לבי במזרח: כל מה שאפשר לראות ולחוות בשבוע העיצוב ירושלים

מפות העולם מזוויות מפתיעות, מצפן בלי צפון ומעצבים-אורחים מהמזרח הקרוב והרחוק: מדריך לתערוכות, למיצבים ולמופעים שייפתחו לקהל ב-13 ביוני בבית הנסן

בשיתוף הרשות לפיתוח ירושלים

|

03.06.19 | 06:46

ת'ראא קריש היא אדריכלית ירושמית; אגודת העיוורים הערבים בעיר העתיקה מאפשרת להם פרנסה מייצור מטאטאים. יחד יצרו סדרה חדשה של פריטים המשלבים סיבי מטאטא ומזכרות מסמטאות העיר (צילום: עודד אנטמן)
ת'ראא קריש היא אדריכלית ירושמית; אגודת העיוורים הערבים בעיר העתיקה מאפשרת להם פרנסה מייצור מטאטאים. יחד יצרו סדרה חדשה של פריטים המשלבים סיבי מטאטא ומזכרות מסמטאות העיר (צילום: עודד אנטמן)
מתוך תערוכת ''אוריאנטציה'', שבוחנת את ייצוג המזרח דרך מפות העולם. כאן למעלה ''מפת העולם המתוקנת'', שיצר סטיוארט מקארתור האוסטרלי ב-1979. הוא הציב את אוסטרליה במרכז, אחרי שנמאס לו לשמוע מחבריו הבריטים והאמריקאים שהיא ''בצד ההפוך של העולם'' (צילום: מפה סטיוארט מקארתור)
מתוך תערוכת ''אוריאנטציה'', שבוחנת את ייצוג המזרח דרך מפות העולם. כאן למעלה ''מפת העולם המתוקנת'', שיצר סטיוארט מקארתור האוסטרלי ב-1979. הוא הציב את אוסטרליה במרכז, אחרי שנמאס לו לשמוע מחבריו הבריטים והאמריקאים שהיא ''בצד ההפוך של העולם'' (צילום: מפה סטיוארט מקארתור)
אירנה פוש האוסטרית וטליה מוקמל הישראלית חברו יחד כדי ליצור מצפן חדש. התוצאה תוצג בבריכת מים עגולה (צילום: Irene Posch&Talia Mukmel)
אירנה פוש האוסטרית וטליה מוקמל הישראלית חברו יחד כדי ליצור מצפן חדש. התוצאה תוצג בבריכת מים עגולה (צילום: Irene Posch&Talia Mukmel)
Yuri Himuro היא מעצבת יפנית, שאורגת שטיחים כך שמלוא יופים מתגלה רק לאחר ש''ניזוקו'' בעבודת מספריים (צילום: Masahiro Muramatsu)
Yuri Himuro היא מעצבת יפנית, שאורגת שטיחים כך שמלוא יופים מתגלה רק לאחר ש''ניזוקו'' בעבודת מספריים (צילום: Masahiro Muramatsu)
 

בעוד עשרה ימים תיפתח בירושלים חגיגת עיצוב מקומי ובינלאומי, שתימשך בין ה-13 ל-20 ביוני. כמדי שנה, "שבוע העיצוב ירושלים" יציע למבקרים שלל תערוכות, אירועים, סדנאות ומופעים, והקהל מוזמן ליהנות מכולם בחינם. זאת, בניגוד לאירועי עיצוב בולטים אחרים בארץ, שנאלצים לגייס חסויות מסחריות.

 

את שבוע העיצוב ירושלים, שתכליתו לקדם תרבות ועיצוב בבירה, מוביל בית הנסן יחד עם הרשות לפיתוח ירושלים ומשרד ירושלים ומורשת, ובתמיכת הקרן לירושלים. הוא נולד לפני תשע שנים כיוזמה מקומית, ומאז התפתח לאירוע בקנה מידה בינלאומי. הפעם בחרו הקברניטים – רן וולף, מנכ"ל שבוע העיצוב, המנהלת האמנותית ענת ספרן והאוצר הראשי טל ארז – בתמה ''המזרח''.

 

מה באמת רואים כשמתבוננים מזרחה, והמזרח של מי הוא? זו נקודת המוצא ששורטטה למעצבים השונים כשיצאו לדרך. ''בעיניים מערביות המזרח תמיד ייצג את האחר, מסתורי או מאיים, ולא פעם שניהם. אך מה שאנו נוטים לתפוס כמזרח – קרוב, תיכון או רחוק – לא בהכרח קיים", הוסבר. ''למעשה, המזרח הוא הרבה דברים: הכיוון בו כדור הארץ מסתובב, המקום בו זורחת השמש. הוא קו הגבול הדק בתפר בין תרבויות. הוא פילוסופיות, אידיאולוגיות והרגלים תרבותיים. ולעיתים הוא, בפשטות, מה שממזרח לנקודה בה אנו עומדים''.

 

הקשר בין הנושא לירושלים, כצומת בין קטבים וכנקודת אמצע על ציר התנועה שבין מזרח למערב, ברור. השאלה רגישה, והתשובות שנתנו לה המעצבים אינן פוליטיות, אך מה אינו פוליטי, בעצם? חלק ניכר מהעבודות מסתכלות על המזרח כמונח, ככיוון, כנקודת ייחוס – ויש גם כאלה שאמירתן ישירה ומקומית יותר, כמו המיצב "החוט המקשר", תוצר של מחקר בן שנה של המתמטיקאי איתי בלומנטל והמעצב אמיר צובל, המפנה זרקור לעבר עובדי בית הנסן הערבים.

 

מתוך ''החוט המקשר''. דיוקנאות של עובדי בית הנסן ממזרח ירושלים, שילוב של קראפט ואלגוריתמיקה (צילום: Amir Zobel&Itay Blumenthalpg)
    מתוך ''החוט המקשר''. דיוקנאות של עובדי בית הנסן ממזרח ירושלים, שילוב של קראפט ואלגוריתמיקה(צילום: Amir Zobel&Itay Blumenthalpg)

     

    ראשית צולמו פניהם של העובדים, ונמדדו המרחקים המדויקים שעליהם לעבור כל בוקר מבתיהם במזרח ירושלים אל בית הנסן. הצילומים עובדו והוזנו לאלגוריתם שפירק אותם לקו רציף אחד, באורך המרחק שנדגם. לפי הקוד יצרה מכונת CNC את דיוקנאותיהם, באמצעות מתיחת חוט בין 471 מסמרים על חישוק עץ.  

     

     

    השנה יתמקד שבוע העיצוב במבני בית הנסן השונים ובטראסות הגן, תוך שינוי פניו של הבניין המרשים והוותיק, שמוגדר לשימור מחמיר: HQ אדריכלים תכננו מעין תותב זמני, מערכת פיגומים אלכסונית, שתיבנה עליו ותחצה אותו לשניים. היא תיצור מרחבי תצוגה חדשים, תוסיף מרפסת תצפית למזרח, ותשנה את נראות המקום, התנועה וההתמצאות בו.

     

    מה עוד יהיה שם?

    בערב הפתיחה, לצד התערוכות והמיצבים, יתקיימו ברחבי בית הנסן שלל התערבויות חיות: רקדנים, דיג׳יי וראפרים ירושלמים יופיעו בפביליון החדש שיוקם בחצר (תכנון: דניאל זרחי, לילך שטיאט ודפנה קרון); חלל התערוכה Club All יהפוך למועדון לילה סיני בהשתתפות פרפורמרים; סלון אירוח וטיפוח יזמין לטיפולי ציפורניים, קעקועים, שיער ועוד בידי קבוצת מעצבים ואמנים; בוגרים ומרצים מבצלאל יהפכו את הטראסות בגן ל''שוק זריחות'' ויפרשו את מרכולתם הפרפורמטיבית והקולינרית, ועוד. כמדי שנה, הערב יסתיים בהופעה-הפתעה.

     

    ''מעבר למזרח'' היא התערוכה המרכזית, באוצרותם של טל ארז וענת ספרן. 25 פרויקטים מהארץ ומהעולם יבחנו את השפעת המזרח על המערב ולהיפך, ביניהם עבודות של מעצבים מטורקיה, אנגליה, בלגיה, יפן ועוד.

     

    unfold, מתוך התערוכה המרכזית (צילום: © Unfold   Jonathan Keep  Rijksmuseum Amsterdam)
      unfold, מתוך התערוכה המרכזית(צילום: © Unfold Jonathan Keep Rijksmuseum Amsterdam)

       

      עבודתה של יעל הרניק, מתוך התערוכה המרכזית (צילום: unfolding -  Yael Harnik.jpg  credit_Roni Shvarts)
        עבודתה של יעל הרניק, מתוך התערוכה המרכזית(צילום: unfolding - Yael Harnik.jpg credit_Roni Shvarts)

         

        בנוסף יוצגו בתערוכה ארבעה פרויקטים חדשים במסגרת ''תוכנית הצוותים הבינלאומית'' המתקיימת זו השנה השלישית, והינה פרויקט דגל של שבוע העיצוב. התוכנית חיברה השנה ארבעה זוגות של מעצבים מקומיים ובינלאומיים, שיצרו יחד עבודה משותפת.

         

        ''אינקוגניטו'', הפרויקט של קספר המילטון ובר הורוביץ, מציע פתרונות לאזרחים שמעדיפים אנונימיות (צילום: Kacper Hamilton&Bar Horowitz)
          ''אינקוגניטו'', הפרויקט של קספר המילטון ובר הורוביץ, מציע פתרונות לאזרחים שמעדיפים אנונימיות(צילום: Kacper Hamilton&Bar Horowitz)

           

          תוכנית העסקים הקטנים השנתית של שבוע העיצוב תציג מהדורה חדשה של פרויקט ''השדכן'', בהובלת דניאל נחמיאס וטארק נאסר. בשנתו השלישית חיבר הפרויקט בין מעצבים ואדריכלים צעירים ובעלי מלאכה ותיקים ממזרח ירושלים, חברון ובית לחם. כל צמד יצר יחד פרויקט חדש לשבוע העיצוב.

           

          מעצב האופנה שאדי פרנסיס מג'לטון ועארף סייד, מומחה לייצור כלי מיתר מזרחיים, צוותו יחד בפרויקט ''השדכן'' (צילום: קרן רוזנברג)
            מעצב האופנה שאדי פרנסיס מג'לטון ועארף סייד, מומחה לייצור כלי מיתר מזרחיים, צוותו יחד בפרויקט ''השדכן''(צילום: קרן רוזנברג)

             

            יחד יצרו תיקים/כלים ייחודיים (צילום: עודד אנטמן)
              יחד יצרו תיקים/כלים ייחודיים(צילום: עודד אנטמן)

               

              תוכנית ''זרקור מקומי'', ששמה בכל שנה דגש על תופעה, דמות או תקופה מכריעה בתולדות העיצוב המקומי, תציג השנה את התערוכה ''גמלים פורחים באוויר'', באוצרותם של גלעד רייך והדס זמר בן-ארי. עליית הגג של בית הנסן תהפוך לחלל של מציאות היברידית ואינטראקטיבית של מזרח ומערב, כמו סמל הגמל המעופף, שילוב מדומיין שעיצב אריה אלחנני עבור יריד המזרח, שנוסד בתל אביב ב-1932.

               

               

              ''תור לזריחה'' הוא פרויקט ייחודי של בצלאל, בהובלת האמן והמעצב גיא קניגשטיין. קבוצת בוגרים ובוגרות מכלל המחלקות בבצלאל יפעלו ללכוד, לחקות ולהשהות את הזריחה כרעיון וכחוויה. התערוכה תורכב מקבוצת עגלות/דוכנים פעילים, כשהיא שואבת השראה משווקי רחוב במזרח הקרוב/רחוק ומפסטיבלים נודדים.

               

              Orientation, באוצרותה של רוני לוית, תציג תפיסות שונות לתיאור כדור הארץ, כפי ששורטטו בידי קרטוגרפים או נבנו אוטומטית באמצעות אלגוריתמים ממוחשבים. כך היא מנסה לשרטט את דמותו של המושג הגיאוגרפי היחסי ''מזרח'', כולל עיוותים ואג'נדות רדיקליות.

               

               

              (ا-ب) (א-ב) – עיצוב גרפי ערבי היא סדרת הרצאות וסדנאות העוסקת באספקטים שונים של עיצוב גרפי בערבית, עברית ואנגלית. עיצוב תלת שפתי הוא מקרה ייחודי למדינת ישראל, המציב אתגר למעצבים ומעלה דילמות עיצוביות, חברתיות ותרבותיות. אוצר הסדרה חנא קופטי, יחד עם המעצבים הפלסטינים נואל עראפת, חמודי ג׳נאם, סיקו טאטור ואחרים, יערכו במהלך השבוע חמישה מפגשים, ביניהם הצגת המדריך המודפס ''עצות למעצב הישראלי'', המתמקד בשפה ובטיפוגרפיה ערבית.

               

              אורחים מהמזרח הרחוק יותר

              indianama הוא פרויקט בהובלת סוכנות הקריאטיב ההודית animal, סדרת פוסטרים אנימטיביים מרהיבים שיצרו 70 מעצבים שונים, ומציעים אלטרנטיבות לדימויי התיירות המיושנים של הודו. 

               

               

              מנהל שבוע העיצוב של טאיוואן, בן צ'יו, יציג סדרת פריטים בעיצוב טאיוואני עכשווי, במתח שבין המדינה המתועשת למסורת ארוכת שנים של קראפט.

               

              גם טאיוואן כאן (צילום: TAIWAN DESIGN WEEK)
                גם טאיוואן כאן(צילום: TAIWAN DESIGN WEEK)
                 

                 

                עורכי ומייסדי המגזין הרומני KAJET יציגו עבודת וידאו אינטראקטיבית הבוחנת את העתיד הדיסטופי והאוטופי של מזרח אירופה, דרך עריכה אינטנסיבית של חומרים קיימים מההיסטוריה וההווה.

                 

                הדס צוקר תציג מבט על תרבות סינית עכשווית בתערוכה באווירת מועדון. club all עוסקת בהיברידיות שבין מסורות סיניות עתיקות ותאוצה טכנולוגית וכלכלית, דרך עבודותיהם של שלושה מעצבים סינים עכשוויים: Hyperbation ,Tianzhou chen ו-Wang Zhijun.  

                 

                 

                סטודיו הקריאייטיב FigLab בטוקיו הוא מעבדת מחקר וחדשנות בתחום הפיתוח החזותי של Amana - אחת מחברות התקשורת הגדולות ביפן. עבודות הסטודיו משלבות בין פרפורמנס, מוזיקה ועיצוב, לטכנולוגיות חדישות כגון רובוטיקה, מסכי דיו דיגיטלי ועוד. בשבוע העיצוב ירושלים יוצג לראשונה פרויקט חדש: רחפן יצייר דימויים גרפיים שיעוצבו בזמן אמת, בעזרת טכנולוגיות מתקדמות לזיהוי תנועה.

                 

                בחצר ובגן

                במהלך ימי שישי ושבת יפעל בחצרו של בית המרזח ''הדיר'' ה"סלון של גאון", שבו תזמין האוצרת גלית גאון מבחר מעצבים ואוצרים מהארץ ומהעולם לשיחות על עבודותיהם המוצגות בבית הנסן. ברחבת הבר יוקרנו סרטים, וכאן גם יתקיימו סדנאות והצגות לילדים, של תיאטרון ''הקרון''.

                 

                גן נסתר בתוך עמוד (צילום: idan sidi gal sharir, little private gardens)
                  גן נסתר בתוך עמוד(צילום: idan sidi gal sharir, little private gardens)

                   

                  גנים פרטיים קטנים, של המעצבים גל שריר ועידן סידי, יסתתרו בתוך הגן הסגור של בית הנסן. 12 עמודים לבנים, שלא מסגירים במאום את תוכנם. כל אחד מהם הוא גן פרטי קטן, האוצר בתוכו סיפור של פרח ארץ ישראלי. בשערו של כל גן כזה יכול רק אדם אחד להציץ.

                   

                  המעצבת שלי פרימן תציג את צומח דומם - ערוגות פרחים מקיפולי נייר (אוריגמי) שחוברו לענפי עצים שנאספו בטבע ובעיר. תהליך הכנת הפרחים כרוך בהשתקעות אובססיבית-מדיטטיבית בפעולת הקיפול, ומחייב ריכוז, ושקט שאותם מבקשת המעצבת להנחיל לצופים בעבודה, באמצעות ההזמנה להתבוננות.

                   

                   

                  מדיטציה בעזרת אפליקציה הפכה בעולמנו לכלי ראוי ונפוץ, והתורה של היוגה עברה רדוקציה, והפכה לספורט. אם כך, מדוע סירי אינה יכולה להיות מורה רוחנית? siri zen master של ''קבוצת ורבורג'' הוא גן זן טכנולוגי התוהה על המתח, ואולי דווקא השילוב הטבעי, שבין הטכנולוגיה והרוח, בין הדימוי המשובש של המזרח וזה של המערב.

                   

                  מחוץ לבית הנסן

                  במוזיאון לאמנות האסלאם תוצג תערוכתו של עודד בן יהודה, The Middle Middle East. בעבודה זו, שנעשתה לאחר מחקר שערך בזמן לימודי תואר שני בלונדון, הוא מנתח את המונח "מזרח תיכון", ומבקש לבחון את האפשרות לשנות את המציאות הבעייתית שבה מדינת ישראל מתקיימת במרחב שהיא אינה חלק ממנו.

                   

                  מה זה בכלל ''מזרח תיכון''?  (קונספט: עודד בן יהודה, עיצוב הדמיה: עודד בן יהודה ועילי עובדיה)
                    מה זה בכלל ''מזרח תיכון''? (קונספט: עודד בן יהודה, עיצוב הדמיה: עודד בן יהודה ועילי עובדיה)
                     

                     

                    העבודה, שנעשתה יחד עם עילי עובדיה, מחולקת לשלושה חלקים: מבט אל העבר, דרך סרטון אנימציה שמציג את האבולוציה הטריטוריאלית שעבר המזרח התיכון במשך ההיסטוריה; מבט אל ההווה עם הצפת הנרטיבים והמסרים הקונפיקטואליים; ומבט אל עתיד מדומיין באמצעות ביטול גבולותיה של ישראל ואיחודה עם שכנותיה לטריטוריה חדשה, בשם The Middle Middle East (שיח גלריה יתקיים במוזיאון לאמנות האסלאם בתאריכים 18.6, 29.6 והתערוכה תינעל ב-29.6).

                     

                    עוד במוזיאון לאמנות האסלאם: התערוכה ''שפת התכשיט'', שמציגה עבודות של 45 צורפים ישראלים עכשוויים, בהשראת אוסף התכשיטים הנדיר של המוזיאון.

                     

                    רמי טריף עיצב 50 סיכות דש גבריות, עם גלעין זית מכסף, מעין דיון על הגבר הערבי החדש (צילום: שי בן אפרים)
                      רמי טריף עיצב 50 סיכות דש גבריות, עם גלעין זית מכסף, מעין דיון על הגבר הערבי החדש(צילום: שי בן אפרים)

                       

                      ״אולי זה נשמע טריוויאלי, אבל הדבר החשוב ביותר להבין על המזרח הוא שהוא לא באמת קיים", מסכמים ספרן וארז. ''כדור הארץ הרי עגול, ומה שאנו נוטים לחשוב עליו כמזרח הוא למעשה סט של השלכות תרבותיות, כלכליות וגיאו-פוליטיות. שבוע העיצוב ירושלים 2019 מנסה לפרק את הפרה-קונספציה הזאת, ולהדגיש את המקום שעיצוב לוקח בניסוחה ובמסמוסה''.

                       

                       
                      הצג:
                      אזהרה:
                      פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד