תערוכות הגמר בבתי הספר לעיצוב, שנפתחות בימים אלה ברחבי הארץ, מסמנות עבור הבוגרים את סופו של מסלול לימודים מפרך ויציאה – סוף סוף – לשטח, כמעצבים טריים. על רקע זה פנינו לכמה מעצבי פנים שהגיעו לקו הגמר לפני שנים, ומאז הקימו משרדים עצמאיים מצליחים וזוקפים לזכותם ניסיון מקצועי עשיר. החזרנו אותם לימים של תחילת הדרך ולפרויקטים הראשונים שביצעו, וביקשנו מהם להעלות זיכרון, לקח או תובנה שלמדו אז, ולחלוק אותם אתנו. הטיפים האלה טובים למעצבים טריים, כמו גם למי שעומדים לנצל את הקיץ לטובת שיפוץ ועיצוב מחדש של הבית.
יעל פרי: "מאמינה בגובה, שצריך למתוח את הקווים למעלה עד התקרה"
"אני זוכרת שבתחילת הדרך הגעתי לדירה קטנה, שהייתה צפופה וחשוכה למדי, וחשבתי לעצמי איפה ואיך אני בכלל מתחילה לבצע בה שיפוץ. מול כל ההתחבטויות שלי, והיו הרבה כאלה, היה דבר אחד שהרגשתי אינטואיטיבית ובאופן ברור מאוד – שאני חייבת 'למתוח' את החלל למעלה. הכוונה היא שכל האלמנטים והחומרים צריכים להיות מיושמים מרצפה לתקרה, בלי מרווחים. זה מקנה אשליית גובה ומרחב גדולים יותר, וגם מראה שלם ואלגנטי יותר. עד היום מתיחה לגובה של מחיצות, ארונות, קווי חיפוי וכיו"ב, היא מבחינתי אני מאמין מקצועי, שאני לא מוותרת עליו גם כאשר אין בעיית מרחב".
דנה קושמירסקי ואושרי אבירם: "לא לוותר על הפרטים הקטנים"
"הלקח שלמדנו מהפרויקט הראשון הוא לא לוותר על הדיוק בפרטים. בפרויקט הזה עוד נטינו להקל ראש ולעגל פינות, בעיקר ממקום של תמימות שמאפיינת את תחילת הדרך המקצועית, חוסר הביטחון בשל היעדר ניסיון מקצועי וידע מוגבל, שלא נתמך בעקומת למידה שמגיעה רק אחר כך. וכשהתקבלה התוצאה הסופית, שהיום אנו יודעים כמה לא מהודקת היא היתה, הגיעה גם ההבנה שאסור, אף פעם ובשום מקרה, לוותר על אף פרט, ושההבדל הגדול באמת בתוצאה נמצא בפרטים הקטנים. הטיפ שלנו ללקוחות הוא להתעמק בפרטים ולא לפחד לשאול אם משהו לא נראה להם".
רוני ברטל: "לדייק עד הסוף בכתב הכמויות"
"בפרויקט הראשון שלי הכנתי כתב כמויות כמו שחשבתי שצריך. השיפוץ התקדם, וכשתוך כדי תנועה ביצעתי איזה שינוי בחדר הרחצה הקבלן העיר לי, כבדרך אגב, שהשינוי הקטן הזה יתורגם לתוספת מחיר. אני זוכרת שהייתי די המומה מכך, כי זה משהו שכמעצבת 'ירוקה' בתחילת הדרך לא הבנתי אז עד הסוף. מה שברור זה שהאפיזודה הקטנה הזאת לימדה אותי שיעור חשוב ביותר בקשר לרמת הפירוט והדיוק של כתב כמויות, ועד כמה חשוב וצריך לתכנן הכול מראש ולסגור ה-כ-ו-ל מראש, כולל אופציות לשינויים. מבחינתי זה גם טיפ חשוב ללקוחות: לוודא היטב שהמעצב כולל הכול בכתב הכמויות!"
ניצן הורוביץ: "להגיע מגובשים לתהליך"
"החוויה שלי מימי ראשית הדרך מעוגנת בהיבט הרגשי. הייתי אז צעיר ורעב לדעת, לחקור, להכיר ולהתנסות בכל מרכיבי העיצוב, מחומרים וטקסטורות ועד דרכי ביצוע ושיטות יישום. הרגשתי שאני חייב לדעת יותר ממה שאני יודע כדי להציע ללקוחות תשובה טובה לצרכים שלהם, ועד היום, כשמאחורי כבר למעלה מעשרים שנות ניסיון, אני מאמין שחשוב להרגיש ככה – לשאוף לדעת עוד ועוד. העצה הזאת היא מבחינתי טיפ חשוב גם ללקוחות שיוצאים לפרויקט של שיפוץ או עיצוב בית: תלמדו מה קורה בשטח ותשתדלו להגיע לתהליך מגובשים עד כמה שאפשר. זה מבטיח שהוא יתבצע בלי 'רעשים' מיותרים אלא בכיף ובהנאה, ושהתוצאה תהיה בדיוק כמו שרציתם וחלמתם עם בונוס של קשר רגשי טוב עם המעצב/ת".
מריאנה דובניקוב ומיטל שומר (סטודיו ELEMENTS): "תעדוף התקציב"
"כבר בתחילת הדרך למדנו כמה חשוב לתעדף נכון את התקציב שמוקצה לשיפוץ/עיצוב. מפני שבמידה והוא לא מספיק לכל החלומות והרצונות צריך להפנות אותו לדברים המהותיים; לשינויי התכנון ההכרחיים, כמו חלוקה נכונה של החלל והקירות, מטבח, ריצופים וכד'. אלה דברים שאחר כך קשה מאוד לשנות, ומה שקורה זה שנשארים איתם...לכן עדיף שהתקציב יוקצה להם, כי דברים אחרים, כמו תאורה, טקסטיל, הלבשת אקססוריז וכן הלאה – אפשר להוסיף אחר כך".
ענת סודרי: "בלי מה שהשכנה אמרה והדודה חושבת"
''זכור לי פרויקט מתחילת דרכי, שבו גיבשתי ללקוחות קונספט תכנוני שמצא חן בעיניהם. אלא שאז התחילו כל מיני 'רעשי רקע': השכנה אמרה, דודה שלי חושבת, לחבר שלנו היה כזה והוא לא היה מרוצה וכד'. הבלבול הזה, יחד עם חוסר הביטחון שלי אז כמעצבת מתחילה, גרם לי לזרום איתם. כמובן שהתוצאה הסופית לא היתה מה שאני חשבתי שנכון להם, אבל את השיעור שלי למדתי היטב: היום אני מבהירה ללקוחות שהם ואני אלה מקבלי ההחלטות היחידים בכל מה שקשור למה רצוי ולמה צריך, ולאן להפנות את התקציב, ואין מקום ל'יועצים' למיניהם. אם יש התחבטות, רק אני היא הכתובת ואני תמיד בשבילם. כך אני מייעצת לכולם לעשות, גם ללקוחות וגם לקולגות".
- בשיתוף דן דיזיין סנטר – מרכז העיצוב של ישראל.