נפלאות הג'ינג'רול: עוגיות ג׳ינג'ר בריאות ומשמחות ליום קר

למה כדאי לתבל את החורף בג'ינג'ר? ומה הסגולות של התרכובת הפעילה שבו - הג'ינג'רול? יש לנו שש סיבות מצוינות ומתכון מהיר ל-12 עוגיות טעימות ובריאות

עוגיות ג'ינג'ר. רק 76 קלוריות לעוגיה ובלי קמח חיטה  (צילום: יוסי סליס סגנון והכנה: נטשה חיימוביץ')
עוגיות ג'ינג'ר. רק 76 קלוריות לעוגיה ובלי קמח חיטה (צילום: יוסי סליס סגנון והכנה: נטשה חיימוביץ')

הג'ינגר עוזר להפחית בחילות

במשך אלפי שנים שימש הג'ינג'ר כתרופה עממית לטיפול בבחילות ובהקאות, ולשימוש הזה יש גם הכי הרבה ראיות בספרות המחקרית בעשורים האחרונים. כך לדוגמה, בסקירה שפורסמה ב־2019 בכתב העת Food Science & Nutrition, נמצא שהג'ינג'ר יכול לשמש כטיפול יעיל ובטוח לבחילות והקאות מכל הסוגים. יתרה מכך, כמה מחקרים אף מצאו שהוא יכול להיות יעיל כמו כמה מהתרופות נגד בחילות, כמו למשל התרופה פרמין (מטוקלופראמיד), וכרוך בפחות תופעות לוואי. עדיין לא ברור כיצד בדיוק הג'ינג'ר משפיע על הפחתת בחילות, אך ההשערה היא שהג'ינג'רול, התרכובת הפעילה העיקרית בו, מעודדת שחרור אנזימים המסייעים בפירוק המזון ופועלת לחסימת קולטני הסרוטונין במעיים הגורמים לתחושת הבחילה.

מסייע להפחית אי נוחות בקיבה, גזים ועצירויות

הג'ינג'ר נמצא יעיל גם בהקלה על בעיות נוספות במערכת העיכול, בהן נפיחות, גזים ועצירות. בכמה מחקרים נמצא שהתרכובות הפעילות שלו, ג'ינג'רול ושוגאול, המקנות לו את חריפותו ואת עוקצנותו, מגבירות את תגובת מערכת העיכול ומאיצות את התרוקנות הקיבה. בנוסף הג'ינג'ר הוכח כמעכב גזים במערכת העיכול תודות לאנזים זינגיביין שהוא מכיל, שפועל לפירוק חלבונים. כמו כן, בסקירה שפורסמה ב־2019 ב־Food Science & Nutrition, נמצא כי הג'ינג'ר הוא בעל השפעה המפחיתה התכווצויות מעיים ומפחיתה את הלחץ על שריר הוושט התחתון.

תורם להפחתת דלקות

כמה מחקרים הצביעו על כך שלג'ינג'ר יש גם השפעות נוגדות דלקת. כך לדוגמה, במחקר שפורסם ב־2010 בכתב העת The Journal of Pain, נמצא שאכילת שני גרם שורש ג'ינג'ר טרי או מחומם ביום מפחיתה כאבי שרירים הנובעים מדלקת. מחקר נוסף, שפורסם ב־2012 בכתב העת Cancer Prevention Research, הראה שצריכת ג'ינג'ר מעכבת פרוסטגלנדינים מסוג COX2, חומרים המעודדים את תהליכי הדלקת בגוף ומהווים שלב מוקדם בהתפתחות סרטן המעי הגס.

מסייע להילחם בזיהומים בדרכי הנשימה

נמצא שלתמצית שורש הג'ינג'ר יש השפעה המעודדת את פעילות המקרופגים, תאי הדם הלבנים הנלחמים בזיהומים ויראליים או חיידקיים, ובדרך זו על עיכוב ההתפתחות של נגיפים הגורמים לתחלואה במערכת הנשימה. כך לדוגמה, במחקר שפורסם ב־2012 בכתב העת Journal of Ethnopharmacology, נמצא שלשורש ג'ינג'ר טרי יש השפעה תלוית מינון על עיכוב התפתחות נגיפי ה־RSV בתאים. נגיף זה גורם לזיהום בדרכי הנשימה התחתונות ואחראי בין היתר למחלת הברונכוליטיס ולדלקת ריאות.

נמצא שאכילת שני גרם שורש ג'ינג'ר טרי או מחומם ביום מפחיתה כאבי שרירים הנובעים מדלקת (צילום: יוסי סליס סגנון והכנה: נטשה חיימוביץ')
    נמצא שאכילת שני גרם שורש ג'ינג'ר טרי או מחומם ביום מפחיתה כאבי שרירים הנובעים מדלקת(צילום: יוסי סליס סגנון והכנה: נטשה חיימוביץ')

וגם להרגעת מיגרנות

לתמצית הג'ינג'ר יש היסטוריה אנקדוטלית ארוכה כטיפול במיגרנות ברפואה הסינית המסורתית. ואכן, מחקרים מהשנים האחרונות סיפקו ראיות לכך שהג'ינג'ר עשוי להוות טיפול יעיל במיגרנה. זאת ככל הנראה לאור התכונות נוגדות הדלקת שלו. כך לדוגמה, במחקר שפורסם ב־2018 בכתב העת Cephalgia, נמצא כי מתן מיצוי ג'ינג'ר במינון של 400 מיליגרם בעת התקף אקוטי של מיגרנה הביא לירידה משמעותית ומהירה למדי (כעבור שעה עד שעתיים) בעוצמת הכאב של המשתתפים, כמו גם לפחות רגישות לאור.

יכול לסייע למניעת מחלות סרטן

באסיה ובאפריקה משמש הג'ינג'ר כתרופה מסורתית לטיפול בסרטן. ואכן, מחקרים שנערכו בשנים האחרונות מצביעים על כמה מנגנונים ביו־אקטיביים שבהם התרכובות הפעילות בצמח יכולות להילחם סלקטיבית כנגד תאי סרטן שונים, ובהם סרטן הריאות, סרטן השד וסרטן הערמונית, סרטן הקיבה, סרטן המעי הגס וסרטני דם. כך לדוגמה, מאמר שפורסם ב־2015 בכתב העת PLOS, מצביע על מנגנוני פעולה שונים של השוגאול, בהם עידוד אפופטוזיס (מוות תאי מתוכנן) בתאים הסרטניים ובתאי גזע סרטניים, אוטופגיה (המנגנון הטבעי שבו התאים מפנים מרכיבים לא מתפקדים או לא נחוצים שהצטברו בהם), מניעה של חלוקת התא, והשפעה ציטוטוקסית (רעילה) כנגד תאים סרטניים. כמו כן, החוקרים ציינו שתרכובת השוגאול מחזקת את תפקודי המיקרוביום - אוכלוסיית החיידקים הידידותיים במעי - וייתכן שגם בדרך זו פועלת כנגד תאים סרטניים.

עוגיות ג׳ינג'ר

(צילום: יוסי סליס סגנון והכנה: נטשה חיימוביץ')

החומרים ל-12 עוגיות:

• 4 כפות שמן קוקוס
      • 3 כפות מייפל
      • 2 כפות קמח כוסמת
      • 2 כפות חלב שיבולת שועל
      • 70 גרם שיבולת שועל עבה
      • 1 כפית ג'ינג'ר טחון (זנגוויל)
      • קורט ציפורן טחונה
      • 1/2 כפית תמצית וניל
      • קורט מלח (רצוי הימלאיה)

אופן ההכנה:

1 . מערבבים בקערה את כל חומרי העוגיות.

2. יוצרים מהתערובת כדורים קטנים, מניחים בתבנית מרופדת  בנייר אפייה במרחק של 2 ס"מ זה מזה ומשטחים לצורת עוגיות.

3. אופים בתנור שחומם מראש ל־180 מעלות במשך כ־8־10 דקות עד שהעוגיות מזהיבות.

ערכים תזונתיים למנה: 76 קלוריות | 9.4 גרם פחמימות | 1.5 גרם חלבון | 3.9 גרם שומן | ל־12 עוגיות