לטייל ביער בלי לצאת מהעיר: החדר שמפיץ את ריחות הטבע וצליליו

השהייה בטבע מיטיבה עם נפש האדם. המעצב עומר פולק מציע מרפא ב''קליניקה'', שבה משתלשלים מהתקרה מוטות רטאן המפיצים נינוחות אדמה וטחב, שרף וענף

סיגל נמיר

|

07.01.20 | 07:55

מוטות הראטן עוצבו בקווים המזכירים ענפים, והמראות המקיפות אותם יוצרות אשליה של יער אינסופי  (צילום: Pujan Shakupa & Stefan Stark)
מוטות הראטן עוצבו בקווים המזכירים ענפים, והמראות המקיפות אותם יוצרות אשליה של יער אינסופי (צילום: Pujan Shakupa & Stefan Stark)
המעצב עומר פולק למד לתואר ראשון בבצלאל ולתואר שני באקדמיית Ecal שבלוזאן. היום הוא מתגורר בברלין, שם פתח סטודיו עצמאי. בגרמניה, לדבריו, רופא המשפחה רשאי לאשר יום חופשה מהעבודה לטובת טיול שלו ביער (צילום: Pujan Shakupa & Stefan Stark)
המעצב עומר פולק למד לתואר ראשון בבצלאל ולתואר שני באקדמיית Ecal שבלוזאן. היום הוא מתגורר בברלין, שם פתח סטודיו עצמאי. בגרמניה, לדבריו, רופא המשפחה רשאי לאשר יום חופשה מהעבודה לטובת טיול שלו ביער (צילום: Pujan Shakupa & Stefan Stark)
פולק התהלך ביער כשהוא מצויד במכשירים לדיגום ריחות והקלטת צלילים  (צילום: Pujan Shakupa & Stefan Stark)
פולק התהלך ביער כשהוא מצויד במכשירים לדיגום ריחות והקלטת צלילים (צילום: Pujan Shakupa & Stefan Stark)
במעבדות של חברה מתמחה הפכו הריחות למידע דיגיטלי, שאיפשר לייצרם בצורה מלאכותית ולטבול בהם את מוטות הראטן (צילום: Pujan Shakupa & Stefan Stark)
במעבדות של חברה מתמחה הפכו הריחות למידע דיגיטלי, שאיפשר לייצרם בצורה מלאכותית ולטבול בהם את מוטות הראטן (צילום: Pujan Shakupa & Stefan Stark)
בתערוכה. אין כאן ניסיון לחקות את היער או למזער אותו, אלא ללכוד את רעיון היער ולהשרות רוגע וערות גם יחד (צילום: Pujan Shakupa & Stefan Stark)
בתערוכה. אין כאן ניסיון לחקות את היער או למזער אותו, אלא ללכוד את רעיון היער ולהשרות רוגע וערות גם יחד (צילום: Pujan Shakupa & Stefan Stark)
 

בגרמניה רשאי רופא המשפחה לאשר יום חופשה מהעבודה לטובת טיול ביער, כי השהייה בטבע נחשבת לפעילות טיפולית, מספר המעצב עומר פולק. לא רק בגרמניה מבינים שליער, ולטבע בכלל, יש השפעה מיטיבה על השְׁלוֹמוּת (המונח העברי ל-well beeing) שלנו. ההכרה בחשיבותו של הנוף הירוק לנפש האדם הייתה אחת מנקודות ההסכמה הבולטות בין מנהלי בתי החולים הפסיכיאטריים שהשתתפו בשבוע שעבר בכנס שעסק בהשפעת האדריכלות והעיצוב על ההתנהגות האנושית בכלל ועל מתמודדי נפש בפרט.

 

בעוד אלפי דונמים של יערות עולים באש בברזיל ובאוסטרליה, בשנים האחרונות, לראשונה בתולדות האנושות, למעלה ממחצית האוכלוסייה מתגוררת בערים גדולות, הרחק ממרחבי הטבע. לכן, חשב פולק, צו השעה הוא לקרב את הטבע לעיר, כדי שנוכל ליהנות מהשפעתו המיטיבה.

 

Olfactory Forest (בתרגום חופשי – היער של חוש הריח), המיצב שמציג פולק ב-Sense Me, תערוכה רחבת היקף המוצגת בימים אלה במוזיאון טרפולד לאמנות ועיצוב בדנמרק, מציע חיבור חדש בין שלוות הצומח לכרך הפועם.

 

Sense Me, מספר פולק, עוסקת במפגש בין החושים לאמנות, ובהשפעתם זה על זה. משתתפים בה אמנים כמו קנדינסקי וג'ורג'יה אוקיף, אולאפור אליאסון ואן פטרסון. במיצב שלו לא ביקש פולק לחקות את היער, או למזער אותו לקנה המידה של חלל התצוגה. נכון, ביער שלו אפשר לשאוף את ריחם של האדמה התחוחה והטחב, השרכים והפטריות, שרף עצי המחט, ענף עץ שנשבר וצמח הלינדן הנפוץ ביערות הסמוכים לברלין, עיר מגוריו הנוכחית. אפשר גם להאזין לנמלים הנוגסות בעץ, למעוף היתושים, לצעדיהן של הלטאות ולשאר רחשיו האופייניים של היער. אבל העבודה עצמה אינה יער, אלא ייצוג מופשט של רעיון היער.

 

פולק בהקמת התערוכה (צילום: Pujan Shakupa & Stefan Stark)
    פולק בהקמת התערוכה(צילום: Pujan Shakupa & Stefan Stark)

     

    חוויה שמזמנת מודעות קשובה (צילום: Pujan Shakupa & Stefan Stark)
      חוויה שמזמנת מודעות קשובה(צילום: Pujan Shakupa & Stefan Stark)

       

      היער של פולק הוא מיצב סוחף, אימרסיבי, כזה שממלא את החלל ועוטף את המבקרים מכל הכיוונים. בחדר צחור, שגודלו כ-20 מטרים רבועים והוא מוקף מראות, משתלשלים מהתקרה מוטות רטאן, המזכירים ענפי עצים. השתקפויות ענפי הרטאן במראות יוצרות אשליה של יער אינסופי חשוף, צורותיהם המעוגלות, הכמו-אורגניות, של המוטות הן פרשנותו המופשטת של פולק לריחות ולצלילים שדגם ואסף, ותאורה לבנה השוטפת את החדר מספקת תחושה של קליניקה.

       

      זו לא הפעם הראשונה שפולק חוקר חוויית ריח. בפרויקט הגמר שלו במחלקה לעיצוב תעשייתי בבצלאל הוא התמקד בריחות הגוף, כשהוא נעזר במדענים ממכון ויצמן. "שם הבנתי שהריח הוא שפה בפני עצמה, שפה ללא מלים, וההבנה הזאת היא זו שהובילה אותי אל היער. כי היער הוא מקום של ריחות – חרקים ובעלי חיים אחרים מתקשרים בינם לבין עצמם, ועם זנים אחרים, באמצעות ריח".

       

      כמה מהאלמנטים שנדגמו ועובדו (צילום: Pujan Shakupa & Stefan Stark)
        כמה מהאלמנטים שנדגמו ועובדו(צילום: Pujan Shakupa & Stefan Stark)

         

        רוקחים ריחות (צילום: Pujan Shakupa & Stefan Stark)
          רוקחים ריחות(צילום: Pujan Shakupa & Stefan Stark)

           

          שעות יער רבות צבר פולק, בהן התהלך בחרישיות בין העצים, כשהוא מצויד במכשיר הקלטה רגיש ובמכשיר שיודע לדגום ריחות, וליקט שלל צלילים ומולקולות של ריחות. בזכות שיתוף פעולה עם חברת Symrise – מהחברות בינלאומיות הגדולות בתחומי הריחות והטעמים – הוזמן להשתמש במעבדות החברה, בהן צוות לו אחד מהפרפומרים (רוקחי הריחות) הבכירים שלה, מארק וום אדן.

           

          שם, במעבדות, נותחו הריחות למרכיביהם והפכו למידע דיגיטלי. חלקם, מספר פולק, עברו תהליכי עיבוד כדי לדייקם. "הבחירה נעשתה מתוך מחשבה שלי, שהריחות המאוד מסוימים שאליהם כיוונתי יעוררו אצל כולנו איזשהם זיכרונות. ריחות שהם יחסית מוכרים, שאפשר להתחבר אליהם בצורה אישית, אבל רחבה.

           

          "השילוב בין הדאטה הדיגיטלי ליד של מארק, הוא שאפשר לנו לייצר את הריחות המדויקים לפי הקונספט שרציתי. המקום הזה, שבין האדם לטכנולוגיה, מאוד מעניין. הטכנולוגיה יכולה להביא את הרעיון עד לנקודה מסוימת, אבל היא מחייבת בחירות עצמאיות, ואת הבחירות עושה האדם, איש המקצוע המנוסה. באחת השיחות עם מארק דיברנו על התחושה של לטפס על עץ ביער. יש לי זיכרון ילדות שאני מטפס, וכשאני יורד, החולצה דבוקה בשרף אורן. כשטיילתי ביער והרחתי ריח של שרף, הוא ממש החזיר לי את זיכרון הילדות".

           

          לאחר שהסתיים תהליך הבחירה נטבל כל מוט בתמצית אחד הריחות, והוצמד לו רמקול זעיר שמשמיע את אחד הקולות. דרך השילוב בין ההצבה החזותית, הצליל והריח, ביקש פולק ליצור חוויה חדשה, שמפנה את הקשב למשהו מאוד ספציפי ברגע נתון; חוויה נעימה, מיטיבה, שמשרה רוגע וערות גם יחד, ומזמנת מודעות קשובה (מיינדפולנס).

           

          עיצוב בתחום הקולינריה

          פולק למד בבצלאל, והמשיך לתואר שני באקדמיית העיצוב Ecal בלוזאן, שווייץ, בהתמחות ב-Luxuary&Crafts. לאחר שסיים את לימודיו קבע את משכנו בברלין, ולפני כשנה פתח סטודיו עצמאי בקרויצברג. "סטודיו קטן, אני ואסיסטנטית, ועוזרים זמניים נוספים, כשצריך. אני נע בין העיצוב הפרקטי לחוויית הלקוח, בין עיצוב בקנה מידה קטן של מוצר, לבין עיצוב חלל, פנים וקאסטום מייד", הוא אומר.

           

            

           

           

          לצד העבודות הקונספטואליות שאותן הוא מציג בתערוכות שונות, המבוססות לרוב על מחקר מדעי ומשלבות טכנולוגיה, מעצב פולק מיצבים לחנויות ועובד עם עולם הקולינריה – מחוויית אכילה ועיצוב טקסי אכילה, ועד לעיצוב מטבח תעשייתי לקייטרינג גדול. בין אלה הוא מעביר הרצאות וסדנאות – לחברות פרטיות, ארגונים, בתי ספר לעיצוב, בארץ, בגרמניה ואפילו בברזיל. 

           

           

           
          הצג:
          אזהרה:
          פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד