טבעי אבל מביך: ארבעה צעדים יעילים להפחתת כמות הגזים

מה כל כך בעייתי בלעיסת מסטיקים, אילו מזונות ינפחו לכם את הבטן ומה אפשר לעשות כדי לשחרר את הלחץ ולהפחית את הפאדיחות? תנו גז, אבל פחות

הממתיקים המלאכותיים שבמסטיקים, אגב, מהווים סיבה נוספת שבשלה מסטיקים גורמים לגזים (צילום: Shutterstock)
הממתיקים המלאכותיים שבמסטיקים, אגב, מהווים סיבה נוספת שבשלה מסטיקים גורמים לגזים (צילום: Shutterstock)

לכולנו יש גזים, ולמרות שמדובר בפעילות טבעית לגמרי, בחברה שלנו זה נחשב ללא מנומס ולא מקובל, ולא פעם זה מביך. "הגזים נוצרים בתהליך טבעי שבו החיידקים במערכת העיכול מתסיסים רכיבי מזון שאנחנו לא מסוגלים לעכל, כמו סיבים תזונתיים, לקטוז (סוכר חלב) ופרוקטוז (סוכר פירות)", מסבירה

רוני ברוך, דיאטנית קלינית ביחידה לתזונה ודיאטה, מכון גסטרו, המרכז הרפואי תל אביב (איכילוב). "תהליך ההתססה הזה לא רק שהוא טבעי אלא שלתוצרי הלוואי שלו (חומצות שומן) יש ערך לבריאותנו. בתהליך הזה נוצרים גם גזים כמו מתאן, מימן ופחמן דו־חמצני שאנחנו צריכים לשחרר אותם בצורה כזו או אחרת".

 

אז אם אתם נוטים לסבול לא מעט מגזים, או נמצאים בדרך לדייט ראשון, לאירוע חברתי או לכל פעילות אחרת שמצריכה בטן שקטה והאפשרות שיהיו לכם גזים מלחיצה אתכם, ברוך מייעצת לנקוט את הצעדים הבאים:

 

1. צרכו במתינות מאכלים שגורמים לגזים

הרבה מהמזונות האלה בריאים, אבל אם אתם סובלים מאוד מגזים, כדאי שתמתנו את צריכתם. מי במתסיסים? מוצרי חלב (ובפרט חלב ניגר), ירקות ממשפחת הכרוביים (כרוב, כרובית, ברוקולי) והצנוניים (צנונית, לפת), בצל, שום, ארטישוק, אספרגוס, וכן קטניות (אפונה, עדשים, חומוס, פול), דגנים מלאים וכמות גדולה של פירות.

 

דילמת הקטניות (צילום: Shutterstock)
    דילמת הקטניות(צילום: Shutterstock)

     

    תוכלו להפחית את הגזים שנוצרים אחרי אכילת קטניות באמצעות השריה ממושכת של הקטניות והחלפת המים מספר פעמים במהלך ההשריה. בזמן הבישול, השתמשו בתבלינים סופחי גזים כמו כמון, זרעי שומר, זרעי כוסברה, אניס וקימל.

     

    2. הפסיקו עם המסטיקים

    כשאנחנו לועסים מסטיקים אנחנו בולעים אוויר, שמאוחר יותר הופך לגזים שמחפשים את דרכם החוצה. הממתיקים המלאכותיים שבמסטיקים, אגב, מהווים סיבה נוספת שבשלה מסטיקים גורמים לגזים.

     

    3. אכלו לאט ולעסו בנחת

    כשאתם אוכלים במהירות, לא לועסים היטב ובולעים מזון בחופזה, אתם מכניסים למערכת העיכול הרבה אוויר, שיצטרך למצוא בהמשך את דרכו החוצה.

     

    4. אכלו ארוחת ערב קטנה ומוקדמת

    אם אתם סובלים מגזים בעיקר בלילה, מוטב לאכול את הארוחה הגדולה בצהריים, ובערב אכלו ארוחה קטנה כשעתיים עד שלוש לפני השינה כדי לאפשר למערכת העיכול לעשות את העבודה לפני שאתם מגיעים למיטה.

     

    תנו גז, אבל פחות

    • אכילת מזון המתובל בפלפל שחור טובה מאוד למערכת העיכול. בפלפל השחור מצויים חומרים המפחיתים היווצרות של גזים, כאבי בטן ועוויתות, כנראה על ידי עידוד ייצור של חומצה הידרו־כלורית במעי.

     

    תבלו בנדיבות (צילום: Shutterstock)
      תבלו בנדיבות(צילום: Shutterstock)

       

      • לבנדר עוזר להקלה על נפיחות וגזים. חלטו 1 כפית פרחי לבנדר יבשים במים רותחים, הניחו לה להצטנן מעט ושתו.

       

      מקל על הנפיחות (צילום: Shutterstock)
        מקל על הנפיחות(צילום: Shutterstock)

         

        • חליטת שומר, אניס ומליסה תעזור גם היא להפגת גזים ולהרפיית שרירי צינור העיכול. חולטים  ‭1½‬ כפיות זרעי שומר, ‭ 1½‬כפיות זרעי אניס, ½1 כפיות זרעי מנטה ו-½1 כפיות עלי מליסה, בתוספת שתי כוסות מים רותחים בקנקן. מכסים ומחכים כרבע שעה לפני ששותים.

         

        שומר, מנטה, אניס ומליסה (צילום: דניאל לילה, סגנון: נעה קנריק )
          שומר, מנטה, אניס ומליסה(צילום: דניאל לילה, סגנון: נעה קנריק )

           

          • טריפאלה ‭(Triphala)‬ היא פורמולה איורוודית המבוססת על שלושה פירות (אמלאקי, הריטאקי וביביטאקי) המסייעים לסובלים מקשיי עיכול כמו גזים ומעי רגיז. ‬

           

           

          טריפאלה כבר ניסיתם? (צילום: Shutterstock)
            טריפאלה כבר ניסיתם?(צילום: Shutterstock)

             

            הגיליון החדש של מגזין מנטה - עכשיו בדוכנים (צילום: גורן ליובונצ'יץ)
            הגיליון החדש של מגזין מנטה - עכשיו בדוכנים (צילום: גורן ליובונצ'יץ)
             
            הצג:
            אזהרה:
            פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד