אייקון מאויר בשבוע: סופיה לורן חוגגת 85 שנה של סקס אפיל איטלקי

חושנית, דרמטית, ארצית ובלתי ניתנת לשליטה – כוכבת הקולנוע טענה תמיד כי כוחה נעוץ בכך שנולדה חכמה וענייה. גם בגיל השלישי, אין תחרות למראה האצילי שלה

ארז עמירןפורסם: 19.09.19 13:59
הפכה לאגדה בחייה ולסמל של כל מה שעולה בראש כשחושבים על סקס אפיל ים תיכוני. המחווה שלי לסופיה לורן (ציור: ארז עמירן)
הפכה לאגדה בחייה ולסמל של כל מה שעולה בראש כשחושבים על סקס אפיל ים תיכוני. המחווה שלי לסופיה לורן (ציור: ארז עמירן)
הנציגה המובהקת ביותר של הקולנוע האיטלקי. סופיה לורן, 1959 (צילום: Keystone Features/GettyimagesIL)
הנציגה המובהקת ביותר של הקולנוע האיטלקי. סופיה לורן, 1959 (צילום: Keystone Features/GettyimagesIL)
לאורך עשרות שנות הקריירה שלה היא יצרה ושכללה את המראה המזוהה איתה. 1965 (צילום: Keystone Features/GettyimagesIL)
לאורך עשרות שנות הקריירה שלה היא יצרה ושכללה את המראה המזוהה איתה. 1965 (צילום: Keystone Features/GettyimagesIL)
מקום של כבוד בצמרת האייקונים העולמיים. 1979 (צילום: AP)
מקום של כבוד בצמרת האייקונים העולמיים. 1979 (צילום: AP)
הופכת כל שמלה שהיא לובשת לכזו שנראית כאילו נתפרה ישירות על גופה. 1984 (צילום: AP)
הופכת כל שמלה שהיא לובשת לכזו שנראית כאילו נתפרה ישירות על גופה. 1984 (צילום: AP)
סופיה לורן, 2005 (צילום: Salvatore Laporta/GettyimagesIL)
סופיה לורן, 2005 (צילום: Salvatore Laporta/GettyimagesIL)
מוכיחה שוב ושוב את התובנה שלה עצמה, כי לסקס אפיל אין תאריך תפוגה. 2018 (צילום: Robert Schlesinger/GettyimagesIL)
מוכיחה שוב ושוב את התובנה שלה עצמה, כי לסקס אפיל אין תאריך תפוגה. 2018 (צילום: Robert Schlesinger/GettyimagesIL)
מדברת בפתיחות ובכנות על היתרונות והחסרונות של הגיל, ובעיקר על כך שהיא כבר לא צריכה "להיראות כמו". היא סופיה לורן, הדבר עצמו. 2019 (צילום: Charley Gallay/GettyimagesIL)
מדברת בפתיחות ובכנות על היתרונות והחסרונות של הגיל, ובעיקר על כך שהיא כבר לא צריכה "להיראות כמו". היא סופיה לורן, הדבר עצמו. 2019 (צילום: Charley Gallay/GettyimagesIL)

סופיה לורן

רגע, במי מדובר? המגה-דיווה האיטלקייה חוגגת השבוע 85 שנים מפוארות, שבהן היא הפכה לאגדה בחייה ולסמל של כל מה שעולה בראש כשחושבים על סקס אפיל ים תיכוני. סופיה לורן נולדה ברומא למורה לפסנתר ולמהנדס שסרב להינשא לה, אילן יוחסין לא מבטיח בארץ הכי קתולית בעולם. נקודת הפתיחה הזו, מתברר, לא הפריעה לה אפילו קצת. למעשה, היא הנציחה את ההיסטוריה הזו כשנישאה לבמאי הקולנוע קרלו פונטי ב-1957, בעודו נשוי לאחרת – נישואים שבוטלו כדי שלא יואשם בביגמיה, ונערכו מאוחר יותר שוב.

 

חתומה על המשפט האלמותי "את כל מה שאתם רואים, אני חייבת לספגטי". 1957 (צילום: AP)
    חתומה על המשפט האלמותי "את כל מה שאתם רואים, אני חייבת לספגטי". 1957(צילום: AP)

     

    לורן היא הנציגה המובהקת ביותר של הקולנוע האיטלקי: ארצית, חושנית, דרמטית, חזקה ובלתי ניתנת לשליטה. גם המראה שלה נחשב לתמצית היופי האיטלקי הנשי, זה שנותן פייט (ומנצח בנוק אאוט, אם שואלים אותי) לכל הבלונדיניות השבריריות שהוליווד אהבה לנפק בשנים המקבילות.

     

    יש לה ברזומה יותר מ-70 סרטים, שני פרסי אוסקר, שני בנים יפים-כמו-אמא, אלפי הכתרות – רשמיות יותר ופחות – בתואר המלכה האם של הקולנוע האיטלקי, ואת המשפט האלמותי: "את כל מה שאתם רואים, אני חייבת לספגטי".

     

    המראה שלה נחשב לתמצית היופי האיטלקי הנשי. 1956 (צילום: Keystone Features/GettyimagesIL)
      המראה שלה נחשב לתמצית היופי האיטלקי הנשי. 1956(צילום: Keystone Features/GettyimagesIL)

       

      למה אייקון? סופיה לורן תמיד טענה כי שני היתרונות הגדולים שלה נעוצים בכך שהיא נולדה חכמה וענייה. זאת אומרת, אמביציה מטורפת וכלים לקחת את האמביציה הזו לאן שהיא רוצה. אני מניח שגם הפנים האציליות והגוף המרהיב הם יתרונות לא פחותים (למרות שהיא עצמה לא נתנה להם קרדיט). חוץ מאלה, יש לה גם סקס אפיל בכמות שתספיק לכל איטליה, ומנעד של תדמיות שנע בין המאמא הנפוליטנית לאשת החברה הגבוהה ממילאנו. כך או כך, סך הנכסים המשוקללים האלה ממקמים אותה, ללא עוררין, בצמרת האייקונים העולמיים.

       

      מנעד של תדמיות שנע בין המאמא הנפוליטנית לאשת החברה הגבוהה ממילאנו. 1959 (צילום: AP)
        מנעד של תדמיות שנע בין המאמא הנפוליטנית לאשת החברה הגבוהה ממילאנו. 1959(צילום: AP)

         

        גם בגילה המתקדם היא שומטת לסתות, ומצליחה להיראות תמיד קלאסית ומלכותית – משימה שרבות מחברותיה לכוכבוּת כושלות בה שוב ושוב, תוך כדי ניסיונותיהן, המובנים כשלעצמם, להיאחז בעלומיהן שנגוזו. כך היא גם משאירה אבק לדוגמניות צעירות בקמפיינים של המותג דולצ'ה & גבאנה, עבורו היא משמשת כמוזה.

         

        היא מדברת בפתיחות ובכנות על היתרונות והחסרונות של הגיל, ובעיקר על כך שהיא כבר לא צריכה "להיראות כמו". היא סופיה לורן, הדבר עצמו. בנוסף, היא מוכיחה שוב ושוב את התובנה שלה עצמה, כי לסקס אפיל אין תאריך תפוגה.

         

        גדולה מהחיים. 1960 (צילום: Keystone Features/GettyimagesIL)
          גדולה מהחיים. 1960(צילום: Keystone Features/GettyimagesIL)

           

          לאורך עשרות שנות הקריירה שלה היא יצרה ושכללה את המראה המזוהה איתה – התלתלים הברונטיים, המשקפיים הגדולים, השמלות הפרחוניות צמודות המותן והמחשופים הנדיבים. סופיה לורן היא אש, ולא משנה אם זו להבה בת 20 או מדורה בת 80. דמותה הגבוהה, השופעת ודקיקת המותניים מביאה איתה אצילות בכל תנועה, שהופכת כל שמלה שהיא לובשת לכזו שנראית כאילו נתפרה ישירות על גופה.

           

          סופיה לורן, 1965 (צילום: Hulton Archive/GettyimagesIL)
            סופיה לורן, 1965(צילום: Hulton Archive/GettyimagesIL)

             

            בסרט, האיקוני בעצמו, "משהו ללבוש" של רוברט אלטמן מ-1994, היא מגלמת את בת דמותה – כוכבת גדולה מהחיים שמתייחסת באותה חגיגיות דרמטית להתמוטטות כלכלית כמו לזבוב במרק. כשהיא מתלבשת, היא שולטת בבגד, מנכסת אותו לטובתה ולהדגשת צללית שעון החול ה"סופיה לורנית" שלה. שגם אותה, כאמור, היא חייבת לספגטי.

             

            שולטת בבגד. 2002 (צילום: Pascal Le Segretain/GettyimagesIL)
              שולטת בבגד. 2002(צילום: Pascal Le Segretain/GettyimagesIL)

               

              מה זה אייקון אחד בשבוע?

              עולם הזוהר זוכה ממני בדרך כלל להתייחסות ביקורתית וחשדנית (וגם אני רואה בעצמי לפעמים את המבוגר הממורמר), אך אני חייב להודות שיש בו צדדים שמרגשים אותי בכל פעם מחדש. היוזמה "אייקון אחד בשבוע" משלבת שלוש אהבות גדולות שלי – איור, אופנה וסקרנות, או אפילו אובססיביות, לחייהם של מפורסמים.

               

              בכל שבוע אבחר דמות אחת שמבחינתי ראויה לתואר המחייב "אייקון אופנה", מקומי או בינלאומי, שאותה אאייר ואשתף כאן. אתם מאוד מוזמנים להציע הצעות משלכם לאייקונים לאיור, או להתווכח עם הבחירות שלי.

               

               
              הצג:
              אזהרה:
              פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
              מעצב אופנה, מרצה בשנקר, מאייר, אבא (של גאיה ושירה), מאמין שאופנה היא תרבות שאפשר (ורצוי) לדבר עליה, ולא רק ללבוש, ולא שוכח לרגע שמתחת לבגדים כולנו עירומים