עיצוב מהסרטים: מפגש ראשון עם XCeed, הקרוסאובר החדשה של קיה

מעבר לזה שהיא יפה וזועקת דינמיות וספורט, מכונית ה-Ceed הקומפקטית מקבלת את תוספת ה-X: ארוכה וגבוהה יותר, מרווחת, ומספקת עיצוב, איכות ונסיעה נעימה

מסובבת ראשים אפילו למי שכבר רגיל ליצירות של קיה. ה- XCeed החדשה  (צילום: רונן טופלברג)
מסובבת ראשים אפילו למי שכבר רגיל ליצירות של קיה. ה- XCeed החדשה (צילום: רונן טופלברג)
הכל תוכנן ועוצב כדי להפוך אותה ממכונית שגרתית לקרוסאובר נחשק  (צילום: רונן טופלברג)
הכל תוכנן ועוצב כדי להפוך אותה ממכונית שגרתית לקרוסאובר נחשק (צילום: רונן טופלברג)
לשוק המאוד צפוף של הקרוסאוברים – הקטגוריה השולטת בשנים האחרונות בשוקי הרכב של ישראל ורוב מדינות העולם – פורצת בימים אלה שחקנית חדשה: קיה XCeed. ה- XCeed, לפני הכל, היא מכונית יפה. מסובבת ראשים וממקדת מבטים אפילו למי שכבר רגילים ליצירות מעוצבות אחרות של קיה, כמו הספורטאז' והסטוניק. ה- XCeed עולה עליהן, עם קווים מעוגלים-זורמים, גלגלים גדולים וכל-כולה זועקת דינמיות וספורט, בדיוק הדבר שרוב הנהגים מחפשים.

 

לצד העיצוב, הצד החזק ב- XCeed הוא איכות החיים של הנהג והנוסעים  (צילום: רונן טופלברג)
    לצד העיצוב, הצד החזק ב- XCeed הוא איכות החיים של הנהג והנוסעים (צילום: רונן טופלברג)

     

    רקע ונתונים טכניים

    ה-XCeed מבוססת על ה-Ceed (סיד), שהיא מכונית קומפקטית שימושית בעיצוב האצ'בק (כמו יונדאי i30, פיג'ו 308, אופל אסטרה, פולקסווגן גולף ומאזדה3), אבל המרכב של ה-X ארוך וגבוה יותר, תא המטען שלה מרווח יותר (426 ליטר), המרחק בין הסרנים (בסיס הגלגלים) עומד על 2650 מ"מ (נתון המעניק לה מרחב פנימי טוב) ומרווח הגחון (בין רצפת הרכב לכביש) עומד על 184 מ"מ, גבוה מרוב המתחרות בקטגוריה. למעשה, החלקים היחידים מהסיד שהועברו כפי שהם ל-X הם צמד הדלתות הקדמיות. כל השאר תוכנן ועוצב מחדש, כדי להפוך אותה ממכונית שגרתית לגמרי (סיד) לקרוסאובר נחשק.

     

    משדרת דינמיות וספורט, בדיוק הדבר שרוב הנהגים מחפשים  (צילום: רונן טופלברג)
      משדרת דינמיות וספורט, בדיוק הדבר שרוב הנהגים מחפשים (צילום: רונן טופלברג)

       

      הביצועים

      ל-XCeed מנוע 1.4 ליטר מפיק 140 כ"ס ומומנט לא רע של 24.7 קג"מ; תיבת ההילוכים היא רובוטית-אוטומטית כפולת מצמדים, בעלת 7 הילוכים קדמיים (יש אופציית "ספורט" שמחדדת ומשפרת ביצועים); צריכת הדלק בנהיגה אחראית סבירה למדי, 14-13 ק"מ לליטר; התנהגות הכביש, גם בנהיגה דינמית, טובה מאוד, אם כי לא ספורטיבית כמו שהמראה החיצוני שואף להציג.

       

      הנסיעה

      לצד העיצוב, הצד החזק ב- XCeed הוא איכות החיים של הנהג והנוסעים: תנוחת הישיבה גבוהה במספר סנטימטרים מאשר בסיד הרגילה, בידוד הרעשים יותר ממצוין, המתלים מרוסנים ובדרך כלל יודעים להיות רכים או קשיחים לפי הצורך. על הכביש היא בהחלט מהווה מתחרה ראויה למאזדה3 ול-CX3, שבעיני רבים מעניקות הכי הרבה כיף בנהיגה מבין המשפחתיות והקרוסאוברים הקטנים.

       

      קווים מעוגלים-זורמים וגלגלים גדולים   (צילום: רונן טופלברג)
        קווים מעוגלים-זורמים וגלגלים גדולים (צילום: רונן טופלברג)

         

        עיצוב הפנים

        לוח המחוונים שמול עיני הנהג דיגיטלי לגמרי ועיצובו מתחלף בעת מעבר לאופציית "ספורט" שבתיבת ההילוכים; הצג הדיגיטלי הגדול שבמרכז הדשבורד מציג מגוון אפליקציות לתפעול הרכב, למשל, ניווט בעזרת ווייז, חנייה בעזרת פאנגו, מצלמה אחורית, חיבור הטלפון וכמובן רדיו ומולטימדיה.

         

        האבזור

        עשיר למדי: בקרת האקלים דיגיטלית ויש פתח מזגן מאחור; ההתנעה היא ללא מפתח, ומערכות הבטיחות החשובות כוללות בלימה אוטונומית (עד מהירות של 60 קמ"ש), בקרת אורות גבוהים, תיקון אקטיבי של סטייה מנתיב ובקרה על עייפות הנהג. גרסת הפרימיום היקרה יותר מציעה גם בקרת שטחים מתים בצדי הדרך, בקרת שיוט אדאפטיבית והתראה על תנועה חוצה מאחור. מה חסר? שקעי טעינה ליושבים מאחור.

         

        לא ספורטיבית כמו שהמראה שלה שואף להציג  (צילום: רונן טופלברג)
          לא ספורטיבית כמו שהמראה שלה שואף להציג (צילום: רונן טופלברג)

           

          מחירים

          מ-138 אלף שקל לגרסה "פשוטה", שמיועדת בעיקר לחברות ליסינג וציי רכב; 140 אלף שקל לגרסת EX ו-146 אלף שקל לגרסת פרימיום המצוידת באבזור נוסף, גם מפנק וגם בטיחותי. יבואני קיה מכוונים את ה- XCeed אל שוק הקרוסאוברים, שבו הם כבר משחקים תפקיד מרכזי בזכות שלושה דגמים פופולריים, כל אחד בקטגוריה שלו: ספורטאז' (ש-7,576 יחידות ממנו עלו לכבישים בשנת 2019), נירו (7,861) וסטוניק (4,678).

           

          במצאי של קיה, ה- XCeed אמורה להשתלב בין הסטוניק הקטנה לנירו ולספורטאז' הגדולות יותר, אבל היא יכולה להצליח גם מכיוון אחר לגמרי, אם לוקחים בחשבון שהיא קצת יותר ממשפחתית רגילה ומעט פחות מקרוסאובר מגודל. כך, מי ששוקל לרכוש מכונית משפחתית (למשל, טויוטה קורולה, יונדאי איוניק או סקודה אוקטביה), יכול, בתוספת תשלום לא גדולה, לקבל פה בונוס מבחינת עיצוב, ניראות וחוויית נהיגה.

           

          יותר ממשפחתית רגילה, פחות מקרוסאובר מגודל  (צילום: רונן טופלברג)
            יותר ממשפחתית רגילה, פחות מקרוסאובר מגודל (צילום: רונן טופלברג)

             

            למה כן?

            עיצוב חיצוני ופנימי, בידוד רעשים, איכות חומרים, נסיעה נעימה.

             

            למה לא?

            פחות ספורטיבית מהמראה החיצוני שלה.

             

             

            הגליון החדש של לאשה - עכשיו בדוכנים (צילום: שי ארבל, סגנון: ראובן כהן)
            הגליון החדש של לאשה - עכשיו בדוכנים (צילום: שי ארבל, סגנון: ראובן כהן)
             
            הצג:
            אזהרה:
            פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד