איקאה מכניסה את השמש הביתה: תאורה סולארית בעיצוב אליאסון

ענקית העיצוב לבית, שמבקשת להראות כי היא דואגת לעתיד כדור הארץ ולא רק לצריכת-יתר של מוצרים מתכלים, תמכור מנורות שיקטינו את צריכת החשמל

איתי כ"ץ

|

20.06.19 | 13:01

אחד הדגמים של המנורה הסולארית בעיצובו של אולאפור אליאסון לאיקאה. ''קוצרת שמש'' ביום, מאירה בלילה (צילום: inter ikea systems)
אחד הדגמים של המנורה הסולארית בעיצובו של אולאפור אליאסון לאיקאה. ''קוצרת שמש'' ביום, מאירה בלילה (צילום: inter ikea systems)
הלוחות הלבנים נשלפים מהמוצר, כדי להיטען באור השמש, ומוחזרים למקומם כדי להאיר בערב. עד היום, תאורה סולארית לא נכנסה לתוך הבית, בוודאי שלא בזרם המרכזי של חנויות העיצוב לבית (צילום: inter ikea systems)
הלוחות הלבנים נשלפים מהמוצר, כדי להיטען באור השמש, ומוחזרים למקומם כדי להאיר בערב. עד היום, תאורה סולארית לא נכנסה לתוך הבית, בוודאי שלא בזרם המרכזי של חנויות העיצוב לבית (צילום: inter ikea systems)
אולאפור אליאסון ו''השמש הקטנה'' שעיצב, במקביל לדגמים שלו לאיקאה. זו מיועדת למדינות עולם שלישי, שאינן נהנות מחשמל (ומחנויות איקאה) (צילום: inter ikea systems)
אולאפור אליאסון ו''השמש הקטנה'' שעיצב, במקביל לדגמים שלו לאיקאה. זו מיועדת למדינות עולם שלישי, שאינן נהנות מחשמל (ומחנויות איקאה) (צילום: inter ikea systems)

מלת-המפתח בכנס העיצוב השנתי של "איקאה", השנה, הייתה Sustainability. ענקית העיצוב לבית, ששולחת כעת זרועות לטריטוריות שטרם הכירו אותה עד כה - הודו, מקסיקו ודרום אמריקה - מבקשת להדגיש, כי היא אינה פוגעת בכדור הארץ על ידי צריכה מיותרת של חפצים זולים עם תוחלת חיים קצרה; להיפך: היא מנסה להוכיח כי מעצביה משקיעים במוצרים שיאריכו חיים, עם דגש גובר על שימוש בחומרים ממוחזרים, אנרגיה מתחדשת, ואפילו כניסה של אוכל טבעוני למסעדות שלה - שזוכות לפופולריות עצומה מצד האנושות, עם ובלי קשר לשופינג בחנויות שמקיפות אותן.

 

בכנס השנתי שנערך באלמהוט, נמל-הבית השוודי שבו הוקמה "איקאה" אחרי מלחמת העולם השנייה, הוכרזו כמה דוגמאות לדגל הסביבתי שהחברה מבקשת להניף.

אחת מהן הייתה טקסטילים, שעשויים בחלקם מפסולת פלסטיק שמציפה את הים התיכון. דייגים ספרדים סיפרו כיצד הם שולים כיום, ברשתותיהם, דגים ופלסטיק בכמות שווה. מעט מתוך הזבל הפלסטי, שהורס את הים וקוטל את בעלי החיים הימיים, מועבר במסגרת הפרויקט לסטודיו עיצוב ספרדי שפועל מטעם "איקאה", כדי להשתמש בו כסיבים ליצירת טקסטילים שונים לבית - תיק, ציפיות כרית ומפת שולחן - בדוגמאות שיזכירו לרוכשים את הים.

 

פלסטיק שמזהם את הים התיכון מוטמע במוצרי טקסטיל לבית (צילום: Inter IKEA Systems)
    פלסטיק שמזהם את הים התיכון מוטמע במוצרי טקסטיל לבית(צילום: Inter IKEA Systems)

     

    היו גם כלי בית שמוחזרו מאורז, וקציצות טבעוניות שיוגשו לצד קציצות הדגל של איקאה, והיה גם פרויקט מסקרן של אמן התאורה הנודע, אולאפור אליאסון. מי שיצירותיו האמנותיות והעיצוביות מתנוססות בכל רחבי העולם, כולל מסדרון הכניסה למוזיאון ישראל בירושלים, הגה פרויקט שמטרתו חברתית: להועיל לכמיליארד בני אדם, לדבריו, שאינם מחוברים לרשת החשמל אך מתגוררים במדינות שטופות שמש, כך שתאורה סולארית ביתית עשויה לשפר את חייהם באחת.

     

    ''ויהי קשת''. יצירתו של אולאפור אליאסון בכניסה למוזיאון ישראל (צילום: איתי סיקולסקי)
      ''ויהי קשת''. יצירתו של אולאפור אליאסון בכניסה למוזיאון ישראל(צילום: איתי סיקולסקי)

       

       "שמש קטנה", החברה שהקים אליאסון, נועדה לספק מוצר פשוט וזול שבאמצעותו יוכלו ההמונים להאיר את בתיהם באמצעות לוח סולארי קטן, שמוצב בגב המוצר. הוא יצבור אנרגיה סולארית במהלך היום, וכאשר יורד הערב, תאיר הנורה את הבית, האוהל או הפחון. "במקומות שונים באתיופיה", הוא סיפר, "אנשים בלי חשמל מדליקים אש באמצעות נפט שהם שורפים. זה פוגע להם בבריאות ומזהם את הסביבה".

       

       

      הוא משתמש בביטוי Harvesting the sun - לקצור את השמש - כדי לתאר את המשאב הבסיסי, החינמי והנצחי לעת עתה, שהאנושות לא משכילה למקסם את השימוש בו, ובכך לשפר את החיים בעולם השלישי תוך דאגה לעתיד כדור הארץ. אמנם אין לאיקאה חנויות במדינות עניות שכאלה, אך את הרעיון הזה היא קלטה, ארזה אותו מחדש והיא מציעה אותו כדי להנגיש תאורה סולארית לבתים של אנשי מעמד הביניים ברחבי העולם. מותג עיצובי חזק כמו אליאסון יהפוך את התאורה לא רק למועילה אנרגטית - אלא לחפץ עם הילה אמנותית.

       

      איך נולד המוצר (צילום: inter ikea systems)
        איך נולד המוצר(צילום: inter ikea systems)

        רצועות מתכת עוטפות בפיסוליות את הלוחות הסולאריים הנשלפים (צילום: inter ikea systems)
          רצועות מתכת עוטפות בפיסוליות את הלוחות הסולאריים הנשלפים(צילום: inter ikea systems)

           

          המנורות שיתחילו להימכר בשנה הבאה (2020), יצטרכו לקבל את אור השמש במהלך היום, וכך יפלטו בחזרה את האנרגיה אל תוך הבית, להנאת הדיירים ואורחיהם בשעות הערב והלילה. כמה שעות עבודה יהיו להם? אין תשובה ברורה, אבל המעצב מדבר על כ-12 שעות בשאיפה. אליאסון לא הסתיר את הלהט שלו, להפוך את המשתמשים לשותפים לחזון הסביבתי: זו לא עוד מנורה ביתית, אלא נטילת חלק במעבר משימוש מוגזם בחשמל להסתייעות באור השמש. וכך, המשתמש אינו רק צרכן, אלא נוקט פעולה זעירה שמסייעת לעתיד האנושות והכוכב שבו אנחנו חיים.

           

          לא מדובר בפרויקט ענק; להיפך. ובסופו של דבר, מדובר במוצר צריכה. אבל אם יצליחו המעצב ואיקאה להחדיר את הלוחות הסולאריים לתוך הבית, ולא רק בתאורת גמדי-גינה בחצר, יהיה כאן שינוי תפישתי שיכול לסמן צעד קטן במודעות הסביבתית של צרכני איקאה במדינות שטופות שמש. בהדרגה, מדובר ברוב אוכלוסיית העולם.

           

          • הכותב היה אורח הכנס השנתי של "איקאה" בשוודיה

           

           
          הצג:
          אזהרה:
          פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד