מדריך לאספן המתחיל: כך תבחרו אמנות לבית בלי לשבור קופת חיסכון

היום עבודות אמנות מקוריות בבית אינן נחלתם הבלעדית של בעלי יכולת או מביני עניין. איך תדעו איזו יצירה היא הנכונה לכם, איפה מתחילים ומה כדאי לקחת בחשבון?

מיה אור, בשיתוף דן דיזייןפורסם: 04.09.19 11:33
היום קל למצוא אמנות נגישה - גם במחיר וגם באופן התצוגה. מעל הספה שתי עבודות של לימור תמיר (גלריה ''פחות מאלף'')
היום קל למצוא אמנות נגישה - גם במחיר וגם באופן התצוגה. מעל הספה שתי עבודות של לימור תמיר (גלריה ''פחות מאלף'')

במשך שנים הדעה הרווחת היתה שרכישת אמנות כרוכה ביכולת כלכלית. יד על הלב – להוציא מי שגדלו בבית עם זיקה לתחום, או נולדו עם תשוקה לנושא, אמנות לא ממש עמדה בראש סולם העדיפויות הביתי והתקבעה כמגדל שן השייך לקבוצה מצומצמת.

 

אך בשנים האחרונות מסתמן שינוי בתפיסה; קהל הולך וגדל מפנים את ערכה של אמנות מקור איכותית, ויצירות פופולאריות כמו הילד הבוכה, פיירו הליצן ונוספות דוגמתם, ששנים רבות עיטרו קירות של לא מעט סלונים, מפנות לטובתה את מקומן.

 

מי שמכירים את התחום תולים את השינוי בשילוב של כמה גורמים, ובראשם הנגשה; אירועים כמו צבע טרי, גלריות שמציעות אמנות מקורית במחירים סבירים, אירועי מכירה פרטיים ואפילו התוודעות באמצעות זירות העוסקות בכך ברשת, הצליחו להגיע אל ציבור רחב, ולשכנע בערך התרבותי והאסתטי שטמון בשילוב יצירה טובה בבית. זהו גם חלק מעליית המודעות לעיצוב ואסתטיקה בכלל: רבים מבינים שלבית מעוצב ומושקע ''מגיעה'' גם בחירת אמנות מוקפדת.

 

"ההנגשה אינה מתמצית רק במחירים הסבירים, שבמקרה שלנו אינם עולים על אלף דולר ליצירה", אומר אלי אדרי, מבעלי גלריה ''פחות מאלף''. "גם האופן בו הן מוצגות מאפשר מפגש ישיר ובלתי אמצעי עם הקהל, ומנגיש אותן באופן ידידותי, ללא ריחוק".

 

"הדבר שהכי מפחיד אנשים בהקשר של אמנות זה חוסר ההבנה בנושא", מוסיף אדרי. ''זה הגורם העיקרי שמרתיע לרוב מלרכוש יצירה. נקודת המוצא היא שבדיוק כפי שהם לא ייכנסו לחנות יהלומים ללא אדם שמבין בתחום, כך גם באמנות – אבל בפועל זה בדיוק הפוך. הגישה הנכונה לרכישת אמנות היא להיכנס עם הלב ולא עם השכל".

 

עבודה בטכניקה משולבת, של תמר שחר
    עבודה בטכניקה משולבת, של תמר שחר

     

    ציורים של אלכסנדר אישצ'נקו. כל עבודות האמנות המוצגות כאן הן מגלריה ''פחות מאלף''
      ציורים של אלכסנדר אישצ'נקו. כל עבודות האמנות המוצגות כאן הן מגלריה ''פחות מאלף''

       

      כמו בכל דבר שכרוך באסתטיקה, העדפה לסוג כזה או אחר של עבודות אמנות היא עניין של טעם אישי; יש מי שנוטים ליצירות שמן גדולות וצבעוניות, יש מי שמעדיפים צילומים, הדפסים או רישומים בשחור-לבן, אך בדבר אחד אין ספק – הבחירה צריכה להיות סוג של התאהבות.

       

      ציורי נוף. אסף שני (מימין), גילה גור וזהר פלקס
        ציורי נוף. אסף שני (מימין), גילה גור וזהר פלקס

         

        עבודות איור: אנה מירקין (מימין) ושחר אבנט
          עבודות איור: אנה מירקין (מימין) ושחר אבנט

           

          אמנות ''רחוב'': שי כץ, alef, ליאור בן אסייג (משמאל)
            אמנות ''רחוב'': שי כץ, alef, ליאור בן אסייג (משמאל)

             

            "בעוד שעיצוב הוא יופי, אמנות היא אופי", מפרט אדרי. ''זו הנשמה שמכניסים לבית. יצירות אמנות מספרות לנו על האדם שגר בבית ומאפשרות לכל אחד להגדיר את עצמו באופן שונה וייחודי".

             

            עוד שינוי שהוא מצביע עליו הוא התפשטותה של האמנות ברחבי הבית: "פעם אמנות הייתה ממודרת למקום ספציפי, בדרך כלל על קירות הסלון. היום אין יותר חוקים או הגבלות. לא מזמן ביקרתי בחדר שירותים ש'אירח' יצירות שגרמו לי לבלות בו יותר מהנדרש. חוויה מעניינת".

             

            כולם מכירים את השמות הגדולים, אמנים מוכרים שיצירות שלהם הם בבחינת קלף בטוח מבחינת איכות, ערך אמנותי והשקעה כלכלית. אך גם רכישת עבודות של אמנים מבטיחים בתחילת דרכם יכולה להוכיח את עצמה ככדאית בטווח הארוך.

             

            עבודות של יאיר גרבוז (מימין) ויגאל תומרקין. המחיר המקסימלי בגלריה ''פחות מאלף'': 1,000 דולרים
              עבודות של יאיר גרבוז (מימין) ויגאל תומרקין. המחיר המקסימלי בגלריה ''פחות מאלף'': 1,000 דולרים

               

              עבודות של יעל הניג (מימין) וקייט פריצלס. בחירה באמנים צעירים ומבטיחים יכולה להשתלם בטווח הארוך
                עבודות של יעל הניג (מימין) וקייט פריצלס. בחירה באמנים צעירים ומבטיחים יכולה להשתלם בטווח הארוך

                 

                איך תבחרו?

                 

                חפשו סכמת צבעים שמסברת את העין, נושא או דימוי שמדבר אל הלב. אמנות טובה אינה כפופה לטרנדים, וכשהיא מעוררת רגש מובטח שההנאה ממנה תהיה שלמה ולאורך זמן.

                 

                עבודות של לאה ניקל (מימין) ויהושע גריפית
                  עבודות של לאה ניקל (מימין) ויהושע גריפית

                   

                  ההנאה שיצירה אהובה מסבה מעוררת טעם של עוד. אם החלטתם לטפח אוסף – כדאי לעקוב מקרוב אחר ההתרחשויות בתחום: לבקר בתערוכות ובגלריות כדי להיחשף לשפות יצירה מגוונות ולאמנים שונים, ואגב כך להעמיק את ההבנה האישית ולחדד אותה. אמנות היא במידה רבה טעם נרכש, וככל שהחשיפה אליה רבה יותר, כך אפשר לדייק את הכיוון הרצוי של האוסף.

                   

                   

                  כמה טיפים מעשיים:

                   

                  חשוב להביא בחשבון גורמים כמו גודל החדר בו היצירה אמורה להשתלב, גודל העבודה עצמה ומידת הדומיננטיות שלה. אם בחלל מרווח אין בעיה לשלב עבודה גדולה, הרי שחדר קטן הוא פחות נוח לכך, ולכן רצוי להחליט מראש מהו המיקום המיועד, כך שתהיה לה נוכחות אך היא לא תיצור עומס ומראה לא פרופורציונלי. יצירה גדולה צריכה מרחב נשימה, ומומלץ לתלות אותה על קיר גדול דיו, שיספק לה ''אוויר''.

                   

                  מאידך, תמונה קטנה עלולה ללכת לאיבוד על קיר גדול מדי, ובמקרה כזה רצוי לתלות אותה על קיר קטן/צר יותר. אם אין לכם קיר כזה, אפשר לצוות ליצירה קטנה כמה עבודות קטנות נוספות, וליצור על הקיר קומפוזיציה מעניינת. מומלץ לחפש לה מכנה משותף, סגנוני או אחר.

                   

                  עבודה של שרה שמש. ליצירה גדולה דרוש מרחב נשימה
                    עבודה של שרה שמש. ליצירה גדולה דרוש מרחב נשימה

                     

                    באשר לדומיננטיות של היצירה: תמונה גדולה ועשירה בצבעוניות עזה עלולה ליצור רעש חזותי שאינו מחמיא בחלל גדוש פריטים וצבעים, ולכן עבודה רגועה תתאים לו יותר. לחלופין, כאשר עיצוב הבית הוא שקט ומונוכרומטי – אין מניעה לשלב בו עבודה ססגונית, כמוקד של עניין ותוכן.

                     

                    וכשמגיעים לשעת השין של התלייה: מרכז התמונה צריך להיות בגובה העין, כזה שמאפשר התבוננות ישירה ונוחה, ללא אקרובטיקת צוואר מיותרת.

                     

                     

                    לסיום, הטיפים של אלי אדרי לאספן המתחיל:

                     

                    • אל תמהרו. בקרו בגלריות רבות והיחשפו למגוון רחב של סגנונות ויוצרים. גלו לאיזה סגנון אתם הכי נמשכים. מהו הדפוס שמלווה אתכם: האם אתם חובבי קרבות בין צבעים, או צבעוניות רגועה? מופשט, או פיגורטיבי? נסו לנטרל את השכל ולכו עם הלב.

                     

                    • בקשו תעודת מקור – מעין תעודת לידה של היצירה שרכשתם.

                     

                    • עבודות של אמנים צעירים לא אמורות לעלות יותר מאלף דולר. יש ערך לשנות העבודה של האמן.

                     

                    • התחילו מבניית קומפוזיציה – בחירה ביצירה בודדה מקשה על המשכיות. בחרו מקבץ יצירות שעבודות יחד. קומפוזיציות יוצרות תנועה, דינמיקה, מקום להתפתחות. מקבץ של יצירות מאפשר לערוך שינויים וחיבורים שישנו את החלל מעת לעת.

                     

                    • רכשו עבודה של אמן אחד מוכר, גם אם זה הדפס ממוספר: הוא תמיד יהיה עדיף על הדפס גנרי ואנונימי. בחירה כזו מבטאת שאיפה לאוסף, ובנוסף, ערכם הכספי של הדפסים ממוספרים תמיד יעלה.

                     

                    • בשורה התחתונה, רכישת אמנות היא סוג של הימור. ככל שתרכשו עבודות רבות יותר של אמנים צעירים, מקומכם ב''הגרלת'' האמנות גדל: אם אחד או שניים מהם ינסקו, לא רק שנהנית מנוכחותם, אלא גם הרווחת מהם.

                     

                    עבודות של אורן מרקוביץ' (למעלה) וענבל רייך
                      עבודות של אורן מרקוביץ' (למעלה) וענבל רייך

                       

                      • בשיתוף דן דיזיין סנטר, מרכז העיצוב של ישראל.

                       

                       
                      הצג:
                      אזהרה:
                      פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
                      ברוכים הבאים לבלוג מגזיני, המופק בשותפות בין ''דן דיזיין סנטר'', מרכז העיצוב של ישראל - לבין ערוץ העיצוב של Xnet.

                      הבלוג עוסק בעיצוב על פניו השונים, ומביא מדי שבוע מידע מקצועי מגוון על חידושים וטכנולוגיות, דמויות מרכזיות בעולם העיצוב, פריטים ומוצרים. הוא פונה אל קהל רחב, מומחים וחובבים כאחד, ולצד ראיונות עם מעצבים ומידע מקצועי לאדריכלים הוא מספק גם עצות ומדריכים למשפרי דיור ומשפצי בתים.

                      התכנים בבלוג מוגשים בשקיפות, והם נשענים על הידע והמומחיות המקצועית של מעצבים, ספקים ויבואנים. הקוראים מוזמנים להציע רעיונות, לשאול, להשתתף ולשתף בתכניו.