פחות תרופות - יותר פטרוזיליה: שינוי תזונתי שיסייע לכם בהורדת לחץ הדם

הדרך ללחץ דם תקין מתחילה בתזונה. מאיפה מתחילים? לפני הכול מבררים את מקור הבעיה ולא תולים את כל התקווה שלכם רק בצריכת מזון נטול מלח

אלי לובושיץ

|

25.02.20 | 08:55

עוד סיבה לאהוב פטרוזיליה: מסייעת לגוף להיפטר מעודפי נוזלים (צילום: Shutterstock)
עוד סיבה לאהוב פטרוזיליה: מסייעת לגוף להיפטר מעודפי נוזלים (צילום: Shutterstock)

לפני שניגשים למגוון הדרכים לאיזון לחץ הדם באמצעות תזונה, חשוב להבין שללחץ דם יש גורמים רבים, החל מרמת שומנים גבוהה בדם (כולסטרול, טריגליצרידים), עודף משקל, פעילות מטבולית לא תקינה וכלה בבעיות שמקורן בכליות או מערכת בהעצבים. לכן, כשניגשים לטפל, חשוב להבין מה הגורם ללחץ הדם ורק אחרי שמבינים את המקור, התזונה מציגה אפשרויות מרשימות לאיזון ואפילו לפתרון הבעיה.

 

כיצד הדגש על התזונה משתנה בהתאם למקור הבעיה?

  • יש אנשים שלחץ הדם שלהם הוא כלייתי ואז יש חשיבות לכמויות נכונות של חלבון בגוף
  • יש לחץ דם על רקע הורמונלי ולכן יש לשים לב להורמונים במזון
  • יש לחץ דם על רקע מערכת העצבים, שם מושפעת מהמזון

במקביל, חשוב להבין כי כל אדם שונה, גם ברמת הנטיות הגנטיות – כך שלכל אחד יש מזונות שעושים טוב לצד מזונות אחרים שעלולים להזיק. אותם מזונות שגורמים לגוף לעבוד בצורה תקינה עלולים בהמשך לייצר בעיות לחץ דם.

 

האם המלח הוא האויב?

המלח הוא אחד המזונות הכי ידועים לשמצה בתחום לחץ הדם. אז נכון שהמלח גורם לאגירת נוזלים בגוף, ואגירת נוזלים בגוף מייצרת בצורה פיזיקלית עלייה בלחץ הדם. ברור שהפחתה בכמויות המלח גורמת במידה מסוימת להורדת לחץ הדם, אך זה לא תמיד הפתרון, והוא בוודאי לא היחיד.

 

אדם לא יכול לחיות בלי מלח, הוא זקוק לו לתפקוד תקין. כמו כן – הפחתה בכמות המלח במזון לא מספיקה כדי לפתור את הבעיה אלא רק אחד הדברים שאפשר

לעשות. מה גם שאם המלח היה האשם היחידי, לא היה צורך אדיר בכדורים להורדת לחץ דם ברחבי העולם.

 

מה הקשר בין הורמונים ללחץ דם גבוה?

ידוע שחלק מהפרעות לחץ הדם נובעות מהפרעות הורמונליות. בעיות בבלוטת התריס או ביותרת הכיליה יכולות לגרום ללחץ דם גבוה. הן מושפעות מההורמונים במזונות. כיום יודעים שעופות עשירים ברמה גבוהה של הורמונים שמכניסים אליהם למען גידול מהיר. אנחנו יודעים שאנשים שמרבים באכילת עוף או סוגים אחרים של בשר יכולים לצבור בגופם כמויות רבות של הורמוני גדילה שיכולים לגרום לשיבושים הורמונליים, הם בתורם יכולים לגרום ללחץ דם גבוה.

 

אוכל טבעי הוא לא תמיד הפתרון ללחץ דם גבוה

יותר ויותר נטורופתים ותזונאים ממליצים לעבור לתזונה כמה שיותר טבעית כדי לאזן את המדדים. מדובר בהמלצה לא רעה, אך צריך לשים לב לצרכים שלכם ולבחירות המדויקות לבריאותכם. קיימים מאכלים שהמרכיבים הטבעיים שלהם הם למעשה הורמונים. מאכלים כמו סויה וטופו מכילים פיטואסטרוגנים שהם הורמונים נשיים וכן גויטרוגנים שמשפיעים על בלוטת התריס באופן ישיר. אכילה מוגזמת של המאכלים האלו יכולה לגרום לשינוי באיזון של בלוטת התריס וכתוצאה מזה, גם שינויים בלחץ הדם.

 

היזהרו מתבלינים שיכולים לגרום לעלייה בלחץ הדם, במיוחד בקרב אלו שסובלים מלחץ דם גבוה. תבלינים תמימים כמו לדוגמא קינמון, פלפל שחור או טימין יכולים לייצר עלייה בלחץ הדם (לא כל אדם צריך להיזהר מהם). זו דוגמא לעלייה סימפטומטית בלחץ הדם.

 

עליית לחץ דם בגיל המעבר

אנחנו יודעים שבגיל המעבר עלול להעלות את לחץ הדם בצורה משמעותית. אלה תופעות שנובעות משינויים הורמונליים שיש להן השפעה על הפרשת ההורמונים של בלוטת התריס. בתקופה הזו, צריכה מוגזמת של סוכרים יכולה לגרום לשינויים הורמונליים והפרשה גדולה של אינסולין וכך להשפיע על לחץ הדם. גם קמחים שמתפרקים לסוכרים עלולים להשפיע לרעה.

 

האם האלכוהול גורם לעליית לחץ דם או משפר את המדדים?

אם אנחנו מדברים על יין, יש לו יותר יתרונות מאשר חסרונות, לגבי רוב האנשים. צריכה סבירה של יין היא בריאה ביותר. צריכה מוגזמת של ליקרים או כמויות מוגזמות של יין לא מומלצת לאף אחד ובמקרים של לחץ דם חשוב במיוחד להימנע ממנה.

 

האם ירקות ושמנים יכולים להוות תרופות ללחץ דם?

בעוד שכדאי להיזהר מסויה, מלח וקינמון, יש מאכלים נפלאים ומועילים, שהם בעלי השפעה מעולה על לחץ הדם. והתוספת שלהם לתפריט יכולה להועיל:

 

מאכלים ירוקים: עשירים בכלורופיל. פטרוזיליה, שמיר, כוסברה וסלרי – כולם יכולים להשפיע לטובה על לחץ הדם; במיוחד לאור העובדה שהם עוזרים לפעילות תקינה של הכבד ושל הלב, וזה משפר ומוריד את לחץ הדם. אותם מאכלים אף משקמים – פטרוזיליה לדוגמא היא חומר משתן שעוזר לגוף להיפרד מעודפי נוזלים וזה מוריד פיזיקלית את הנפח שלהם וכך מוריד את לחץ הדם.

 

שמנים טובים: שמנים בלתי רווים ממקור צמחי או ממקור חי. שמן זית, שמן אגוזים, שמן אבוקדו, שמן זרעי ענבים ושמן דגים; חשוב לבחור בשמנים איכותיים בכבישה קרה ולא לטגן איתם, כך יש להם השפעה מאוד טובה על הורדת שומנים בדם. כשאנחנו מורידים את השומנים בדם, לחץ הדם יורד.

 

יין אדום: משפיע באופן חיובי על תפקוד הלב וכלי דם ומומלץ כאחד המשקאות ששימוש קבוע בהם בכמויות סבירות מועיל. כולם כבר שמעו על הפרדוקס הצרפתי – למרות האוכל הפחות בריא בצרפת כמו גבינות, חמאות ולחמים הצרפתים פחות סובלים ממחלות לב והמחקרים אומרים שזה בזכות הפלבנואידים והטאנינים שהם אנטי אוקסידנטים חשובים שעוזרים לתפקוד הלב וכלי הדם.

 

איזון מנטלי – באמצעות שינוי תזונתי?

חשבתם שהדרך להיפטר מסטרס או חוסר איזון מנטלי היא טיפול נפשי או אולי ציפרלקס? תחשבו שוב! כיום אנחנו יודעים שבעיות לחץ דם יכולות לנבוע מבעיות אמוציונליות ומנטליות. רבים לא יודעים שבעיות אמוציונליות קשורות לרמה ביוכימית נכונה בדם. המרכיבים הביוכימיים מושפעים גם מויטמינים ומינרלים – אפשר לאזן באמצעות תוספי תזונה את המצב הביוכימי בדם, כך מגיעים למצב אמוציונלי תקין, שהוא אבן היסוד במניעת לחץ דם. שינוי באופן כזה לא יהיה קיצוני וגם לא יגרום לנזק.

 

אלי לובושיץ, Ph.D, N.D הוא נטורופת מומחה לרפואה משלימה, מרכז רפואי מד-באלאנס

 

 
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד