מייגן מרקל כבר אימצה וממליצה: סניקרס אקולוגיים בסחר הוגן

וגם ג'ינסים שקונים לכל החיים (וכמעט לא מכבסים), נעליים ותיקים מבקבוקים ממוחזרים וקוסמטיקה חברתית. ארון מלא ומצפון נקי? כל הדרכים לשופינג אחראי

רוני טל

|

07.11.19 | 08:51

"עם רגל אחת בעיצוב, ועם הרגל השנייה באחריות חברתית". הסניקרס של VEJA, מייגן מרקל ממליצה
"עם רגל אחת בעיצוב, ועם הרגל השנייה באחריות חברתית". הסניקרס של VEJA, מייגן מרקל ממליצה
פארקלנד. החלק החיצוני של התיקים עשוי מ-100% בקבוקי פלסטיק ממוחזרים
פארקלנד. החלק החיצוני של התיקים עשוי מ-100% בקבוקי פלסטיק ממוחזרים
נעל לכל ילד. נעלי Toms
נעל לכל ילד. נעלי Toms

אחוז הולך וגדל באוכלוסייה מייחס כיום חשיבות לערכים של קיימות, איכות הסביבה ואחריות חברתית. ועדיין, כשמדובר בשופינג – כאילו הכל נשכח, וצרכנים רבים מוצאים את עצמם חוזרים שוב ושוב להרגלי קניה שאינם תומכים בערכים האלה. למשל – קניה ברשתות אופנה מהירה, המציעות טרנדים מתחלפים במחירים זולים.

 

אמנם קשה לעמוד בפני מחיר נמוך, אבל יש לזכור שמחיר "מציאה" פירושו בדרך כלל שמישהו אחר שילם את המחיר האמיתי של הפריט. תאגידי האופנה הגדולים רושמים רווחים של מיליארדי יורו בשנה, בעוד עובדי המפעלים שמייצרים את הפריטים במדינות עולם שלישי משתכרים סכום זעום שמשאיר אותם במעגל העוני. לעתים קרובות תנאי העבודה באותם מפעלים ירודים ואף מסוכנים, הן לעובדים והן לסביבה.

 

זכור היטב אסון ראנה פלאזה בבנגלדש: באפריל 2013 קרס מבנה בן 8 קומות וגרם למותם של יותר מאלף נשים, גברים וילדים ולפציעתם של כ-2,500 אנשים נוספים. במבנה פעל מפעל טקסטיל שייצר פריטים עבור חברות אופנה מהירה, תוך התעלמות מכללי בטיחות. הרשויות התריעו כי המבנה מסוכן ויש לפנות אותו, אך בעלי המפעל איימו על פגיעה במשכורות העובדים  – והסוף היה טרגי.

 

לא תמיד היו הדברים כך; הגלובליזציה שינתה את חוקי המשחק. תהליך ייצור הבגדים הלך והתרחק מאיתנו, עד שקשה לנו לדעת מהיכן מגיעים הבגדים שאנחנו לובשים, באילו תנאים הם מיוצרים, ומה ההשפעה של התהליך על העולם שאנחנו חיים בו.

 

בחודש הקניות אנחנו הצרכנים יכולים להצביע בארנק, ולבחור במותגים אחראיים – כאלה שמחשבים רווח והפסד לא רק במספרים, אלא גם במונחים של השפעה על הסביבה ועל החברה.

 

לא מעט מותגים הרימו את הכפפה והציבו לעצמם מטרה ליצור אימפקט חיובי בעולם. הנה כמה אפשרויות שיעשו לכם טוב, גם בארון וגם על המצפון:

 

VEJA: סחר הוגן ומיחזור

 

 

מייגן מרקל אימצה את הסניקרס של VEJA למלתחה הפרטית שלה, ואף כללה אותן בגיליון ווג ספטמבר הבריטי אותו ערכה. ואכן מדובר במותג נעליים יוצא דופן. צמד המייסדים הצרפתים, סבסטיאן קופ ופרנסואה גיסליין מוריליו מצהירים שהמותג עומד "עם רגל אחת בעיצוב, ועם הרגל השנייה באחריות חברתית".

 

המלצה מלכותית. מייגן מרקל (צילום: AP)
    המלצה מלכותית. מייגן מרקל(צילום: AP)

     

    חלקי הבד של הנעליים עשויים מכותנה אורגנית, שנקנית ישירות מחקלאים בברזיל ובפרו. הגומי שמשמש לסוליות הוא גומי אקולוגי, שאינו עובר תהליך עיבוד ומניפולציות כימיות בכדי למזער פגיעה בסביבה. העור שמשמש בחלק מהדגמים מעובד בתהליכים אקולוגיים, כאשר צביעת העור נעשית באמצעות תמציות צמחים. נעלי הבד עשוית מ-100% בקבוקי פלסטיק ממוחזרים - שלושה בקבוקים לזוג. כך המותג תומך גם בשימור הטבע וגם בקואופרטיבים ובמשפחות של חקלאים המקבלים תגמול הולם, ויוצר שרשרת של סחר הוגן.

     

    לידיעת הטבעונים – המותג מציע גם ליין של סניקרס טבעוניות, הנמצאות בתהליך קבלת אישור של ארגון  Vegan Friendly הישראלי.

     

    Nudie Jeans: ללבוש יותר, לכבס פחות ולתקן כשצריך

     

     

    המותג נודי ג'ינס נולד בשוודיה על ידי אוהבי ג'ינס עבור אוהבי ג'ינס. הוא ידוע גם בתור "הג'ינס שלא מכבסים". שלושת עקרונות הקיימות של המותג הם: 100% דנים עשוי כותנה אורגנית, אחריות חברתית ושקיפות בייצור.

     

    חומר הגלם יוצא הדופן ממנו עשוי הג'ינס נושא תכונה של הזדקנות יפה, מה שמחייב ללבוש אותו כמה שיותר ולכבס כמה שפחות. המותג מקדם מיחזור וצרכנות מודעת באמצעות הארכת חיי הג'ינסים ומתוך תפיסה שצריך לקנות מעט וחכם, כך שקניית Nudie היא בעצם רכישת ג'ינס לכל החיים. 

     

    ולראיה: אחת לכמה שבועות מתקיים אירוע Repair (גם בישראל – אין צורך לקנות כרטיס לשוודיה) שבו ניתן לתקן את הג'ינס, או להשאיר Nudie ישן ולקבל עבורו זיכוי לרכישת זוג חדש. באירועי ה-Repair ניתן גם לרכוש Nudie מבעלות קודמת במחיר אטרקטיבי.

     

    TOMS: נעל לכל ילד

     

     

    שם המותג TOMS הוא קיצור של המילה Tomorrow – נעליים למען מחר טוב יותר, והמודל העסקי שלו מתבסס על עיקרון one for one: על כל זוג נעליים שנמכר, החברה תורמת זוג נעליים לילד או ילדה ממשפחה מעוטת יכולת ברחבי העולם. עם השנים מודל הנתינה התפתח לתחומים נוספים והיום החברה תורמת מהכנסותיה לעמותות המקדמות רפואת עיניים לנזקקים ברחבי העולם וטיפול בחסרי בית.

     

    ואם נשים לרגע את מפעל הנתינה בצד - העיצובים המוצלחים של TOMS הפכו את נעלי האספרדיל לפריט חיוני במלתחה המעודכנת, המותאם למזג האוויר אצלנו בלבנט.

     

    Knowledge Cotton Apparel: גברים אורגנים

     

     

    נולדג' הינו  מותג בגדי גברים שמגיע אלינו מדנמרק. החברה בעלת אג'נדה סביבתית חזקה, והיא שמה דגש על ערכים של קיימות מתוך כבוד לאיכות הסביבה וחיבור לטבע.

     

    המותג החל להשתמש בכותנה אורגנית בסוף שנות ה-80, והיה מהראשונים בדנמרק שאימצו אג'נדה ירוקה. היום כל הפריטים עשויים 100% כותנה אורגנית וחומרים טבעיים, והם מיוצרים בטכנולוגיות חדשניות וחסכוניות - לטובת הכדור הכחול שאנחנו חיים עליו.

     

    מהראשונים בדנמרק שאימצו אג'נדה ירוקה. נולדג'
      מהראשונים בדנמרק שאימצו אג'נדה ירוקה. נולדג'

       

      הסגנון של נולדג' קוטון אפרל הוא קז'ואל נינוח, והבגדים מתאפיינים בגזרות טובות ובדים שעושים חשק להתרפק עליהם.

       

      את מותגי האופנה ניתן להשיג ברשת "סטורי".

        

      Parkland: תיקים מבקבוקי פלסטיק

       

       

      פארקלנד הוא אחיו הצעיר של מותג התיקים המוכר והאהוב הרשל, מה שאומר - איכות, נוחות, ודגש על פרטים. ויש גם בונוס - החלק החיצוני של התיקים עשוי מ-100% בקבוקי פלסטיק ממוחזרים. בפארקלנד שמים את העיצוב במרכז, ושואפים לעודד את הצרכנים לבחור במוצר אקולוגי באמצעות פונקציונליות, סטייל ואיכות - במחירים נגישים.

       

      להשיג ברשתות "סטורי" וקרביץ

       

      ספירולינה פול לייף: קוסמטיקה טבעית וחברתית

      תרומה לקהילה ושמירה על הסביבה. ספירולינה פול לייף
        תרומה לקהילה ושמירה על הסביבה. ספירולינה פול לייף

         

        בספירולינה פול לייף מבקשים לתת פתרון טבעי ושלם לכל בעיה מבפנים ומבחוץ, בעזרת מוצרי סופר פוד וקוסמטיקה טבעית. למוצרים מתלווה אג'נדה של אחריות חברתית, קיימות ושמירה על איכות הסביבה.

         

        החברה מקפידה להעסיק מיומה הראשון עובדים בעלי מוגבלויות. בין העובדים ישנם תשושי נפש המצטרפים לראשונה למעגל העבודה, ומקבלים יחס חם של משפחה ותנאי עבודה טובים. כמו כן, מועסקים בחברה נערים ונערות בסיכון שגדלו בבתים קשים והוצאו לפנימיות ע"י שרותי הרווחה.

         

        החברה גם תורמת באופן קבוע ממוצריה למוסדות שונים כגון מעון לנשים מוכות, בתי ספר ופנימיות נוער - בהם מתקיימות בהתנדבות סדנאות לייצור קוסמטיקה טבעית.

         

        בספירולינה פול לייף מקפידים לשמור על איכות הסביבה: המוצרים נארזים אך ורק בשקיות בד וכל האשפה בחברה ממויינת מדי יום.

         

        להשיג באתר ספירולינה פול לייף

         

        C’s: תכשיט מקומי וסביבתי

        מקפידים לעבוד אך ורק עם ספקים מקומיים  (צילום: גיא נחום לוי)
          מקפידים לעבוד אך ורק עם ספקים מקומיים (צילום: גיא נחום לוי)

          שאריות חומר הגלם ממוחזרות לפליז המשמש למוצרים חדשים (צילום: גיא נחום לוי)
            שאריות חומר הגלם ממוחזרות לפליז המשמש למוצרים חדשים(צילום: גיא נחום לוי)

             

            מותג של צמידי יוניסקס המעוצבים ומיוצרים בעבודת יד בתל אביב. המותג - שהוקם על ידי צמד המעצבים התעשייתיים מעין פוגל ויוני צ׳צ׳יק - מתבסס על אסתטיקה מינימליסטית ומדויקת. הצמידים עשויים פליז גולמי ומצופים בזהב 24 קראט, כסף או זהב אדום ומגיעים בחמש מידות שונות.

             

            C’s מקפידים לעבוד אך ורק עם ספקים מקומיים – גם חומר הגלם לציפוי הצמידים וגם האריזות נרכשים בישראל, כך נחסך שינוע מיותר ומזהם. כדי להשאיר מינימום פסולת בייצור, שאריות חומר הגלם ממוחזרות לפליז המשמש למוצרים חדשים, וגם להפקות ארט של צמד המעצבים.

             

            להשיג באתר C’s

             

            השורה התחתונה: כשאתם קונים מותגים אחראיים אתם עושים טוב לא רק לעצמכם, אלא גם לסביבה. והנה, יש לכם אחלה תירוץ לשופינג בלתי מתנצל. על לא דבר.

             

             

             

             
            הצג:
            אזהרה:
            פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד