תזמון הוא עניין חשוב בחיים, קל וחומר בתעשיית האופנה הדינמית. במקביל להפגנות האלפים בארצות הברית לשוויון תחת התמה Black Lives Matter בשבוע שעבר – ראה אור סרטון הפרסומת החדש של מותג האופנה הישראלי קסטרו, שצולם החורף בקניה בכיכובם של שלושת הפרזנטורים: רותם סלע, ריף נאמן ויהונתן מרגי. על אף הטון הפרודי של הסרטון שביים וערך רועי כפרי עם הסלוגן Not A Safari Campaign, הבחירה לצלם באפריקה כשתושבי המקום הופכים לניצבים המשמשים כרקע אתני לסיפור הפרסומת ולשלושת הפרזנטורים בהירי העור – עוררה גם האשמות בגזענות.
בעידן התקינות הפוליטית, האשמות בגזענות בענף האופנה הובילו מותגים רבים להתנצל בשנים האחרונות על "הומור" שלא התקבל טוב בקרב הציבור, כמו הפרסומת ההיא של דולצ'ה & גבאנה שהובילה לחרם על המותג בסין, או ה"בלאק פייס" של גוצ'י ופראדה אשתקד, שגרמו לבתי האופנה האיטלקיים להסיר מוצרים מהמדפים. הפרסומת של קסטרו אומנם לא מגיעה לשיאים שהציבה בזמנו הפרסומת של המותג אירית עם בר רפאלי כגבירה לבנה המוקפת שפחות שחורות – אבל הבחירה בניכוס פולקלוריסטי ותרבותי של הספארי בקניה לא חמקה מעיני הציבור.
בימים האחרונים פורסמו בעמוד האינסטגרם של קסטרו תגובות זועמות לקמפיין. "פשוט קמפיין מזעזע – גזעני. לא הולם, מבייש", נכתב בתגובה אחת. "מחריד! איך אפשר להיות כל כך עיוורים. זה מזעזע כמה שזה גזעני", נכתב בתגובה אחרת על תצלום נוסף. "הבגדים מכוערים כמו הערכים שלכם", כתבה שלישית.
רועי כפרי, במאי הפרסומת החדשה של קסטרו, שיתף אותה בשבוע שעבר, ובאופן אירוני העלה יום לאחר מכן דף שחור כאות הזדהות עם הפגנות השחורים בארצות הברית, כפי שעשו משפיענים רבים. היום (ראשון) בצהריים, הוא בחר להתנצל באינסטגרם על הפרסומת שביים למותג האופנה הישראלי.
"בעקבות כמה פניות ותגובות על כך שהפרסומת ספארי גזענית, אני רוצה להתנצל", כתב כפרי היום. "כשביימתי את הפרסומת האמנתי שאני עושה אותה נטולת גזענות, אך לא הייתי מספיק רגיש לעניין. בראש שלי ניסיתי להציג את הדמות הראשית כ'דיוה' מבלי לחשוב אפילו בעצמי על מה צבע העור של השחקנים מסביב. אבל אני מבין עכשיו שלפעמים דווקא חוסר המחשבה הזה יכול להיות מסוכן. אני מבקש סליחה מכל מי שנפגע, זאת בפירוש לא הייתה הכוונה וכואב לי על כך. אני מבין את האחריות שלי כבמאי, ומודה לכל מי שהעיר (השגיאה במקור, א"י) את עיניי. לומד להבא".
מקסטרו נמסר בתגובה: "סרט הפרסומת ההומוריסטי החדש נעשה תוך קירוב לבבות אמיתי וכנה בין כל אזרחי העולם. בפרסומת משתתפים שחקנים מקומיים לצד שחקנים מישראל וזה הקסם. צר לנו שהיו כאלה שלקחו את זה למקום אחר".
ואיזה מעצבים ישראלים העדיפו דווקא לחשוף את המרחב הביתי?