50 גוונים של לבן: הקרמיקאית הישראלית שכבשה את ניו יורק

אחרי שלמדה איך משנעים קרמיקה מסביב לעולם בלי לשבור אותה, יערה ניר כחלון מייצרת כלים לבנים במושב קלחים ("קשה כאן מאוד") עבור ענקיות כמו אנתרופולוג'י

יערה ניר כחלון. גייסה את החוצפה הישראלית, ניגשה לאחד המוכרים וביקשה ממנו להניח את הקטלוג שלה על שולחנה של קניינית  ABC Carpet & Home  (צילום: תומר בורמד)
יערה ניר כחלון. גייסה את החוצפה הישראלית, ניגשה לאחד המוכרים וביקשה ממנו להניח את הקטלוג שלה על שולחנה של קניינית ABC Carpet & Home (צילום: תומר בורמד)
הכלים היפים והעדינים נמכרים בחנויות העיצוב הנחשבות, מככבים בהפקות ובצילומים ומוכיחים שלבן יכול להיות הכי צבעוני שיש  (צילום: תומר בורמד)
הכלים היפים והעדינים נמכרים בחנויות העיצוב הנחשבות, מככבים בהפקות ובצילומים ומוכיחים שלבן יכול להיות הכי צבעוני שיש (צילום: תומר בורמד)
כבר 20 שנה שהיא דבקה בסגנון שכל כך מזוהה איתה - כלים דקים בפלטה צבעונית לבנה וטבעית, המתבססים על קווים נקיים ומינימליסטיים (צילום: תומר בורמד)
כבר 20 שנה שהיא דבקה בסגנון שכל כך מזוהה איתה - כלים דקים בפלטה צבעונית לבנה וטבעית, המתבססים על קווים נקיים ומינימליסטיים (צילום: תומר בורמד)

את היום הזה אמנית הקרמיקה יערה ניר כחלון כנראה לא תשכח בחיים. כשהגיעה לחנות המפורסמת ABC Carpet & Home בניו יורק עם מזוודה עמוסה בכלים שיצרה, אפילו החלומות הכי מתוקים לא יכלו לחזות את התוצאות של אותה גיחה תמימה. היא ידעה שקביעת פגישה עם הקניינית של המוסד המוכר היא בגדר

משימה בלתי אפשרית, אך גייסה את החוצפה הישראלית, ניגשה לאחד המוכרים וביקשה ממנו להניח את הקטלוג שלה על שולחנה.

 

למחרת הטלפון כבר צלצל. כנגד כל הסיכויים הקניינית התאהבה בכלים המינימליסטיים והלבנים של היוצרת מהמדינה המזרח תיכונית הקטנה וערכה מולה הזמנה בסדר גודל מטורף שאפילו היא לא דמיינה. "עברתי מייצור של 50 כלים בסדרה לייצור של 1,000. זה היה קשר היסטרי וענף, שהוביל לקשרים עם חברות ענקיות כמו אנתרופולוג'י ולחשיפה לעוד המון חנויות גדולות וחנויות בוטיק".

 

כבר 20 שנה שהיא דבקה בסגנון שכל כך מזוהה איתה - כלים דקים בפלטה צבעונית לבנה וטבעית, המתבססים על קווים נקיים ומינימליסטיים בדגש על פונקציונליזם, משקל קל ונגיעות אינטלקטואליות והומוריסטיות.

 

כלים בדגש על פונקציונליזם, משקל קל ונגיעות אינטלקטואליות והומוריסטיות (צילום: תומר בורמד)
    כלים בדגש על פונקציונליזם, משקל קל ונגיעות אינטלקטואליות והומוריסטיות(צילום: תומר בורמד)

     

     

    "למרות עלויות המשלוח הפסיכיות, הם רק אמרו לי: 'תשלחי'" (צילום: תומר בורמד)
      "למרות עלויות המשלוח הפסיכיות, הם רק אמרו לי: 'תשלחי'"(צילום: תומר בורמד)

       

      היא נולדה במזכרת בתיה, בילתה כמה שנים מילדותה בארה"ב והתמקצעה במלאכת הקרמיקה בבצלאל, שם למדה במחלקה לעיצוב קרמי. במסגרת חילופי סטודנטים בילתה חלק מתקופת הלימודים בבית הספר הניו יורקי הנחשק לעיצוב פרסונס, שם גם העמיקה את הקשר הטבעי שלה עם הקווים המינימליסטיים והניקיון הצורני, שהיו קצת פחות מפותחים ופופולריים בארץ בתחילת שנות האלפיים.

       

      לעסקים בדרום אין עזרה

      את העסק בניהולה היא בנתה ב"בייבי סטפס" - צעדים מקצועיים קטנים שליוו את מסלול חייה הדינמי, שכלל גם נישואים, מעבר למושב קלחים בדרום הארץ והפיכתה לאמא לארבעה ילדים (שני בנים בני 16 ו־13 ותאומות בנות 11). "לקח לי זמן לפתח את העסק", היא מעידה. "התחלתי עם משהו קטן, פניתי לחנויות הנכונות כדי לעבוד איתן, ואז התחילה תקופה יחסית ארוכה של הריונות. כל פעם התקדמתי קצת. צעד קדימה, שניים אחורה, אבל הכל נעשה במודעות מלאה.

       

      "אחרי שעברנו לגור בצפון הנגב וארבעת הילדים נכנסו למסגרות, העסק התחיל לרוץ. פתחתי סטודיו, עבדתי על קולקציות, התחלתי לשווק את הכלים והקמתי אתר. מכיוון שבמקום שבו אני גרה אי אפשר להסתמך על עסק קמעונאי, ידעתי מההתחלה שהנוסחה הנכונה תהיה לשווק את הכלים לחנויות. האסטרטגיה הראשונית הזו התבררה כמאוד נכונה. עם השנים התפתחתי והרחבתי את המכירות גם לכאן, אבל מדובר במכירות מיוחדות ב'דרום אדום' או לקראת חגים. כן הופתעתי לגלות כמה אנשים מגיעים, אבל מעבר לזה מאוד קשה כאן".

       

      לצד פעילות ענפה בשוק המקומי ועבודה עם חנויות מוכרות כמו הביטאט, קום איל פו והרמוני הירושלמית, ניר כחלון מוכרת את כליה מסביב לעולם ובחנויות במדינות שונות כמו ארה"ב ואוסטריה (צילום: תומר בורמד)
        לצד פעילות ענפה בשוק המקומי ועבודה עם חנויות מוכרות כמו הביטאט, קום איל פו והרמוני הירושלמית, ניר כחלון מוכרת את כליה מסביב לעולם ובחנויות במדינות שונות כמו ארה"ב ואוסטריה(צילום: תומר בורמד)

         

        את חושבת שאם היית גרה באזור אחר בארץ התמונה הייתה נראית אחרת?

        "כן. זה עצוב מאוד. כל העסקים באזור סובלים ואין עזרה. להפך, רק מקשים. בתקופות מתוחות יש עסקים שנסגרים לתקופה ואפילו לצמיתות".

         

        כיום, לצד פעילות ענפה בשוק המקומי ועבודה עם חנויות מוכרות כמו הביטאט, קום איל פו והרמוני הירושלמית, ניר כחלון מרחיבה את פעילותה הגלובלית - היא מוכרת את כליה מסביב לעולם ובחנויות במדינות שונות כמו ארה"ב ואוסטריה.

         

        סליחה על השאלה הפרקטית, אבל איך משנעים כלי קרמיקה מסביב לעולם בלי לשבור אותם?

        "עברתי תהליך ארוך עד שפיצחתי את המכשול הזה. בפעמים הראשונות היו הרבה מקרים של כלים שהגיעו שבורים. דרך העבודה עם ABC נחשפתי לאפשרויות הרבות שיש בעולם השילוח. בגלל שהם היו לקוח מאוד עשיר, הם הרשו לעצמם לבנות ארגזי עץ ייעודיים, ולמרות עלויות המשלוח הפסיכיות, הם רק אמרו לי: 'תשלחי'. כמובן שהייתי צריכה למצוא דרכים להוזיל את העלויות האלו עם הזמן, וזה נעשה דרך המון ניסוי וטעייה. לאט לאט למדתי איך לארוז נכון".

         

        הכתבה המלאה במגזין Gostyle 

         

         

        הגיליון החדש של מגזין Gostyle - עכשיו בדוכנים (צילום: אייל נבו)
        הגיליון החדש של מגזין Gostyle - עכשיו בדוכנים (צילום: אייל נבו)
         
        הצג:
        אזהרה:
        פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד