לא רק לעשירים: מרחבים מזמינים ודינמיים גם בבתי ספר ממלכתיים

בעידן שבו הלמידה הפרונטלית מפנה את מקומה לשיטות מגוונות, שתי קומות שעוצבו בביה''ס הירושלמי זלמן ארן מראות שאפשר להשיג את המטרה גם בתקציבים ''רגילים''

יערה ציקורל

|

02.09.19 | 08:51

המרחב הקומתי שבין כיתות ב' וג' בבית הספר זלמן ארן בירושלים. איך הוא נראה קודם? צילום בהמשך הכתבה (צילום: שירן כרמל)
המרחב הקומתי שבין כיתות ב' וג' בבית הספר זלמן ארן בירושלים. איך הוא נראה קודם? צילום בהמשך הכתבה (צילום: שירן כרמל)
המעצבת יעל קול, שבזמן לימודיה עבדה במערכת החינוך כסייעת רגשית, מאמינה שיש בבתי הספר שטחים מתים רבים, שאפשר לנצל לטובת שיטות עבודה מתקדמות ודינמיות. ''סביבת העבודה חשובה מאין כמוה אצל ילדים'', היא מסבירה. ''היא משפיעה על טיב הלימוד ועל האינטראקציה'' (צילום: שירן כרמל)
המעצבת יעל קול, שבזמן לימודיה עבדה במערכת החינוך כסייעת רגשית, מאמינה שיש בבתי הספר שטחים מתים רבים, שאפשר לנצל לטובת שיטות עבודה מתקדמות ודינמיות. ''סביבת העבודה חשובה מאין כמוה אצל ילדים'', היא מסבירה. ''היא משפיעה על טיב הלימוד ועל האינטראקציה'' (צילום: שירן כרמל)
הקירות כוסו בצבע פסטלי, בלוח גיר ובטפט ''איקס עיגול'' מגנטי. שטיח דשא ועצים הונחו כדי לייצר תחושה של שהייה מחוץ לכיתה. בין הפינות השונות לגרם המדרגות הפתוח מפרידים מבני עץ בצורת בתים, שמעניקים לילדים תחושה אינטימית יותר (צילום: שירן כרמל)
הקירות כוסו בצבע פסטלי, בלוח גיר ובטפט ''איקס עיגול'' מגנטי. שטיח דשא ועצים הונחו כדי לייצר תחושה של שהייה מחוץ לכיתה. בין הפינות השונות לגרם המדרגות הפתוח מפרידים מבני עץ בצורת בתים, שמעניקים לילדים תחושה אינטימית יותר (צילום: שירן כרמל)
לאחר השלמתו התרחב הפרויקט לקומה העליונה, של שכבות ד'-ו' (בתמונה). כאן נבחרו צבעים רציניים יותר, ורהיטים שמתאימים לילדים גדולים יותר (צילום: שירן כרמל)
לאחר השלמתו התרחב הפרויקט לקומה העליונה, של שכבות ד'-ו' (בתמונה). כאן נבחרו צבעים רציניים יותר, ורהיטים שמתאימים לילדים גדולים יותר (צילום: שירן כרמל)
עם זאת, נשמר העיקרון המציע לכל ילד למצוא את מנח העבודה המתאים לו: ישיבה סביב שולחן, רביצה או עבודה לצד דלפק גבוה הפונה החוצה (צילום: שירן כרמל)
עם זאת, נשמר העיקרון המציע לכל ילד למצוא את מנח העבודה המתאים לו: ישיבה סביב שולחן, רביצה או עבודה לצד דלפק גבוה הפונה החוצה (צילום: שירן כרמל)
הילדים שותפו בתהליך ההקמה: הם תלו תמונות ומדפים וסייעו בסידור הרהיטים והעציצים. ''כך הם מרגישים אחריות על המקום'', מאמינה המעצבת (צילום: שירן כרמל)
הילדים שותפו בתהליך ההקמה: הם תלו תמונות ומדפים וסייעו בסידור הרהיטים והעציצים. ''כך הם מרגישים אחריות על המקום'', מאמינה המעצבת (צילום: שירן כרמל)

רוב בתי הספר הממלכתיים דומים, כבר שנים רבות: העיצוב תכליתי, אחיד וסתמי, וההנחה היא שרהיטים מלהיבים הם נחלתם של בתי ספר פרטיים ויקרים. בשנים האחרונות מניצה גישה אחרת במרחב שבו ילדינו מבלים שעות רבות כל כך, ובבתי הספר הירושלמיים זלמן ארן ותל''י רמת מוריה מצאנו דוגמאות לעיצוב תוסס, מעודכן ומגוון, שהושג בתקציבים הרחוקים מלהיות דמיוניים.

 

למעצבת יעל קול יש חיבור טבעי לעולמם של ילדים, וגם ידע מכלי ראשון: במשך השנים שבהן למדה עיצוב עבדה כסייעת רגשית (שתפקידה לעזור לילדים ולמורים ברגעים קשים בכיתה), היא שרה ומשחקת, ואפילו נראית כמו כוכבת ילדים:

 

 

הפרויקט הבית ספרי הראשון שלה היה מהפך של חדר מורים, שאותו הזמינה מנהלת שהאמינה בה. משם הכדור התגלגל. הקיץ, היא מספרת, סיימה לעבוד על פרויקטים בבתי ספר בלוד, אור יהודה, גני תקווה, נריה וירושלים. המשותף לכולם הוא בקשתם של המנהלים והמנהלות ליצור מרחבי למידה מזמינים, מגוונים ודינמיים, שיתאימו לשימושים שונים; ותקציב שאינו נדיב במיוחד – בין 50 ל-120 אלף שקלים.

 

בשנים שעבדה כסייעת במערכת החינוך, מציינת קול, היא ראתה את הצורך בעיצוב מחדש של החללים סביבה – את הקירות החשופים, את חוסר הארגון ואת השטחים המתים, שאינם בשימוש. ''סביבת העבודה חשובה מאין כמוה, במיוחד אצל ילדים'', היא אומרת. ''היא משפיעה על טיב הלימוד ועל האינטראקציה בין הילדים''.

 

נפגשנו השבוע בבית הספר זלמן ארן בירושלים, שם עיצבה את המרחב המרכזי בשתי קומות: אחד לתלמידי ב'-ג', ומשזה התקבל בהתלהבות – הורחב הפרויקט לקומת השכבות הבוגרות יותר, ד'-ו'. היא התבקשה לעצב מחדש את המרחב הקומתי שבין הכיתות וגרמי המדרגות, שטח גדול ולא מנוצל מספיק, שבו היו פזורים כמה שולחנות עגולים.

 

המרחב הקומתי, ''לפני'' (צילום: יעל קול)
    המרחב הקומתי, ''לפני''(צילום: יעל קול)

     

    ואחרי. הקונספט היה ''הכיתה יוצאת החוצה'' (צילום: שירן כרמל)
      ואחרי. הקונספט היה ''הכיתה יוצאת החוצה''(צילום: שירן כרמל)

       

      התוצאה משובבת עין, ונותנת מענה לדרכי עבודות מגוונות, ברוח הזמן: בעידן שבו הלמידה הפרונטלית מפנה את מקומה לעבודה בקבוצות קטנות, בשיטה של למידה פעילה או עצמאית, עיצבה קול כמה אפשרויות, כך שכל ילד ימצא את המקום המועדף עליו: סביב שולחן, בעמידה, בישיבה גבוהה או ברביצה על פוף.

       

      מאחר שזה המרחב שאליו פונות הכיתות, קול בחרה בקונספט של ''הכיתה יוצאת החוצה'' – דימויים של דשא ועצים ירוקים סביב מבני עץ בצורת בתים, כשהצבעים השולטים הם ירוק ופסטלים רגועים. סטודיו Pieces יצר עבורה את פריטי הנגרות, ומסטודיו ''מכל טוב'' הזמינה טפט של המשחק "איקס-עיגול", וביקשה להוסיף לו מגנטים, כך שיהיה אפשר לשחק בו באמת. מבני העץ יוצרים הפרדה חזותית מגרם המדרגות הפתוח, כך שאפשר לנצל את המרחב ללמידה ולמשחק בתחושה אינטימית יותר.

       

      הצבעים רגועים, ולמבני העץ שימושים שונים (צילום: שירן כרמל)
        הצבעים רגועים, ולמבני העץ שימושים שונים(צילום: שירן כרמל)

         

        אפשר לשכב, לשבת או להתרוצץ (צילום: שירן כרמל)
          אפשר לשכב, לשבת או להתרוצץ(צילום: שירן כרמל)

           

          פינת יצירה ליד קיר שכולו לוח גיר (צילום: שירן כרמל)
            פינת יצירה ליד קיר שכולו לוח גיר(צילום: שירן כרמל)

             

            ופינה פסטלית לאורך קיר אחר (צילום: שירן כרמל)
              ופינה פסטלית לאורך קיר אחר(צילום: שירן כרמל)

               

              לקומת הכיתות הגבוהות יותר נבחרה צבעוניות רצינית יותר, ושולבו רהיטים המתאימים לילדים גדולים יותר, כמו דלפקי ישיבה גבוהים, כסאות בר ופופים (''לה פורמה'').

               

              מראה בוגר יותר לקומת הכיתות הבוגרות (צילום: שירן כרמל)
                מראה בוגר יותר לקומת הכיתות הבוגרות(צילום: שירן כרמל)

                 

                דלפקים וכסאות בר (צילום: שירן כרמל)
                  דלפקים וכסאות בר(צילום: שירן כרמל)

                   

                  איך עומדים בתקציבים מוגבלים?

                   

                  ''אנחנו מכינים עוגת תקציב ומתחילים עם מה שחייבים. אני בודקת את הצרכים, מתעדפת, מורידה אלמנטים אם צריך. צבעי קיר, למשל, עושים אפקט גדול, אבל לא נוגסים בנתח גדול מהתקציב. בפרויקטים שבהם יש תקציבים גדולים יותר אפשר להוסיף נגרות בהתאמה אישית, טפטים לקיר או קירות מותאמים".  

                   

                  בפרויקט בבית הספר תל''י רמת מוריה התקציב היה נמוך (צילום: דנה סטמפלר)
                    בפרויקט בבית הספר תל''י רמת מוריה התקציב היה נמוך(צילום: דנה סטמפלר)

                     

                    ולכן לא טופלה המעטפת, ורק נוספו רהיטים ואביזרים רעננים (צילום: דנה סטמפלר)
                      ולכן לא טופלה המעטפת, ורק נוספו רהיטים ואביזרים רעננים(צילום: דנה סטמפלר)

                       

                      בבית ספר תל״י רמת מוריה קול נדרשה לעצב את מבואת הכניסה לבית הספר. התקציב היה נמוך (כ-30 אלף שקלים) ולכן לא היה ניתן להחליף את הרצפה הישנה או לבצע עבודות חשמל. הבסיס הקיים עבר ריענון בעזרת רהיטים ואביזרים מעודכנים.

                       

                      בימי ההקמה משתתפים הילדים. קול רואה בזה חשיבות גדולה: הילדים לא מגיעים לחדר גמור ומושלם, אלא עוזרים בתליית תמונות ובהתקנת מדפים, בהנחת העציצים ובסידור הרהיטים. ''כך הם מרגישים חלק מהעשייה. הם גם גאים בעצמם וגם מרגישים אחריות על המקום, לשמור עליו ועל הסדר שבו'', היא מסבירה.

                       

                      • יערה ציקורל-בורגין היא מעצבת ומלבישת בתים, קונה מנוסה באתרים ברחבי העולם, בעלת הסטודיו חדר משלך.

                       

                      לחצו על התמונה ועקבו אחרי xnet עיצוב ואדריכלות גם באינסטגרם:

                       

                      לחצו ועקבו אחרינו גם באינסטגרם (צילום: שירן כרמל)
                      לחצו ועקבו אחרינו גם באינסטגרם (צילום: שירן כרמל)

                       

                       
                      הצג:
                      אזהרה:
                      פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד