צילום: ירדן הראל

קדחת נובמבר: חמש דרכים שיעזרו לכם להתגונן מפני רכישות מיותרות

לעבור את חודש השופינג הבינלאומי בלי לגמור את חשבון הבנק, כדור הארץ והנפש שלכם: איך מזהים שופינג רגשי וכיצד תימנעו מרכישות אימפולסיביות ברשת?

רכשתם מוצרים ברשת? השאירו אותם בעגלה למשך יממה (צילום: Shutterstock)
רכשתם מוצרים ברשת? השאירו אותם בעגלה למשך יממה (צילום: Shutterstock)

חודש נובמבר חושף אותנו למתקפת שופינג הכוללת "מבצעים מטורפים" ו"הנחות ענק" לרגל "יום שישי השחור", "סייבר מאנדי", "שופינג IL" ועוד, ומציב במבחן את כושר העמידות שלנו בפני פיתויים ולחץ המשווקים. לדברי נופר יששכר, מדריכת קבוצות בארגון פעמונים (ארגון התנדבותי המלמד אחריות כלכלית למשפחות וליחידים), כדי שחודש השופינג הזה לא ייגמר בחשבון בנק מרוקן, מוצרים מיותרים המזהמים את כדור הארץ ותחושת חרטה עמוקה המלווה בסטרס, כדאי להיערך אליו מראש ולנקוט את הצעדים הבאים:

 

1. בדקו את חשבון הבנק ואת ההוצאות המצטברות בכרטיס האשראי

זה ימנע מכם להדחיק את מצבכם האמיתי ולהיסחף לתוך פנטזיה שאתם מישהו אחר ויספק שליטה ובקרה. גיליתם שמצבכם מאפשר לכם לבצע רכישות נוספות? צאו לדרך, אבל לא לפני שתגבילו את עצמכם בסכום מסוים שאותו אתם מייעדים לכך.

 

2. שאלו את עצמכם: האם אני רוצה את המוצר או צריך אותו?

אם השבתם לעצמכם שאתם אכן צריכים את אותו פריט, עשו סקר שוק והשוו מחירים ורכשו אותו בהנחה המקסימלית. אם, לעומת זאת, תגלו שנטייתכם לרכישה נובעת מתוך דחף רגעי במחשבה שזה יציף אתכם באושר, אך המוצר עצמו ימצא מהר מאוד את דרכו לאחד המדפים הנידחים בארון - ותרו עליו. זה הזמן להיזכר בחרטה שחשתם רגע לאחר שהאופוריה התפוגגה בעקבות רכישות מיותרות אחרות.

 

3. נסו לזהות את האתר העיקרי ששואב אתכם לקניות מיותרות

האם רוב הרכישות שלכם נעשות בחנויות מקוונות? בדיוור אלקטרוני? בקניון מסוים שנמצא בדרך מהעבודה הביתה? איתור המקור העיקרי לרכישות יסייע לכם "להתגונן" מפניו. למשל: ברכישות ברשת תוכלו להקפיא לתקופה מסוימת את חשבון הפייפאל, בשיווק בדיוור ישיר תוכלו להסיר את עצמכם מרשימת תפוצה, ואם מדובר בקניון, פשוט החליטו שבשבועיים הקרובים אתם לא מתקרבים אליו ונוסעים הביתה בדרכים חלופיות.

 

4. רכשתם מוצרים ברשת? השאירו אותם בעגלה למשך יממה

לכו לישון על זה ודחו את קבלת ההחלטה לקנות אותם למחרת היום. סביר להניח שאם המוצרים האלה אכן נחוצים לכם, תזכרו לרכוש אותם למחרת היום. לא זכרתם? מדובר כנראה במוצרים חסרי ערך מבחינתכם.

 

5. זכרו ש"ההזדמנות החד פעמית!" תחזור גם מחר

המשווקים דוחקים בנו לקנות את המוצר עכשיו בטענה שזאת הזדמנות חד פעמית להנחה מיוחדת. הזכירו לעצמכם שמדובר בטריק שיווקי בלבד, שמבצעים מתחדשים כל הזמן, ושמה שאתם לא קונים היום בהנחה יפה תוכלו לרכוש בהזדמנות אחרת במחיר יפה לא פחות. תגלו במהרה שההתלהבות לרכישה מיידית הולכת ומצטננת.

 

בחנו את עצמכם: האם מדובר בשופינג רגשי?

לשופינג רגשי יש חמישה מאפיינים ברורים. אם תקדימו לזהות אותם, יש מצב שתחסכו מעצמכם הוצאות כספיות מיותרות ולא מעט סטרס:

    לגהץ את הרגש:איך לעצור את השימוש בשופינג כדי לשנות את מצב הרוח?

    רבים מאיתנו, בלי קשר למצבנו הכספי, משתמשים בשופינג כדי לשנות את מצב הרוח. אבל איך תדעו אם הרכישה שאתם עומדים לבצע מוּנעת מצורך אמיתי או רגשי? ד"ר אפריל ליין בנסון, פסיכולוגית אמריקאית המתמחה בטיפול בהפרעת קנייה כפייתית, ממליצה לכם לנסות את האסטרטגיה הפשוטה הבאה:

     

    • הכינו טבלה בת שתי עמודות.
    • בעמודה הימנית ציינו תחושות שכיחות שמפעילות את התשוקה שלכם לרכישות, כמו עצבות, בדידות, כאב, שעמום, דאגה, חוסר סיפוק, תסכול, ערך עצמי נמוך.
    • בעמודה השמאלית מלאו את דפוסי הרכישות שלכם אל מול אותו רגש שמתעורר בכם. למשל, האם בחגים ובסופ"ש אתם חשים בודדים ועצובים ולכן נוטים לבצע יותר רכישות? האם אתם חווים חרדה מאובדן מקום העבודה ולכן ביום שלאחר חיוב האשראי וקבלת המשכורת יוצאים לסיבוב קניות שיסיח את דעתכם מהדאגה ויקנה לכם תחושה שהכל תקין בעולמכם?

     

    לדבריה, ככל שתזהו את הטריגרים הרגשיים שמניעים אתכם לגיהוץ יתר של כרטיס האשראי, כך תוכלו גם להימנע מהוצאת כספים שלא לצורך וגם לאתר את הכלים המדויקים לשיפור מצבכם הרגשי, כמו מדיטציה, ספורט או שיחות עם איש מקצוע.

      

    טיפ עם אשראי

    רוצים להימנע מרכישות אימפולסיביות ברשת? ותרו על הפונקציה של שמירת פרטי האשראי באתרי הקניות המקוונים. כך, בכל פעם שתרצו לרכוש מוצר מסוים תיאלצו לשלוף את הארנק ולמלא מחדש את כל פרטי האשראי. זהו זמן יקר מפז שיספק לכם הזדמנות לחשוב אם הרכישה הזאת אכן נחוצה לכם או שאפשר לוותר עליה. וכן, זה תופס גם לגבי שימוש בפייפאל, למרות תחושת הבטיחות.

     

     

     

     

     

     

    הגיליון החדש של מגזין מנטה - עכשיו בדוכנים (צילום: ירדן הראל)
    הגיליון החדש של מגזין מנטה - עכשיו בדוכנים (צילום: ירדן הראל)
     
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד