עבודה עצמית: "אתם רוצים להתקדם? הפכו את עצמכם למותג"

בעולם העבודה העכשווי, הדינמי, ההפכפך, שאינו מבטיח יציבות מקצועית או קידום טבעי, שם המשחק הוא שיווק עצמי. 13 צעדים שיפלסו לכם את הדרך למימוש מקצועי

כדי לפרוץ את הגבולות שלכם אתם צריכים ליצור דברים שאף אחד לא ביקש מכם לעשות (צילום: Shutterstock)
כדי לפרוץ את הגבולות שלכם אתם צריכים ליצור דברים שאף אחד לא ביקש מכם לעשות (צילום: Shutterstock)

מה מעורר בכם צירוף המילים "שיווק עצמי בעבודה"? האם אתם מתכווצים באי נוחות בכיסא וחושבים לעצמכם "מה לי ולדברים האלה, אני מעדיף להיות עסוק בעבודה נטו, בלי פוליטיקה וחנפנות"? אולי אתם גם מאמינים בסתר לבכם שיום אחד יגיע הבוס שיגלה את המסירות הרבה והכישרון הרב שלכם, ישים לב לברק המיוחד, ויגיש לכם את הקידום שתמיד רציתם בו על מגש של כסף.

 

"אף אחד לא יגלה אתכם ואף אחד לא ישים לב לברק המיוחד שלכם. סצנות כאלה שייכות לסרטים או לעולם העבודה הישן. אם אתם רוצים להתקדם, אתם צריכים לקדם את עצמכם"

אם זה כיוון המחשבה שלכם, לד"ר דוד ברקוביץ', פסיכולוג ויועץ ארגוני שמלווה ארגונים ומנהלים להשגת השפעה רחבה יותר בתוך השוק שבו הם פועלים, יש חדשות בשבילכם. "זה לא יקרה", הוא פוסק. "זו פנטזיה שאתם צריכים להתעורר ממנה. אף אחד לא יגלה אתכם ואף אחד לא ישים לב לברק המיוחד שלכם. סצנות כאלה שייכות לסרטים או לעולם העבודה הישן. אם אתם רוצים להתקדם, אתם צריכים לקדם את עצמכם. המנהל שלכם והמנהל שמעליו עסוקים בעניינים הרבים שלהם. הם לא חושבים על הכישרון או על המסירות של כל עובד ועובד. אם לא תסבו את תשומת הלב שלהם, הם פשוט לא ישימו לב".

 

ברוכים הבאים לעולם האמיתי. לדברי ד"ר ברקוביץ', עולם העבודה השתנה מאוד בשנים האחרונות וממשיך להשתנות ללא הרף ובקצב מהיר. "מנהלים ועובדים בכל הדרגים חייבים לדעת שהיום כבר לא מספיק לדעת לעבוד טוב ולהיות מסורים לעבודה", הוא מדגיש. "כל עובד צריך לדעת גם איך לדחוף את עצמו, למכור את עצמו ולחפש הזדמנויות להגדיל את הערך המקצועי שלו. אם אתה עובד מקצועי מאוד אבל אף אחד לא מתייחס אליך כאל אוטוריטה, זה לא מספיק טוב".

 

ומה יעשו אלה שלא התברכו בכישורים פוליטיים?

"למילה 'פוליטיקה' יש קונוטציה שלילית, במקומה עדיף להשתמש במילה 'השפעה'. אנשים אומרים: 'אני לא איש של פוליטיקה', אבל אף אחד לא יגיד: 'אני איש עבודה, אני לא איש השפעה'. מיתוג עצמי ושיווק עצמי זו הדרך היעילה ביותר להגיע לשני הישגים חשובים: הגדלת הערך שלכם והעברת מסר לעולם העבודה, שיידע מה יש לכם להציע. וזו לא פריבילגיה — בין אם אתם אוהבים את זה ובין אם לא, תצטרכו להפנים את העובדה שכדי להתקדם (ואפילו לשרוד) בשוק העבודה הנוכחי, תהיו חייבים לעשות זאת".

 

אם חייבים - עושים. לפניכם 13 צעדים בני יישום שלדברי ברקוביץ' יעזרו לכם לסלול בהצלחה את דרככם בארגון.

 

1. תשכחו מקביעוּת ואמצו את גישת הפרילאנס

אתם בטח זוכרים את זה מההורים שלכם: פעם עובדים קיבלו קביעות בעבודה, שהבטיחה את עתידם מפני פיטורים. אבל לפי תחזיות מקצועיות, מעמד הקביעות ייעלם משוק העבודה בתוך עשר שנים, בעיקר משום שמעסיקים לא יוכלו לעמוד בכך מבחינה כלכלית. כל עובד יהיה חייב להביא תפוקה מסוימת, אחרת מקום העבודה לא יוכל להמשיך לשלם לו משכורת, מצב שזכה למושג "מעמד הפרילאנס": עובדים שאפשר לוותר על שירותיהם באופן מיידי. מה זה אומר מבחינתכם? אמצו את גישת הפרילאנס — במקום להיות מובנים מאליהם לארגון, השתדלו לגרום למעסיק שלכם לרצות להעסיק אתכם בכל חודש מחדש.

 

2. הפכו את עצמכם למותג

כל אחד אחר יכול לעשות את העבודה שלכם? אתם בבעיה (צילום: Shutterstock)
    כל אחד אחר יכול לעשות את העבודה שלכם? אתם בבעיה(צילום: Shutterstock)

     

    בדיוק כמו שבעל עסק מתייחס למוצר או לשירות שלו כאל מותג, כך גם העובד צריך להתייחס לעצמו. ייתכן שזה נשמע לכם קצת ציני, אבל זו הדרך הנכונה לעשות זאת. השאלה הראשונה שכל מותג צריך לענות עליה היא: על איזה צורך אני עונה? איזה ערך אני מספק (או למה אני מגיע לעבודה בכל יום)? וכך גם אתם! אין לכם תשובה ברורה לשאלות האלה? כל אחד אחר יכול לעשות את העבודה שלכם? אתם בבעיה. במצב כזה נסו לפעול ליצירת אוטוריטה מקצועית חשובה בתפקיד שאתם ממלאים, כזאת שתמצב אתכם כבלתי ניתנים להחלפה.

     

    3. חשבו על תפקידי העתיד

    לא משנה איזה תפקיד אתם ממלאים כיום, זכרו שעולם העבודה הולך ומשתנה. לפי מחקר שערך משרד המסחר והכלכלה הבריטי, מודל התעסוקה שהיה נהוג בעבר נראה כמו מלבן, אבל כיום הוא מתחלף במודל שעון החול. המשמעות היא שהמשרות הבכירות מאוד והזוטרות ביותר יישארו — כמו שני הקטבים של שעון החול — אבל כל דרג הביניים יצטמצם מאוד. הסיבה לכך היא שאי אפשר להחליף מנהלים בכירים או את עובדי הכפיים, אבל דרג הביניים יוחלף על ידי אוטומציה. במילים פשוטות, תפקידים ייחודיים ובעלי ערך לא יוחלפו, ולתפקידים האלה אתם צריכים לכוון את עצמכם.

     

    4. שאלו את עצמכם: מי הקהל שלכם?

    תפקידים ייחודיים ובעלי ערך לא יוחלפו, ולתפקידים האלה אתם צריכים לכוון את עצמכם (צילום: Shutterstock)
      תפקידים ייחודיים ובעלי ערך לא יוחלפו, ולתפקידים האלה אתם צריכים לכוון את עצמכם(צילום: Shutterstock)

       

      וגם: לאן אתם רוצים להתקדם ומי הם האנשים שיכולים לקדם אתכם לתפקיד הרצוי. כך לדוגמה, אם אתם נמשכים לתפקידים ניהוליים, אתם צריכים לעשות פעולות בתוך הארגון שיקדמו אתכם לכיוון הניהולי ולכוון לאנשים שקשורים בתחום הזה. המיקוד צריך להיות מדויק, כי כשמכוונים לכולם, התוצאה היא שלא מכוונים לאף אחד, והמאמצים יורדים לטמיון. שיווק עצמי מוצלח מתחיל בידיעת המטרה ואל מי צריך לפנות.

       

      5. הציעו קודם ערך לארגון, ורק אחר כך את עצמכם

      אם אתם מעוניינים בתפקיד מסוים, עדיף לכם לא להציע את עצמכם באופן ישיר, בייחוד אם מדובר בקידום. במצב כזה ייתכן מאוד שהמנהל מעליכם ישאל את עצמו: 'למה דווקא הוא?'. לכן הרעיון הוא להציע את עצמכם באופן עקיף. אפשר להשוות זאת לעולם השיווק והמכירות. אם מישהו רוצה למכור לכם מוצר, הוא יכול להציע לכם אותו ישירות והוא יכול להציע לכם תוכן שקשור במוצר בחינם. אם התוכן איכותי ומשכנע, הסיכוי שתרכשו את המוצר לאחר החשיפה לתוכן גבוה פי כמה וכמה. בעולם העבודה הרעיון הוא להציע חומר או מידע בעל ערך שתומך בקידום שלכם, ורק אז להציע את עצמכם.

       

      6. חשבו על יוזמות שאף אחד לא ביקש מכם לעשות

      חשבו על יוזמות שאף אחד לא ביקש מכם לעשות (צילום: Shutterstock)
        חשבו על יוזמות שאף אחד לא ביקש מכם לעשות(צילום: Shutterstock)

         

        אם אתם מבצעים את העבודה שלכם בצורה טובה מאוד, סביר שהממונים עליכם מרוצים מכם, אבל כדי לפרוץ את הגבולות שלכם אתם צריכים ליצור דברים שאף אחד לא ביקש מכם לעשות. אפשר לכנות זאת "הגדלת ראש". כך למשל, אם אתם חולמים על משרת ניהול, תוכלו ליזום פרויקט של התייעלות וחיסכון שיוכיח את החשיבה המערכתית ואת היכולת שלכם להניע ולהפעיל אנשים. או אם אתם רוצים להראות כמה אתם מקצועיים בתחומכם, כתבו מדריך קצר ויעיל ונסו להפיץ אותו. בדרך זו תמתגו את עצמכם כאוטוריטה וכמומחים בתחום.

         

        7. השתמשו באימייל הארגוני

        האימייל הארגוני הוא אמצעי שיכול לקדם אתכם בארגונים קטנים, בינוניים או גדולים. עם זאת, מדובר בסוגיה סבוכה שבה לא ברור תמיד איפה עובר הגבול בין מייל שיקדם אתם לכזה שייראה "חופר" במקרה הטוב, או "אני ואפסי עוד" במקרה הרע.

         

        בכל מקרה, גם אם אתם חושבים שתדעו איך למנף את האימייל הארגוני בתבונה, כדאי שתביאו בחשבון שאנשים רבים עלולים לראות בפרסום עצמי ובהצעות מצדכם פעולות מביכות, וייתכן שאף ילעגו לכם מכיוון שזה עלול להצטייר כפתטי ודוחף. לכן כדאי להסכים עם עצמכם מראש שיהיו אנשים שלא יאהבו את הגישה שלכם. לרוב זה נובע מכך שאנשים אחרים מעדיפים להישאר באזור הנוחות שלהם ולא לפרוץ קדימה. וזה בסדר גמור כמובן — אתם בחרתם בדרך אחרת.

         

        8. חפשו את הדרך הייחודית שלכם

        חפשו את הדרך הייחודית שלכם גם אם אתם ביישנים ופעולות כאלה מביכות אתכם (צילום: Shutterstock)
          חפשו את הדרך הייחודית שלכם גם אם אתם ביישנים ופעולות כאלה מביכות אתכם(צילום: Shutterstock)

           

          אם השימוש באימייל הארגוני מרתיע אתכם, אופציה טובה במקרה הזה היא לפעול באופן מצומצם יותר. למשל, לשלוח רק למנהל משאבי האנוש ולבקש ממנו להפיץ אותו בשמכם. אפשרות נוספת היא להפיץ את המידע רק לחלק מהעובדים ולהתחיל ליצור התעניינות ותגובות. אחרי שתראו את היתרונות בפנייה לאנשים, החששות שלכם יפחתו ויהיה לכם קל יותר לבצע פעולות של קידום עצמי בארגון, גם אם אתם ביישנים ופעולות כאלה מביכות אתכם.

           

          9. אל תהססו לפנות למנכ"ל, אבל אל תעקפו סמכות

          אולי זה נשמע מפחיד ומאיים, אבל אם יש לכם רעיון טוב, אל תהססו לשלוח אימייל למנכ"ל. נכון שזה צעד לא שגרתי, אבל הוא יכול להשתלם לכם מאוד. צעד כזה לא יעשה רושם שלילי על המנכ"ל אלא רק להפך. מקסימום הוא יעביר את ההצעה שלכם לאדם הרלוונטי, וכבר הרווחתם שהוא יודע מי אתם ואולי עכשיו גם המנהל שהוא הפנה אתכם אליו יידע. אם אתם חוששים מתגובת המנהל הישיר שלכם, שעלול לחשוב שאתם עוקפים את סמכותו, שתפו אותו בתוכנית שלכם. ברגע שהוא יהיה שותף לרעיון, הוא ישמח לקבל חלק מהקרדיט. אם הוא יאמר לכם שזה לא נראה לו, אל תוותרו. נסו לחשוב איתו ביחד איך להציע רעיונות ולצאת מהמקום שאתם נמצאים בו ולמצוא כיוונים אחרים לשיווק עצמי.

           

          10. נצלו את ההזדמנויות המיוחדות בארגון

          בארגונים רבים יש אמצעים נוספים להגיע להנהלה הבכירה, כמו למשל קפה עם המנכ"ל, תיבת הצעות, ערב חברה או הרמת כוסית בחג. את ההזדמנויות האלה, שהן "עוקפות סמכות", רוב העובדים לא מנצלים, וחבל. במצבים כאלה אפשר לגשת למנכ"ל ולומר לו: ”נעים להכיר, אני שרון, יש לי רעיון להתייעלות כזאת וכזאת, והייתי שמח להיפגש איתך ולדבר על כך”. מנהלים משוועים לרעיונות טובים והם מחפשים אנשים יצירתיים. נכון, אכן מדובר בסיכון מסוים, אבל לא כדאי לוותר על יוזמה בגלל החשש מכישלון. באותה הזדמנות כדאי לשים לב ליוזמות של ההנהלה ומשאבי אנוש שרבים לא מנצלים, כמו למשל, לימודים, קורסים, עתודה ניהולית. זכרו שתמיד כדאי לבלוט ולהשתתף כדי שיכירו אתכם ויידעו מי אתם.

           

          11. תעזרו, תתנדבו, תשתפו

          נדיבות במקום העבודה היא כלי חזק מאוד למיתוג. אם אתם יודעים לעשות משהו, כדאי לכם לשתף אחרים במידע הזה. רובנו נוטים לשמור מידע בבטן, כמו קלף חזק שיש רק לנו, אבל זו טעות. המטבע הוא אתם, וככל שתחלקו אותו עם אנשים רבים יותר, כך עובדים רבים יותר יכירו אותו, והערך שלכם רק יעלה.

           

          12. הכירו את העובדים האחרים

          התופעה הזאת מוכרת במקומות עבודה רבים: אתם מדברים או מתכתבים באימייל עם עובדים אחרים שמעולם לא פגשתם. יש אנשים שמתכתבים זה עם זה במשך שנים בלי להכיר פנים מול פנים. אם נוצר קשר ביניכם ובין עובד אחר בחברה, הציעו להיפגש, גם לפגישה קצרה, כי היכרות אישית יוצרת קשר קרוב יותר ושונה. אותו אדם — בייחוד אם הוא בכיר מכם — יכיר אתכם טוב יותר, ואולי גם יעזור לכם להתקדם או להכיר עובדים נוספים.

           

          13. אל תבנו רק על הנחמדות

          להיות אדם נחמד זה חשוב, אבל אל תבנו על התכונה הזאת בלבד. גם אם אתם האנשים הנחמדים ביותר בעולם, זה לא מה שיהפוך אתכם לאנשי מקצוע מוערכים. אנשים יודעים להבדיל בין נחמדות למקצוענות, ולכן תמיד חשוב לשים את הדגש העיקרי על היתרונות המקצועיים שלכם. בנחמדות כמובן.

           

           

          הגיליון החדש של מגזין מנטה - עכשיו בדוכנים (צילום: דניאל קמינסקי)
          הגיליון החדש של מגזין מנטה - עכשיו בדוכנים (צילום: דניאל קמינסקי)
           
          הצג:
          אזהרה:
          פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד