מה אכלת בגן היום, חמוד? כך תשפרו את התזונה של הקטנטנים שלכם

גם אם אתם מקפידים על אוכל בריא בבית, חשוב להכיר במציאות: כשהילדים נכנסים למסגרות, איכות התזונה שלהם נפגעת. פרק מתוך הספר "פשוט משפחה בריאה"

רחלי בהרל

|

04.11.19 | 12:36

כשנותנים להם לבחור, הם "עלולים" לבחור במשהו בריא (צילום: shutterstock)
כשנותנים להם לבחור, הם "עלולים" לבחור במשהו בריא (צילום: shutterstock)

ככל שנרצה לכוון את ילדינו ולהשפיע על שגרת האכילה שלהם, עלינו להכיר בכך שבדרך כלל, כאשר יורש העצר שלנו עוזב את הקן ונכנס למסגרת, הוא מקבל כבעסקת חבילה את מערך התזונה הנהוג במקום.

 

כיום בגני הילדים (6-3) בישראל יש שלוש אפשרויות לארוחת הבוקר. בראשונה ההורים שולחים את הילד לגן עם אוכל מהבית. בשנייה צוות הגן מכין את ארוחת הבוקר וכולם יושבים יחד לאכול, ובשלישית יש מזנון, המבוסס על לחמים, ממרחים וירקות והפתוח לארוחת בוקר בין השעות 10:30-8:30 ולארוחת צהריים בין 13:00-12:00.

 

לאחרונה יצאה המלצה חדשה של משרד החינוך להעביר את כל גני הילדים למודל המזנון. המטרה היא שילדים ייחשפו למגוון מאכלים לאורך זמן, ויבחרו מתי לאכול על פי תחושת הרעב שלהם. בעניין תוכן הארוחות בגן, משרד החינוך הוציא הנחיות חשובות ומפורטות הנוגעות להיבטים השונים של התזונה המוגשת בגנים. בשטח, המצב פעמים רבות ראוי לשיפור.

 

לכל בחירה שנעשה, בין שנשלח את כל ארוחותיו של הילד מהבית ובין שנבחר בתזונה המוגשת במקום, לכל בחירה יתרונותיה ומחיריה. בשורות הבאות נבחן את האפשרות להשפיע, ולו במשהו, על האוכל המוגש לילדינו בגן. נכון שקשה ליצור שינויים בשלט רחוק, אולם ישנם הורים שניסו והצליחו לעשות שינויים בגן של ילדיהם. לחלופין יש הורים הבוחרים את הגן גם לפי איכות או אופי התזונה שבו. ובעצם למה לא? אנו הלקוחות ובעזרת ביקוש נוכל להשפיע על ההיצע.

 

ומסתבר שמי שפועל, משפיע. ממחקרים עולה כי במוסדות שנערכה בהם פעילות חינוכית משמעותית בנושא תזונה, חלה ירידה של עד 40% במספר הילדים שסבלו מעודף משקל והשמנה. מי שרוצה להיכנס בעובי הקורה יכול לבדוק עד כמה אפשר לגייס הורים אחרים למעורבות בעניין כדי ליצור לובי לשינוי. לא יעיל ולא נוח להיות לבד במערכה.

 

רצוי להעלות את הנושא בוועד הורים או בפורום המתאים ולחפש דרכים יצירתיות ואפקטיביות להטמעת השדרוג התזונתי של התפריטים המשותפים. למשל, להציע שבמסיבות יום ההולדת יוגש מזון בריא או ליצור הסכמה רחבה לגבי אי-הכנסת ממתקים, חטיפים ואף מוצרי חלב לגן ביום-יום. ויתור על נשנושים בין הארוחות יביא את הילדים רעבים לארוחה, מה שיקל הטמעת מאכלים חדשים. כדאי לנסות ולגייס איש מקצוע מתחום התזונה, היכול לסייע ולתת את הגושפנקה המקצועית.

 

ההצעות לצוות הגן הן בתחום חומרי הגלם וטכניקות הכנת המזון, מוטב שתהיינה ממוקדות ושאינן דורשות, לפחות בהתחלה, מהפכה כלל עולמית. אין צורך להרים ידיים אם מול היוזמה נשלפת מילת המפתח "תקציב". ניתן בהחלט לערוך שינויים משמעותיים בתזונת הילדים בגן ולהישאר באותה מסגרת תקציבית.

 

תפוח עם חמאת בוטנים ותוספות: פינוק בריא יויצירתי (צילום: shutterstock)
    תפוח עם חמאת בוטנים ותוספות: פינוק בריא יויצירתי(צילום: shutterstock)

     

    יש שינויים היכולים אפילו להוזיל את הארוחה. למשל, החלפת חלק ממנות הבשר בפחמימות מלאות ובקטניות מוזילה עלויות, כך גם הפחתת השמן והמלח בבישול, זאת בגנים שבהם הבישול נעשה בגן עצמו. והרי כמה עצות עקרוניות לשדרוג בריאותי של הארוחות בגן;

     

    ארוחות בוקר

    • להפחית מוצרי חלב ולהתוודע לממרחים איכותיים אחרים כמו ממרח טחינה עם חצילים או פלפלים קלויים, ממרח אבוקדו, ממרח עדשים, ממרח טופו, פסטו וחומוס ביתי.
    • לעבור ללחם ולדייסות מדגנים מלאים. לנסות למשל דייסות שיבולת שועל או סולת מלאה.
    • להציע מדי פעם פירות טריים או שייק פירות כחלופה לגיטימית ומומלצת לארוחה הרגילה.

     

    ארוחות צהריים

    • להפחית מזון מעובד מן החי ומהצומח במנה החלבונית. הבשר המעובד מרוכך באמצעים כימיים, ומכיל מלחים, פוספטים, חומרי שימור ושומנים.
    • עוד בתחום החלבון, כדאי לנסות תבשילי שעועית ועדשים, טופו ופשטידות מחומרים איכותיים ומלאים.
    • רצוי להחליף מדי פעם דגנים מלוטשים (לבנים) בדגנים מלאים או לערבב חצי דגן מלא וחצי לבן, במנות כמו: קוסקוס, פסטה ואורז, וכן להתוודע למאכלים חדשים, למשל: בורגול, קינואה וכוסמת.
    • מומלץ להכין פירה עם מעט שמן זית במקום חמאה. את שאר הדגנים כדאי להכין עם מעט מאוד שמן, אם בכלל.
    • ליצור גיוון בסוגי הירקות ובאופן הכנתם: חיים, מאודים, מבושלים ואפויים.

     

    ארוחות הביניים

    • להגיש פירות וירקות חתוכים.
    • לעבור ללחם מקמח מלא ולהציע ממרח מלוח או מתוק, כגון: חומוס, טחינה, אבוקדו, ממרח חלבה ביתי.
    • פעם בשבוע, להכין עוגה בריאה, מאפה כלשהו או לחם מלא.
    • להחליף עוגיות קנויות בקרקרים מקמח מלא או עוגיות שיבולת שועל.
    • לוותר על מיץ פטל ועל שתייה מתוקה, ובמקומם להגיש חליטות צמחים או פשוט מים.
    • אפשר להמציא שמות למאכלים השונים ולהפכם למסורת בגן. למשל "סלט הגן הקסום", "ממרח הפיות", "הלחמניות הגבוהות", "קציצות שרירים" וכו'.

     

    מהלך אפקטיבי במיוחד, כמו במודל המזנון של משרד החינוך, הוא לשתף את הילדים בהכנת הארוחות. המוטו הוא שהכנת מזונות בריאים מגבירה את הסיכוי שיֵאכלו בידי מכיניהם. לקראת החגים יש חשיבות להשקיע מחשבה כיצד להכין את מאכלי החג בגרסה הבריאה שלהם.

     

    למשל, לחג הפורים ולחג השבועות אפשר להציע משלוח מנות או טנא מסוג אחר – סלט פירות מגרה, עם מיץ תפוזים, ופירות מיובשים קצוצים מעליו, שפע ססגוני של פירות חתוכים, פירות מיובשים, חטיפי גרנולה, עוגיות מקמח מלא, ממתקים בהכנה ביתית, פופקורן, ריבה ביתית ועוד. מתנה משמחת יכולה להיות שתיל של תות שדה או חבילת זרעים של ירק המתאים לעונה.

     

    >>גינה בגן: בגנים רבים ניתן לראות גינות קטנות בשטח אדמה שהוקצה לשם כך או בעציצים ואדניות, בהם מגדלים ירקות ועשבי תבלין. גם שיח או עץ פירות אינו חזון אחרית הימים, במיוחד באזורים כפריים. עלים ירוקים מגינת הגן שהילדים קטפו בעצמם לסלט, סיכוי טוב שייאכלו על ידי קוטפיהם.

     

    >> יום הולדת בריא בגן – כל אחד יכול: ישנם גנים שבהם משפחה אחת מובילה את השינוי, כלומר, ההורים מובילים שינוי תפיסתי בהרכב התזונתי של מסיבת יום ההולדת. קודם כול של ילדם הפרטי ובהמשך רותמים את שאר ההורים לעניין. גם כאן מומלץ לפנות לצוות החינוכי ולהציע חשיבה משותפת.

     

    הצעה אפשרית היא ארוחת בוהריים מושקעת שמארגנת המשפחה: ממרחים שונים כגון חומוס וטחינה ביתיים, פיתות מקמח מלא, ירקות ופירות. אם עוגת יום ההולדת היא הממתק היחידי או העיקרי - דיינו. רעיון נוסף הוא ליצור פעילות סביב הכנת הארוחה, כמו הכנת פיתות על טבון ויצירה בבצק – פעילות שהיא כבר חגיגה בפני עצמה. למותר לציין שהילדים מצטרפים בשמחה רבה.

     

    לסיכום, בבואנו להציע שינוי בגן של ילדינו, כדאי שנהיה מוכנים לכך שעשויים להתעורר תגובות ורגשות שונים כמו חשש והתנגדות, לכן מוטב, כמו

    בכל דבר כנראה, להתחיל בדוגמה אישית. למשל, להביא מן הבית מאכל טעים ובריא שהכנתם, להכין בגן מנה צבעונית ומגרה או להביא מוצר שבו יוכלו להשתמש כולם, כמו אבקת חרובים במקום קקאו להכנת עוגות ומשקאות. השינוי צריך להיות חלק מתהליך שהצוות מאמין בו או יכול לעמוד בו. יש צורך בעקביות כדי להשריש מזונות חדשים, ודרוש לפחות איש צוות מרכזי אחד שירים את הכפפה, החל בשלב הכנת האוכל ועד הדוגמה האישית, המתלהבת כמובן, ליד השולחן. ואל תאמרו נואש, זיכרו שכל תהליך דורש זמן והתמדה.

     

    >> הכתוב הוא פרק מתוך ספר חדש של רחלי בהרל "פשוט משפחה בריאה " בהוצאת פוקוס

     

    כריכת הספר (צילום: הוצאת פוקוס)
      כריכת הספר(צילום: הוצאת פוקוס)

       

       
      הצג:
      אזהרה:
      פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד