ירוקה, חסכונית ובלי "חרדת טווח": הכירו את הפריוס פלאג-אין

הפריוס פלאג-אין תגיע לאילת, אם זה מה שמנע מכם עד היום להצטייד ברכב חשמלי. להיברידית-נטענת של טויוטה אין בעיית טווח נסיעה, וגם לזמן הטעינה יש כבר פתרון

הדגם ששבר מוסכמות ולימד אותנו לא לפחד ממכונית עם סוללה. ה"פריוס פלאג-אין" של טויוטה  (צילום: מתוך newsroom.toyota.eu)
הדגם ששבר מוסכמות ולימד אותנו לא לפחד ממכונית עם סוללה. ה"פריוס פלאג-אין" של טויוטה (צילום: מתוך newsroom.toyota.eu)

עד שיהיו פה מכוניות בעלות הנעה אלטרנטיבית-ירוקה, שיוכלו לתת פייט הוגן ושווה למנועי הבנזין/דיזל העכשוויים מבחינת המחיר, טווחי הנסיעה ומהירות התדלוק או הטעינה, מסתכם הרעש סביב העידן הבא בעולם הרכב בשברירי אחוזים משוק המכוניות. אמנם, כל היצרנים בעולם מציגים חדשות לבקרים דגמים חדישים ומתקדמים - חשמליים, היברידיים, היברידיים נטענים ("פלאג-אין") או מונעי מימן - אבל בפועל נסמכות המכירות בעיקר על הטבות מס, שמאפשרות מחיר שפוי לטכנולוגיות המורכבות האלה. וזה לא קורה רק אצלנו בישראל, אלא גם במדינות שבהן הנעה אלטרנטיבית, ובעיקר חשמלית, זוכה לפופולריות: נורבגיה, הולנד וסין, למשל.

 

חרדת טווח נסיעה? לא אצל הפלאג-אין  (צילום: מתוך newsroom.toyota.eu)
    חרדת טווח נסיעה? לא אצל הפלאג-אין (צילום: מתוך newsroom.toyota.eu)

     

    טווח הנסיעה

    לצד בעיית המחיר (שדורשת כאמור, הטבות במס וברגולציה), ההנעה האלטרנטיבית, בעיקר זו החשמלית, סובלת ממחלות ילדות: בראשן "חרדת הטווח" (Range Anxiety) - שבהקשר הישראלי מתחברת תמיד לשאלה "ואיך נגיע עד אילת עם המכונית החשמלית?" (כאילו שכל הישראלים נוסעים הלוך-ושוב לאילת בכל שבוע לפחות). ובעיית טווח הנסיעה, שעולה בכל פעם שבה מניחים על השולחן את אופציית הרכב החשמלי, אינה המכשול העיקרי בדרך למכונית הירוקה שלנו. מתקשרת אליה פוביה נוספת הקשורה לחשמליות – "חרדת זמן הטעינה" (Charging Time Anxiety). חלק ניכר מהמכוניות החשמליות נזקקות למשך טעינה ממושך, לעתים של עד שש או שבע שעות, כדי מלא מצבר שיאפשר להן לנסוע 200 ק"מ, פחות או יותר, וזה בתנאי שיימצאו עמדת טעינה פנויה – עניין נדיר למדי בישראל. בתנאים כאלה, מובן שאת אותה דרך מפרכת לאילת לא יעשו איתן.

     

    יכולה להגיע בנהיגה שקולה לטווח של עד כ-45 ק"מ  (צילום: מתוך newsroom.toyota.eu)
      יכולה להגיע בנהיגה שקולה לטווח של עד כ-45 ק"מ (צילום: מתוך newsroom.toyota.eu)

       

      המחיר וזמן הטעינה

      ובחזרה למחיר: איש לא שולף מחשבון כדי לבדוק האם משתלם לו לקנות מכונית בנזין כזו או אחרת, אבל ברגע שמגיעים להנעה החשמלית – עולה מיד השאלה "מתי אתחיל להרוויח מהעניין". כי כשקיימות המגבלות הנ"ל של טווח ומשך טעינה, צריך בונוס רציני כדי לעודד קנייה, ואם הרווח הכספי לא מגיע מהר – איש לא יקנה, למעט משוגעים ספורים לעניין הירוק. כל הקשיים הנ"ל גלויים וידועים לתעשייה, ומטופלים במרץ. חרדת הטווח מצטמצמת כשדגמים חדשים – ולא רק "טסלה" המפורסמת – מצליחים להגיע ל-300 ק"מ ואף ליותר בלי להתחבר לשקע; משך הטעינה מצטמצם בזכות עמדות מהירות שמאפשרות טעינה של 80-60% מהסוללה בתוך פחות משעה (ובתוך כשנה ייפרסו בישראל עשרות עמדות כאלה, גם הודות לתמיכה ממשלתית); ועניין המחיר מסתדר בינתיים, גם בגלל שיעורי המס הנמוכים וגם בזכות התעשייה הסינית, שמשגרת אלינו דגמים זולים יחסית (כמו הקרוסאוברים של MG ו-GAC שנחתו לאחרונה בישראל).

       

      שילוב בין הנעה חשמלית למנוע רגיל  (צילום: מתוך newsroom.toyota.eu)
        שילוב בין הנעה חשמלית למנוע רגיל (צילום: מתוך newsroom.toyota.eu)

         

        הכירו את הפלאג-אין

        אבל יש פתרונות נוספים. למשל, טכנולוגיית הפלאג-אין ("היברידי נטען"). זו משלבת בין הנעה חשמלית לבין מנוע רגיל, ומאפשרת ליהנות מכל העולמות: לנסוע עד מרחק מסוים בעזרת המנוע החשמלי ולהיות נקיים וירוקים, וכשצריך לנהוג רחוק (לאילת? לגליל?) – יש גם מנוע רגיל ומיכל בנזין, שמאפשרים מאות רבות של קילומטרים להמשך הנסיעה הרגילה.

         

        מה זה "פלאג-אין", למי שלא מכיר?

        מכונית היברידית מצוידת בדרך כלל במנוע חשמלי ובסוללה בעלת קיבולת מוגבלת. זו מאפשרת נסיעה חשמלית לטווחים קצרים, לרוב שניים או שלושה קילומטרים בלבד, או לפרקי זמן קצרצרים תוך כדי נסיעה רגילה, כשהמצבר מצליח להיטען במעט חשמל במהלך בלימת הרכב ולהחליף פה ושם את פעולת המנוע הרגיל. "פלאג-אין" זה סיפור אחר. מצבר גדול בהרבה (וכבד הרבה יותר, ותכף נגיע לזה), מאפשר נסיעה חשמלית לטווח של עשרות קילומטרים. ה"פריוס פלאג-אין" של טויוטה, למשל, יכולה להגיע בנהיגה שקולה לטווח של עד כ-45 ק"מ (ואף קצת יותר), לפני שהמנוע הרגיל נכנס לפעולה ומתחיל לצרוך בנזין יקר. ולפני שמגיעים לספר על המכונית, חשוב להתמקד במספר הזה. 45 ק"מ הוא מרחק העולה על זה שרוב הנהגות והנהגים עוברים מדי יום בדרכם למקום העבודה. מי שנמצא ברדיוס הטווח הזה, יכול לשכוח מביקורים תכופים בתחנת הדלק. פשוט טוענים את מצבר ה"פריוס פלאג-אין" בבית ו/או במקום העבודה, ונוסעים הלוך ושוב רק על החשמל, שכרגע לפחות, מחירו מגיע לכ-20% מזה של בנזין (בחישוב של עלות קילומטר לליטר או לקילוואט).

         

        משפחתית מרווחת, ירוקה וחסכונית  (צילום: מתוך newsroom.toyota.eu)
          משפחתית מרווחת, ירוקה וחסכונית (צילום: מתוך newsroom.toyota.eu)

           

          חשוב לציין פה, שהפריוס פלאג-אין מגיעה גם עם אפשרות לטעינה משקע חשמלי רגיל - ולא רק מהסוג המותאם והיקר - בדיוק כמו שטוענים טלפון נייד. הטעינה אמנם איטית יותר, אבל פשוטה וחסכונית. בחנייה הביתית שלי לקח שעה בלבד כדי לטעון במצברי הפלאג-אין חשמל שהספיק לטווח של 25 ק"מ, די והותר לקפוץ מהבית באזור השרון לקולנוע בתל-אביב, בלי לשלם בעבור דלק. "טויוטה" נחשבת ליצרנית הרכב הגלובלית הראשונה, שדגם היברידי-ירוק שלה ("פריוס") הפך לרב-מכר, שבר מוסכמות ולימד את הנהג הפשוט לא לפחד ממכונית עם סוללה ומנוע עזר חשמלי. כל כך הצליח הרעיון עד שכיום, כ-22 שנה לאחר שה"פריוס" הוצגה לראשונה, ההנעה ההיברידית פופולרית מאוד, ורוב המכוניות הכי נמכרות אצלנו בישראל, ובהן יונדאי איוניק, טויוטה קורולה וקיה נירו, הן היברידיות. ה"פלאג-אין" (שלצד ה"פריוס" קיים גם בדגמים נוספים של יצרנים אחרים), לוקח את הטכנולוגיה החשמלית צעד קדימה, ומאפשר למלא את הצורך בנסיעה חסכונית ונקייה לטווח רחוק יותר, עד שיבשילו הטכנולוגיות האלטרנטיביות האחרות מבחינת שימושיות, נגישות ומחיר.

           

          מחיר החשמל מגיע לכ-20% ממחיר הבנזין  (צילום: מתוך newsroom.toyota.eu)
            מחיר החשמל מגיע לכ-20% ממחיר הבנזין (צילום: מתוך newsroom.toyota.eu)

             

            וכמה מילים על ה"פריוס פלאג-אין":

            • זוהי מכונית משפחתית מרווחת למדי, עם עיצוב חיצוני בולט ומוכר, שאחד מיתרונותיו הוא שטח שמשות ענק, שמבטיח ראות טובה, גם ליושבים מאחור.

             

            • הנדסת האנוש טובה, המושבים נוחים, ומאחור יישבו בנוחות שני מבוגרים (ובצפיפות גם שלושה), אם כי קו התקרה המשתפל יפריע לנוסעים גבוהים. נקודת לחובת עיצוב הפנים: דוושת בלם החנייה (ה-"ארם ברקס"), שמופעלת בעזרת רגל שמאל - כמו שנהגים בארצות הברית אוהבים - נמצאת במיקום רע, שממש מפריע לתנועת הרגל. אפשר להניח, שמהנדסי טויוטה יתקנו את העניין בגרסה הבאה של הרכב.

             

            • היא כבדה בכ-150 ק"ג מהפריוס ההיברידית הרגילה (בגלל המצבר הגדול יותר), ומסיבה זו המתלים שלה קשיחים קצת יותר, אבל עדיין, הנסיעה נוחה והיא מצליחה להתגבר בלי טלטולים קשים מדי על מהמורות הכבישים.

             

            • המצבר המוגדל גורם לבעיה נוספת: תא המטען קטן. שתי מזוודות טרולי שמתאימות לטיסת לואו-קוסט ייכנסו אמנם, ואולי גם שני תיקי יד קטנים, אבל תשכחו מאחסון עגלת הילדים או מסלי הקניות מהסופר.

             

            • הביצועים שלה רחוקים מלהיות ספורטיביים, אבל בינינו, כמה מאתנו באמת מחפשים ביצועים בין מצלמות המהירות לפקקים באיילון? ההספק שמציעים מנועי החשמל והבנזין, 122 כ"ס במשולב, סביר ויותר.

             

            • צריכת הדלק? כאמור, עד כ-45 ק"מ אפשר למשוך עם ההנעה החשמלית, אחר כך הביצועים מגיעים ל-20-18 ק"מ לליטר, תלוי בצורת הנהיגה ובתנאי הדרך.

             

            • מפרט האבזור עשיר: אמצעי הבטיחות כוללים 7 כריות אוויר, מערכות לזיהוי רכבים בשטחים מתים ומאחור, בלימת חירום אוטונומית, בקרת שיוט אדפטיבית, תיקון אקטיבי של סטייה מנתיב, זיהוי תמרורים, בקרת אור גבוה ועוד. בתא הנוסעים תמצאו מולטימדיה דוברת עברית, חיבור לסמארטפון, שלל צגים שמדווחים על מצב החשמל וצריכת הדלק, מושבים מחוממים, ועוד.

             

            המינוס? מחיר גבוה ותא מטען קטן  (צילום: מתוך newsroom.toyota.eu)
              המינוס? מחיר גבוה ותא מטען קטן (צילום: מתוך newsroom.toyota.eu)

               

              הכל נראה טוב, אבל איפה המוקש?

              במחיר. כמעט 170 אלף שקל עולה ה"פריוס פלאג אין", כ-40-30 אלף שקל יותר ממכונית משפחתית ממוצעת. בגלל הטכנולוגיה המורכבת, כמובן. מה שמחזיר אותנו למחשבון, כדי לברר מה ומתי נרוויח מכל הירוק הזה? אז כאמור, אם רוב הנסיעות שלכם מתבצעות למרחק שאינו עולה על 50 ק"מ, ואם יש לכם גישה לשקע חשמלי גם בבית וגם במקום העבודה, תוכלו לוותר על רוב הביקורים שלכם בתחנות הדלק. מי שנוהג בממוצע 20,000 ק"מ בשנה, משלם על דלק כ-10,000 שקל, והפלאג-אין יחסוך כאן כ-8,000-7,000 שקל בשנה. אז מתי תרוויחו? החל מהשנה הרביעית או החמישית לאחזקת ה"פריוס", כלומר, תזדקקו להרבה סבלנות.

              מצד שני, תוכלו להיות ירוקים וטרנדיים. וזה, רבותי, לא פחות חשוב.

               

               

              הגליון החדש של לאשה - עכשיו בדוכנים (צילום: דניאל אלסטר, סגנון: סימה בן דוד)
              הגליון החדש של לאשה - עכשיו בדוכנים (צילום: דניאל אלסטר, סגנון: סימה בן דוד)
               
              הצג:
              אזהרה:
              פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד