שובו של הטעם הרע: עיצוב הפנים ברוח שנות השמונים חוזר הביתה

קווים נטויים, צבעים בוהקים, הדפסים מסחררים ובוז כללי לכל מה שהוא מינימליסטי: הקו העיצובי של האייטיז, שהובילה "קבוצת ממפיס", עושה קאמבק רעשני במיוחד

פריטים שעיצבו חברי קבוצת ממפיס  שהוקמה על ידי האדריכל האיטלקי אטורה סוטסאס. מי אמר הפרעת קשב?  (צילום: Zanone)
פריטים שעיצבו חברי קבוצת ממפיס שהוקמה על ידי האדריכל האיטלקי אטורה סוטסאס. מי אמר הפרעת קשב? (צילום: Zanone)
למרות שמה, הקבוצה הוקמה דווקא במילאנו, ושמה נגזר משיר של בוב דילן. פריטים מקולקציית ממפיס של חברת קרטל (להשיג בארץ בהביטאט)  (צילום: הביטאט)
למרות שמה, הקבוצה הוקמה דווקא במילאנו, ושמה נגזר משיר של בוב דילן. פריטים מקולקציית ממפיס של חברת קרטל (להשיג בארץ בהביטאט) (צילום: הביטאט)
מתוך קולקציית הההומאז' לסוטסאס בהביטאט (צילום: הביטאט)
מתוך קולקציית הההומאז' לסוטסאס בהביטאט (צילום: הביטאט)
צבעוניות עזה, צורניות יוצאת דופן וטראצו. שולחן צד: אנה קרלין בפה נורמל, 13,500 שקל; מגש טראצו: Prat Living, מחיר 210 שקל; שטיח: סטורי, 149 שקל  (צילומים: FISURA לסטורי, פה נורמל, Prat Living)
צבעוניות עזה, צורניות יוצאת דופן וטראצו. שולחן צד: אנה קרלין בפה נורמל, 13,500 שקל; מגש טראצו: Prat Living, מחיר 210 שקל; שטיח: סטורי, 149 שקל (צילומים: FISURA לסטורי, פה נורמל, Prat Living)

בתחום האופנה וגם בתחום התרבות, כל תקופה, סרת טעם ומושמצת ככל שתהיה, זוכה מתישהו לקאמבק שמחזיר אותה למרכז העניינים. למעגליות הזאת יש אפילו חוקיות: ילדים נולדים, הופכים לנערים וסופגים את מה שקורה בסביבתם בתחומים כמו אופנה, מוזיקה, עיצוב ותרבות בכלל. הזמן חולף, הנערים הופכים לבני שלושים פלוס וחלקם מתברגים במשרות מובילות, ובתורם מתחילים לקבוע איך נתלבש, מה נשמע, במה נצפה ומה ייחשב לטעם טוב. הם מסתמכים, כמובן, על טעמם שהתגבש כשהיו נערים, ולכן מקובל לחזות קאמבק לכל עשור בערך אחרי שחולפים שני עשורים. במילים אחרות, העובדה שבתחילת שנות האלפיים הסתובבו בתל אביב נערות בחותלות אייטיזיות להפליא אינה מקריות מופלאה, אלא תופעה סוציולוגית צפויה מראש.

 

אבל בכל מה שקשור לעיצוב פנים, תהליכים נוטים להתרחש הרבה יותר לאט מאשר בתחומים מקבילים: הרי בגדים אנחנו קונים לרוב כמה פעמים בשנה, ואילו רהיטים – רק אחת לכמה שנים. כנראה בגלל זה, שנות השמונים המושמצות לשעבר, שבתחומים כמו אופנה, תרבות ומוזיקה כבר זכו לקאמבק על גבי קאמבק, מתחילות לחזור למרכז העניינים בתחום עיצוב הפנים רק בשנים האחרונות. עד לפני זמן קצר, הטון השולט בבתים היה זה של שנות החמישים והשישים, עם השראות מד־מניות וחיקויים של מעצבי העל שהגדירו את התקופה ההיא, ובראשם בני הזוג אימס. רק לאחרונה, אחרי שהעולם מאס בסיסמה LESS IS MORE והמטוטלת נעה לכיוונים בוהו־שיקיים יותר, ניכר קאמבק מהוסס לאותו עשור צבעוני ותזזיתי, שבו צמד המילים "טעם טוב" הפך כמעט לכינוי גנאי.

 

פריטים מקולקציית ממפיס של חברת קרטל (להשיג בארץ בהביטאט)  (צילום: קרטל)
    פריטים מקולקציית ממפיס של חברת קרטל (להשיג בארץ בהביטאט)

     

    החברים בקבוצת ממפיס יצאו נגד המינימליזם והקווים הנקיים שאפיינו את העשורים שלפניהם וחגגו את כל מה שהוא רדיקלי, קומי ואפילו שערורייתי, במטרה מוצהרת לצאת נגד הטעם הטוב

    את הסגנון העיצובי המזוהה ביותר עם האייטיז יצרה קבוצת מעצבים שהוקמה על ידי האדריכל האיטלקי אטורה סוטסאס וכונתה "קבוצת ממפיס". למרות שמה, הקבוצה הוקמה דווקא במילאנו, ושמה נגזר משיר של בוב דילן ששמו Stuck Inside of Mobile with the Memphis Blues Again, שהתנגן ברקע במפגש הראשון של האדריכלים והמעצבים חברי הקבוצה. החברים יצאו נגד המינימליזם והקווים הנקיים שאפיינו את העשורים שלפניהם וחגגו את כל מה שהוא רדיקלי, קומי ואפילו שערורייתי, במטרה מוצהרת לצאת נגד הטעם הטוב.

     

    בפועל, ההצהרות האלה באו לידי ביטוי בכמה מאפיינים - בעיקר השימוש בצבעוניות עזה ומגוונת, כשכל רהיט ופריט נצבעו בשילוב של גוונים בוהקים ולעיתים מתנגשים; צורות יוצאות דופן, שחורגות במובהק מהקווים הישרים שאנחנו רגילים לראות ברהיטים כמו ספריות, למשל; שימוש בחומרים כמו טראצו, שמשמש במקור לריצוף ואצל חברי הקבוצה זכה להיות משולב בשולחנות, במנורות ועוד; והדפס הגלים המזוהה מאוד עם האייטיז (שמכונה באנגלית Squiggle או Bacterio print).

     

    הקאמבק של הטראצו

    היום אפשר לזהות את רוחה של הקבוצה במגוון של טרנדים ושל מותגים, בפרט בקאמבק המסחרר של הטראצו, אבל לא רק. חברת Kartell (שמיובאת לארץ על ידי רשת הביטאט) עיצבה קולקציה שלמה כהומאז' לסוטסאס, עם רהיטים שעיצב בערוב ימיו ולא הספיק לייצר ועם עיצובים קיימים ומוכרים של החברה, שמולבשים בבדים פופיים וצבעוניים.

     

    הספרייה/ מחיצה "קרלטון" שעיצב אטורה סוטסאס בשנת 1981 היא אחד הפריטים המזוהים ביותר עם הקבוצה; אגרטל זכוכית של אטורה סוטסאס, מחיר 4,150 יורו; כורסת "בל אייר" שעיצב חבר הקבוצה פיטר שייר בשנת 1982. אם יש לכם עשרת אלפים יורו פלוס להקדיש לעניין, תוכלו לקנות אותה (כמו גם את האגרטל והספרייה) באתר memphis-milano.com  (צילום: memphis milano)
      הספרייה/ מחיצה "קרלטון" שעיצב אטורה סוטסאס בשנת 1981 היא אחד הפריטים המזוהים ביותר עם הקבוצה; אגרטל זכוכית של אטורה סוטסאס, מחיר 4,150 יורו; כורסת "בל אייר" שעיצב חבר הקבוצה פיטר שייר בשנת 1982. אם יש לכם עשרת אלפים יורו פלוס להקדיש לעניין, תוכלו לקנות אותה (כמו גם את האגרטל והספרייה) באתר memphis-milano.com (צילום: memphis milano)

      קפליני, החל מ-49,980 שקל בטולמנ'ס (צילום: טולמנ'ס)
        קפליני, החל מ-49,980 שקל בטולמנ'ס(צילום: טולמנ'ס)

           

          פריטים מתוך הקולקציה הצבעונית של איקאה. מתכתבת עם הטרנד  (צילום: איקאה)
            פריטים מתוך הקולקציה הצבעונית של איקאה. מתכתבת עם הטרנד (צילום: איקאה)

             

            שולחנות הקפה של המעצבת אנה קרלין זכו אף הם לגרסה צבעונית ורבת הדפסים. שים אדרי, מעצב הבית של "שכטר בוטיק", יצר לאחרונה קולקציית קפסולה בשם "תיאוריית היחסים" שגם בה קל לזהות את השפעות הסגנון, ואפילו ענקית הסגנון הסקנדינבי איקאה השיקה ב־2019 קולקציה צבעונית שמתכתבת עם הטעם הרע המפורסם שמכניס לבית המון פאן.

             

             

            מגזין Gostyle (צילום: שי פרנקו)
            מגזין Gostyle (צילום: שי פרנקו)
             
            הצג:
            אזהרה:
            פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד