלות לקליפים של ביונסה – שלוש עבורה ועוד שתיים לרקדניות – שקד ליבנה יותר מחצי שנה. רגע לפני הקורונה הן נשלחו לארצות הברית מהסטודיו הקודם שלו, בשכונת נווה צדק. רגע אחרי, בשיאו של הסגר ובתקופה של ביטול אירועים וחתונות – מטה לחמו בשגרה – הוא העתיק את פעילות הסטודיו שלו למתחם "קסטיאל" שבדרום תל אביב. יחד עם בן זוגו, האדריכל גיל איילון, הם הפכו את החלל, ששימש בעבר את הצייר והפסל משה גרשוני ז"ל, לאטלייה שעליו חלם ליבנה מאז היה ילד.
המעבר, שנשמע לא הגיוני בתקופה של אי ודאות, היה כמעט אילוץ. "זה מפחיד קצת, אבל חיפשנו מקום חדש לסטודיו כמעט שנה", מספר ליבנה. הסטודיו הקודם ייהרס בקרוב, לטובת עוד פרויקט נדל"ן חדש בנווה צדק המצטופפת. איילון, שאחראי על ניהול העסק המשותף, חיפש לא מעט עד שהגיע למקום הנבחר – 350 מ"ר בקומה השנייה של בניין תעשייתי משנות ה-40 של המאה הקודמת.
המבנה, ששימש במשך שנים את אימפריית הריהוט "קסטיאל" ונחשב כשם נרדף לטעם טוב ואיכות מקומית, שינה כיוון ביולי 2017, על רקע האישומים וההרשעה של אלון קסטיאל בעבירות מין. החנות ההיסטורית נסגרה, ואיתה המותג העממי יותר, "קסטיאל AS IS". שטחיו הושכרו לחברות וסטודיות שונים, עד שיקומו כאן מגדל ובניין המגורים, שאושרו לבנייה מעל המבנה הישן, המיועד לשימור. בצירוף מקרים, איילון ניהל את משרדו של האדריכל אלכס מייטליס, מתכנן הפרויקט החדש.
הסטודיו החדש קטן יותר בשטחו מהקודם, אך ליבנה מעיד שהוא מעשי יותר. "שם התופרות היו מחולקות בין חדרים, ולא הצלחתי לשלוט בדברים. עכשיו הכל סביבי, דבר לא נעלם לי מהעיניים. אני מרגיש שזה גם סוג של התייעלות", הוא מסביר.
חלונות בצורת כנפיים
הסטודיו החדש מחולק לשלושה: אזור המכירה, אליו הלקוחות מגיעות לבחירה ומדידות, ולצדו סלון, לנוחות הפמליה המלווה. בגב הסלון ניצב קיר זכוכית שדרכו ניתן לראות את הסטודיו והתופרות בעבודתן – גרסת ה"מטבח הפתוח" של עולם האופנה. קיר הזכוכית והדלת הם האלמנט העיצובי המרכזי במקום, ואיילון תיכנן את החלוקה הלא שגרתית של האלומיניום בזכוכית בהשראת הקווים הגיאומטריים החזקים שמאפיינים את עיצוביו של ליבנה. ''כשאני בא לעצב את העסק שלי, אני לא צריך להסביר", הוא אומר. ''לקח לאלון 20 שניות להסכים. בעבודות שלו יש הרבה צורניות, ובגלל שזה האלמנט המרכזי החלטנו לחגוג אותו''.
וילונות מאפשרים פרטיות כשצריך. "באות לפה הרבה דוגמניות וסלבריטאיות, מנטע ברזילי ומירי מסיקה דרך כולן, בערך, אז יש צורך לסגור. אבל בעיקרון הווילון פתוח, וזה נותן תחושת מרחב ושחרור מדהימה", אומר ליבנה. בימי שגרה מועסקים בסטודיו 15 עובדים. שולחן העבודה של ליבנה סמוך לשולחנות העבודה של התופרות, ואילו איילון עובד מהגלריה שנמצאת בחלק האחורי של הסטודיו, סמוך למחסן הבדים והנהלת החשבונות.
איך זה לנהל עסק משותף כבני זוג?
"השמועה שזה לא פשוט היא נכונה", עונה ליבנה. "העבודה נכנסת הביתה והבית נכנס לעבודה, אבל מהרגע הראשון הייתה חלוקה ברורה: אני מתעסק בעיצוב ובשיווק וגיל בניהול ובפיתוח העסק".
חמ"ל כלות ואירועים
מאז הקורונה, מספרים השניים, הסטודיו מתנהל באווירה של חמ''ל, ובשיא תקופת הסגר העובדים הוצאו לחל''ת. "זו מלחמה מיום ליום. אלון ואני פה 14 שעות ביממה'', מספר איילון. ''אני יכול להגיד שאין ביטולים. אנחנו שומרים את השמלות למתי שהכלות צריכות, אבל הכל עוד במצב של חוסר ודאות''.
יש בקנה עוד פרויקט בסדר הגודל של שיתוף פעולה עם ביונסה?
''יש כל הזמן פרויקטים על הפרק", משיב ליבנה. ''אבל אני לא נוהג לחשוף או לדבר עליהם לפני שהם קורים''.