כאשר תום שקד ושחר רזניק עברו לדירתם ברחוב מלצ'ט בתל אביב, בתחילת העשור הקודם, הם ביצעו בה שיפוץ בסיסי. כמה שנים מאוחר יותר הבינו שהגיעה העת לפעולה מקיפה יותר, והייתה לכך סיבה טובה: אחרי תהליך של פונדקאות בארצות הברית, הם התכוננו להולדת בנם. המרוץ נגד הזמן היה בעיצומו, וממש בקו הגמר של השיפוץ טסו בני הזוג כדי לחכות עם הפונדקאית ללידה.
"חמישה ימים אחרי שהגענו נולד איתן", מספר שקד (42), "וכשהוא היה בן חודש חזרנו איתו לארץ, לבית החדש שלנו". שקד הוא מעצב תעשייתי, בוגר לימודים בלונדון ובפירנצה, שהתמחה בעיצוב חללים מוזיאליים. בארבע השנים האחרונות הוא מחזיק במשרד "אסקולה-שקד" יחד עם האדריכל אלברט אסקולה, והשניים עוסקים בעיצוב פרטי ומסחרי – מבתי מגורים בארץ ועד תערוכות בעולם.
רזניק (38) הוא צלם טלוויזיה מוכר, וצילם בין היתר את תוכניות הריאליטי "המירוץ למיליון" ו"80 וארבע". התינוק איתן כבר בן שנתיים, והמשפחה מתגוררת בדירת 80 מטרים רבועים בבניין ותיק, שנבנה מיד אחרי קום המדינה.
כששואלים את שקד איך מתחילים לתכנן בית כשהמעצב הוא הלקוח, הוא משיב: "הגדרתי לעצמי שהדירה צריכה להיות פרקטית ואלגנטית, שאנחנו הולכים לגור פה בשנים הקרובות כמשפחה, ושחשוב שהיא תהיה ביתית".
בעבר זו הייתה דירת שני חדרים גדולה, עם מטבח סגור, חדר רחצה שהופרד לשירותים ולמקלחת, מרפסת שירות שנסגרה עם השנים ומרפסת קדמית קטנה, שצופה על הרחוב. התכנון החדש השאיר את המסדרון, שמוביל מדלת הכניסה דרך החדרים אל החלק הקדמי של הדירה, אך עכשיו חולקים אותו סלון ומטבח פתוח עם פינת אוכל עגולה שמשקיפה על המרפסת.
החדר הסגור שהיה מטבח הפך לחדרו של הפעוט, ובמקום קיר הותקנה לאורכו ויטרינת זכוכית במסגור ברזל שחור. היא חוצצת בינו ובין משרד ביתי קטן, שהתמקם במרפסת השירות הקודמת. ממשיכים לעומק הדירה ומוצאים חדר רחצה מצויד באמבטיה לילד ולאורחים. בעורף הדירה, לצד דלת הכניסה, נמצא חדר השינה של ההורים ולצדו חדרון הרחצה שלהם.
שקד ביקש להבליט את היתרונות המובנים של הדירה: תקרה גבוהה וחלונות עץ. לכן נמנע מהנמכות גבס ואת החלונות הישנים שיפץ, במקום להחליף בפרופילי אלומיניום חדשים. המשקופים נצבעו לבן, החלונות שויפו כדי לחשוף את גון העץ המקורי, וגם תריסי הגלילה המקוריים נוקו והם עובדים היטב, ממש כמו פעם.
עיצוב הפנים פשוט ונייטרלי, עם קירות לבנים, רצפת פרקט אלון מעושן בדוגמת אדרת דג ודלתות זכוכית עם משקוף בלגי שחור. המטבח, שהוא המרכיב הבולט בעיצוב הדירה, נאמן לאותן בחירות חומריות וצבעוניות, עם ארונות נמוכים בעץ אלון אמריקאי וארון מזווה שחור.
זאת אפוא המסגרת העיצובית, והיא מקיפה ומשרתת את הריהוט – נושא שקרוב ללבם של שקד ורזניק גם יחד – שממלא את כל חלקי הבית. כל פריט נבחר בתשומת לב, ובדרך כלל מדובר ב-Piece. אין רטרו ואין חיקויים, הכל מקורי. חלק מהפריטים באו איתם מהדירות הקודמות, אחרים הינם ירושה משפחתית וכמה נרכשו לרגל המעבר לכאן. "אני יכול לאסוף גם שמאטעס שאנשים זרקו", מודה שקד בהרגל שלו, "אבל שחר עורך אותי". ואכן, נדמה שהייתה כאן בחירה מוקפדת, ללא פריט מיותר ובלי תחושת עומס בחלל.
לשולחן אוכל עגול עם פלטת שיש קררה, של המעצב הפיני-אמריקאי ארו סארינן, צוותו כיסאות דניים קלאסיים (מסדרה 7), שעיצב ארנה יאקובסון; בסלון, על גבי שטיח של "ננימארקינה", ספה אפורה מהבית הקודם ושולחן קפה ממתכת. לצדם שתי כורסאות דניות מהסבנטיז עם שולחן קפה של סארינן, ומעליהן שני הדפסים של עינת פרומוביץ'.
"אנחנו אוהבים את הרחוב", אומר שקד. "הוא עדיין רחוב תל אביבי מקסים ואותנטי. הדירה לא גדולה, אבל לשנים הראשונות שלנו כמשפחה – החלטנו שהיא לגמרי מספיקה לנו".
--------------------------------------------------------------------------------
ואיך נראית דירתו של השותף לסטודיו, האדריכל אלברט אסקולה?
לחצו על התמונה: