צלם האופנה פיטר לינדברג הלך לעולמו אמש (שלישי), כך פרסם עמוד האינסטגרם שלו היום (רביעי) בשעות הצהריים. לינדברג, בן 74 בלכתו, השאיר אחריו את אשתו פטרה, את אשתו הראשונה אסטריד, ארבעה בנים ושבעה נכדים. סיבת מותו טרם פורסמה באופן רשמי.
"לכתו השאירה חלל גדול", נכתב בחשבון האינסטגרם של הצלם, על רקע תצלום בשחור-לבן של שולחן עץ על רקע חוף ים וגלים מתנפצים. לינדברג נחשב לאחד מצלמי האופנה והדיוקנאות החשובים בתקופתו, היה אחראי על הפיכת דוגמניות העל של שנות ה-90 לסופר-סטאריות, ותצלומיו בשחור-לבן ניסחו מחדש את גבולות היופי של המאה ה-20. העבודות האחרונות שעליהן היה חתום לינדברג הן תמונות שער גיליון ספטמבר של ווג בריטניה, אותו ערכה דוכסית סאסקס מייגן מרקל ושערי ספטמבר של GQ גרמניה ומגזין האופנה הצרפתי Numero. יש להניח כי מחוות רבות לפועלו יתגלו בחודש הקרוב, עם פתיחת שבוע האופנה בניו יורק בסוף השבוע ובהמשך בלונדון, מילאנו ופריז.
מותו של לינדברג מותיר תהום פעורה בסגנון הצילום הרגיש שלו, אשר האיר ברכות את תעשיית האופנה הצינית. הדוגמניות בתצלומיו נראו תמיד כאילו מישהו מביט בהן פנימה, ולא כאובייקט פטישיסטי בצילום מחפצן. לפני כשלוש שנים נערכה ברוטרדם תערוכת רטרוספקטיבה לעבודותיו, שם ניתן היה להתרשם מסגנונו האישי והייחודי, שלוותה בקטלוג רחב יריעה.
הדוגמנית הישראלית מיכאלה ברקו, שלינדברג היה אחראי על צילום השער האיקוני שלה לווג אמריקה בנובמבר 1988 ועבדה איתו באופן תדיר, אמרה אז ל-Xnet: "פיטר הוא אמן. העבודות שלו הן לרוב בשחור-לבן, ומצולמות בלוקיישן חיצוני. באותם ימים היינו מצטלמות שבוע אצל פיטר, ושבוע אצל סטיבן מייזל. מייזל, למשל, אהב לצלם בסטודיו צילומים מאוד מלוטשים, ואילו פיטר אהב לקחת אותנו לכל מיני מבנים תעשייתיים בגרמניה ובצרפת. זה לא פשוט לצלם בחוץ, לכן האמנות הכי גדולה של פיטר היא שהוא מסוגל להוציא דוגמנית הכי יפה שאפשר בכל תאורה".
"לפיטר ולי היתה כברת דרך משותפת, שהיתה משמעותית לקריירה שלי. הוא גם אחראי לאחד השערים החשובים שלי", ספדה לו ברקו בשיחה עם Xnet היום, "אני זוכרת שכשעשינו את הצילומים הוא אמר לי: 'מיכאלה, התמונה הזאת חייבת להיות שער'. אני הייתי סקפטית, הרי החצאית לא עלתה עליי, הסטייליסטית כעסה עליי, ורק פיטר הרגיע שם את כולם. אני רק רציתי לעבור את היום הזה בשלום, כי האמנתי שזה עלול להיות היום האחרון שלי בתעשייה".
צילום השער המפורסם של ברקו לווג, הראשון בעריכתה של אנה ווינטור, בלט בקטלוג כמו גם בתערוכה, ולצדו סדרת צילומים מקמפיין אביב-קיץ 1988 של קום דה גרסון בכיכובן של ברקו, לינדה אוונג'ליסטה וקירסטן אוון, שצולם במפעל מכונות ישן בגרמניה. ברקו סיפרה כי הגיעה לצילומים לפני בחינת בגרות בספרות, ו"פיטר דאג שבין הצילומים, שנמשכו ארבעה ימים, לא יפריעו לי ללמוד. הוא דמות אבהית, נחמד מאוד וללא מניירות".
דברים דומים אומרת ל-Xnet היום גם הדוגמנית וסטייליסטית מיקי ממון, שעבדה עם לינדברג במהלך שנות ה-90: "אני זוכרת איש מאוד חם, אבהי, לא לוחץ ונעים. הוא היה נטול פוזה של צלם אופנה, וכשבאת לעבודה איתו היה כבוד. הרגשתי שהוא צלם שחיפש להוציא ממך את האישיות שלך, ואת הנשיות הפנימית, עד כמה שאפשר להוציא מנערות צעירות".
בדברי הימים של עולם האופנה, ייזכר לינדברג כאחראי על מפץ הסופר-מודלס הגדול של שנות ה-90, בעקבות הצילום ההיסטורי לשער גיליון ינואר 1990 של ווג בריטניה, בכיכובן של נעמי קמפבל, לינדה אוונג'ליסטה, סינדי קרופורד, כריסטי טרלינגטון וטטיאנה פטיץ. אחריו שכר ג'יאני ורסאצ'ה את שירותיהן יחד לקמפיין עבור בית האופנה שלו, והן לוהקו לקליפ המיתולוגי Freedom של ג'ורג' מייקל. לפני כארבע שנים שבו חלק מהן להצטלם כקבוצה אצל לינדברג עבור מגזין ווג האיטלקי, במעין מחווה לאותו רגע היסטורי משמעותי. בראיון למגזין Art Forum במאי 2016 הסביר לינדברג כי הוא פעל מתוך אינטואיציה, והוסיף: "לא ידעתי שזה יהפוך לנקודה היסטורית בזמן".