אנחנו מזג האוויר: סטלה מקרטני בשת"פ עם הסופר ג'ונתן ספרן פויר

"שימוש בפרווה הוא ברברי ואפל", מכריזה המעצבת הבריטית בראיון בלעדי למגזין Gostyle מהשקת הקולקציה עם האג'נדה הסביבתית, "הבגדים שלנו הם לכל החיים"

"מפגינה" למען איכות הסביבה. סטלה מקרטני (צילום: יח"צ סטלה מקרטני)
"מפגינה" למען איכות הסביבה. סטלה מקרטני (צילום: יח"צ סטלה מקרטני)
"גאה במסר שקולקציית אביב 2020 שלנו מייצגת" (צילום: יח"צ סטלה מקרטני)
"גאה במסר שקולקציית אביב 2020 שלנו מייצגת" (צילום: יח"צ סטלה מקרטני)
"השתמשנו בפיתוח חדש של צמר אלפקה שבו אנחנו יודעים כל שלב שעבר הצמר בדרך עד שהוא הגיע אלינו״ (צילום: יח"צ סטלה מקרטני)
"השתמשנו בפיתוח חדש של צמר אלפקה שבו אנחנו יודעים כל שלב שעבר הצמר בדרך עד שהוא הגיע אלינו״ (צילום: יח"צ סטלה מקרטני)
כבר שנים שסטלה מקרטני מניעה את רוח השינוי בעולם האופנה ויוצקת בו תכנים סביבתיים, חברתיים ואוהבי חיים. מקרטני הצליחה להעלות לסדר היום את המונח "אופנה בת קיימא" ואף להכניס בו ערימות של שיק. היא פרצה את הדרך כשהייתה בין המעצבים הראשונים שהחליטו לא להשתמש בעור ובפרווה, כן כן, הרבה לפני ששאנל ופראדה החליטו שזה סטייל.

 

בשבוע האופנה שנערך במילאנו בחודש יוני האחרון ערכה המעצבת פרזנטציה ייחודית לקולקציית אביב 2020 לגברים ולנשים, במסיבה שחגגה את איכות הסביבה וכדור הארץ, וסיפקה לנו הצצה לאיך תיראה הפלנטה שלנו אם רק נשקיע בה יותר. ספוילר: קסומה ומהפנטת.

 

בתור מי שנאבקת בתקופה האחרונה בין הרצון להתחדש במיטב הטרנדים (משימה קשה בפני עצמה, שכן כל שבוע יש פריט מאסט בזירת האופנה) לבין תודעה סביבתית שהולכת ומתפתחת, ההזמנה לטוס לפרזנטציה של קולקציית אביב 2020 של המעצבת במילאנו תפסה אותי בהתרגשות ובסקרנות רבה.

 

בהזמנה הרשמית לאירוע צוין שנושא הפרזנטציה הוא We are the Weather, שזהו גם שם האוסף מתוך הקולקציה שנוצר בשיתוף פעולה עם הסופר ג'ונתן ספרן פויר. החשש הראשון שלי לגבי הערב התפוגג בתור הארוך בכניסה, כשגיליתי שאכן פירשתי נכון את ההזמנה ולא היה צורך להתחפש לעונת השנה האהובה עלייך, כפי שנרמז מהכותרת. כל האורחים כיבדו את המעמד והתלבשו בהתאם לדרס קוד הבלתי כתוב - ללא בדים מן החי, והתהדרו במיטב האאוטפיטים ברוח קיצית, קלילה ואלגנטית.

 

 עוד אאוטפיטים מקולקציית We are the Weather:

 

מבחוץ נשמעו קולות של מפגינים, וברגע שנכנסתי לחצר הפתוחה של המבנה שבו נערכה המסיבה נגלו קומץ של "מפגינים", לבושים כולם בבגדיה של המעצבת, שדימו הפגנה קולנית למען איכות הסביבה, כשבמרכז המעגל עמדה מקרטני הנלהבת שהצטרפה למפגינים המשולהבים. חצר רחבה שהציגה את כל דגמי הקולקציה, ובמרכזה הוצב מיצג דמוי ירח מלא שריחף וזהר מעל האורחים. בין העצים פוזרו חוטי משי וגירלנדות מנצנצות, והשטח כולו כוסה בדשא ירוק ורענן. כל אלו יחד העניקו למקום תחושה של סביבה מרשימה וקסומה, בדיוק כמו שהטבע התכוון, עם עזרה קטנה ממקרטני בגזרה האופנתית.

 

דוגמנים הלבושים בדגמי הקולקציה הסתובבו בין האורחים וחשפו פריטים בפלטת צבעים שעזרה להיכנס למוד אביבי, תודות לשילוב של גוני אדמה כמו קקאו, ג׳ינג׳ר, אבן וחאקי עם נגיעות של צבעים ססגוניים כמו ורוד פלמינגו, לילך, כחול בליני ואדום לוהט.

 

אהבנו. מדגמי הקולקציה (צילום: יח"צ סטלה מקרטני)
    אהבנו. מדגמי הקולקציה(צילום: יח"צ סטלה מקרטני)

     

    בין הדגמים שאהבתי במיוחד כיכבו שמלה נשפכת שבלטה בקהל בזכות צבעה האדום העשיר, אוברול דנים מכותנה אורגנית בצהוב מהפנט, וחליפת מכנסיים לבנה מבד נשפך שנלבשה עם חולצה המעוטרת בסוסים רוקדים, הנגיעה האישית של מקרטני המסמלת את אהבתה לבעלי חיים. אביזרי הקולקציה הוצגו בחדר פתוח, וזכיתי להתאהב בתיקי פסטל בגדלים שונים (לא בררנית, באמת), תיקי רשת עם רצועה הנושאת את שם המותג וסנדלי פלטפורמה שכל ארון נעליים צריך.

     

    איך היא עושה את זה?

    לאורך כל הערב הסתובבה מקרטני בין מאות המוזמנים כשחיוך מזמין על פניה, עצרה לסלפי או תמונה לפיד עם כל מי שחפץ בכך ולחצה אינספור ידיים, וכל זה על עקבי ענק. ניצלנו את ההזדמנות והחלפנו עם סטלה כמה מילים בנושא הקיימות, שמסעיר בתקופה האחרונה את תעשיית האופנה כולה.

     

    "אנשים אמרו שלא אצליח להרים מותג אופנה מצליח מבלי להשתמש בעור ובפרווה". סטלה ואני (צילום: יח"צ סטלה מקרטני)
      "אנשים אמרו שלא אצליח להרים מותג אופנה מצליח מבלי להשתמש בעור ובפרווה". סטלה ואני(צילום: יח"צ סטלה מקרטני)

       

      ספרי לנו קצת על ההשראה לקולקציה.

      ״אני כל כך גאה במסר שקולקציית אביב 2020 שלנו מייצגת. עבדנו עם הסופר המדהים ג'ונתן ספרן פויר, שאני מעריצה כבר זמן רב. הוא כתב את הספר 'הכל מואר', שהשאיר בי חותם רציני, וידעתי שאנחנו צריכים לעבוד איתו מתישהו בצורה כלשהי. ג'ונתן משיק ספר חדש סביב נושא משבר האקלים שנקרא 'אנחנו מזג האוויר', אז לקחנו כמה מהצהרות המפתח שלו מהספר ועיטרנו אותן על בגדים מקולקציית ה־ready-to-wear. כ־60 אחוז מהקולקציה נעשו מחומרים בני קיימא כגון כותנה אורגנית, ויסקוזה בת קיימא, ECONYL®, שזהו ניילון ופוליאסטר ממוחזרים. כמו כן השתמשנו בפיתוח חדש של צמר אלפקה שבו אנחנו יודעים כל שלב שעבר הצמר בדרך עד שהוא הגיע אלינו״.

       

      כמה מהצהרות המפתח מעטרות את הבגדים מקולקציית ה־ready-to-wear. הספר החדש של ספרן פויר (צילום: עטיפת הספר)
        כמה מהצהרות המפתח מעטרות את הבגדים מקולקציית ה־ready-to-wear. הספר החדש של ספרן פויר(צילום: עטיפת הספר)

         

        את פורצת דרך בעולם האופנה בכל הקשור לאופנה בת קיימא. איך התחלת את השינוי ומה היו האתגרים הכי גדולים שניצבו בפנייך?

        ״ההחלטה להקים מותג אופנה בת קיימא הייתה קלה, גדלתי עם האג׳נדה הזו וזה מה שלימדו אותי מגיל צעיר. בהתחלה ספגתי המון ביקורת. אנשים אמרו שלא אצליח להרים מותג אופנה מצליח מבלי להשתמש בעור ובפרווה, אבל אני חושבת שזה הדבר הכי חדשני שאנחנו עושים כמותג, אנחנו מאתגרים את הנורמה. זה מדהים לראות את השינוי ואני זקוקה לעוד אנשים שיצטרפו לעולם שלי. כיום אין שום סיבה להמשיך להשתמש בפרווה, זה מגוחך. כל כך ברברי ואפל. אבל בסופו של יום, הצרכנים הם אלו שצריכים לדרוש את השינוי. הם אלו שיגרמו לבתי האופנה לעשות שינוי בנושא. עכשיו זה הזמן לשקול מחדש את ההשלכות של התעשייה הזו ולקחת בחשבון את המחיר שהיא גובה מכדור הארץ״.

         

        לאחרונה מותגי אופנה גדולים כמו שאנל ופראדה הכריזו שהם לא ישתמשו בפרוות ועורות אקזוטיים. מה לדעתך היה החלק שלך בנושא?

        "הייתי האאוטסיידרית. אמרו שלא אוכל להקים מותג יוקרה מצליח בלי להשתמש בעור ובפרווה. היום אני מסתכלת סביבי ורואה עוד המון מותגי יוקרה שחושבים בכיוון של אופנה בת קיימא ואני מתה על זה"

        ״אני ממש שמחה לראות עוד ועוד מותגים שמצטרפים לשינוי. מצחיק אותי לחשוב שכאשר התחלתי את המסע הזה, הייתי האאוטסיידרית. הייתי זו שנאמר לה שלא אוכל להקים מותג יוקרה מצליח בדרך הזו. היום אני מסתכלת סביבי ורואה עוד המון מותגי יוקרה שחושבים בכיוון של אופנה בת קיימא ואני מתה על זה.

         

        "אני רואה בחדשות שבית אופנה נוסף החליט להפסיק להשתמש בפרוות, מגזינים מקדישים גיליונות לנושא, צרכנים שמעוניינים לשמוע על זה. השיח בנושא חזק מתמיד. אני מאושרת שתעשיית האופנה סוף סוף מתעוררת ועושה משהו בנושא, שכן זו היא בין התעשיות הכי מזהמות בעולם. אבל אני לא יכולה לעשות את השינוי לבד, אנחנו חייבים לעבוד יחד כתעשייה ולהוביל שינויים גדולים לפני שנהרוס לחלוטין את כדור הארץ הנפלא שלנו לדורות הבאים. אני מקווה שמותגים אכן רואים בי חלוצה בתחום וינסו ללמוד מהניסיון שלי בנושא״.

         

        את חושבת שבעידן כל כך גלובלי יש עדיין מרכיב בריטי בדנ"א של המותג שלך? זה משהו שעדיין חשוב לך?

        "בוודאי. זה חלק ממני וזה חלק שטבוע במותג ותמיד יהיה בו״.

         

        מייצרים פריטים על־זמניים. מתוך הקולקציה  (צילום: יח"צ סטלה מקרטני)
          מייצרים פריטים על־זמניים. מתוך הקולקציה (צילום: יח"צ סטלה מקרטני)

           

          בעולם האופנה, שבו טרנדים חדשים צצים כל שבוע, האם זה ריאלי לצפות לשינוי של ממש בהרגלי הצריכה של אנשים שרוצים להישאר מעודכנים ולהתלבש על פי צו האופנה?

          ״כן, תמיד יש תקווה! אני רואה יותר ויותר צרכנים שרעבים לשינוי ומבינים, כעת יותר מתמיד, את ההשפעה שיש לתעשיית האופנה על איכות הסביבה. אני מאמינה שהמפתח הוא ללמד את הלקוחות שלנו על החשיבות של מיחזור ומה אפשר לעשות כדי להאריך את חייהם של הבגדים שלנו. אנחנו מייצרים פריטים על־זמניים, ומי שקונה שמלה, מעיל או מכנסי ג׳ינס של ׳סטלה מקרטני׳ יודעת שהם לכל החיים, לא רק לעונה״.

           

          איזו עצה תוכלי לתת למי שמתעניינת בנושא של אופנה בת קיימא, אבל קשה לה לחתוך בבת אחת את הרגלי השופינג שלה?

          ״יש הרבה דברים שצרכני אופנה יכולים לעשות כדי להתקדם בנושא הקיימות. אני חושבת שהמקום שהכי טוב להתחיל בו הוא מחקר. לפני הקנייה, לעשות בדיקה: מה בדיוק את רוכשת? להבין מאיפה הבגדים מגיעים וממה הם עשויים בכלל? ככל שנגלה יותר מודעות ונהיה ערים לנושא, כך נוכל לשים סוף במהרה לבלגן שעשינו בכדור הארץ״.

           

          תומכת גם ביוזמת "יום שני צמחוני": 

           

          איך אפשר להיות גם אמא לארבעה ילדים, גם בעלת מותג יוקרה מצליח וגם בעלת שוקיים שריריות ומעוררות קנאה. לגבי השרירים? גיליתי, לצערי, שאין נוסחת קסם, רק ספורט. אך לגבי השאר סטלה עונה: ״אני מנסה לבלות כמה שיותר זמן עם הילדים שלי, זה הדבר שהכי חשוב לי. אני לוקחת אותם לבית הספר בכל בוקר, כשכל אחד מהם לומד במקום אחר, מה שאומר שאני עושה ארבע עצירות שונות. אני אוהבת את הילדים שלי בכל נפשי והם יודעים שאני שם בשבילם. אך אני מודה, לא הייתי יכולה לתמרן בין הדברים בלי הצוות המדהים שלי, גם בבית וגם בעסק״.

           

          * קולקציית הנשים של סטלה מקרטני נמכרת בבלעדיות בפקטורי 54 ובבוטיק אמור. הכותבת הייתה אורחת של פקטורי 54 במילאנו

           

          העולם דוהר לכיוון קיימות ודאגה לאיכות הסביבה, אבל בתי האופנה לא יכולים לדאוג להכל לבד והם צריכים את עזרתכן. מה אתן יכולות לעשות? הכתבה המלאה בגיליון יולי של מגזין גו סטייל

           

           

          הגיליון החדש של מגזין Gostyle - עכשיו בדוכנים (צילום: דניאל קמינסקי)
          הגיליון החדש של מגזין Gostyle - עכשיו בדוכנים (צילום: דניאל קמינסקי)
           
          הצג:
          אזהרה:
          פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד