מעצב R13: "יש לנו צבא תומכים חזק שחי, נושם וישן את האסתטיקה"

כריס לבה עבד בתפקיד בכיר אצל ראלף לורן, כשהחליט להקים בהיחבא מותג אופנה משלו. כעת הוא מביא צד נועז של אמריקה אל כוכבות כמו רותם סלע וטיילור סוויפט

איתי יעקב

|

05.03.20 | 08:50

"בכל עונה אנחנו מביאים גישה של 'ללא כללים' ביצירת הקולקציה". אביב-קיץ 2020 של R13
"בכל עונה אנחנו מביאים גישה של 'ללא כללים' ביצירת הקולקציה". אביב-קיץ 2020 של R13
אימצו את בגדי המותג. טיילור סוויפט וריטה אורה (צילום: rex/asap creative)
אימצו את בגדי המותג. טיילור סוויפט וריטה אורה (צילום: rex/asap creative)
"לאחר 19 שנה אצל ראלף לורן, הגעתי לנקודה שבה רציתי לחקור דרכי ביטוי חדשות". תצוגה של R13 (צילום: Noam Galai/GettyimagesIL)
"לאחר 19 שנה אצל ראלף לורן, הגעתי לנקודה שבה רציתי לחקור דרכי ביטוי חדשות". תצוגה של R13 (צילום: Noam Galai/GettyimagesIL)
"לא הרגשתי שינוי מאז שנחשפתי כמעצב המותג". כריס לבה (צילום: rex/asap creative)
"לא הרגשתי שינוי מאז שנחשפתי כמעצב המותג". כריס לבה (צילום: rex/asap creative)

קשה היה להתעלם מסווטשירט אפור שלבשה רותם סלע באחת מתוכניות "הכוכב הבא" בעיצוב המותג האמריקאי R13, שעליו מרוחים פניו של אלביס פרסלי. בהזדמנות אחרת היא התייצבה לצד המנחה אסי עזר בסווטשירט אוברסייז עם כתמי אקונומיקה והדפס גולגולת עם קסדה בשחור-לבן שעליו כיתוב של שם המותג בכתיב מלא, RTHIRTEEN. והיא לא היחידה: יום לאחר שסלע נצפתה בפריט לבוש נוסף של המותג על מרקע הטלוויזיה (כשהיא בכלל הפרזנטורית של חברת קסטרו), התגלתה בביקור בבוטיק 77 המשווק ומוכר בבלעדיות את המותג בישראל, בר רפאלי משוטטת בין הקולבים ודוגמת מתוכם פריטי לבוש בהדפס קמופלאז' לצד סריגי אוברסייז מנחמים.

 

 

הכוכבות הישראליות מצטרפות לרשימה ארוכה של מפורסמות עם מודעות אופנתית גבוהה, כמו קנדל ג'נר, ג'יג'י חדיד, ריטה אורה, טיילור סוויפט, קאיה גרבר, היידי קלום, גווינת' פאלטרו ואחרות, שהפכו את המותג לתחנת חובה עבורן ועבור הסטייליסטים הצמודים.

 

את R13 הקים בשנת 2009 מעצב האופנה כריס לבה כמעט בהיחבא. הוא שימש אז בתפקיד בכיר אצל ראלף לורן כסגן נשיא מחלקת העיצוב, ובחר לנווט את המותג החדש תחת מעטה אנונימיות. רק עם עזיבתו את המותג שבע שנים לאחר מכן, נחשף לבה בפברואר 2016 במסגרת שבוע האופנה בניו יורק, כשיצא להשתחוות בפני הקהל בפנים גלויות.

 

הפרקטיקה של מעצבים אנונימיים מאחורי מותגים אינה חדשה: מרטין מרג'יאלה הבלגי עשה מזה קריירה במשך כמעט שלושה עשורים, עד לפרישתו ב-2009. בראיון ל-Xnet, הראשון שהוא מעניק לגוף תקשורת ישראלי, מספר לבה כי "לא הרגשתי שינוי מאז שנחשפתי כמעצב המותג. R13 ואני גדלנו יחד בו זמנית, ואני בר מזל שיכולתי להימנע מרעשי רקע חיצוניים בזמן שעבדתי על בניית המותג כפי שהוא כיום".

 

"הפריטים שנמכרים בישראל אינם שונים מאלה שלקוחותינו האמריקאים אוהבים. העובדה שלא משנה היכן הלקוח שלנו נמצא בעולם, כולם עדיין בעלי סגנון זהה, היא תחושה מדהימה"
    "הפריטים שנמכרים בישראל אינם שונים מאלה שלקוחותינו האמריקאים אוהבים. העובדה שלא משנה היכן הלקוח שלנו נמצא בעולם, כולם עדיין בעלי סגנון זהה, היא תחושה מדהימה"

     

    על אף הסגנון העיצובי השונה, יש קווי דמיון בין ראלף לורן ל-R13: שניהם מבקשים לנסח את הסגנון האמריקאי העכשווי, אך עושים זאת בדרכים שונות. בעוד לורן הוותיק בחר בסגנון לבוש אלגנטי ומהוגן, לבה מנסח את האמריקנה שלו דרך תת-תרבויות מוזיקליות כמו גראנג' ופאנק. "לאחר 19 שנה אצל ראלף לורן, הגעתי לנקודה שבה רציתי לחקור דרכי ביטוי חדשות", הוא מסביר, "אהבתי בראלף לורן את הדגש על סגנון אמריקנה ורציתי להביא אותו איתי ל-R13, אבל עבור צרכנים שנמצאים בקצה השני של הספקטרום בסגנון זה. למעצבים רבים יש השקפת עולם שונה על הסגנון האמריקאי, וחשוב לראות איך כל מותג מפרש אותו והופך את החזון הזה לשלו".

     

    אופנת רחוב מלאת תשוקה ואש, אבל עם תג מחיר גבוה מאוד
      אופנת רחוב מלאת תשוקה ואש, אבל עם תג מחיר גבוה מאוד

       

      קולקציית אביב-קיץ 2020 בעיצובו מבקשת להציג אמריקה מחוספסת, רוויית שכבות, עם שילוב של אלמנטים מעולם הרוק, כמו חולצה עם הדפס הבננה המפורסם של אנדי וורהול על עטיפת אלבום הבכורה של The Velvet Underground מ-1967, לצד הדפסים חייתיים כמו מנומר וזברה בשלל צבעים וסריגי אוברסייז בדוגמת לבבות. אופנת הרחוב בעיצובו מלאת תשוקה ואש, אבל גם מגיעה עם תג מחיר שלא רבים יכולים להרשות לעצמם: חולצת משי מנומרת לנשים תעלה 4,500 שקל, על סווטשירט אוברסייז במראה דהוי יש לשלם כמעט 3,000 שקל, מחירו של ז'קט ג'ינס עם שרוולים בעלי נפח הוא 4,250 שקל, ומכנסי הטייץ המנומרים מהקולקציה מגיעים עם תג מחיר של 1,700 שקל. מחירים שפאנקיסטים אמיתיים, שאספו פני לפני בתחילת שנות ה-80 כדי לרכוש פיש אנד צ'יפס בדרום לונדון – היו נחנקים מהם.

       

      "ידעתי ש-R13 עומד להיות מותג המתמקד במורשת האמריקאית, אך בצד הקיצוני של הספקטרום" (צילום: Noam Galai/GettyimagesIL)
        "ידעתי ש-R13 עומד להיות מותג המתמקד במורשת האמריקאית, אך בצד הקיצוני של הספקטרום"(צילום: Noam Galai/GettyimagesIL)

         

        "יש קשר יפה בין קעקועים לסגנון אישי"

        מאז הגיע לארצות הברית מווייטנאם כילד, נחשף לבה לפאנק כדרך חיים וכאסתטיקה. את ילדותו העביר בעיירת החוף מונוטוק בלונג איילנד, שם הפעילה אמו מוטל. גופו מכוסה הקעקועים הוא רק אלמנט אחד מיני רבים בדרכו לברוא עולם שלם המחבר בין המוזיקה לה הקשיב כנער צעיר ותפישתו האסתטית כמעצב וכאב לשני ילדים קטנים. שלא כמו אופנה המשתנה מדי עונה, קעקועים נשארים לנצח. איך הוא משלב בין שני האלמנטים האלה שיוצרים יחד מראה של אדם?

         

        "אני חושב שיש קשר יפה בין קעקועים לסגנון אישי", הוא אומר, "בסופו של דבר, אופנה משתנה – אך המשיכה המובנית שלך לבגדים תישאר זהה. עבורי, קעקועים שמים דגש על הסגנון שלי, ואני מאמין שזה אותו דבר עם המראה של כל אחד אחר".

         

        המעצב כריס לבה
          המעצב כריס לבה

           

          לא בכדי, גם שם המותג תואם את חזונו העיצובי. "תוך כדי חיפוש אחר השראה, מצאתי את הדגל 'הצטרף או מות' (Join or Die) ממלחמת העצמאות האמריקאית. על הדגל איור של נחש עכסן רעשן אחד שחתוך לשמונה חלקים, המייצגים את המושבות האמריקאיות, כאשר בפועל היו 13 מושבות מקוריות", הוא אומר. דגל הנחש שמייצג את הצורך באחדות כדי להילחם למען העצמאות, תאם לאג'נדה שלו כמעצב. "ידעתי ש-R13 עומד להיות מותג המתמקד במורשת האמריקאית, אך בצד הקיצוני של הספקטרום. השם R13 הוא בעצם קיצור של 13 המושבות, ואהבתי את האופן שבו המטפורה לנחש העכסן החתוך סימנה לאחדות למרות אמונות שונות".

           

          "האתגר הגדול ביותר עבור מעצבים צעירים הוא היכולת להתבלט מול מעצבים אחרים"
            "האתגר הגדול ביותר עבור מעצבים צעירים הוא היכולת להתבלט מול מעצבים אחרים"

             

            איך הגעת משם להשראות מהגראנג' והפאנק? האם אתה חושב שהערכים המקוריים של פאנק נשארים בבגדים שאתה מעצב?

            "בהחלט. בכל עונה אנחנו מביאים גישה של 'ללא כללים' ביצירת הקולקציה, עם הרבה אלמנטים של פאנק וגראנג' – בין אם מדובר בנעלי פלטפורמה מכוסות גרפיטי, מגפיים צבאיים מעור, פריטי ג'ינס מחוררים או מעילי עור. סגנון זה ימשיך להיות לב המותג שלנו תמיד".

             

            מה הצלחת ללמוד על הסגנון של הלקוח הישראלי דרך הפריטים שנמכרים כאן בהשוואה למקומות אחרים בעולם?

            "הפריטים שנמכרים בישראל אינם שונים מאלה שלקוחותינו האמריקאים אוהבים. העובדה שלא משנה היכן הלקוח שלנו נמצא בעולם, כולם עדיין בעלי סגנון זהה, היא תחושה מדהימה עבורי".

             

            עם איזה אתגרים, לדעתך, מתמודדים היום מעצבים צעירים?

            "האתגר הגדול ביותר עבור מעצבים צעירים הוא היכולת להתבלט מול מעצבים אחרים. יש כל כך הרבה חברות שרוצות להשפיע על תעשיית האופנה, אך מה שהופך חברה למוצלחת זה נאמנות למותג. למזלי, כמעצב, יש לנו צבא תומכים חזק שחי, נושם וישן את האסתטיקה שלנו".

             

               

              ואיך השפיע נגיף הקורונה על שבוע האופנה בפריז?

              שבוע אופנה בצל הקורונה. לחצו על התמונה לכתבה המלאה (צילום: rex/asap creative)
              שבוע אופנה בצל הקורונה. לחצו על התמונה לכתבה המלאה (צילום: rex/asap creative)

               

               

               
              הצג:
              אזהרה:
              פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד