שומרים על אופטימיות: "זה העסק של כולנו" למען עסקים קטנים ובינוניים

בעלי העסקים סופגים הפסדים כלכליים כבדים אבל שומרים על גישה חיובית. הישראלים שנפגעו הכי קשה מספרים על משבר הקורונה ומספקים עצות

בשיתוף פייסבוק ישראל

|

15.03.20 | 13:31

עבודה של לימור יערי. "אולי זו קלישאה, אבל אני בהחלט מנסה לעשות מהלימון לימונדה" (צילום: לימור יערי)
עבודה של לימור יערי. "אולי זו קלישאה, אבל אני בהחלט מנסה לעשות מהלימון לימונדה" (צילום: לימור יערי)
עבודה של "צביה תכשיטים". "כלל המכירות שלי ירדו ב-80 אחוז" (צילום: אלונה להב)
עבודה של "צביה תכשיטים". "כלל המכירות שלי ירדו ב-80 אחוז" (צילום: אלונה להב)
"התופרת" בפעולה. "זה שיעור גדול שאנחנו צריכים לקחת" (צילום: עופרה מזור רון)
"התופרת" בפעולה. "זה שיעור גדול שאנחנו צריכים לקחת" (צילום: עופרה מזור רון)
עבודה של "המסרקה". "זו הזדמנות לספר לילדים על המורשת המשפחתית" (צילום: המסרקה - מהבוידעם לענן)
עבודה של "המסרקה". "זו הזדמנות לספר לילדים על המורשת המשפחתית" (צילום: המסרקה - מהבוידעם לענן)

מאת גלי לויטה-ליבוביץ

 

במטרה לעזור לעסקים קטנים ובינוניים שנקלעו לקשיים בגלל משבר הקורונה, החליטה פייסבוק ישראל, ביחד עם ארגון להב, להציג את האנשים שמאחוריהם, לעודד אותם ולשמוע איך הם מתמודדים עם המצב. הרי זה העסק של כולנו.

 

פייסבוק הקימה עמוד ייעודי בשם "זה העסק של כולנו", שישמש במה עבור בעלי עסקים קטנים, ובו יוכלו לקדם את העסק שלהם. העמוד גם ישמש כנכס דיגיטלי עבור בעלי עסקים קטנים ובינוניים: אלה ילמדו באמצעותו איך להשתמש בנכסים דיגיטליים לטובת צמיחה ומכירות גם בעת משבר. עשרות קהילות פייסבוק, שמייצגות יותר משלושה מיליון ישראלים, כבר נרתמו לקמפיין והחליטו לאמץ עסקים קטנים: הם ישלבו המלצות, ישתפו פוסטים ויעודדו קנייה מעסקים קטנים ובינוניים ישראליים.

 

ג'ורדנה קטלר, מנהלת מדיניות פייסבוק ישראל, אמרה: "אני גאה ביוזמה החשובה שפייסבוק ישראל השיקה בשיתוף פעולה עם הקהילות המדהימות שבפייסבוק. אנו בפתחה של תקופה, שבה נצטרך כולנו לשנות את שגרת יומנו ואת חיינו, ועלינו להתאחד כדי לתמוך זה בזה. כמו שאנשים מתאחדים כדי לתמוך זה בזה בקהילות פייסבוק, כך גם ניתן לעשות כדי לתמוך בכלכלה שלנו".

 

 

"המסרקה". "מנסה לקיים פעילות בפייסבוק" (צילום: המסרקה - מהבוידעם לענן)
    "המסרקה". "מנסה לקיים פעילות בפייסבוק"(צילום: המסרקה - מהבוידעם לענן)

     

    הַמִסְרׇקׇה

    סיוע מקצועי בשימור ארכיונים משפחתיים בענן

     

    מאחורי העסק עומדת מיכל לוינשטיין (59), בזוגיות שנייה, אם לשלוש, תושבת רמת גן. במשך 40 שנה היא עבדה כשכירה בתחום המחשוב, ובשלב מסוים החליטה להיות עצמאית. לפני כשנה קם העסק שלה, "הַמִסְרׇקׇה - מהבוידעם לענן", שבאמצעותו היא עוזרת ללקוחות להנציח את ההיסטוריה המשפחתית, שלעיתים טמונה אי שם בעליית גג או בארגזים במרתף. בשלב הראשון היא נפגשת עם הלקוח ועוזרת לו לבחור את הצילומים שברצונו לשמר; השלבים הבאים כוללים סריקה, שחזור ושדרוג התמונה והעלאת כל התמונות לענן.

     

    "בגלל משבר הקורונה יש עכשיו ירידה במספר הפניות", היא אומרת. "מצד שני, דווקא עכשיו יש הזדמנות למשפחות להוציא את האוצרות מהבוידעם, לעבור עליהם יחד, לספר לילדים על המורשת המשפחתית ולהכין ביחד את החומר לסריקה ולגיבוי. אכן, יש נפילה כלכלית. מצד שני, העסק שלי נמצא בבית, ולכן אני לא צריכה לשלם הרבה מיסים. אני מנסה לקיים פעילות בפייסבוק במטרה להגדיל את החשיפה לעסק שלי, כולל מבצעים ליחידים ולארגונים".

     

    "התופרת". "אין אפילו פנייה אחת" (צילום: עופרה מזור רון)
      "התופרת". "אין אפילו פנייה אחת"(צילום: עופרה מזור רון)

       

      התופרת

      תכנון טיולי בוטיק במדבר וחופשות בחו"ל

       

      הבעלים היא קרן מיסוק (39), נשואה ואם לתאומים (שש), שגרה במדרשת בן גוריון. בעברה היא הייתה מעצבת אופנה, ולפני שנה וחצי הקימה שני עסקים, לטיולי בוטיק במדבר ולחופשות בחו"ל בהתאמה אישית. העסק הראשון מנגיש את המדבר לבודדים, לקבוצות או לחברות. הרעיון הוא שהמדבר הוא הרבה יותר ממקום עצירה בדרך לאילת. בנוסף, היא מארגנת טיולים לחו"ל בהתאמה אישית לכל דורש ומנהלת את קיבוצימר - הצימר המשפחתי.

       

      "בכל הקשור להזמנת חופשות ונסיעות לחו"ל, אין כרגע אפילו פנייה אחת", אומרת מיסוק. "כך גם לגבי הזמנות לקיבוצימר המשפחתי שלנו. אנשים מפחדים להזמין מקום. יש אי-ודאות, אין מצב רוח לטיולים, אז אני מבואסת מאוד. בעלי עובד כאיש אחזקה של בתי ספר במועצת הנגב, אז הוא ממשיך לעבוד, בינתיים. המצב לא קל: לפני כמה ימים עברתי על חשבון העו"ש כדי לראות איפה אפשר לקצץ ולצמצם. כרגע אני לא מרוויחה כסף, וזה קשה. יחד עם זאת, צריך לחשוב לאן אנחנו רוצים להתקדם מכאן. אני מאמינה שאין מצב שהדבר הזה נפל עלינו סתם, בלי שניקח ממנו משהו. זה שיעור גדול שאנחנו צריכים לקחת. הזעזוע שאנחנו עוברים מכנס אותנו למשהו הרבה יותר עמוק בכל הרמות, כולל זמן משפחתי חשוב ואיכותי".

       

      "צביה תכשיטים". "חשוב לראות איך ממשיכים"
        "צביה תכשיטים". "חשוב לראות איך ממשיכים"
         

         

        צביה תכשיטים

        חנות מקוונת לתכשיטים מעוצבים

         

        מאחורי העסק, gazelle jewelry, עומדת צביה דרופיבסקי (42), נשואה ואמא לבן (שבע), המתגוררת בקיבוץ מענית. "את העסק שלי הקמתי ב-2008, רגע אחרי שסיימתי לימודי עיצוב תכשיטים באסכולה מימד", היא מספרת. "התחלתי לפתח קולקציה, שאותה הצגתי באתר שמכר תכשיטים של מעצבים צעירים. המכירות לשוק האמריקאי חשפו אותי לעולם האונליין והמסחר האלקטרוני, וכך התחלתי למכור בחנויות כמו Etsy. כיום אני מוכרת גם לשוק האירופי, במיוחד לגרמניה ולאנגליה".

         

        ואז הגיעה הקורונה. "במהלך החודש האחרון הייתה לי מכירה אחת בלבד במקום עשרות ב- .Etsy כלל המכירות שלי ירדו ב-80 אחוז – משכורת אחת פחות. מכיוון שאני עוסק זעיר, אני לא מקבלת כלום מהמדינה ואמורה להסתדר לבד. אני מנסה לחשוב על דרכים נוספות כדי להתקדם: זו הזדמנות לקיים צילומי אופנה חדשים, לעצב פריטים נוספים ולמצוא אתרים לשיווק הקולקציות שלי. חשוב לראות איך ממשיכים, לא מאפשרים למה שקורה לגרום לנו להפסיק. אסור להתייאש, כי תמיד יש עליות וירידות".

         

        "סטודיו פפיון". "חייבים לצאת מאזור הנוחות"
          "סטודיו פפיון". "חייבים לצאת מאזור הנוחות"

           

          סטודיו פפיון

          סדנאות וחוגים ליצירה בעיסת נייר

           

          הבעלים היא רניה גבריאל-ברון (51), נשואה ואם לשלושה, תושבת רמת אביב. "סטודיו פפיון הוא סטודיו בוטיק שהקמתי לפני עשר שנים ושעוסק ביצירה בעיסת נייר", היא אומרת. "הפעילות שאני מציעה כוללת קורסים, סדנאות וחוגים. כיום אני מתמקדת בקהל של מבוגרים ובימי הולדת לחברות, וזאת אחרי שהעברתי את הסטודיו לאחרונה לביתי. במהלך החופשות אני מציעה גם סדנאות לילדים. בשלוש השנים האחרונות אני גם בלוגרית אופנה, ויש לי עמוד פיייסבוק בשם BlondiniTlv.

           

          "בגלל הקורונה הפסדתי פרויקט ענק שאמור היה להתפרסם לפני פסח בשיתוף אחת ממעצבות האופנה הוותיקות והידועות בישראל. כל מה שהשקעתי בפרויקט – זמן, כסף, משאבים, אנרגיות – הכל ירד לטמיון. גם פעילות הסטודיו נפגעה: יש משתתפות שנמצאות בבידוד, אחרות חוששת להידבק, ומי שלא מגיעה – לא משלמת. יש לי הפסדים שהולכים וגדלים בכל שבוע שעובר. נאלצתי גם לוותר על שירותיה של מדריכה שעובדת איתי, כדי לצמצם את העלויות".

           

          אז מה יהיה? "אני אופטימית מטבעי ומנסה לעשות כל מה שאני יכולה כדי להיחלץ מהמצב הנוכחי. התחלתי לעבוד על קולקציה לחג של עציצים מעיסת נייר, שאותם אמכור גם בירידים, בתקווה שיהיו. ארחיב גם את הפעילות המתמקדת בסדנאות לילדים, שנמצאים היום בבית. אני מקווה שזה יכסה חלק מההפסדים. אנחנו חייבים לצאת מאזור הנוחות ולנסות להמציא את עצמנו בכל פעם מחדש. עשיתי לאחרונה סיעור מוחות עם בעלי ובתי הגדולה כדי לחשוב על רעיונות לסדנה חדשה. למרות שהמצב מבאס, זה עדיף מאשר לשבת ולבכות". 

           

          עבודה של יערי. "יש אווירה של אי-ודאות" (צילום: לימור יערי)
            עבודה של יערי. "יש אווירה של אי-ודאות"(צילום: לימור יערי)

             

            לימור יערי

            צלמת סטודיו והפקת צילומי תדמית

             

             

            יערי (41), נשואה ואם לשלושה, תושבת תל אביב, עשתה שינוי מקצועי בגיל 38, אחרי שבתה הקטנה נולדה: את הניסיון שלה בהפקות ובניהול פרויקטים כשכירה, החליטה להביא לתחום הצילום שאותו אהבה תמיד. לאחר שלמדה בסטודיו גברא לצילום, החליטה להפוך את התחביב למקצוע.

             

            "אני מציעה צילום אופנה, צילומי תדמית, צילומי משפחה ובוק בת מצווה, בנוסף להפקת יום צילום מא' ועד ת', כולל ליהוק דוגמניות, גיוס אנשי מקצוע ועיסוק בתוכן", היא אומרת. "בעקבות משבר הקורונה יש אווירה של אי-ודאות, וקשה לתכנן קדימה. במהלך היום אנחנו דרוכים לקראת מסיבת העיתונאים בערב. אני עם הילדים בבית, והממשלה לא מרשה שסבא וסבתא יבואו לשמור. מבחינה מקצועית, הפרויקט הראשון הגדול שלא יצא לפועל הוא שבוע האופנה הישראלי שבו הייתי אמורה לקחת חלק. היו גם ביטולים ודחיות של לקוחות, במיוחד של נשים מבוגרות שחוששות לצאת מהבית. גם אם נסגרות עסקאות, הכל טנטטיבי.

             

            "למרות הכל, אני מנסה לשמור על אופטימיות ועל פרופורציות וגם לנצל את הימים האלה כדי לעשות דברים שאני לא מספיקה לבצע ביום-יום, כמו עדכון האתר, תכנון קורסים אונליין והכנת תוכנית שיווקית ליום שאחרי. בנוסף, אשמח לבלות יותר זמן איכות עם הילדים. אולי זו קלישאה, אבל אני בהחלט מנסה לעשות מהלימון לימונדה. מי שיכול לקדם פעילות אונליין כדי להעשיר את עצמו וגם אחרים, זה בדיוק הזמן. כך גם לגבי פיתוח ויישום של רעיונות שאנחנו לא מספיקים לבחון בשגרה. חשוב גם לבנות תוכנית ליום שאחרי ושתתייחס להשלכות של המצב הנוכחי".

             

            אם גם אתם בעלי עסקים קטנים ונפגעתם מהמצב, פייסבוק ישראל תשמח לעזור לכם באמצעות העמוד זה העסק של כולנו

             

             

             
            הצג:
            אזהרה:
            פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד