"לא מוותרים על הקהל שלנו": העסקים הקטנים ממשיכים להיאבק

המיזם המיוחד של פייסבוק ישראל "זה העסק של כולנו" נמשך במלוא המרץ, וכך גם המאבק שמנהלים בעלי עסקים על הישרדותם בימי הקורונה. כתבה 11 בסדרה

בשיתוף פייסבוק ישראל

|

31.03.20 | 15:38

מותג האופנה רותה. "קנינו סחורה במאות אלפי שקלים, ולא יכולנו לשווק אותה"
מותג האופנה רותה. "קנינו סחורה במאות אלפי שקלים, ולא יכולנו לשווק אותה"
או-לה-לה הפקות. "התבטלו פרויקטים, ימי צילום והרצאות"
או-לה-לה הפקות. "התבטלו פרויקטים, ימי צילום והרצאות"
איילת רונה טל. "אנחנו עכשיו במינימום עבודה"
איילת רונה טל. "אנחנו עכשיו במינימום עבודה"
 

מאת גלי לויטה-ליבוביץ

 

משבר הקורונה ממשיך להחריף בארץ ובמדינות רבות בעולם, ומצבם של עסקים קטנים ובינוניים ישראליים רבים מחמיר במקביל. בניסיון לעזור להם, החליטה פייסבוק ישראל, ביחד עם ארגון להב, להציג את האנשים שמאחוריהם, לעודד אותם ולשמוע איך הם מתמודדים עם המצב. הרי זה העסק של כולנו.

 

פייסבוק הקימה עמוד ייעודי בשם "זה העסק של כולנו", שישמש במה עבור בעלי עסקים קטנים, ובו יוכלו לקדם את העסק שלהם. העמוד גם ישמש כנכס דיגיטלי עבור בעלי עסקים קטנים ובינוניים: אלה ילמדו באמצעותו איך להשתמש בנכסים דיגיטליים לטובת צמיחה ומכירות בעת משבר. עשרות קהילות פייסבוק, שמייצגות יותר משלושה מיליון ישראלים, כבר נרתמו לקמפיין והחליטו לאמץ עסקים קטנים: הם ישלבו המלצות, ישתפו פוסטים ויעודדו קנייה מעסקים קטנים ובינוניים ישראליים. במסגרת הקמפיין הכריזה סמנכ"לית התפעול של פייסבוק העולמית, שריל סנדברג, כי פייסבוק תעניק 100 מיליון דולר לעסקים קטנים ביותר מ-30 מדינות, בהן ישראל. "בשבועות האחרונים ראינו דוגמאות מעוררות השראה של אנשים וקבוצות שעוזרים זה לזה. אנשים בכל רחבי העולם נענים לאתגר העצום שלפנינו. אנחנו רוצים לתרום את החלק שלנו", אמרה סנדברג.

 

לצורך הכתבה הנוכחית, כמו בחלק מהכתבות הקודמות, פנינו למנהלי קהילות גדולות בפייסבוק ישראל וביקשנו מכל אחד מהם להציב זרקור מול עסק בולט בקהילתו, שראוי, לדעתו, לחשיפה ציבורית ולסיוע.

 

יסכה אופנהיים. "כסף הוא שם המשחק"
    יסכה אופנהיים. "כסף הוא שם המשחק"

     

    קהילת דתיות עסקיות מדברות

     

    הקהילה הוקמה לפני חמש שנים על ידי יסכה אופנהיים (41), אם לשלושה, בעלת משרד בתחום של בניית זהות שיווקית, אסטרטגיה ופיתוח קהילות מירושלים. יחד איתה חברות בניהול יעל שטיינברגר (מעצבת פנים ממודיעין), אלומה גניאל קובי (בעלת חברה לשירותים טכנולוגיים מהושעיה), רחל קשת (יוצרת תיאטרון מתקוע), חלי יעקבס (מנכ"לית תיירות ניר דוד מהגליל), חדוה גולדשמידט (מפיצת סרטים מירושלים), עדי כהן גלר (שוקולטיירית מהגולן), שרה גריג'יאק (מנהלת לימודייה מאריאל), מיכל שכטר (מעצבת מירושלים), רקפת רוטנברג (עורכת דין מפתח תקווה), פנינה ברט (מנחת קבוצות הרזיה מגוש עציון) ורעות פרנקל (מעצבת מירושלים).

     

    חברות בקהילה 11,500 נשים עסקים דתיות, ומטרתה היא לפתח איתנות כלכלית ולקדם את הסקטור העסקי במגזר הדתי. "הקמתי את הקבוצה מתוך הבדידות העסקית שלי", אומרת אופנהיים, "במטרה ליצור מקום שבו אפשר לנהל שיח על מה שקורה מאחורי הקלעים ומול לקוחות. מהר מאוד הבנו שכסף הוא שם המשחק, וזה נושא מאתגר לנשים, במיוחד דתיות, כי יש פרדוקס בין החינוך שקיבלנו לחסד, לצניעות ולטיפוח המשפחה לבין התמודדויות עסקיות של שיווק עצמי ופיתוח קריירה עסקית".

     

    אחת מחברות הקהילה הבולטות היא רותה הולצמן (49), נשואה ואם לארבעה מירושלים, בעלת מותג האופנה רותה שמיועד לנשים דתיות. "הקורונה תקפה אותנו בדיוק רגע אחרי שקיבלנו סחורה חדשה", היא אומרת. "קנינו סחורה במאות אלפי שקלים, אבל לא יכולנו לשווק אותה. התחלתי להעביר את רוב הפעילות לאתר אינטרנט שהשקתי לפני חצי שנה, ומכאן התחילה מסכת ארוכה של התאמת הקהל שלנו לרכישה מקוונת: הלקוחות היו צריכות לקנות בגד בלי למדוד, בלי להרגיש אותו על הגוף, בלי להביט במראה. זה לא פשוט, אבל עשיתי הכל כדי להקל עליהן את התהליך: ספגתי את מחירי המשלוח, אפשרתי להחזיר בגד עם שליח אחרי מדידה, הוספתי מוצרים משלימים – ובעיקר, לא ויתרנו על הקהל שלנו".

     

    אורלי כרמון. "בוטלו הרצאות ומפגשים באירופה"
      אורלי כרמון. "בוטלו הרצאות ומפגשים באירופה"

       

      קהילת אורקה – עוצמה נשית חובקת עולם

       

      את הקהילה הזו, המונה 20 אלף נשים מ-50 מדינות, מנהלת אורלי כרמון (50), תושבת טורונטו, נשואה ואם לשניים. לדבריה, מטרת הקהילה היא לפתח מנהיגות, השפעה וקשרים בקרב נשים ולחבר בין נשים ישראליות מכל העולם באמצעות כנסים, מסעות ופורום עסקים בינלאומי. הפעילות מאפשר לכל חברה לפגוש קולגות, וכך, מנכ"לית של חברת השמה מישראל, לדוגמה, יכולה לפגוש אשת נדל"ן מטורונטו, עורכת דין מניו יורק ונשות עסקים ממיאמי. "בגלל משבר הקורונה בוטלו הרצאות ומפגשים באירופה", אומרת כרמון, "ונגרמו הפסדים כספיים לא רק לי, אלא גם לנותני החסויות במדינות השונות. בינתיים אנחנו ממשיכות לקיים סדנאות והרצאות אונליין".

       

      מי שנעזרת בפעילויות האלה עכשיו היא איילת רונה טל (41), אם לחמישה ממושב תאשור שבדרום והבעלים של "מסרים מהיקום" – מרכז הוליסטי שעוסק בטיפולי גוף-נפש והילינג ושמקיים סדנאות למטפלים ולקהל הרחב. "אנחנו עכשיו במינימום עבודה", היא אומרת. "הסשנים עברו לטלפון או לסקייפ". אז מה עושים? "ההתמודדות הכי טובה היא בעשייה. כשאין הזמנות, צריך להמשיך לפעול בעסק: לנקות את החלל, לתלות תמונות, ליצור תוכן חדש או לעבור על תכנים ישנים ולרענן אותם".

       

      דודו ציזנר. "אי-ודאות והאטה בפעילות"
        דודו ציזנר. "אי-ודאות והאטה בפעילות"

         

        קהילת עסקים למען עסקים בתקופת הקורונה

         

        הקהילה הוקמה לפני שבועיים וחצי על ידי פבל ישראלסקי מבאר יעקב, ולצידו מנהלים אותה רינת בן כליפא (29) מרמת גן, אלה גרינברג (25) מראש העין ועמית אדלר (42) מיהוד. ישראלסקי הוא גם המנהל של הבלוג AskPavel, של סוכנות הדיגיטל אנגורה מדיה ושל מכללת AskPavel Academy. "הקמתי את הקבוצה במטרה לעזור לבעלי עסקים ולשמור על הכלכלה הישראלית", הוא אומר. "חברי הקבוצה משתפים טיפים, מהלכים עסקיים ועדכונים רלוונטיים מהתקשורת. אנחנו גם מעבירים זה לזה הצעות חינמיות".

         

        אחד מאנשי העסקים שהצטרפו לקבוצה הוא דודו ציזנר (42), נשוי ואב לשניים מרעננה ובעל העסקלאנדוליני פתרונות להנדסת עסקים. מטרת החברה, שממוקמת ברעננה, היא לתת מענה לחברות הייטק בכל הנוגע לפיתוח ולהטמעה של כלי אוטומציה מתקדמים ותפורים לפי מידה. "משבר הקורונה גרם לכך שעסקים רבים מכל התחומים נכנסו לתקופה של אי-ודאות והאטה בפעילות", הוא אומר. "לקוחות שלנו מנצלים את הזמן כדי לשלב אוטומציה בתהליכי השיווק שלהם ומעבירים אותם לאונליין, ואנחנו מלווים אותם בתהליך. לקוחות אחרים, שמבינים ש'היום שאחרי' יגיע, משתמשים בליווי שלנו כדי לחזק תשתיות".

         

        איילת יודוביץ. "אנחנו צריכים לנשום עמוק במיוחד"
          איילת יודוביץ. "אנחנו צריכים לנשום עמוק במיוחד"

           

          פורום נשים בתעשייה – קהילת המנהלות

           

          הקהילה הוקמה לפני ארבע שנים על ידי יפעת צ'רפק (50) מכרכור ותחיה בן צור (52) מתל אביב ומונה כיום 74 אלף נשים מנהלות. השיח עוסק בבעיות שאיתן מתמודדות נשים מנהלות בארץ: האחוז הנמוך שלהן בשדרה הניהולית הבכירה, האיזון בין הקריירה למשפחה, אפליית אמהות לילדים צעירים ועוד.

           

          המאמנת התעסוקתית איילת יודוביץ (45), נשואה ואם לשלושה מיבנה, היא חברת קהילה שמלווה נשים רבות בקבוצה שזקוקות לייעוץ ולמיקוד. היא גם הצטרפה בהתנדבות לצוות מגשרות המסייע בניהול הקבוצה בימים האחרונים. "עברתי לעבוד מהבית, כך ששגרת היום שלי השתנתה", אומרת יודוביץ. "גם הבנתי שבבית אנחנו צריכים לעדכן את השגרה וליצור סדר יום משפחתי חדש, שכולל שיעורי זום מבתי הספר. תהליכי האימון והייעוץ שאני מעבירה, פחתו בגלל חוסר הוודאות הכלכלית והתעסוקתית. פגישות אישיות הפכו לפגישות זום יעילות וממוקדות. אני מאמינה שאנחנו צריכים לנשום עמוק במיוחד בתקופה הקרובה ולקבל בחמלה את עצמנו ואת התחושות שלנו. לא צריך לברוח מהפחד: צריך להשלים עם הדברים שלא נוכל לשנות ושאין לנו שליטה עליהם".

           

          הדס קלנר. "הומור וציניות עם המון הכלה"
            הדס קלנר. "הומור וציניות עם המון הכלה"
             

             

            קהילת פייסבוק יא קקה - משווקות ביחד כמו בוסיות

             

            את הקבוצה מנהלות הדס קלנר מיהוד, יעל שטרית ממושב חדיד והגר אליאס שדה מגדרה. "הקהילה שלנו הוקמה לפני כשנה מתוך רצון להביא סגנון אחר ממה שיש בקבוצות שיווק או בקבוצות של נשים עצמאיות", מסבירה קלנר. "אנחנו משלבות בשיח הומור וציניות עם המון הכלה. כמו שאמרה מישהי אצלנו: 'הקבוצה היא פינת אור בפיד. את מגיעה לקבוצה שקוראים לה ככה, ומבינה שלא יתרגשו מהשטויות שלך'". לדבריה, בתקופה הנוכחית מרבית הפוסטים עוסקים בעזרה הדדית ובדיונים על התנהלות עסקית נכונה לנוכח המשבר. יש גם שרשורים שנועדו לאפשר לכל אחת מחברות הקהילה להציג מוצרים שהיא מוכרת כרגע.

             

            קלנר עצמה היא בעלת חברת או-לה-לה הפקות, העוסקת בשיווק יצירתי בווידאו, ושבמסגרתה היא מלמדת ליצור סרטונים שיווקיים, מרצה בנושא, נותנת ייעוץ בתחום השיווק ומפיקה תוכן בווידאו. "התבטלו לי פרויקטים, ימי צילום והרצאות, וזה מבאס", היא אומרת. "לשמחתי, העסק שלי הוא דיגיטלי במהותו, ויש לי נוכחות מבוססת ברשת, כך שאני לא מרגישה שהכל מתפרק. מה שאני עושה נהיה רלוונטי לכולם פתאום, ויש עלייה מטורפת בכמות הפניות אליי".

             

             

               

              החנות שלו קיבלה חיבוק. הקליקו על התמונה:

               

              "החנות מסומנת בפסים". הקליקו על התמונה
              "החנות מסומנת בפסים". הקליקו על התמונה

               

               

               
              הצג:
              אזהרה:
              פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד