דה ברטה אפקט: "שמלות הכלה שלנו הן הכי מועתקות בעולם"

מעצבת הכלות ברטה בלילתי לא נחה לרגע, כובשת עוד יעדים ובעיקר את ליבן של הכוכבות הגדולות ביותר (היי אריאנה גרנדה). מה סוד הקסם של הסינדרלה מאשדוד?

"מאוד חשוב לי להמשיך ולייצר באשדוד, לפתח את התעשייה הישראלית". ברטה בשבוע האופנה לכלות בניו יורק
"מאוד חשוב לי להמשיך ולייצר באשדוד, לפתח את התעשייה הישראלית". ברטה בשבוע האופנה לכלות בניו יורק
מפגן כוח. שבוע האופנה לכלות בניו יורק  (צילום: DukeImages)
מפגן כוח. שבוע האופנה לכלות בניו יורק (צילום: DukeImages)
משתגעים על ברטה. סינדי קימברלי, בריטני ספירס ואריאנה גרנדה  (צילום: באדיבות ברטה, Frazer Harrison/GettyimagesIL)
משתגעים על ברטה. סינדי קימברלי, בריטני ספירס ואריאנה גרנדה (צילום: באדיבות ברטה, Frazer Harrison/GettyimagesIL)
נטע אלחמיסטר מתחתנת בשמלה של ברטה (צילום: רון קדמי)
נטע אלחמיסטר מתחתנת בשמלה של ברטה (צילום: רון קדמי)
תצוגת אופנה בקומה ה-102 של מגדל החירות בניו יורק. לחצו לצפייה
צילום ועריכה: Bowen Films

מגדל החירות במתחם מרכז הסחר העולמי שבניו יורק הוא אחד הבניינים הגבוהים בעולם. מחלונותיו נשקף אחד הנופים המיוחדים בעולם, הכולל מיקס אורבני של היסטוריה וחדשנות, זיכרונות כואבים ותקווה. כשהמעצבת הישראלית ברטה בלילתי הציגה בקומה ה־102 שלו את הקולקציה ה־14 שלה, בשבוע אופנת הכלות הנחשב שחל לפני כחודש, אי אפשר היה להימנע מסיכום המעמד בצורה הקלישאתית אולי, אך גם זו המתבקשת - כשמכוונים הכי גבוה, לפעמים גם מגיעים לשם.

 

כבר לא מעט שנים שהעדויות על הצלחתה הבין־לאומית של ברטה מגיעות מכל הכיוונים האפשריים. ההשתתפות הקבועה בשבוע אופנת הכלות הניו יורקי חוברת לנוכחות אינסטגרמית כמעט חסרת תקדים בנוף המעצבים המקומי, לסיקורים מפרגנים במגזיני האופנה הנחשבים ולהזמנות של שמלות מכל השמות הנכונים, וביניהם אריאנה גרנדה, מייגן טריינור וקרלי קלוס, וזה עוד לפני שזרקנו מילה על קהל המכורות המקומי.

 

סיפור ההצלחה שלה סוקר בהרחבה, בעיקר תחת כותרות בסגנון 'המעצבת האשדודית שכבשה את העולם'. מאז 2013, ועם רוח אדירה שמפיח חתנה ניר מוסקוביץ' במפרשי המותג, ברטה כובשת חלקה אחר חלקה, מרחיבה צעד צעד את פעילותו של מה שהיה פעם סלון כלות מקומי ולא מראה סימני עצירה.

 

התצוגה השנה הייתה סוג של מפגן כוח נוסף כשאל מושביה התכנסו קרוב ל־500 אורחים, וביניהם בלוגרים שמרפדים בתיוגים ובסטוריז את מעמדה הוויראלי (לברטה יש כ־2.6 מיליון עוקבים באינסטגרם), קניינים שתפקידם להחליט על איזה צד של איזו הינומה תמרח השנה חמאה, עורכות אופנה של המגזינים המובילים וקווין ודניאל ג'ונאס שממלאים בחינניות את משבצת האורחים המפורסמים. המותג ברטה מוכר בלמעלה מ־200 חנויות ברחבי העולם, כולל את "נורדסטרום" ו"סאקס פיפת' אווניו" הניו יורקית הנחשקת, ובלונדון, במילאנו, בפריז, בסינגפור, בדרום קוריאה, בסין, באוסטרליה ועוד.

 

המותג ברטה מוכר בלמעלה מ־200 חנויות ברחבי העולם, כולל את "נורדסטרום" ו"סאקס פיפת' אווניו" הניו יורקית הנחשקת, ובלונדון, במילאנו, בפריז, בסינגפור, בדרום קוריאה, בסין, באוסטרליה ועוד (צילום: DukeImages)
    המותג ברטה מוכר בלמעלה מ־200 חנויות ברחבי העולם, כולל את "נורדסטרום" ו"סאקס פיפת' אווניו" הניו יורקית הנחשקת, ובלונדון, במילאנו, בפריז, בסינגפור, בדרום קוריאה, בסין, באוסטרליה ועוד(צילום: DukeImages)

     

    "כבר מההתחלה החלום שלי היה כל הזמן להתפתח ולהיפתח לעולם", היא מספרת לי אחרי התצוגה על הימים שלפני התצוגות הבין־לאומיות, על הקשרים ההדוקים עם הסטייליסטים של כל הכוכבות הגדולות ועל הכותרות בדבר שמלות הכלה שהיא תופרת לכלות המקומיות הכי מפורסמות בארץ - מנטע אלחמיסטר ועד עדן בן זקן, "אני פרפקציוניסטית, ממש 'פריק קונטרול'. בהכל אני חייבת להיות מעורבת. התחלתי ב־1995 בסטודיו קטן שלאט לאט בניתי בו קולקציות. השמועה עברה מפה לאוזן, הלקוחות היו מרוצות וכך הבנתי שאני במקום הנכון. התחילו להגיע אליי מכל הארץ, והפעילות צברה תאוצה והתפתחה. התחלתי לעשות קמפיינים בחו"ל והעסק גדל. ב־2010 עברנו למקום בעל שטח גדול יותר ואיתו גם התחזקה ההרגשה שיש פוטנציאל למשהו גדול יותר. בעלי, שהיה מנהל תפעול בחברה אחרת, הרגיש שהוא מיצה את עצמו ושהוא יכול להביא את הידע שלו למותג שלנו, לברטה".

     

    מאשדוד לניו יורק

    בכל ריאיון עם ברטה עולים שני קווים מרכזיים: הראשון - הפעילות שמבוססת מאשדוד הקטנה, המסמלת את כל מה שרחוק מתל אביב המקושרת, שפתיחת הדלתות ממנה לעולם הגדול נשמעת כמשימה קצת פחות מאתגרת. והשני - הבסיס המשפחתי האיתן של העסק שבו משתתפים, כאמור, בעלה סימון והחתן ניר, אבל גם שלושת הילדים - הילה, מאור וליבר שמג'נגלים בין שלל המטלות המחייבות של עסק בין־לאומי. גם מעל סיפור הפריצה הבין־לאומית שלה מפוזר אותו קונפטי צבעוני אישי־מקצועי שהופך את הכול למעניין יותר. "מאוד חשוב לי להמשיך ולייצר באשדוד, לפתח את התעשייה הישראלית" מגלה ברטה, "הכול מיוצר בארץ. חשוב לי לתת מקומות עבודה לנשים ולקדם את הכוח הנשי. רוב העובדים שלי הם נשים".

     

    למעשה, שמלות הכלה שעיצבת לבתך הילה היו אלו שסללו את התחלת ההצלחה בחו"ל?

    "הילה התחתנה עם ניר ב־2012. עיצבתי לה שלוש שמלות כלה מדהימות; ובני סהר, הצלם שצילם את החתונה, עבד חזק מאוד בחו"ל. מגזין הכלות המוביל Grace Ormonde Wedding Style התעניין בחתונה ישראלית מיוחדת וכשבני נתן להם את התמונות, הם עשו כתבה גדולה על האירוע והשמלות ואז גם התחילו להגיע פניות מכל העולם. כך בעצם הסיפור התחיל. כשהילה וניר התחתנו, ניר סיים לימודי עריכת דין ובדיוק התחיל סטאז'. אי אפשר שלא היה לחוש במומנטום. אז אמרנו 'אם לא עכשיו, מתי?' ישבתי עם הילה וניר ודיברנו על האפשרויות. ראיתי את ניר כאדם הנכון שיכול למנף את הפּניוֹת מחו"ל ואת ההתעניינות למקום שאני רוצה שהן ימונפו. זה היה הרגע שהוא הצטרף לעסק, והשאר היסטוריה".

     

    ניר: "לקחתי 11 שמלות במזוודה, התקשרתי לכל חנויות שמלות הכלה בעולם שאפשר לחשוב עליהן, וכמובן שכולן דחו אותי. רק חנות אחת בניו יורק אמרה 'בוא!'. טסתי לאירוע מכירה לבדוק אם יש עניין, ומכרנו בסופ"ש אחד שתי שמלות כלה שאפילו לא כיסו את הוצאות הטיסה, אבל הבנו שיש לנו משהו ביד. אז גם חזרתי והחלטתי להיכנס "אול אין" לעסק.

     

    "אחרי כל הסירובים הבנתי שהדרך להצליח היא בעצם לעקוף את התעשייה המסורתית ואת מקבלי ההחלטות, שהם מאוד מיושנים, ולפנות ישירות לצרכנים. זו הייתה ההחלטה ששינתה את הכול - לשווק ישירות לצרכנים. ההשקעה המוחלטת ברשתות החברתיות ויצירת תוכן מושקע ואיכותי של הפקות עם הדוגמנים והצלמים הכי טובים ובלוקיישנים הכי שווים, הוכיחה את עצמה. אחרי בערך שנה התהפכו היוצרות וחנויות וקניונים נעמדו בתור כדי לקבל את השמלות שלנו. גם אלה שאמרו לנו לא".

     

    "אני פרפקציוניסטית, ממש 'פריק קונטרול'". ברטה (צילום: DukeImages)
      "אני פרפקציוניסטית, ממש 'פריק קונטרול'". ברטה(צילום: DukeImages)

       

      מה זה אומר לפתוח עסק כזה לפעילות מבוססת בחו"ל?

      ברטה: "התחלנו בשבוע האופנה לכלות. פרזנטציות, נסיעות לכל העולם, להציג בשואורומים. עבודה מאוד קשה בכל ההיבטים, החל מבקרת האיכות וכלה ביכולת לייצר כמות כזאת גדולה של שמלות. צריך להבין שלצד ההצלחה הגדולה והטפיחה על האגו, גם הציפייה ממך הולכת וגוברת ככל שעובר הזמן. צריך כל הזמן להוכיח ולהמציא את עצמך מחדש. העבודה מאחורי הקלעים היא סיזיפית ועושים אותה צוותים ומחלקות שלמות. בקרת האיכות, כאמור, היא קריטית. צריך לעבור ממש על הכול - מהגזירה, התפירה, עבודות היד, חרוז חרוז עד הכפתור האחרון. עם ההצלחה והגדילה מגיעה אחריות מאוד גדולה. לעצב ולייצר שבע קולקציות בשנה זה אומר לפעמים לא לישון, רק לחשוב, לרשום ולגזור".

       

      "אנחנו הכי מועתקים בעולם"

      לא מעט פרשנויות ניתנו להצלחה הבינלאומית שזוכים לה כמה ממעצבי שמלות הכלה הישראלים בחו"ל בשנים האחרונות. שמו של המותג ברטה עולה תמיד בהקשר הזה, כמו גם תרומתו ליצירת אלטרנטיבה סקסית, זוהרת במיוחד ואנטי שמרנית לשמלת הקצפת האמריקאית המסורתית. לניסוח האסתטיקה החדשה ולשפה העיצובית שמעיפה לכלות את הראש יש גם מחירים, וכפי שמעיד ניר, עיצובי המותג הפכו למושא העתקות לוהט. "אנחנו הכי מועתקים בעולם", הוא מעיד, "תעשו חיפוש של 'ברטה' או 'ברטה בריידל' ותראו שהכול מלא בהעתקות. קניינית של סאקס קראה לזה "דה ברטה אפקט", מצב שבו מעצבים בינלאומיים שינו לחלוטין את העיצוב שלהם בעקבות כניסתה של ברטה לשוק. אפשר היה לראות כניסה פתאומית של מפתחים מאוד עמוקים, גזרות ובדים נוצצים שסטו מהקווים המאוד שמרניים והקלאסיים של המעצבים האמריקאים. הם פתאום נפתחו".

       

      עדן בן זקן בברטה:

       

       

      לאפקט הזה יש גם צדדים חיוביים כמו חשיפה עצומה והידוק הקשר עם קהל הלקוחות הסלבריטאי, לא?

      "נכון. אבל הקשר הזה נוצר בעיקר בזכות הנוכחות באינסטגרם, ולשם אנחנו גם מקבלים פניות ישירות ואישיות של סלבז וגם פניות מסטייליסטים וצוותים של סלבז. אדריאנה לימה למשל, פנתה אלינו באינסטגרם בבקשה לשמלות. עוד דבר שתרם המון זה השואו רום בניו יורק - הסלבז והסטייליסטים פשוט יכולים לבוא הנה ולקחת".

       

       

      או פשוט לבקש שמלת כלה חדשה לגמרי שבוע לפני החתונה, כמו שעשתה מייגן טריינור.

      "למייגן היה בראש רעיון לשמלת חתונה וכשישבתי עליו עם ברטה, היא המליצה על דגם אחר. מייגן התעקשה על הדגם שהיא רצתה מלכתחילה וכששלחנו לה את הדגם, שבוע וחצי לפני החתונה, אחרי חודשי עבודה רבים, היא הלכה למדידות וגילתה שכל מה שברטה אמרה בהתחלה היה נכון ושהשמלה שהיא כל כך רצתה באמת פחות מתאימה לה. התקשרו אליי בטירוף מאל.איי. אני בדיוק הייתי בלונדון, אז שלפנו שמלה מקולקציה שהייתה אמורה להישלח לבוטיק במידת סמפל, ומהרגע ששלחנו את השמלה לא שמענו מהם. אבל הסוף היה טוב, הגיע יום החתונה ומייגן לבשה את השמלה עם ההינומה והשכמייה, והייתה מהממת".

       

      גם אריאנה גרנדה הצליחה לגרום לכם לאחרונה להתקף לב קטן.

      "אריאנה גרנדה לקחת שמלה לטקס הגראמי. הכול כבר אושר וקיבלנו מייל מהסטייליסטית שלה שהיא תלבש את השמלה. ואז, היא פשוט לא הגיעה לטקס. חשבנו שזהו, שהסיפור התפקשש"

      "אריאנה גרנדה לקחה שמלה לטקס הגראמי. הכול כבר אושר וקיבלנו מייל מהסטייליסטית שלה שהיא אכן תלבש את השמלה. ואז, היא פשוט לא הגיעה לטקס. חשבנו שזהו, שהסיפור התפקשש. השמלה נשארה אצלה וכעבור חודש הוחזרה. מבחינתנו לא קרה כלום. פתאום הועלתה תמונה באינסטגרם שלה מקבלת את הגראמי מהמפיק שלה, ובה היא לבשה את השמלה שלנו.

       

      "אל תקרא לי מלאך". הקליפ של אריאנה גרנדה עם לנה דל ריי ומיילי סיירוס:

       

       

      "מאוד שמחנו וחשבנו שזהו. שבועיים לאחר מכן, הרבה זמן אחרי שהשמלה חזרה אלינו, היא העלתה לסטורי 'בקרוב הקליפ'. כשעשינו תקריב לתמונה מייד זיהינו שהיא לובשת את אותה השמלה. כשהקליפ המלא עלה הבנו סופית שלמעשה היא לובשת את השמלה שלנו במשך רוב הקליפ וזו הייתה התרגשות אמיתית".

       

      הכותבת הייתה אורחת של ברטה באירוע האופנה בניו יורק

       

       

      הגיליון החדש של מגזין Gostyle - עכשיו בדוכנים (צילום: שי יחזקאל)
      הגיליון החדש של מגזין Gostyle - עכשיו בדוכנים (צילום: שי יחזקאל)
       
      הצג:
      אזהרה:
      פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד