כך עזרה פייסבוק לעסקים קטנים להתמודד עם משבר הקורונה

ההכנסות שירדו, החרדה מהעתיד, השמירה על אופטימיות, הטיפים, התקווה שייצא מזה משהו טוב: כתבה אחרונה בסדרה המיוחדת של Xnet בשיתוף פייסבוק ישראל

בשיתוף פייסבוק ישראל

|

06.04.20 | 11:18

המנהלים של קהילת אבא פגום. 122 אלף חברים
המנהלים של קהילת אבא פגום. 122 אלף חברים
ערן פאר, מנהל קהילת הטיולים והקמפינג של ישראל. "מחבקים את החברים"
ערן פאר, מנהל קהילת הטיולים והקמפינג של ישראל. "מחבקים את החברים"
טיגיסט (תמר) פרדה. "מתמודדת בדרכים יצירתיות"
טיגיסט (תמר) פרדה. "מתמודדת בדרכים יצירתיות"
אלול ריפמן מפייסבוק ישראל. הרצאה בשידור חי (צילום: תומר פולטין)
אלול ריפמן מפייסבוק ישראל. הרצאה בשידור חי (צילום: תומר פולטין)
צוות השיווק העסקי של חברת max. חמישה עסקים קטנים קיבלו פרסום במתנה
צוות השיווק העסקי של חברת max. חמישה עסקים קטנים קיבלו פרסום במתנה

מאת גלי לויטה-ליבוביץ

 

בשבועות האחרונים, מאז שפרץ משבר הקורונה, הצגנו כאן, בערוץ אנשים של Xnet, מנהלי קהילות שנתנו במה לעסקים קטנים בקהילתם כדי לעזור להם להתמודד עם המשבר, וכן חברות גדולות שהשתמשו בנכסים שברשותן כדי לעזור לבעלי עסקים קטנים. משבר הקורונה ממשיך להחריף בארץ ובמדינות רבות בעולם, ומצבם של עסקים קטנים ישראליים רבים מחמיר במקביל. בניסיון לעזור להם, החליטה פייסבוק ישראל, ואיתה ארגון לה"ב (לשכת ארגוני העצמאים בישראל), להציג בעלי עסקים קטנים ועצמאים, לעודד אותם ולשמוע איך הם מתמודדים עם המצב. המיזם המיוחד של פייסבוק ישראל כולל עמוד פייסבוק ייעודי בשם זה העסק של כולנו, שמאפשר שיח ישיר בין מנהלי קהילות וחברות לבין עסקים קטנים ועצמאיים וכן טיפים ושידורים חיים (לייבים), שלהם אחראי צוות מיוחד של אנשי מפתח בפייסבוק ישראל, שגויסו למשימה זו. בנוסף, משמש העמוד כפלטפורמה שבה יכולים בעלי עסקים קטנים ועצמאים לקדם את העסק שלהם וללמוד כיצד ניתן להשתמש בנכסים דיגיטליים לטובת צמיחה ומכירות בעת משבר. 

 

עשרות קהילות פייסבוק, שמייצגות יותר משלושה מיליון ישראלים, כבר נרתמו לקמפיין והחליטו לאמץ עסקים קטנים באמצעות יישום של הטיפים וההמלצות, שיתוף פוסטים רלוונטיים ועידוד קנייה מעסקים קטנים ישראליים. להלן חלק מהעסקים והקהילות שקיבלו חשיפה בסדרת הכתבות המיוחדת של פייסבוק ו-Xnet.

 

רותה. "לא ויתרנו על הקהל"
    רותה. "לא ויתרנו על הקהל"

     

    רותה

    מותג אופנה לנשים דתיות

     

    אחת הקהילות שקיבלו חשיפה בסדרת הכתבות היא קהילת דתיות עסקיות מדברות, שבה חברות 11,500 נשות עסקים דתיות, ומטרתה היא לפתח איתנות כלכלית ולקדם את הסקטור העסקי במגזר הדתי. אחת מחברות הקהילה היא רותה הולצמן, בעלת מותג האופנה רותה שמיועד לנשים דתיות. "הקורונה תקפה אותנו בדיוק רגע אחרי שקיבלנו סחורה חדשה, שאותה לא יכולנו לשווק", היא אומרת. "העברתי את רוב הפעילות לאתר אינטרנט שהשקתי לפני חצי שנה, ומכאן התחילה מסכת ארוכה של התאמת הקהל שלנו לרכישה מקוונת. זה לא פשוט, אבל עשיתי הכל כדי להקל עליהן את התהליך: ספגתי את מחירי המשלוח, אפשרתי להחזיר בגד עם שליח אחרי מדידה, הוספתי מוצרים משלימים – ובעיקר, לא ויתרנו על הקהל שלנו".

     

    רחלי טדסה-מלכאי. החברות חולקות דילמות וסיפורים אישיים
      רחלי טדסה-מלכאי. החברות חולקות דילמות וסיפורים אישיים

       

      טיגיסט

      אופנה אתיופית

       

      עוד קהילה שנחשפה כאן היא קהילת נשים אתיופיות מעצימות זו את זו, שאותה ייסדה רחלי טדסה-מלכאי. החברות חולקות דילמות וסיפורים אישיים, ובעקבות העצות והניסיון של הנשים האחרות הן מקבלות החלטות. אחת מחברות הקהילה היא טיגיסט (תמר) פרדה, בעלת מותג אופנה הנושא את שמה, מבטא את אהבתה לתרבות האתיופית ומציג את הצבעוניות שבבדים ואת המורשת העתיקה שבתכשיטים. "אני מתמודדת עם המשבר בדרכים יצירתיות", אמרה פרדה, "כולל פרסום במדיה החברתית וזמינות גבוהה ללקוחותיי. אני גם שוקדת על בניית אתר למכירות באונליין, שבו יוצגו כל הפריטים שלי. אני מאמינה שיש לנו עכשיו הזדמנות ללמוד נושאים חדשים ולחזק יכולות מנטליות כדי להיות מוכנים ליום שאחרי".

       

      Positive dandi. "כל שינוי גדול מתחיל במילה קטנה" (צילום: נתי גולן)
        Positive dandi. "כל שינוי גדול מתחיל במילה קטנה"(צילום: נתי גולן)

         

        Positive dandi

        תכשיטים באווירה חיובית

         

        בעלת העסק, דנדי, הקימה גם קהילה. "היא נולדה מתוך הצורך שלי ושל אנשים שאני פוגשת, לחיות את החיים בפוזיטיב – בחיוביות", הסבירה. "אני רוצה שיבינו שכל שינוי גדול מתחיל במילה קטנה. הקהילה סגורה לנשים בלבד, כולל נערות, ומיועדת לכל מי שמרגישה לפעמים שקשה לה, ורוצה פינה שתאיר לה באופן חיובי את היום-יום. יש לא מעט עצמאיות ואמהות בקהילה שלי, שעוברות גם הן את משבר הקורונה. אני חושבת שבזמן לחץ אנחנו פשוט לא חושבים בבהירות, ולכך הקהילה יכולה לתת מענה, עם דגש על האופן שבו אנחנו מסתכלים על הדברים".

         

        עלמא. "הנחות משמעותיות ללקוחות"
          עלמא. "הנחות משמעותיות ללקוחות"

           

          עלמא

          בוטיק בגדי מעצבים

           

          איך מתמודדים? נשאלה בעלת העסק, אפרת רייזל, והשיבה: "אני מנסה לשמור כמה שאפשר על שגרה וגם להעניק הנחות משמעותיות ללקוחות שמגיעות. בגדים יפים עושים טוב לנפש, משמחים ומרימים את המורל, וגם זה חשוב. אני מציעה לקחת אוויר לנשימה, לשמור על אופטימיות ולהאמין שבסוף כל זה יעבור".

           

          נטורה. "יש לנו רק ביטולים"
            נטורה. "יש לנו רק ביטולים"

             

            קהילת הטיולים והקמפינג של ישראל

             

            אמר ערן פאר, המנהל: "הקהילה מחבקת את חבריה הרבים, ובהם בעלי עסקים קטנים ועצמאים". אחד מאותם עסקים הוא נטורה - חווה אקולוגית בגולן ובה אתר קמפינג, סיורים וסדנאות לילדים ולמבוגרים. "עכשיו יש לנו רק ביטולים, וזו התמודדות מורכבת ומלאת סימני שאלה", אמרו הבעלים, אורלי ואוריה רשף. "לפני כמה ימים עוד רצינו לאפשר למשפחות להגיע לכאן ולהקים אוהלים בנפרד, תוך ציות להנחיות, אבל עכשיו גם זה בלתי אפשרי. גם לא ניתן לארח קבוצות לסדנאות ולסיורים בחווה".

             

            רחלה וייס. "מובטלת ומתוסכלת"
              רחלה וייס. "מובטלת ומתוסכלת"

              רחלה וייס

              סטנדאפיסטית

               

              משבר הקורונה פגע גם בסטנדאפיסטית רחלה וייס. "היו מתוכננות לי עשרות הופעות, והן בוטלו", היא אומרת. "מכיוון שהופעות סטנד-אפ והרצאות מחייבות קהל, מצאתי את עצמי מובטלת ומתוסכלת, בלי הכנסה כלל". איך מתמודדים? "אני מעלה פוסטים וסרטונים הקשורים לקורונה. אני גם עובדת על תכנים חדשים ומנסה לשמור על המורל ולראות כמה שפחות חדשות. מידע חשוב שצריך להגיע – יגיע".

               

              וייס היא גם מנהלת קהילה בשם קרועות או לא להיות, שכיום מונה כ-2,200 נשים. "רציתי להיות חלק מקבוצת פייסבוק של נשים, אבל גיליתי שברוב הקבוצות האלה מדברים הרבה על ילדים או על נכדים", היא אומרת. "אני לא מצאתי את עצמי שם, ולכן החלטתי להקים קבוצה משלי, שמשלבת גם הרבה הומור. בימי הקורונה יותר נשים מצטרפות לקהילה, ואני מאתגרת אותן: השבוע הצעתי לכל אחת לספר על שלושה דברים שהיא הייתה לוקחת איתה לבידוד".

               

              אריה הרשקוביץ. "להוריד את מחירי המשלוחים"
                אריה הרשקוביץ. "להוריד את מחירי המשלוחים"

                 

                בורקס בר

                קריית שמונה

                 

                בסדרת הכתבות ניתנה חשיפה גם לקהילת אבא פגום, קהילת הגברים הגדולה בארץ, המונה כיום כ-122 אלף חברים. אחד מחברי הקהילה הוא אריה הרשקוביץ, הבעלים של בורקס בר בקריית שמונה. "מהרגע הראשון העסק הצליח, בעיקר בגלל העובדה שלא היה קיים בעיר קונספט דומה", אמר. "לצערי, בשבוע האחרון ההיענות נמוכה יותר: פחות אנשים יוצאים מהבתים, ויש פחות משלוחים. דיברתי עם בעלי עסקים אחרים: חלקם סגרו את העסק, ואחרים צמצמו את שעות הפעילות. כולנו מקווים שהמשבר ייגמר מהר, כי לא נוכל להחזיק מעמד עוד הרבה זמן. אני מציע להשקיע יותר בפרסום ברשתות החברתיות, כי שם כולם נמצאים כרגע. אני גם חושב להוריד את מחירי המשלוחים ולבצע חלק מהם בעצמי".

                 

                שי גינזבורג, בעלי החנות HOME 360. עזרה מישראכרט
                  שי גינזבורג, בעלי החנות HOME 360. עזרה מישראכרט

                   

                  הסיוע מהחברות הגדולות

                   

                  גם חברות גדולות במשק נענו ליוזמה של פייסבוק והחליטו לעזור לעסקים הקטנים. חברת max הכריזה על שורת הקלות והטבות ללקוחותיה ובחרה חמישה עסקים קטנים שקיבלו פרסום במתנה בעמוד הפייסבוק של max עסקים. חברת ישראכרט החליטה לתת מגוון הטבות והקלות לכל לקוחותיה העסקיים, עם דגש על עסקים קטנים. במטרה לעזור להם, קידמה החברה קמפיין חשיפה לקהלים הרלוונטיים, תוך עלייה לאוויר מהירה ככל שניתן, וקיימה לאורך כל הדרך מדידה ובקרה גם על התוצאות. חברה נוספת שהתגייסה היא קבוצת Zap, שהשיקה את שירות Zap commerce now, המאפשר הקמה עצמית של אתר סחר בסיסי מהיר, כולל אפשרות תשלום וסליקה, וגם החליטה להעניק הטבה של 1,500 שקל לשירות החדש Zap Shop, הכולל הקמה ותפעול של אתר סחר מקצועי בליווי צמוד של Zap לעסקים.

                   

                  תומר גרינאפל. "להיות או לחדול"
                    תומר גרינאפל. "להיות או לחדול"

                     

                    הצוות של פייסבוק

                     

                    אחד החברים בצוות המשימה הייעודי שהקימה פייסבוק ישראל עם פרוץ משבר הקורונה, הוא אלול ריפמן, מנהל שותפויות ממשל ופוליטיקה בפייסבוק ישראל, שהעביר הרצאה בשידור חי (לייב) בנושא "התנהלות עסקית בצל התפרצות נגיף הקורונה". חבר צוות נוסף הוא תומר גרינאפל, מנהל תחום פיננסיים ותיירות בפייסבוק ישראל, שסיכם את הפרויקט בטור מיוחד שפורסם כאן. "עסקים קטנים הם עמוד התווך הכלכלי של המשק, ועל כך אין עוררין", כתב. "אין ספק גם שהם הנפגעים המשמעותיים ביותר ממשבר הקורונה, שהוא קודם כל משבר בריאותי, אבל גם משבר כלכלי דרמטי. אני מקווה שבעל או בעלת עסק קטן יבינו שבשונה מחברות ענק, היכולת של עסק קטן לנוע מהר, להטמיע שינויים ולהסתגל למציאות חדשה היא גדולה הרבה יותר, ובמקרה של עסקים קטנים זה עשוי גם להיות ההבדל בין להיות או לחדול".

                     

                     

                       

                      רוצים לקרוא את כל הכתבות בסדרה המיוחדת? הקליקו על התמונה:

                       

                      "נעבור את זה ביחד". הקליקו על התמונה
                      "נעבור את זה ביחד". הקליקו על התמונה

                       

                       
                      הצג:
                      אזהרה:
                      פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד