יש מי שיכולים להרשות לעצמם מלון בוטיק משלהם. או, לפחות, סוויטה. כך בני זוג ישראלים, שרכשו דירה בבניין אקלקטי ישן בלב תל אביב, וביקשו ממעצבי הפנים אושרי אבירם ודנה קושמירסקי לחבר בין השפה הסגנונית של הבניין מבחוץ לזו של הדירה בפנים; בין רוח העבר לבית שהכל בו חדש, בעצם.
שימור ושיפוץ הבניין, שמייצג את הסגנון שרווח בארץ עד פרוץ המודרניזם, הסתיים לפני כשנה. העירייה קבעה עליו שלט, שעליו נכתב: "הבניין נבנה בשנת 1925 ותוכנן על ידי אדריכל לא ידוע כבית מגורים בסגנון אקלקטי. המבנה מוכרז לשימור ונמצא בתחום ההכרזה של אונסק"ו. הוא משלב חזית סימטרית עם מוטיבים אירופיים כגון מדרגות בטון טרומיות, יחד עם מוטיבים אוריינטליים כקשתות, עיטורי טיח ועמודים''.
"חיפשנו לא מעט'', מעידים הדיירים. ''רצינו דירה בבניין לשימור בגלל האופי המיוחד שיש לדירות כאלה, ומטבע הדברים לא קיים בדירות שנבנות היום. לצד הרצון שלנו שהיא תהיה עכשווית ומפנקת, חשוב היה לנו לשמר את המאפיינים המקוריים שלה, כמו התקרה הגבוהה ותריסי הכנף שעשויים מעץ". לכך הצטרפו החלטות עיצוביות בסגנון אירופי, כמו חיפויי קיר מעץ, קרניזים ופאנלים של אבן מסוגננת ומסותתת
שטח הדירה 82 מטרים רבועים, וחלק ממתארה אלכסוני. בשיפוץ כמעט ולא נעשו שינויים מבניים בחלוקה המקורית שלה – סלון ומטבח שמשני צדיהם חדרי שינה, שירותי אורחים ליד הכניסה וחדר רחצה. מה שהשתנה ללא הכר הוא עיצוב הפנים. "האתגר הגדול", לדברי אבירם וקושמירסקי, "היה ליצור תחושה בוטיקית ולאזן בין תכני המקור לבין ההווה, בלי לגלוש לקלישאות".
נישה בנויה קטנה, שהסתירה מעט את הכניסה לחדר השינה מכיוון הסלון, הוסרה. פתח הדלת הורחב, ובין החדר לסלון מפרידה דלת דו כנפית שעליה חיפוי של מראה כהה, המעניקה אשליה של מרחב גדול מזה שקיים בפועל. לדלת הזו, שמוסגרה בשחור, יש נוכחות דומיננטית של אלמנט עיצובי לכל דבר.
הקירות החיצוניים עובו, על מנת לייצר אדני חלון רחבים וגומחות שעוטפות את החלונות ומוסיפות עומק ועניין. החלונות עצמם מוסגרו בעץ כהה, לשם הדגשה, ובסלון ממשיך העץ והופך לספרייה שחורה וגדולה, שמקיפה את החלון ומכסה את כל הקיר.
"אחד הדברים המרשימים בדירות לשימור זו התקרה הגבוהה", אומרת קושמירסקי. ''כאן היא מתנשאת לגובה של 3.36 מטרים, וכדי לשמר אותו נמנענו מביצוע הנמכה לצורך הצנעת מיזוג האוויר, והחדרים נותרו בגובהם המקורי. כדי לחזק את התחושה, גם את קווי העיצוב ככלל 'מתחנו' לגובה, כמו אופני התלייה של גופי התאורה והנגרות הלבנה בדיגום של מסגרות (פנלים), שמחפה את הקירות ומגיעה עד קרניז התקרה".
החומרים שנבחרו הם טבעיים בלבד – אבן, מתכות, זכוכית ועץ, שטופלו בדרכים שונות ובשיטות מגוונות, חלקן בעבודת יד מסורתית ואחרות בטכנולוגיות מתקדמות. על הרצפה הונח פרקט ישן (מפירוק) במרקם פראי ומותז, ובמפגש עם הקירות הוא נתחם בפס של אבן שעברה תהליך של התזה והברשה.
הפאנלים, שתוכננו גבוהים מהמקובל, עשויים מאותה אבן (בעיבוד מעודן יותר), והיא אף ''יוצאת'' למרפסת, שם הונחה בדוגמה של אדרת דג. "הטיפול המגוון בחומרים", מסביר אבירם, "מייצר עניין משתנה, שמושתת על ניגודים-חיבורים".
אותם ניגודים-חיבורים בין קלאסי למודרני, בין מרקמים, בין גולמי לאלגנטי ובין הידור לאיפוק, מופיעים גם בפרטים, בקווי העיצוב ובחומרים של הרהיטים וחפצי הנוי. חלק נכבד מהם עוצב במיוחד לדירה, ואחרים נבחרו לאחר שיטוטים רבים, במטרה למצוא את האלמנט הנכון והמדויק.
הספות שניצבות זו לצד זו בסלון שונות – לאחת קווים רכים-מעוגלים, והיא משלבת ריפוד מעור נובוק עם רגלי פליז, והשנייה מעוצבת בגיאומטריה אלכסונית, עם קווים ישרים וריפוד בד. משני עברי דלתות חדר השינה, כמו שני שומרי ראש, הוצבו כדי נוי גדולים של המעצב הבריטי טום דיקסון: בצד אחד כד פיסולי שעשוי מטבעות עץ מושחר ובצד השני אגרטל פליז מרשים בגובהו.
בספרייה שבסלון משתלבים פריטים עם ניחוח נוסטלגי, כמו פטיפון ואוסף תקליטים, ולהבדיל מהמגמה שמצניעה היום את מערכת השמע, נבחרו רמקולים מעוצבים, שניצבים גלויים, כחלק בלתי נפרד מהמארג האסתטי.
על אדן החלון הרחב שבמרכז הספרייה עומדת מנורה איקונית מפליז, שעיצב בשנת 1977 המעצב האיטלקי ויקו מג'יסטרטי: שילוב של גליל, קונוס וחצי כדור, אובייקט גיאומטרי המנותק מצווי אופנה ומגלם קלאסיקה על זמנית.
המטבח הפתוח ממוקם מול הסלון, ובקדמתו פינת אוכל עם שולחן עגול על רגל בטון עבה בצורת קונוס, שמהדהד את גוף התאורה של מג'יסטרטי. "גם הכד השחור מעוצב בצורת קונוס, ולשיטתנו ההדהודים האלה, שהם לכאורה בגדר ניואנסים מינוריים, מתגבשים בסופו של דבר לשפה עיצובית מהודקת", אומרת קושמירסקי.
במטבח ארונות תחתונים ירוקים עם פסי פליז שקועים, ועל הקיר תלויה יחידת מדף אובאלית, עם מסגרת פליז. "עשינו המון ניסיונות עד שהגענו לגוון הירוק שרצינו", מפרטים המעצבים. ''הוא נקרא British racing green, ומקורו במרוץ מכוניות שהתקיים באירלנד בשנת 1903, שבו נצבעו המכוניות הבריטיות בירוק הזה".
זיגוג הפסים חוזר גם בחדר הרחצה, במחיצה ההפרדה של המקלחון. על צדה הפונה לכיור הולבשו מדפי פליז אווריריים. יחידת הכיור עוצבה באותם קווים, כארון פתוח המשלב קונסטרוקציה מפליז ומשטחי שיש שחורים, שהותאמו לכיור השחור ולמוטות התלייה של המגבות.
לחדר השינה נבחרה מראה עגולה, שהוזמנה במיוחד בגימור שמקנה לשטח פניה מראה ישן, והיא נתלתה מול החלון, מיקום שמוסיף אור והשתקפויות בין הפנים והחוץ. בחדר מארג אקלקטי ומהודק, שעונה לרצונם של בני הזוג בסוויטה בוטיקית ברוח תל אביב הקטנה.
על עבודת האמנות בחדר חתומה אדוה קרמר, שיצירתה מחברת בין שיטות אריגה מסורתיות למערכות דיגיטליות של עיבוד נתונים, ומבטאת שוב את רעיון החיבור בין עבר והווה, שהנחה את עיצוב הדירה כולה.
------------------------------------
לחצו על התמונה ועקבו אחרי Xnet עיצוב ואדריכלות באינסטגרם:
- פרקט, אבן וחיפויים: אבני טל
- חשמל חכם, אודיו-וידאו ותקשורת: כהנא
- כלים סניטריים: אבני טל, ווטרמרק, חזי בנק, מודי
- תאורה: אקסקלוסיב, סטי, פה נורמל, אדישן
- וילונות: אורנה ומינה
- ריהוט ופריטים דקורטיביים: דה בוקס, סטי, פה נורמל, טולמנ'ס, אדישן
- אמנות: גלריית גל גאון, גלריית למון פריים, סטי
- גינון: גנן על הגג