מכולה במקום חדרים וצמיגים במקום כיור: גם המשרדים של יד2 מיד שנייה

משרדי האתר יד2 זכו לעיצוב מחדש, ואנחנו ניצלנו את ההזדמנות כדי לבדוק מה הישראלים מחפשים ואיך השפיעה מגפת הקורונה על הקניות מיד שנייה

אין שני קירות זהים ואין סטים אחידים. משרדי יד2 (צילום: ערן תורגמן)
אין שני קירות זהים ואין סטים אחידים. משרדי יד2 (צילום: ערן תורגמן)
אין במשרדים עץ חדש - הכול היה בשימוש בעבר וזכה להסבה (צילום: ערן תורגמן)
אין במשרדים עץ חדש - הכול היה בשימוש בעבר וזכה להסבה (צילום: ערן תורגמן)
הכיורים בחדר השירותים: מגיגיות ישנות ומצמיגים משומשים (צילום: ערן תורגמן)
הכיורים בחדר השירותים: מגיגיות ישנות ומצמיגים משומשים (צילום: ערן תורגמן)

 כשהטרנדים המובילים בעולם עיצוב הפנים הם וינטג', ריהוט ממוחזר, עתיקות ועיצוב בר קיימא על שלל נגזרותיו, זה לא מפתיע שאתר יד2 רשם בשנת 2019 עלייה של לא פחות מ־89 אחוז בחיפושים בקטגוריית הריהוט, לעומת שנת 2018. כמה זה במספרים? בשנת 2019 נרשמו יותר מ־13 מיליון חיפושים של ריהוט יד שנייה באתר, לעומת 7 מיליון חיפושים בשנת 2018. ובמילים אחרות: אנחנו מחפשים יותר ריהוט משומש ובעל אופי והיסטוריה מאשר ריהוט חדש מהניילונים.

 

המגמה הזאת תואמת את המתרחש בעולם, לפחות על פי החיפושים באתרים גוגל, פינטרסט ו־Etsy. כך למשל לפי פינטרסט חלה בשנת 2019 עלייה של 308 אחוז בחיפושים של הביטוי thrifted home, המתייחס לסגנון וינטג'י מיושן, לעומת שנת 2018. גם ביטויים נוספים בעלי משמעות דומה, כמו vintage או Antiques, ידעו עדנה בשנה החולפת.

 

איילת ניצן, מנהלת מחלקת השיווק של אתר yad2, לא מופתעת. "קטגוריית הרהיטים באתר יד2 היא המובילה באתר מאז ומתמיד, והיא עלתה מאוד וכמעט הכפילה את כוחה בשנת 2019 עם עלייה של כ־90 אחוז", היא אומרת. "ההסבר פשוט: המגמה הטרנדית והנכונה בעולם העיצוב מתחברת לתפיסה של יד2, שבבסיסה צרכנות נבונה וקיימות. המשפט 'הזבל של האחד הוא האוצר של האחר' מקבל אצלנו משמעות הלכה למעשה. זו אגב מגמה כלל עולמית ולא רק ישראלית. בארה"ב מגלגל עולם היד השנייה מחזור של 20 מיליארד דולר בשנה".

 

אתם יודעים לאפיין מיהם הגולשים שמאמצים את הטרנד החדש־ישן?

"הצעירים. בקמפיינים שלנו נעשתה פנייה ישירה לצעירים, והם מצידם נוהרים לקטגוריית ריהוט באתר. לוחות הנדל"ן והרכב עדיין לא רלוונטיים עבורם, ואילו בתחום מוצרי הריהוט הם חזקים מאוד. הקמפיין שעשינו ואנחנו עדיין עושים עם מיה ורטהיימר פונה ישירות אליהם. אנחנו פעילים ברשתות החברתיות ובקרב מובילי דעת קהל כדי להטמיע ערכים של צרכנות נבונה, מיחזור וקיימות בקרב דור העתיד, המילניאלס ובני ודור ה־Z. בקבוצות מיקוד שאנחנו עושים אנחנו אכן רואים שלשם הולך העולם. הצעירים הם הראשונים לאמץ מגמות ושינויים, והם מעבירים את הערכים האלה לכל המשפחה, גם להורים שלהם".

 

מהם החיפושים הכי נפוצים לריהוט מיד שנייה?

"הכי הרבה מחפשים ספות, פינות אוכל וארונות. אלו שלושת המקומות הראשונים השנה עם עלייה של 96, 138 ו־68 אחוזים בהתאמה בהשוואה לשנת 2018. הנתונים האלה מתכתבים עם המגמה של עלייה בחשיבותם של המטבח ופינת האוכל, שהפכו ללב הבית, גם במקרה של בית צעיר או שכור. הפער במחיר בין פינת אוכל חדשה לבין משומשת במצב טוב ואף מצוין הוא גדול, ורבים מעדיפים לרכוש רהיט יד שנייה ואיכותי מאשר להוציא סכום גדול יותר על רהיט חדש, מה שגם יחייב אותם להתפשר על החומרים, הגודל וכדומה.

 

נתון מעניין נוסף הוא עלייה של החיפושים אחר פינות אוכל עגולות ואחר ארונות עם דלתות הזזה. בשני המקרים סביר שהעלייה הזו נובעת משיקולים של חיסכון במקום בדירות קטנות יחסית

"נתון מעניין נוסף הוא עלייה של החיפושים אחר פינות אוכל עגולות ואחר ארונות עם דלתות הזזה. בשני המקרים סביר שהעלייה הזו נובעת משיקולים של חיסכון במקום בדירות קטנות יחסית. עלייה נוספת ודומה היא בחיפושים אחר שולחנות אוכל נפתחים וספות נפתחות. אלה מתקשרים גם למחסור במקום וגם אולי לצמיחה ברצון שלנו לארח בבית".

 

מה עוד הגולשים באתר מחפשים?

"במקום הרביעי והלאה נמצאים לפי הסדר מיטות, סלון, מזנון/ויטרינה, שולחנות, שידות, מטבח וכיסאות. את העשירייה הבאה פותח חיפוש של ריהוט לחדרי ילדים. מעניין לגלות שיש קפיצה בחיפוש של וינטג' ועתיקות, לצד קפיצה בחיפוש של ויטרינות שהיה פחות נפוץ בעבר. נראה שאנשים מחפשים להכניס הביתה פריטים עם סיפור מאחוריהם, עם היסטוריה, עם אופי".

 

איך השפיעה מגיפת הקורנה על הביקושים?

"חיפושי קונסולות המשחק עלו ב-184 אחוז, מוצרי ספורט ב-144 אחוז וציוד למחשבים ב-90 אחוז. שוק היד שנייה למעשה הכי פחות נפגע מהקורונה. כשחנויות סגורות והתקציבים מצטמצמים - נוצרים ביקושים חדשים".

 

יד2 התאימו את עצמם למציאות החדשה עם מדריכי קנייה ומכירה סטריליים, כמו זה:

 

 

תקנות ההסגר והבידוד הולידו גם קבוצה חדשה בפייסבוק למסירה של פריטים לטובת מי שנאלץ להסתגל לשהייה ארוכה בבית.

 

גם המשרדים מיד שנייה

את משרדי חברת יד2 בבני ברק ובחיפה עיצבה מעצבת הפנים קרן רוזנר, והיא מסבירה שהעיצוב נעשה "ברוח האתר". מה זה אומר בפועל? הקונספט שלה היה "הלוח שאפשר למצוא בו הכל" ובמסגרתו ערבבה רוזנר חומרים, לרוב גולמיים, משלל עולמות תוכן בדגש על אלמנטים מעולם הבנייה, אלמנטים מעולם הרכב, פריטי DIY שנעשו במקום בידי נגר ומסגר ורהיטים מיד שנייה שלוקטו אונליין ובשוקי פשפשים.

 

"בעיצוב שלושת המשרדים של החברה הבאנו לידי ביטוי את כל הקטגוריות שיש בלוח", היא מספרת. "כעת אנחנו עובדים על המשרד הרביעי וגם הוא יהיה בקונספט דומה", אומרת רוזנר. "התחלנו בלהבין מה זה יד2, מה יש באתר, למי הוא פונה, מה הוא מייצג בחיים המודרניים, ומכל המכלול הזה ניסיתי להפיק את המוטיבים שילוו את העיצוב בפועל. לשם הדוגמה, כדי לשקף את עולם הנדל"ן והדירות שילבתי צינורות גלויים, פח גלי, בלוקים, בריקים, בטון חשוף ועוד. כדי לשקף את קטגוריית הריהוט הפופולרית שילבתי בחללים פריטי וינטג' שנרכשו ברשת ובשוקי פשפשים, שופצו ורופדו מחדש וכך הלאה".

 

המשרדים החדשים. בינתיים עדיין ריקים (צילום: ערן תורגמן)
    המשרדים החדשים. בינתיים עדיין ריקים(צילום: ערן תורגמן)

     

    כך למשל תכננה רוזנר את אחד משולחנות הישיבות הגדולים מקרשים פשוטים של עץ אורן המשמשים לבנייה. הם חוברו זה לזה במסמרים ומעליהם נוספה זכוכית להגנה על היושבים מפני העץ הגולמי והלא מעובד. את דלפק הקבלה תכננה רוזנר מצינורות ביוב של שני צול וארבעה צול משולבים. במהלך העיצוב כולו לא נעשה כלל שימוש בעץ חדש, אלא רק בעץ שנעשה בו שימוש בעבר וכעת עבר הסבה, טיפול וחידוש.

     

    "עבדנו בשטח עם שתי נגריות שהמוטו שלהן הוא סגנון אלטע זאכן – ליקוט פריטים שנזרקו והשמשתם מחדש", מסבירה רוזנר. "יש במשרדים קיר שלם שעשוי מפיסות עצים שלוקטו בחוץ והגיעו למשרד, ורק שם נחתכו והותאמו כדי ליצור חיפוי בפריסה בדוגמת אדרת דג או פישבון. גם המטבח שנוצר בנגריית 'פאלאס' בנוי רק מחומרים ממוחזרים. הבריקים שבהם חיפינו את אחד הקירות הגיעו מפירוק, ובשימוש חוזר בהם יצרנו מראה של חשיפת שכבות, כשמבין הבטון הגולמי מציצים הבריקים האדמדמים.

     

    "את הקירות של תאי השירותים בסניף חיפה הקמנו מפח גלי, ואילו הכיורים הם גיגיות ישנות שטופלו וחוברו לצנרת, לניקוז ולברזים. הספות והכורסאות משומשות והגיעו לכאן לאחר שעברו ריפוד מחדש. בנינו מברזל שני תאי טלפון שנועדו להוסיף למקום טאץ' אורבני צעיר ועדכני. חלק מהכיסאות נרכשו מחנויות עודפים כמו זו של 'פיק אפ יונייטד סיטס', וגם שם בחרנו בכיסאות בודדים כדי ליצור מראה אקלקטי".

     

     המטבח בנוי רק מחומרים ממוחזרים וחלק מהכיסאות נרכשו מחנויות עודפים  (צילום: ערן תורגמן)
      המטבח בנוי רק מחומרים ממוחזרים וחלק מהכיסאות נרכשו מחנויות עודפים (צילום: ערן תורגמן)

       

      רוזנר מספרת שהשתדלה להשאיר את החללים במראה תעשייתי עד כמה שאפשר, בדומה למצב שבו הגיעו, כאשר הרצפה, התקרה והצנרת נותרו גלויות. חלק מהצינורות והמתזים נצבעו בגוון הכתום המזוהה עם אתר יד2. בחלל של אחד המשרדים שילבה רוזנר מכולה משומשת שהגיעה מפורקת וחוברה במקום על ידי מסגר. במכולה הישנה מוקמו שני חדרי ישיבות אינטימיים ולא רחוק מהם נוספו גם ארונות לוקר בסגנון תעשייתי ופינת ישיבה נינוחה ולא פורמלית.

       

      הטיפול בקירות נעשה כך שלכל קיר יש חיפוי אחר, המגיע מעולם עיצובי שונה: צבע, בריקים, עץ, בלוקים, טפט, פח, גרפיטי של האמנית יעל בכר ועוד. "אין שני קירות זהים ואין סֶטים אחידים", מסבירה רוזנר. "אין גם שום דבר מפונפן במשרדים, כי זה לא הסטייל של האתר ולא חלק ממערכת הערכים שלו", היא ממשיכה. "עבדנו שעות ארוכות כדי להפיק את התוצאה המחוספסת. הרבה יותר קל להזמין סטים מוכנים מראש של ריהוט חדש מאחת מחברות הריהוט ורק להציב אותם בחלל, אבל אנחנו רצינו לשקף רוח אחרת. היה לי חשוב להביא את השעטנז המגוון הזה, שמביא את רוח האתר של המשרדים שבו הוא נוצר".

       

       

       
      הצג:
      אזהרה:
      פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד