לראות ולקנא: בעיר אוטרכט שבהולנד נחנך בתחילת השבוע חניון האופניים הגדול בעולם. הוא מציע מקום חניה מוסדר, מפוקח ומוגן מפני שמש וגשם ל-12.5 אלף זוגות אופניים מכל הסוגים.
בזמן שבישראל הכאוס התחבורתי שובר שיאים, וכאשר כל תמרור, גדר ומדרכה משמשים כמקום חניה ונעילה לאופניים, עיריית אוטרכט וחברת הרכבות ההולנדית השלימו בימים אלה את חלקו השני של הפרויקט, בתקציב של כ-30 מיליון אירו. החניון משתרע על פני שלוש קומות, סמוך לתחנת הרכבת המרכזית של העיר.
אוטרכט היא מרכז התחבורה הגדול בהולנד, ומסקרים שערכה העירייה נמצא שכמעט כל בית-אב בעיר מחזיק ברשותו זוג אופניים אחד או יותר. במלים אחרות, יש בה יותר זוגות אופניים מבני אדם (נתון דומה אפשר למצוא בערים נוספות בהולנד). 50% מנוסעי הרכבת רוכבים מדי יום לתחנת הרכבת או ממנה, כך שהחניון הוא צורך חיוני.
השטח הוא עצום (כ-21 אלף מטרים רבועים), וגם המחיר ידידותי: העירייה מאפשרת לחנות בחינם למשך 24 השעות הראשונות, וגובה סכום סמלי של 1.25 אירו על כל יממה נוספת של חניה.
השלב הראשון, שהושלם לפני כשנתיים, כבר הוכתר בהצלחה. 6,000 מקומות החניה זכו מיד לתפוסה גבוהה במיוחד, כשבחלק מהימים נתפסו 90% מהמקומות - ובימי עומס גם תפוסה מלאה. הכפלת השטח תקל על המצוקה, וזאת בתוספת של כאלף עמדות של זוגות האופניים העירוניים, למי שאינו מחזיק בזוג משלו.
Ector Hoogstad Architecten חתומים על האדריכלות של המבנה. מלבד הגודל והמספרים, זהו החניון היחיד בעולם שמאפשר ליהנות מרכיבה גם בתוכו, על גבי מסלולים מיוחדים שמגיעים עד למקום החניה. גם מתקני החניה מגוונים, מחניה שגרתית ועד מתקנים בקומות (בדומה למתקן שפועל סמוך לתחנת רכבת השלום בתל אביב).
זה למעלה מ-30 שנה, שההולנדים אינם רואים באופניים רק תחביב לשעות הפנאי, אלא חלק אינטגרלי ממערך התחבורה הלאומי. במדינה הצפופה, שבה חיים כ-17 מיליון בני אדם, יש 22.3 מיליון זוגות אופניים ובשבילם נסללו יותר מ-37 אלף קילומטרים של שבילי רכיבה. כבר היום, רבע מהנסיעות לעבודה של תושבי המדינה נעשות ברכיבה על האופניים.
מדד Copenhagenize Index, שמתפרסם אחת לשנתיים ומדרג את הערים הידידותיות בעולם לרוכבי אופניים, דירג השנה את אוטרכט במקום השלישי "בלבד" - בפער קטן אחרי אמסטרדם וקופנהאגן, שמובילה את הדירוג העולמי מאז 2015.
במטרה לשבור שיאים נוספים ולעודד עוד תושבים לעלות על האופניים, הוחלט לאחרונה במשרד התשתיות ההולנדי להקצות תקציב נוסף בסך 175 מיליון אירו להקמת נתיבי אופניים מהירים. זאת, בתקווה שימשכו תוך זמן קצר 200 אלף רוכבים נוספים.
קחו כמה דקות לראות איך חיים באוטרכט:
Utrecht: Planning for People & Bikes, Not for Cars from STREETFILMS on Vimeo.