כיתה לי, כיתה לי, כיתה לי חביבה: כשאמא היא גם מעצבת פנים

בבית ספר ברעננה ביקשו להפוך את אחת הכיתות למרחב שנותן השראה. סטודיו ''דנה וענבל'' הרים את הכפפה, ובעבודת התנדבות משותפת עוצבה בועה טרופית ירוקה

ענת ציגלמן

|

30.08.19 | 07:46

''לפני'': כיתה תכליתית רגילה. המנהלת ביקשה בלי לוח ושולחנות סטנדרטיים, עם פינות שונות לישיבה, לחשיבה וליצירה (צילום: דנה קלמנוביץ)
''לפני'': כיתה תכליתית רגילה. המנהלת ביקשה בלי לוח ושולחנות סטנדרטיים, עם פינות שונות לישיבה, לחשיבה וליצירה (צילום: דנה קלמנוביץ)
אחרי: שולחן לעבודה קבוצתית; קיר עם טפט בהדפס טרופי שמולו ספה, מעין מרחב שבו אפשר להופיע ולהציג רעיונות; ומקבץ פופים לישיבה נינוחה. ''זה נתן המון'', אומרת דנה קלמנוביץ, אם לילד בבית הספר שהתנדבה לעצב עם שותפתה, ''וחשוב מעבר לעבודה היומיומית האינטנסיבית שלנו'' (צילום: דנה קלמנוביץ)
אחרי: שולחן לעבודה קבוצתית; קיר עם טפט בהדפס טרופי שמולו ספה, מעין מרחב שבו אפשר להופיע ולהציג רעיונות; ומקבץ פופים לישיבה נינוחה. ''זה נתן המון'', אומרת דנה קלמנוביץ, אם לילד בבית הספר שהתנדבה לעצב עם שותפתה, ''וחשוב מעבר לעבודה היומיומית האינטנסיבית שלנו'' (צילום: דנה קלמנוביץ)
חלק מהאלמנטים נתרמו, חלק נמצאו במחירי עלות, והעבודה כולה נעשתה בהתנדבות ובשיתוף הילדים (צילום: דנה קלמנוביץ)
חלק מהאלמנטים נתרמו, חלק נמצאו במחירי עלות, והעבודה כולה נעשתה בהתנדבות ובשיתוף הילדים (צילום: דנה קלמנוביץ)

כשמנהלת בית הספר הממלכתי ''שקד'' ברעננה ביקשה להפוך את אחת הכיתות למרחב שייתן לילדים השראה, הציע לה אחד ההורים לפנות לדנה קלמנוביץ, הנדסאית אדריכלות ומעצבת פנים, ואם לילד שלומד בבית הספר.

 

המנהלת הרימה טלפון וקלמנוביץ הרימה את הכפפה, יחד עם שותפתה לעסק, ענבל ילוז תימור. בשגרה הן מתמחות במה שנקרא ''שינויי דיירים'' – שירות שהן נותנות לקבלנים מול רוכשי דירות בפרויקטים חדשים.

 

כאן דובר במשהו אחר לגמרי: פרויקט התנדבותי, בתקציב מצומצם של 15 אלף שקלים בלבד. הכיתה שקיבלו לידיהן ממוקמת באגף שכבות א'-ב', והמנהלת הסבירה את המטרה: להפוך את הכיתה השגרתית, התכליתית, ל''כיתת הנהגה'' – מרחב שמאפשר לקבוצת תלמידים ליצור, לחשוב יחד ולקבל השראה ליצירה ולחדשנות.

 

הבקשה היתה להוציא את הלוח והשולחנות הסטנדרטיים, ולעצב פינות שונות לישיבה וחשיבה. שתי המעצבות חזרו אל המנהלת עם שלוש חלופות תמטיות: החלל החיצון, ארצות מסביב לעולם וטבע פראי. ההחלטה התקבלה בשיתוף עם התלמידים, ואלה העדיפו להרגיש קצת בחוץ, ולהקיף את עצמם בדימויים טבעיים וירוקים.

 

קלמנוביץ וילוז תימור תכננו שלוש צורות ישיבה שנותנות מענה לצרכים שונים: שולחן גדול שנוח גם לעבודה קבוצתית; פינת ישיבה עם ספה מול קיר שכוסה בטפט בהדפס טרופי, כמקום שבו אפשר להציג רעיונות ולהופיע; ואזור של פופים, שבו אפשר להירגע ולהיזרק.

 

לפני המהפך (צילום: דנה קלמנוביץ)
    לפני המהפך(צילום: דנה קלמנוביץ)

     

    וילון לבן נתלה כדי להסתיר ארון חירום טכני (צילום: דנה קלמנוביץ)
      וילון לבן נתלה כדי להסתיר ארון חירום טכני(צילום: דנה קלמנוביץ)

       

      צוות המעצבות והמתנדבים הרכיבו, צבעו, הדביקו, ניסרו ''ובעיקר צחקנו, נהנינו והתרגשנו''  (צילום: דנה קלמנוביץ)
        צוות המעצבות והמתנדבים הרכיבו, צבעו, הדביקו, ניסרו ''ובעיקר צחקנו, נהנינו והתרגשנו'' (צילום: דנה קלמנוביץ)

         

        גם הילדים נטלו חלק בעבודה (צילום: דנה קלמנוביץ)
          גם הילדים נטלו חלק בעבודה(צילום: דנה קלמנוביץ)

           

          לא מעט דברים – צבע, טפט, ריהוט – נתרמו בידי הספקים שאליהם פנו, או נמכרו במחיר עלות. ''ברגע שאמרנו שזה פרויקט התנדבותי'', מספרת קלמנוביץ, ''כולם פתחו את הלב ונתנו מה שאפשר''. גם הילדים תרמו את חלקם: הם נטלו חלק פעיל בהסבת הכיתה, ועזרו בצביעת הקירות.

           

          הפרויקט הסתיים כחודש לפני חופשת הקיץ. "כשאסנת, המנהלת, נכנסה לכיתה – הבנו מהבעת פניה שהצלחנו במשימה'', מסכמת קלמנוביץ. ''כתבו על זה בעיתון בית הספר, ההתלהבות היתה גדולה. זה סיפוק מטורף. במשך שבוע, אם לא יותר, הסתובבנו עם חיוך. הילד שלי גאה באמא שלו, וזה נתן לנו רצון להמשיך ולתרום. זה פשוט נותן המון, וחשוב מעבר לעבודה היומיומית האינטנסיבית שלנו''.

           

          קרניזים כמסגרות שמזמינות למלא את החסר (צילום: דנה קלמנוביץ)
            קרניזים כמסגרות שמזמינות למלא את החסר(צילום: דנה קלמנוביץ)

             

            להיות בבית הספר, להרגיש לרגע בחוץ (צילום: דנה קלמנוביץ)
              להיות בבית הספר, להרגיש לרגע בחוץ(צילום: דנה קלמנוביץ)

               

               
              הצג:
              אזהרה:
              פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד