מה לתלות? תלוי איך: המדריך המלא לתלייה נכונה של אמנות בבית

איך בונים קומפוזיציה ל''קיר אמנות''? מה גובה התלייה הנכון מעל רהיט? איך תעזור מסגרת פספרטו גדולה למקבץ שלכם ומתי נכון דווקא לשבור את הכללים?

אורן פרבמן

|

22.04.20 07:47

עיצוב הום סטיילינג עמית ורבר דירה תל אביב
עיצוב הום סטיילינג עמית ורבר דירה תל אביב (דוגמה לקומפוזיציה אישית אמיצה. עיצוב: עמית ורבר. לחצו לכתבה המלאה)

תמונה שווה אלף מלים, והתמונה שתלינו בתמימות על הקיר מדברת גם בלי שרצינו בכך. היא מספרת איזו אמנות אנחנו אוהבים, אילו גוונים אנחנו מעדיפים, האם אנחנו נוטים לעומס או למינימליזם, האם אנחנו אוהבים קווים נקיים או קישוטיות, חושבים בתוך המסגרת או מוכנים לפרוץ אותה. הרבה מידע שבכלל לא התכוונו למסור, הרי רק חשבנו שהיא נעימה לעין.

 

בתערוכות, אנחנו נוטים להתמקד ביצירות, ולא באופן ההצגה והתלייה שלהן. כשאנחנו ניגשים לתלות עבודת אמנות בבית, צצה השאלה איך לעשות זאת נכון מבחינת גובה, תאורה וקומפוזיציה. אז אנחנו מגלים שגם תליית אמנות היא סוג של אמנות.

 

עכשיו, כשהעולם מחוץ לבית עדיין מתנהל בהילוך איטי, אפשר להקדיש את הזמן הדרוש ולהבין איך להוציא את המיטב מהעבודות המעטרות את הבית. זה גם הזמן להרים את אלה שנשענות אל הקיר במחסן או מאחורי הארון, ישנות ונשכחות, ולהתבונן בהן מחדש. אולי עכשיו נמצא להן את המקום המתאים או הקומפוזיציה הנכונה על הקיר.

 

הטיפ הראשון לתליית תמונה בודדת הוא לתלות כשמרכז העבודה נמצא בגובה העיניים, כך שהתבוננות בה לא תדרוש מאמץ, הרמה של הסנטר ומבט לגובה. 

 

צילום: אסף פינצ'וק
נכון: כמה סנטימטרים מעל הספה (עיצוב: הנקין שביט). אבל מה עושים כשרוצים לתלות יותר מתמונה אחת? (צילום: אסף פינצ'וק)

 

צילום: עמית גרון
מירב גלן בית נווה צדק (צילום: עמית גרון)

 

שרטוט: אורן פרבמן
(שרטוט: אורן פרבמן)

 

תלייה של אמנות על קיר שאליו צמודים רהיטים מצריכה התחשבות בסוג הרהיט ובשימוש שלו. תמונה גדולה מעל ספה או מיטה כדאי שתהיה במרחק של סנטימטרים בודדים מעליהן (בהנחה שהמשענת מרחיקה מעט את הראשים מהקיר). אותו דבר נכון גם לגבי שתי תמונות התלויות כצמד, קרובות זו לזו ומיושרות בקו התחתון. 

 

צילום: גלעד רדט
נירית פרנקל בית כפר סבא (צילום: גלעד רדט)

 

שרטוט: אורן פרבמן
(שרטוט: אורן פרבמן)

 

תליית תמונות בהיסט ממרכז הרהיט, או בגדלים שונים, מפרה את הכללים הקלאסיים ולכן יוצרת אווירה מעודכנת ושובבה יותר. בחדרי שינה זה מומלץ במיוחד, כי החדר מטבעו נוטה לסימטריה מופרזת.

 

אם התמונה מעל המיטה קטנה יחסית, ויש חשש שהיא ''תלך לאיבוד'', אפשר לחזק את הנוכחות שלה באמצעות פריט דקורטיבי תלוי מסוג אחר. 

 

צילום: איתי בנית
אדריכלות שרה נירית פרנקל בית כפר סבא (צילום: איתי בנית)

 

צילום: איתי בנית
צמד בגדלים שונים. עיצוב: ורד בונפיליולי ופנינית שרת אזולאי (צילום: איתי בנית)

 

צילום: שירן כרמל
חיזוק בעזרת פריט דקורטיבי מסוג אחר. עיצוב: גליה ואנונו (צילום: שירן כרמל)

 

הכללים דומים לגבי תמונות מעל שידה. גם כאן חשובה תשומת הלב לפרופורציה נעימה בין גודל השידה לגודל התמונה. גם חפצים המונחים על השידה כדאי להביא בחשבון כחלק מקומפוזיציה שכוללת גם אותם וגם את האמנות התלויה.

 

צילום: לימור הרצוג אהרוני
סטודיו סקאלה בית קיבוץ מגל (צילום: לימור הרצוג אהרוני)

  

צילום: גדעון לוין
הלנה מור בית מודיעין עיצוב (צילום: גדעון לוין)

  

צילום: שירן כרמל
עיצוב הום סטיילינג לינדה דקל (צילום: שירן כרמל)

 

גם בתמונה הבאה גובה התמונות מתייחס לחפצים על השידה. הקומפוזיציה משלבת תלייה והנחה, ומסך הטלוויזיה הוא חלק ממנה. התמונות מעל הפסנתר אינן ממורכזות; יחד עם התמונה שמימין לטלוויזיה הן סדרה. זוהי קומפוזיציה שמרכזת כמה עקרונות נכונים, מצביעה על תכנון ומחשבה ומלאה צניעות שובת לב. שאפו!

 

צילום: הגר דופלט
דיאנה סטארק דירה נתניה (צילום: הגר דופלט)

 

קיר גלריה הוא כינוי לקיר שיש עליו מקבץ של עבודות אמנות – לרוב תמונות, אבל לא רק. היתרון של קיר כזה הוא שלא חייבים לבחור את ה-תמונה: אפשר להוסיף ולהעשיר את הקומפוזיציה עד שמרכיבים אמירה אישית רחבה יותר, כי קורה לא מעט שאנחנו מחבבים גם וגם. אולי זאת הסיבה שקיר גלריה שורד את גלי הטרנדים שבאים והולכים.

 

הצעד הראשון הוא לאסוף תמונות, דימויים וחפצים שמהם אנחנו רוצים לייצר את התמונה הכללית. פתרון פשוט הוא להיצמד לסכמה סימטרית של מלבן, ריבוע או שורה. רובן של הדוגמאות הבאות מציגות סדרה הממוסגרת באופן זהה.

 

צילום: באדיבות ''בית חדש''
סדרת הדפסים מלבניים יוצרים תמונה מלבנית גדולה יותר. עיצוב: וינטג' by נדוניה (צילום: באדיבות ''בית חדש'')

 

צילום: הילה עידו
סדרה בשורה היא פתרון מעולה למסדרונות. עיצוב: Studio TD (צילום: הילה עידו)

 

אם רוצים לפרוץ מסגרת גיאומטרית מוגדרת בלי לשבור את הראש יותר מדי, אפשר להיעזר בתבניות מוכנות מראש, שנמצאות ברשת. פשוט מגגלים gallery wall ומקבלים אינסוף פריסות אפשריות. יש גם אתרים שמציעים סדרת תמונות מוכנה, שמגיעה עם המלצות למיקומי תלייה.

 

אך אם אנחנו מבקשים לתלות יחד תמונות שנמצאות ברשותנו, ואין אפשרות להשפיע על גודלן - המקרה מורכב יותר. כשלב מקדים מומלץ לשחק עם קומפוזיציה שלהן על הרצפה עד שזה נראה "נכון" (ודאו ששטח הפריסה מתאים לגודל הקיר המיועד), לחשב, לסמן, ורק אז להתחיל לנעוץ מסמרים ולהעתיק את הפריסה לקיר. אם רוצים לעשות את הסימולציה על הקיר אפשר לחתוך קרטון בגודל התמונות ולהצמיד לקיר עם סלוטייפ, לתקן ולדייק מיקומים ורק אז לתלות.

 

אפשר להשתמש בפספרטו (מסגרת פנימית, העשויה בדרך כלל מקרטון) כדי לשחק עם הגודל הסופי של התמונה. אם היא קטנה, ולקומפוזיציה שלנו אנו זקוקים לתמונה גדולה יותר, אפשר להוסיף לה פספרטו נדיב. ההמלצה נכונה לקיר גלריה אקלקטי, כשיש ריבוי של סוגי מסגרות וסגנונות חזותיים, ואינה מומלצת לקירות גלריה בעלי קו סגנוני אחד מובהק, כמו הסגנון הסקנדינבי.

 

צילום: איתי בנית
זרתא שיר שטייגמן בית ניר עם (צילום: איתי בנית)

    

צילום: Daniel Auslebrook
אדריכלות מלבורן Hola Projects (צילום: Daniel Auslebrook)

 

תלייה על קיר שאינו לבן תעשה עם האמנות הביתית חסד. אם לא אוהבים קירות בצבעוניות דומיננטית אפשר להסתפק ברקע בהיר, אבל אל תוותרו על הניסיון. אותו עיקרון נכון לגבי קיר עם מרקם, כמו בטון, טיח ולבנים.

 

שילוב של שעונים, צלחות, מסכות, מדפים, אריגים, מקרמה – בקיצור, כל מה שהוא בר תלייה ומשתלב היטב – יעשיר את המראה, בעיקר אם אתם מחוברים למה שאתם תולים.

 

צילום: Eric Laignel
מדפים ופריטים אהובים כחלק מקיר אמנות שאינו לבן. עיצוב: פטר איפוליטו ושטפן גאבל (צילום: Eric Laignel)

 

צילום: איתי בנית
אדריכלות דנה ברוזה דירה קטנה חיפה (צילום: איתי בנית)

 

"קשה לראות את כל התמונה כאשר אתם נמצאים בתוך המסגרת", כתב ארווין ד. יאלום בספרו "כשניטשה בכה". צאו מהמסגרת. דעו את הכללים, כדי שתוכלו לשבור אותם. אל תתלו, תניחו. או הורידו את התמונה מגובה העיניים, אפילו מעט מעל לרצפה. תלו תמונות מלוא הקיר, מרצפה לתקרה. תלו תמונות ללא מסגרות, או מסגרות ללא תמונות. שלבו את הבלתי צפויים לשילוב. ה"וואו" הוא בתעוזה, זה בדוק.

 

צילום: עמית גרון
מונח באגביות אלגנטית. עיצוב: רוני אלרואי (צילום: עמית גרון)

 

צילום: אילן נחום
תלייה בגובה הרצפה בגלריה ''אנה פורטה'' בחיפה (צילום: אילן נחום)

 

צילום: עמית גרון
אדריכלות יואב אנדרמן בית אוספים (צילום: עמית גרון)

 

אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד